Har flyttat, var söka om tandvårdskort?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har flyttat, var söka om tandvårdskort?

Inläggav filiokus » 2010-09-15 15:33:24

Jag har flyttat från norrbotten till västra götaland för ca 6månader sedan.

När jag bodde i norr så hade jag ett tandkort och om jag minns rätt så fick jag det genom kontakt med LSS.

Jag har ringt och pratat med LSS i min stad och de har sagt att jag INTE kan få tandkort via de om jag inte har stöd (tex kontakt person).

Då hon tyckte att jag kanske hade rätt till tandkort sa hon att jag borde prata med vårdcentralen...

Är det verkligen vårdcentralen det finns ingen tand enhet i västragötaland man kan ringa till?
filiokus
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-09-15

Inläggav keyns » 2010-09-15 15:44:55

Hej,

Jag bor själv i Kungälv (strax utanför Göteborg) och jag fick det genom en person på boendestödet från första början, men det finns en person på kommunen som har hand om såna ärenden som du borde kunna nå genom kommunens växel. Det finns det här i alla fall :roll:

Läs gärna mer om detta med tandkort på:

om-tandvardskort-uppdaterad-t4448.html
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Inläggav filiokus » 2010-09-15 16:11:40

Men hur ska man få reda på det :(

LSS sa ju att jag INTE kunde få tandkort om jag inte tog emot tex kontakt person eller annan handikapphjälp.
filiokus
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-09-15

Inläggav keyns » 2010-09-15 16:17:09

filiokus skrev:Men hur ska man få reda på det :(

LSS sa ju att jag INTE kunde få tandkort om jag inte tog emot tex kontakt person eller annan handikapphjälp.


Jo det kan väl vara ett litet problem att dom kanske kräver det, men om det är till någon tröst så hade jag boendestöd när jag fixade det. Inte så lång tid efter så avsa jag mig det stödet men tandvårdskortet gäller ju "tills vidare" d.v.s inget bäst före datum. :wink:

Dom hjälpinsatserna är ju frivilliga och kan sägas upp lika lätt som man kan få dom.

Fast kommunen här där jag bor har aldrig krävt att man faktiskt har en insats inom lss för att få det.. Kanske skiljer sig runtom? :?
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Inläggav filiokus » 2010-09-15 16:26:08

så mao bör jag ta någon hjälp åtminstone snabbt temporärt för att få tandkort "enkla vägen".

kontakt/stödperson låter jobbigt känns jobbigt ha någon att diskutera med, speciellt om det inte är psykolog eller kunnig inom AS.
filiokus
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-09-15

Inläggav keyns » 2010-09-15 16:34:03

filiokus skrev:så mao bör jag ta någon hjälp åtminstone snabbt temporärt för att få tandkort "enkla vägen".

kontakt/stödperson låter jobbigt känns jobbigt ha någon att diskutera med, speciellt om det inte är psykolog eller kunnig inom AS.


Om nu kommunen din krävt en insats så hade jag personligen valt en kontaktperson eftersom då får man något mer att göra med någon, som noggrant väljs ut för att passa dina intressen. T.e.x gå och se hockey, spela golf, rida, kolla film, ut o gå, ja helt enkelt vad du själv tycker om att göra.
Du behöver dessutom inte prata med dessa om AS eller andra saker du upplever som jobbigt. Handlar bara om en extra "kompis" för att bryta / avvärja en ev. isolering.
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Inläggav filiokus » 2010-09-15 16:42:42

ok, men måste det vara en kontaktperson, det finns inget simpelt handikapp hjälp jag kan ta, jag vill ju bara ha tandkortet i grund och botten som jag enligt lag borde ha rätt till...

och från egna erfarenheten så finns det ett litet fåtal personer som kemin fungerar bra med, faktist så är det bättre att inte prata med andra...

jag har varit socialt isolerad under en väldigt lång tid, ppl suck face it...
filiokus
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-09-15

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-15 17:04:57

Kommunen har fel. Det krävs ingen insats för att få tandkort. Det är en regel de sätter upp för att det hjälper till att minska deras kostnader.

Kolla tråden om tandvårdskort om hur du kan söka.

Finns även en annan tråd om tandvårdskort (jag vet inte var, du får söka). Där finns utdrag ur lag och brev från socialstyrelsen att visa upp.

Jag skrev brev till kommunen, länstyrelsen och socialstyrelsen. Fick inga svar utom från kommunen som sade att de inte läser lagen, utan gör så som länstyrelsen/socialstyrelsen säger åt dem.

Så det borde vara länstyrelsen (vg-region) då.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav A » 2010-09-15 21:52:10

Länsstyrelsen har inget med tandvårdskort att göra
Det är landstinget, dvs VG-region som sköter det.
Du borde kunna fråga en kurator på t ex en vårdcentral eller psyk om du har kontakt med dem.
Kommer inte ihåg just nu hur VG-region har ordnat det när det gälelr personer som inte har några kommunala LSS-insatser
Gör som nån föreslog, läs igenom trådarna om tandvårdskort.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in