Tänk om man kunde fatta vad dom menar.....

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Tänk om man kunde fatta vad dom menar.....

Inläggav Flia » 2010-09-19 13:01:31

Jag gillar verkligen den här tjejen (som kompis). Hon är kanske NT, men är öppen och nyfiken och dessutom jobbar hon med funktionshindrade, så hon vet en del.
Mitt specialintresse är ju att filosofera kring och ta reda på allt om mig själv, min kropp och mina funktionshinder.
Den här tjejen är nyfiken på sin omgivning och frågar och hänger med i filosofins vindlingar......

Nåväl....
Igår sågs vi på marknaden i småstan.
Hon sa: Hej, vad kul. Jag jobbar här i stan idag. Förresten har jag börjat jobba jättemycket här.
Så pratar vi vidare en stund och när vi ska fortsätta åt varsitt håll sa hon:
Jag jobbar nästan varje dag här nu

Det enda jag tänkte var att "ja, du sa det nyss".....

Nu undrar jag.... var det tänkt att jag skulle kontra med en inbjudan hem till mig (på typ lunch eller så...) ??
Jag gillar ju inte att ha folk hemma dessutom.
Betyder det att jag inte kommer kunna odla vänskapen?
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Zombie » 2010-09-19 13:08:04

Ja, den som det visste. Hade samma problem på den tiden jag orkade umgås. Jag kan icke räkna dem alla, missade vinkar och blinkar. Ett annat alternativ här kanske kan vara att hon menade (eller var öppen för tolkningen) "Jag finns här, vore trevligt om du kom ner när du känner för det"?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Flia » 2010-09-19 13:26:33

Zombie skrev:Ja, den som det visste. Hade samma problem på den tiden jag orkade umgås. Jag kan icke räkna dem alla, missade vinkar och blinkar. Ett annat alternativ här kanske kan vara att hon menade (eller var öppen för tolkningen) "Jag finns här, vore trevligt om du kom ner när du känner för det"?

Nja, hon jobbar som boendestödjare hemma hos folk, så det är snarare att ses på stan eller komma till mig på en fika.
Flia

Re: Tänk om man kunde fatta vad dom menar.....

Inläggav Zirre » 2010-09-19 13:29:42

Flia skrev:Igår sågs vi på marknaden i småstan.
Hon sa: Hej, vad kul. Jag jobbar här i stan idag. Förresten har jag börjat jobba jättemycket här.

Nu undrar jag.... var det tänkt att jag skulle kontra med en inbjudan hem till mig (på typ lunch eller så...) ??

Du tror inte hon menade som en vink att hon ville att du gärna skulle komma förbi igen och hälsa på henne???
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Re: Tänk om man kunde fatta vad dom menar.....

Inläggav Flia » 2010-09-19 13:33:46

Zirre skrev:
Flia skrev:Igår sågs vi på marknaden i småstan.

Du tror inte hon menade som en vink att hon ville att du gärna skulle komma förbi igen och hälsa på henne???

Nä - alltså - vi stötte ihop på marknadsdagen.
Flia

Inläggav Zombie » 2010-09-19 13:38:16

Flia skrev:
Zombie skrev:Ja, den som det visste. Hade samma problem på den tiden jag orkade umgås. Jag kan icke räkna dem alla, missade vinkar och blinkar. Ett annat alternativ här kanske kan vara att hon menade (eller var öppen för tolkningen) "Jag finns här, vore trevligt om du kom ner när du känner för det"?

Nja, hon jobbar som boendestödjare hemma hos folk, så det är snarare att ses på stan eller komma till mig på en fika.

Antar att du inte utan vidare kan tala om för henne att du ogillar att bjuda hem folk eftersom du skrev som du gjorde? Men en fika på stan är det väl inget fel på utan att tala om en sådan sak, om och när du känner för det?

