Ingen förklaring? Men?!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2010-09-26 15:53:06

Zombie skrev:Grattis! :D

Safek skrev:Lustig nog, har detta forum fått mig att känna mig "normal", jag tycker jag för första gången har sätt ett gäng av mina "egna"- om man kan få uttrycka sig så.

Det här verkar vara ett rätt vanligt tecken...

+1 :)
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Pemer » 2010-09-26 16:10:33

Pemer skrev:Men jag får väl ta och maila länk till artikeln till läkar- och psykologförbunden. Och se om någon behagar reagera.

Gjorde så i tisdags eller onsdags, till ett par namngivna högre företrädare för psykologförbundet, dess kansli-mailadress och med kopia för kännedom till att börja med också till läkarförbundets kansli-mailadress.

Från två av styrelseföreträdarna kom automatsvar om att dessa just nu var på Bok- och Biblioteksmässan, så kommit fram har det, åtminstone till dem två. Men reaktioner återstår det att se några. Hmmmm... :roll:
Pemer

Inläggav Safek » 2010-09-27 11:31:13

Undrar
Neuropsyk i Lund utgick från kriterierna till DSM-1V när de gjorde min utredning, privata kliniken jag gjorde min nya utredning utgick från ICD-10 F84.5. Vilket för mig att undra, är det så stor skillnad mellan dessa två att man under ena kan klassas som "normal" och under andra klassas som "asperger"? Eller är det mer eller mindre lika kriterier?- Någon som vet?
Safek

Anslöt: 2010-09-10

Inläggav Pemer » 2010-09-27 13:22:21

De är hyfsat lika. Här är en sida där båda finns uppspaltade: http://www.lul.se/templates/page____5031.aspx
Pemer

Re: Ingen förklaring? Men?!

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-11-28 0:34:58

Det var ett väldigt långt meddelande så jag tappade bort hälften av vad du skrev, men av det hela jag minns, låter en hel del som mig själv på många punkter.

Skall först poängtera att läkarnas trångsynta uppfattning om hur en Aspis och Högfungerande Autist är gjorde mig rätt pissed off, alltså inte ditt inlägg, utan om hur Neurotypiska personer alltjämt är lika fördömande och trångsynta.

Jag tror personligen att du möjligen skulle kunnat varit obekväm för läkarna och litet för "perfekt" för att vara Apergare enligt deras linje att sätta allt i exakt fack, du kändes troligen obehaglig pga att du inte följde deras trångsynta mall om hur en Aspergare skall vara, kortfattat tyckte dom nog att du skulle vara en sådan person (Aspergare/Högfungerande Autister) som dom oftast i media lyfter fram för att förklara att Aspergare och Högfungerande Autister har en "lätt utvecklingsstörning", eller är "litet retarded", vilket bara är deras eget sjuka påhitt för att rättfärdiga sitt sjukliga tankesätt.

Vad jag menar är, titta på olika filmer och dokumentärer gjorda av NT folk, generaliseringen om hur Aspergare och Högfungerande Autister är och märk väl att dom ALLTID väljer ut dom extremaste fallen som går att få tag på för att presentera världen vad Asperger och Högfungerande Autism är, oftast är dom utvalda kandidaterna väldigt oattraktiva, superfinniga, har dålig karisma, ensamma och dreglar i ett hörn och klarar inte ens att torka sig själva i röven.

Personligen gör dessa dokumentärer mig alltid arg och ledsen, då alla de Aspergare och Högfungerande Autister jag mött inte ens stämmer in på den snedvridna bilden dokumentärfilmer försöker måla fram Aspergare och Högfungerande Autister. Har pratat med många Aspisar och Högfungerande Autister och alla bara skakar på huvudet om hur sjukligt Media vrider allt.

Du passade troligtvis inte in i deras mall, då man inte får vara för perfekt för att vara en Aspergare eller Högfungerande Autist, du rubbade deras snedvridna bild om vad och hur en Aspis och Högfungerande Autist skall vara, det skakade nog om deras värld rejält. För att vara Aspergare och Högfungerande Autist får man inte vara super attraktiv, utan man får MAX vara halvsnygg, annars funkar det inte så bra...

För meningen är ju att du skall vara under läkarna, inte över dom, för annars blir det i fel ordning och sådant måste motarbetas med alla medel.
Kingdom_Hearts

Anslöt: 2010-11-22

Re: Ingen förklaring? Men?!

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-28 1:10:32

Safek skrev:1. Min uppväxt miljö har format min personlighet, vilket kan vara ett bättre förklaring varför jag är som jag är- än en asperger diagnos.

Min terapeut säger att jag har många drag av aspergers, men att hon skulle bli förvånad om jag fick en diagnos, just pga det du skrev. Hon tror att jag har dragit mig tillbaka så mycket under uppväxten att jag helt enkelt aldrig lärt mig det sociala, men att jag har full förmåga att lära mig det nu.

Personligen håller jag inte med alls. Ju mer hon, eller någon annan försöker förklara något som har med socialt samspel att göra, desto säkrare blir jag att jag aldrig kommer lära mig det. Det överstiger mitt förstånd så fullständigt, får absolut inget grepp om det, bara famlar i mörkret. Jag är väldigt säker på att hon överskattar mina förmågor, och att jag aldrig kommer lära mig den sociala biten ordentligt.
NoteToSelf

Anslöt: 2010-09-22

Inläggav csharp » 2010-11-28 20:41:58

man tror ju att läkarna faktiskt ska ha kunskap inom de områden de jobbar med men så är det inte alltid

hur ska man kunna veta vad det är för problem man har om det inte utreds ordentligt?

oavsett hur man är och har för personlighet så finns det ju faktiskt de som är blyga eller utåtriktade som inte har varken asperger eller adhd

känner man att något inte stämmer så tycker jag man absolut ska kolla upp det oavsett om tex det är rörigt i huvudet eller om man tex har ont i ryggen

men har man tex adhd eller asperger så har man en viss grundläggande problematik och allt stämmer inte heller in på alla men vissa kriterier måste uppfyllas

man är ju inte sin diagnos på något vis tycker jag utan man är som man är

fördomar känns väldigt ytliga i allmänhet
man väljer att det är det lättaste sättet att beskriva någon/något tex och vill inte gå in djupare i ämnet och faktiskt ta reda på hur det är

om man är tex finländsk så dricker man mycket koskenkorva då och bastar? :D

ADHD = :shock:
Asperger = :|
csharp

Anslöt: 2010-10-14

Inläggav dino » 2010-11-28 21:16:32

Tja, hur är det att vara psykopat, bryr du dig överhuvudtaget om folk? En fd polare till mig misstänker jag är psykopat, hans värld kändes så mörk och kall och han som ett odjur, som typ rännde runt i den mörka världen för att utnyttja folk. Alla är väl inte så, men jag blir lite nyfiken.
dino

Anslöt: 2010-04-12

Återgå till Aspergare och vården

Logga in