Angående avstängning och varningar
86 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
nallen skrev:MsTibbs skrev:Jag kan inte tolka detta som något annat än att "Vad är meningen i att diskutera, om man inte får använda personangrepp.
Korrekt. Vad är din poäng?
Att forumreglerna skall vara som de är. Däremot kan du och KS leka i sandlådan om ni föredrar det, eftersom ni gillar varandras beteende.
MsTibbs skrev:nallen skrev:Danne skrev:Uttryck din åsikt, men ge fan i personangreppen.
Vad är det då för mening att diskutera?
Jag kan inte tolka detta som något annat än att "Vad är meningen i att diskutera, om man inte får använda personangrepp." Vilket stärks av ditt svar:nallen skrev:...vilket är mer än vad man kan säga om den halvkvädna visa som ditt inlägg utgör. Tala ur skägget människa!
...men det vet du redan.
I en diskussion ingår INTE giftiga personangrepp. Om du, nallen, tycker att det är ett kul inslag eller åtminstone en vital del till en diskussion, så säger det mer om dig än om modereringen. Om man förutsätter att det är yttrandefrihet så lär man bli modererad på ett sätt som man inte vill.
Det ÄR en väsenlig del av normal yttrandefrihet att kunna uttrycka sig som man brukar i resten av landet och inte behöva sitta på händerna så fort man skriver nåt. Jag har ute i världen aldrig blivit ens anmäld för förtal eller ärekränkning, vilket gör mig tämligen säker på att jag naturligt håller mig hyggligt inom lagens råmärken. Att här ha andra regler än de som gäller i landet i övrigt är inte bara befängt, det är en direkt skymf mot oss som skriver här och vill ha ett livligt diskussionsklimat här inne, det är också en skymf mot alla dom som det säger "ni kan inte klara er själva" till.
Det finns två poänger i det här; den viktigare är att det känns direkt kränkande att inte få uttrycka sig normalt fastän man håller sig inom lagens råmärken. Den andra poängen är att det blir mycket torrare och tråkigare med den nivån som vi hamnat på, vilket för all del är viktigt men ändå av underordnad betydelse.
Dessutom, jag upplever att det gradvis blir allt trängre här inne. Omm den trenden håller i sig så dröjer det inte mer än några år innan de enda tillåtna inläggen blir "Hail Titti!"
EDIT: ändrade "världen" till "landet" i första stycket
Det finns två poänger i det här; den viktigare är att det känns direkt kränkande att inte få uttrycka sig normalt fastän man håller sig inom lagens råmärken. Den andra poängen är att det blir mycket torrare och tråkigare med den nivån som vi hamnat på, vilket för all del är viktigt men ändå av underordnad betydelse.
Dessutom, jag upplever att det gradvis blir allt trängre här inne. Omm den trenden håller i sig så dröjer det inte mer än några år innan de enda tillåtna inläggen blir "Hail Titti!"
EDIT: ändrade "världen" till "landet" i första stycket
MsTibbs skrev:nallen skrev:MsTibbs skrev:Jag kan inte tolka detta som något annat än att "Vad är meningen i att diskutera, om man inte får använda personangrepp.
Korrekt. Vad är din poäng?
Att forumreglerna skall vara som de är. Däremot kan du och KS leka i sandlådan om ni föredrar det, eftersom ni gillar varandras beteende.
Eller här:
http://www.aspieforum.se/
eller här:
https://www.flashback.org/
Visst, men båda forumen torde ligga närmare ditt ideal än det här. Och ha både ledningar och många medlemmar som vill ha dem där. Kan man inte få det bästa får man ta det bästa man kan eller starta eget, är det inte det ni nyliberaler och libertarianer brukar hävda? Och vad det beträffar finns det säkert flera som det här forumet inte är optimalt för, ofta i helt andra riktningar än din.
Förvisso. Dock är målgruppen för AF och Aspieforum så liten att det inte tycks finnas plats för två något så när aktiva forum. Dessutom brukade det här fosumet vara både bra och roligt, hade någon talat om för mig på sommaren 2006 att det skulle se ut som det gör 4 år senare hade jag inte gått med.
Vad det gäller andra så förväntar jag mig att de utkämpar sina strider själva liksom jag förväntar mig att få utkämpa mina.
