vad krävs för att få bidrag
5 inlägg
• Sida 1 av 1
vad krävs för att få bidrag
min situation är följande. Jag har en bror med asperger. Han har nyss tagit studenten på Iv utan att knappt ha läst några kurser över huvud taget. Han ska snart in och prata med en psykolog om att ordna en praktik till honom, men jag känner honom och han är inte intreserad av någon praktik. Pengar är han dock intreserad utav, tydligen ska han få något bidrag på 8000 kr i samband med praktiken.
Jag undrar om det kommer att ställas några krav på honom för att få bidraget. han har aldrig haft så mycket krav på sig, och de han har haft har han löst genom att kasta sig på golvet, alternativt kastat blommor omkring sig. Jag ser gärna att han får testa på att arbeta som en normal människa och inte förvänta sig att hans diagnos bär honom genom livet.
Jag undrar om det kommer att ställas några krav på honom för att få bidraget. han har aldrig haft så mycket krav på sig, och de han har haft har han löst genom att kasta sig på golvet, alternativt kastat blommor omkring sig. Jag ser gärna att han får testa på att arbeta som en normal människa och inte förvänta sig att hans diagnos bär honom genom livet.
8000kr då kan det vara aktivitetsersättning han får. Jag har haft det två år utan krav, men nu sista tredje året måste jag ha sysselsättning, komma i tid, göra det jag ska mm på min nivå, annars blir jag utslängd och får gå på soc och Arbetsförmedlingen. Om han nu får praktik, så gissar jag att det är med krav, men som sagt det kan inte vi här veta.
8000 låter mycket för mig...MsTibbs skrev:8000kr då kan det vara aktivitetsersättning han får. Jag har haft det två år utan krav, men nu sista tredje året måste jag ha sysselsättning, komma i tid, göra det jag ska mm på min nivå, annars blir jag utslängd och får gå på soc och Arbetsförmedlingen. Om han nu får praktik, så gissar jag att det är med krav, men som sagt det kan inte vi här veta.
- lollo_testar
- Anslöt: 2010-09-14
lollo_testar skrev:8000 låter mycket för mig...MsTibbs skrev:8000kr då kan det vara aktivitetsersättning han får. Jag har haft det två år utan krav, men nu sista tredje året måste jag ha sysselsättning, komma i tid, göra det jag ska mm på min nivå, annars blir jag utslängd och får gå på soc och Arbetsförmedlingen. Om han nu får praktik, så gissar jag att det är med krav, men som sagt det kan inte vi här veta.
Tja, om man bara ska gå hemma funkar det. Men om man skall åka bort en helg, så sinar de snabbt. Det är skillnad på att överleva och att leva.
Återgå till Aspergare och vården