Kanske hon sa det utan större avsikt - positionsbestämning så får man se vad det blir av det liksom? Sådant jag aldrig begrep hur mycket eller litet det låg bakom...
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Flia » 2010-09-19 13:42:53

Zombie skrev:
Flia skrev:

Antar att du inte utan vidare kan tala om för henne att du ogillar att bjuda hem folk eftersom du skrev som du gjorde? Men en fika på stan är det väl inget fel på utan att tala om en sådan sak, om och när du känner för det?

Kanske hon sa det utan större avsikt - positionsbestämning så får man se vad det blir av det liksom? Sådant jag aldrig begrep hur mycket eller litet det låg bakom...

Jo, det kan jag faktiskt. Eller i alla fall ta upp det när vi ändå pratar om mig och min eventuella AS.

Knepigt...
Flia

Inläggav Owl » 2010-09-19 14:13:05

:-)063 Hmm... Ja, sånt där kan vara knepigt, i alla fall när det gäller mig själv (för då värderar jag hela tiden in mig själv och hur "offantligt tråkig jag måste vara att umgås med, och därför kan det ju inte betyda bla-bla-bla"...). Men jag är lite bättre att tolka åt andra tycker jag :wink:. Jag tror faktiskt att hon med det sista
ville visa sig öppen för förslag om du också skulle vilja träffas. Sedan tror jag inte att det skulle krävas att du måste bjuda hem henne till dig. Finns det något sätt som du själv skulle kunna tänka dig som skulle underlätta för ert möte? Om du nu skulle vilja träffa henne mer planerat?
Owl

Anslöt: 2010-03-01

Inläggav Flia » 2010-09-19 14:50:51

I det här fallet är jag inte tråkig att umgås med faktiskt. Hon är en av de få personer som jag känner "ser" mig, och hennes människointresse gör att man alltid känner sig bekräftad (hon är likadan med alla).

Men nä - jag har ingen aning om hur jag skulle vilja träffa henne. På kören sätter vi oss oftast vid samma bord på rasten, och vi stannar till och pratar i kapprummet, det flyter liksom på utan ansträngning.

Men jag vet inte hur man gör när man träffas på en fika (om det inte gäller en dejt, då vet jag vad jag ska göra).

Jag kan bara umgås planerat om det innefattar sex, kan bara prata naturligt efter sexet.

Fan vad handikappad jag känner mig när jag skriver ut det så här......
Flia

Inläggav Fenren » 2010-09-20 1:54:47

det verkar som om det var en öppning för att få dig att ta nästa steg, men jag är då inte rätt person att avgöra det... har missat ett otal hintar om sådant...

ett tips är att fråga om hon vill med på någon aktivitet såsom bowling eller liknande. då har man alltid aktivitetens regler att förhålla sig till och tenderar att göra det mer lättöverskådligt och mindre kaotiskt i mitt huvud iallafall
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Owl » 2010-09-20 14:54:39

Flia skrev:I det här fallet är jag inte tråkig att umgås med faktiskt.

Oh no! Jag menade absolut inte att du skulle vara det! Jag berättade bara hur jag själv brukar tänka om mig själv i liknande situationer.
Men nä - jag har ingen aning om hur jag skulle vilja träffa henne. På kören sätter vi oss oftast vid samma bord på rasten, och vi stannar till och pratar i kapprummet, det flyter liksom på utan ansträngning.

Men jag vet inte hur man gör när man träffas på en fika (om det inte gäller en dejt, då vet jag vad jag ska göra).

Kanske gå och se en film på bio? Då behöver man inte snacka så mycket, å så har man ju något kinkret att snacka om efteråt.
Jag kan bara umgås planerat om det innefattar sex, kan bara prata naturligt efter sexet.

Hmm... :-)063 Kan ju bli lite svårt att lösa om ingen av er är sugen på det.

Fan vad handikappad jag känner mig när jag skriver ut det så här......

Döm inte dig själv så hårt. Försök att istället tänka på att hon ju faktiskt visade intresse för att vilja träffa just dig.
Owl

Anslöt: 2010-03-01

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in