Vad det gäller andra så förväntar jag mig att de utkämpar sina strider själva liksom jag förväntar mig att få utkämpa mina.
nallen skrev:Det finns två poänger i det här; den viktigare är att det känns direkt kränkande att inte få uttrycka sig normalt fastän man håller sig inom lagens råmärken. Den andra poängen är att det blir mycket torrare och tråkigare med den nivån som vi hamnat på, vilket för all del är viktigt men ändå av underordnad betydelse.
Som sagt, upplever man det som trångt så behöver man inte vara här. Tycker man att invektiv och angrepp som man inser på förhand kommer att kunna såra någon annan är en del av ett "normalt" sätt att uttrycka sig... då vet jag inte riktigt hur du uttrycker dig i IRL. Vad du anser är direkt kränkande för att du inte får säga vad du vill ser andra som lite hyfs. Och dina kriterier A och B, bara för att du inte kan bli eller fälld för ärekränkning och/eller upplever ett diskussionsklimat blir "torrare och tråkigare" så innebär det ändå inte att du kan häva ur dig vad som helst.
nallen skrev:Hyfs ja... det kan jag hålla med om, men det har aldrig varit en bra ide att lagstifta om hyfs och andra åsikter.
Det ÄR ingen lag men decorum och etikett (netikett).
Du är fri att tycka vad du vill. På ett forum där det finns regler angivna från början, och som man godkänner att man ska följa, där får man anpassa sig.
Det finns andra forum om man vill skrika sig hes. Som Flashback för att nämna en.
nallen skrev:Synd jag inte sparade reglerna som de såg ut när det var bra här.
http://web.archive.org/web/200612030504 ... rforum.se/
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
nallen skrev:Vad det gäller andra så förväntar jag mig att de utkämpar sina strider själva liksom jag förväntar mig att få utkämpa mina.
Förvisso tillbaka, men det kan ju vara en anledning till att det inte blir som du vill. Men var och en får naturligtvis bedöma sitt eget förhållande mellan insats och utdelning och vilket handlingssätt som då kan vara rationellast .
1. Irriterad på dig kan jag bli, men förbud - nej du, det får stå för ditt sätt att tolka.
2. Ignorera inlägg? Alla inlägg man inte svarar eller på något sätt syftar på ignorerar man ju, såvitt andra forumister kan se. Men för all del, det händer att jag direkt undviker inlägg av dig - dock inte med någon baktanke, utan för att jag inte orkar med antingen din (som jag uppfattar det) kverulans, din samlivssyn, din samhällsvision eller åtminstone delar av din människosyn. Och explodera? Det kan jag inte på rak arm minnas att någon har gjort på något du har skrivit, annat än inom sakfrågans ram så att säga.
2. Ignorera inlägg? Alla inlägg man inte svarar eller på något sätt syftar på ignorerar man ju, såvitt andra forumister kan se. Men för all del, det händer att jag direkt undviker inlägg av dig - dock inte med någon baktanke, utan för att jag inte orkar med antingen din (som jag uppfattar det) kverulans, din samlivssyn, din samhällsvision eller åtminstone delar av din människosyn. Och explodera? Det kan jag inte på rak arm minnas att någon har gjort på något du har skrivit, annat än inom sakfrågans ram så att säga.
Senast redigerad av Zombie 2010-09-26 13:26:40, redigerad totalt 3 gånger.
Kul att du uppskattade det inlägg jag blev varnad för då, nallen.
Tänk om man kunde ange på ett skjutreglage i sin profil och avatar vilken toleransnivå man har mot personangrepp och invektiv?
Och därefter är det den "klenares" nivå som är rättesnöret i en munhuggning?
Eller så kan man tänka sig ett slags skuldsättningssystem där man får acceptera påhopp om man själv hoppat på andra?
Kanske det skulle införas begränsningar på hur många tecken per vecka en varnad medlem får posta?
Bara några tankar...
Tänk om man kunde ange på ett skjutreglage i sin profil och avatar vilken toleransnivå man har mot personangrepp och invektiv?
Och därefter är det den "klenares" nivå som är rättesnöret i en munhuggning?
Eller så kan man tänka sig ett slags skuldsättningssystem där man får acceptera påhopp om man själv hoppat på andra?
Kanske det skulle införas begränsningar på hur många tecken per vecka en varnad medlem får posta?
Bara några tankar...
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter