Vegetariskt i Stockholm...
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Vegetariskt i Stockholm...
Jag undrar om det finns några bra vegetariska ställen, som inte kostar skjortan och helst har öppet sent. Gärna nära blå linjen. Hittar som en kratta (dvs inte alls) i stockholm men ska upp ett par dagar och vill inte leva på pressbyrån/mc donalds.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Hermitage i Gamla stan är min favorit just nu. Hermans på Fjällgatan på Söder ska vara bra men hyfsat dyrt. Örtagården i Östermalmshallen går att äta på men har blivit mycket mycket sämre. Skulle tippa att du hittar nåt vegetariskt i Kista centrum vid restaurangtorget också, om än inte en veg restaurang.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Govindas på Fridhemsplan ska tydligen vara bra. De drivs visserligen av Hare Krishna men om man kan bortse från det så ska de som sagt tydligen ha riktigt god mat efter vad jag har hört.
Fick dock tipset om denna restaurang av en dåvarande kompis för många år sedan då jag själv var vegetarian och bodde i Stockholm, så jag vet inte alls hur de kan tänkas vara i dagsläget.
Fick dock tipset om denna restaurang av en dåvarande kompis för många år sedan då jag själv var vegetarian och bodde i Stockholm, så jag vet inte alls hur de kan tänkas vara i dagsläget.
- annorlunda
- Anslöt: 2007-09-02
Det har du förstås alldeles sant i, Inger ..Tänkte inte på det eftersom jag aldrig fått det tipset själv (Kanske är jag tröttare än jag själv är riktigt medveten om )
- annorlunda
- Anslöt: 2007-09-02
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Ligger inte direkt nära blåa linjen tyvärr.
Då ligger Govindas bättre till (vid Fridhemsplan, samma kvarter som T-banan). http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=f ... +stockholm
Finns även kinarestaurang på andra sidan det kvarteret + andra asiatiska restauranger i kvarteren runtomkring (de brukar ju också ha en del vegetariska rätter)
Edit: nu blir jag riktigt förbannad! Försökte hitta de restauranger jag VET finns där men Eniro finns den inte, utan menar att det bara finns 4 (andra) kinarestauranger och en (!) asiatisk restaurang i hela Storstockholm! Varje gång jag söker något så verkar det ha försvunnit företag från deras Gula Sidor! Detta ska ju ersätta telefonkatalogen men listar bara en liten bråkdel av allt som fanns i papperskatalogen! Antar att det är meningen att man ska tvingas betala 30-50:- för att ringa och fråga. Ännu en fantastisk effekt av avregleringen!
Då ligger Govindas bättre till (vid Fridhemsplan, samma kvarter som T-banan). http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=f ... +stockholm
Finns även kinarestaurang på andra sidan det kvarteret + andra asiatiska restauranger i kvarteren runtomkring (de brukar ju också ha en del vegetariska rätter)
Edit: nu blir jag riktigt förbannad! Försökte hitta de restauranger jag VET finns där men Eniro finns den inte, utan menar att det bara finns 4 (andra) kinarestauranger och en (!) asiatisk restaurang i hela Storstockholm! Varje gång jag söker något så verkar det ha försvunnit företag från deras Gula Sidor! Detta ska ju ersätta telefonkatalogen men listar bara en liten bråkdel av allt som fanns i papperskatalogen! Antar att det är meningen att man ska tvingas betala 30-50:- för att ringa och fråga. Ännu en fantastisk effekt av avregleringen!
Själv har jag upptäckt vegetarisk sushi nyligen, och priserna varierar från 60 till 95kr. Billigast och godast veg rolls finns på Romae's i Sundbyberg, blåa linjen mot Hjulsta. Det är avocado, gurka, omelett, paprika inlindat i svart alg, med ris och lite fröer ytterst och god grön pepparrot till. Gillar inte soja. Misosoppan skippar jag oxå.
Sushirestauranger finns nästan överallt, de är jättepopulära i Sthlm. Åhléns vid Fridhemsplan och i Sundbyberg har ätbar vegetarisk buffé, och inte alltför dyrt. Pizzerior har sallader men billiga är att ta i. Hamburgerrestaurangerna har vegetariska hamburgare, Max har godast enligt mig. Sen för övrigt vad som redan nämts i tråden, Hermans min stora favorit:)
Sushirestauranger finns nästan överallt, de är jättepopulära i Sthlm. Åhléns vid Fridhemsplan och i Sundbyberg har ätbar vegetarisk buffé, och inte alltför dyrt. Pizzerior har sallader men billiga är att ta i. Hamburgerrestaurangerna har vegetariska hamburgare, Max har godast enligt mig. Sen för övrigt vad som redan nämts i tråden, Hermans min stora favorit:)
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Oj oj tack snälla! Indiskt och Kista ryker tyvärr direkt för måndagen. Indiskt brukar inkludera starka kryddor som jag inte tål. Kista tror jag inte är öppet så sent.
Om det där Govindas har "ta med" mat sent så blir det fin fint, annars tyvärr valfri snabbmat
Tisdagen kanske jag kan hitta något i övriga stan, gäller bara att beskriva vägen för en som inte kan svenska (och jag hittar som sagt inte)
Om det där Govindas har "ta med" mat sent så blir det fin fint, annars tyvärr valfri snabbmat
Tisdagen kanske jag kan hitta något i övriga stan, gäller bara att beskriva vägen för en som inte kan svenska (och jag hittar som sagt inte)
- aspiemelly
Kollade länken för Govindas, tog gatubildsvyn och blev överaskat glad. Där har ju jag varit! Granne med dum mcdonalds typ. Hmm om man bara kunde hålla något kallt utan kylskåp/frys. Tror dom stängde senast åtta. vilket är ca 2-3 timmar för tidigt.
- aspiemelly
Jo ute är det ju kallare nu men rummet brukar vara rätt varmt, behöver aldrig täcke. Är bara nästintill fobisk över att mat ska bli dålig och göra mig sjuk. Har jag glömt dricka juicen från mcdonalds t.ex. så slänger jag den, även om det bara gått 3-4 timmar. Kylväska har jag kollat på men klamparna håller inte mer än några timmar och då är jag inte ens i Stockholm än ju, elektriska finns men usch va dyrt.
- aspiemelly
Mjölk och ägg finns i maten, är ju inte vegan. Men kruxet är att jag alltid lyckas hitta "fel" sidor som göder fobierna eller så håller jag helt enkelt inte reda på infon i huvudet sen. Fotbollsinfo däremot... där kallar folk mig för "mellypedia" (avd. wikipedia).
Sen hjälpte det inte direkt att läkaren spräckte bubblan om att salmonella inte finns i vegetariskt, gjorde det tydligen visst.
Sen hjälpte det inte direkt att läkaren spräckte bubblan om att salmonella inte finns i vegetariskt, gjorde det tydligen visst.
- aspiemelly
Jag är inte vegetarian längre. Jag lämnar ofta mat framme i flera timmar eftersom jag sällan orkar äta upp en hel portion på en gång. Jag dricker ofta mjölk och fil efter bäst-före-datumet (så länge de smakar ok). Enda gången jag blivit aningen sjuk (lite yr i en dag) var när jag råkade blanda ihop en ask stekt ägg och bacon som jag glömt i bilen en vecka, med en nystekt dito.
Salmonella är väldigt sällsynt.
Salmonella är väldigt sällsynt.
Govindas är bra och det är inte särskilt stark mat. De har ju sin uppfattning om att inte hetsa upp nervsystemet med t ex vitlök och lök.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03