TV Vetenskapens värld: Hunden

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

TV Vetenskapens värld: Hunden

Inläggav Alien » 2010-09-20 23:09:29

Såg tyvärr inte hela programmet ikväll, men det kommer i repris:
Del 5 av 18:
Hunden - så blev den vår bästa vän. Hundar har funnits tama i människans närhet längre än något annat husdjur. Vi har anpassat oss till varandra genom årtusenden. Ny forskning visar att vi förstår vad hunden menar när den skäller, och de förstår våra ansiktsuttryck och våra känslor. I många avseenden verkar hundar mycket mer intelligenta än våra närmaste släktingar schimpanserna. Vetenskapens värld ägnas ikväll åt den unika kontakten mellan hund och människa och svarar på frågan hur vi blev så goda vänner.
Även i SVT2 24/9, SVT2 25/9 och SVT1 26/9
http://svt.se/2.8742/tv-tabla

Såg en mycket intelligent hund i Österrike (svartvit, kanske en border collie). Hunden kände till över 300 ord och hämtade genast de saker matte begärde. Även om hon höll en liten boll i handen, förstod hunden att hon menade en större boll. En sådan förmåga till abstraktion brukar inte djur ha.

Sen fick man se experimentet med silverrävar i Ryssland. De har hållit på med det i 50 år och har avlat fram de tamaste och minst aggressiva rävarna. Och de hade fått nya gener, det hjälpte inte att låta tama rävhonor uppfostra ungar från vilda, aggressiva; de ungarna blev ändå aggressiva. Intressant men jag tyckte synd om rävarna som måste bo i burar. Klart de tama blev glada när de blev upptagna i famnen. (De andra försökte bitas genom gallret.)
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-21 6:44:06

Min vovve vet kanske inte skillnad på större och mindre, men jag kan be honom hämta boll eller leksak eller tofflor. Även om det ligger en av varje på gården (ja, han tar ut mina tofflor och lägger dem där, så då får han hämta dem åt mig igen).

Om man pratar mycket med dem på människosätt (fast enklare än till vanliga vuxna såklart) så lär de sig massor. Min förra hund kunde jag säga "idag tar vi vänster" en bit innan vägarna delar sig i skogen, så gick hon rätt. Eller "stanna där framme" om hon skulle stanna vid nästa naturliga stopp (kunde säga det typ 30 meter före hon kom fram).

Min nuvarande hund går åt det hållet också trots att jag inte lägger massor av tid på det alls. Det märks såklart mer och mer ju äldre de blir, och häri ligger nog det "han läser mina tankar" som en del säger om sin hund.

På kurser får man lära sig att hundar inte förstår "du kan sätta dig" eftersom man lärt dem "sitt", så då ska man säga "sitt" och inte konstiga meningar och böjningar. Men man har kanske ett handtecken eller visar omedvetet med kroppen. Jag har utan vidare och utan riktad träning kunnat lära mina hundar att "du kan sätta dig". Och de uppför sig som att de förstår att det är mindre krav och mindre "formellt" än när man stelt kommenderar "sitt!", ungefär som när man säger "ja, kom häråt" i stället för "hit!".
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in