Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav A » 2010-02-16 0:07:09

Kvasir skrev:
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad författaren hette. Någonting på "A", tror jag. Någon som vet vem eller vilken bok jag talar om?

Förmodligen Antonovsky
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
A

Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Kvasir » 2010-02-16 0:12:31

A skrev:
Kvasir skrev:
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad författaren hette. Någonting på "A", tror jag. Någon som vet vem eller vilken bok jag talar om?

Förmodligen Antonovsky

Låter bekant. Tack.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Juddy » 2010-02-17 3:51:03

Bruno Bettelheim är ansvarig för att ha förstört en avsevärd människors liv, inte bara autister utan, och i allra största grad så, mammor.

I senare delen av sitt liv reviderade också Bettelheim en del av sina mest vildvuxna teorier även om hans lärljungar fortsatte att spinna på sina egna vävar.
Det finns onekligen saker som påverkar kopplingen mellan mor och barn, och där sådana finns behövs kvalificerad vård och hjälp. Här skapade man en fruktansvärd massa skuld, barn sattes på institution och blev inte bättre trots att de var borta från den skadliga symbiosen mellan sig och modern.

Vård av idag bör utgå från omsorg om alla. Man skuldbelägger inte den förälder som visar sig vara den som bär på den genen som gör att barnet får en mycket ovanlig kroppslig sjukdom. Varför man letar så mycket skuld snarare än efter praktisk hjälp när det gäller psykiska sjukdomar, det förblir ett mysterium.

Jag är inte helt övertygad om ärftligheten i just AS, jag är däremot helt övertygad om ärftlighet i sjukdomar som rör biokemin i hjärnan. I min familj har vi mycket hög ärftlighet för affektiva sjukdomar och vissa andra psykiska sjukdomar. Det är vanligare MED någon form av psykisk ohälsa/sjukdom än det är att inte ha någon faktiskt.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav nisse » 2010-07-09 15:44:12

Ytterligare läsning om Bruno Bettelheim och varför han saknar relevans: http://www.case.edu/affil/sce/Texts_200 ... lowski.htm
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
nisse

Anslöt: 2008-07-03

Inläggav Inger » 2010-07-09 18:52:56

Tack för tipset!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Juddy » 2010-07-09 22:04:31

nisse skrev:Ytterligare läsning om Bruno Bettelheim och varför han saknar relevans: http://www.case.edu/affil/sce/Texts_200 ... lowski.htm

Väldigt bra sammanfattning i ämnet och som säger i stort sett allt.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Signalsubstanser och nervceller - vad säger forskningen?

Inläggav marin139 » 2010-08-21 12:30:00

Jag tittade nyligen på en informationsfilm om autism av Lena Nylander. I den nämndes det att man visat att vissa delar av hjärnan hos autister har en avvikande uppbyggnad på cellnivå. Det spekulerades även i huruvida autister har en avvikande omsättning av signalsubstanser och avvikande förbindelser mellan nervcellerna. Finns det någon här som har koll på om forskningen kommit fram till något nytt i de här frågorna de senaste åren. (Filmen är från 2005.) Alltså: Vad säger forskningen om

-avvikande omsättning av signalsubstanser
-avvikande förbindelser mellan nervcellerna och
-avvikande uppbyggnad på cellnivå av vissa delar av hjärnan

hos autister?
marin139

Anslöt: 2009-09-26

Re: Signalsubstanser och nervceller - vad säger forskningen?

Inläggav jonsch » 2010-08-24 14:03:48

marin139 skrev: Finns det någon här som har koll på om forskningen kommit fram till något nytt i de här frågorna de senaste åren (Filmen är från 2005)? Alltså: Vad säger forskningen om

-avvikande omsättning av signalsubstanser
-avvikande förbindelser mellan nervcellerna och
-avvikande uppbyggnad på cellnivå av vissa delar av hjärnan

hos autister?

Vill meddela att också jag gärna skulle vilja ha koll på de frågorna. Hindret heter kanske dock "fackspråk". Man måste lära sig åtskilliga fackspråksdialekter innan större delen av rapporterna blir begripliga, misstänker jag - samtidigt som jag misstänker att innehållet egentligen inte är så djupsinnigt särskilt ofta.

Fast att folk med autistiska drag har avvikande förbindelser mellan nervcellerna ser jag som en logisk självklarhet. Hur skulle vi annars kunna avvika när det gäller automatisering och (kanske) mönsterigenkänning?

Jag önskar så att jag redan visste hur vi avviker beträffande det. Att jag visste hur det där ö.h.t. fungerar men det verkar faktiskt som om ingen vet hur exempelvis bilder kodas om till förbindelser mellan nervceller. Eller hur dessa inkodade bilder vandrar genom det neurala nätverket tills matchningar av olika kvalitet på något sätt hittas.

Om jag fattat något så ställer (särskilt) autistiska hjärnor högre krav på matchningars kvalitet (på ont och gott). Det skulle verkligen vara fint att känna till hur det funkar.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav jonsch » 2010-08-30 19:51:35

Det här skrevs igår av den rejält tekniske författaren till en webserie ("Freefall") som nallen fått mig att börja följa:

Day memory. This is going to take a little bit to explain, in part because so much of the “theory of the mind” is still in the formative stages in real life. I’ve had to make several leaps of faith to make a true “artificial consciousness”.

To start with, there’s no clear consensus on how much memory storage and processing in humans is separate. While the brain is sectioned into areas of operation, there’s no one person who can say “This is where the concept of a cat is stored. This is how much storage it takes. Here are the cross connects to CAT being short for Catalog and CAT construction equipment.” Humans do a lot of “write on the fly” between short term and long term memory. One theory is that this is a rather messy process, and sleep allows “day memory” (using my own term) to be integrated properly into long term memory with the best efficiency the individual brain can muster. This leads to problems if the person goes too long without sleep. As a promotion stunt, disc jockey Peter Tripp in 1959 stayed up for more than eight days. After a few days, he began to hallucinate, seeing kittens, mice, and cobwebs. He also became paranoid, insisting that an electrician had dropped a hot electrode into his shoe. To me, this shows that as well as memory, there is processing involved in the need to sleep.

There is a lot of “common sense” knowledge needed in knowing what to keep and what to throw out for memory. For the robots, a cheap way of fixing the current problem would be to cut back the length of the individual neurons. This would also lead to problems, where a robot might get the “move foot forward” disassociated from the “pick foot up” in a walk cycle and stand there moving its feet and not going anywhere.

The sleep machines are artificial intelligences in themselves. Not conscious, but designed to work with the robot mind to decide what is needed and what is not, and how to organize the data in priority. Is extinguishing your foot more important than walking across the carpet to deliver a message? How this is done I have to leave in the theory zone, I haven’t read anything about how this is done in the human brain.

For the Jar Jar bot, one of the first things he did was head to the sleep machine. As back story, I’ve done comics showing the robots “day memory” will overwrite. A robot that is kept from “sleeping” will forget previous activities, no matter how important they are. (Though they could “remember by reminding themselves of the activity constantly.)

I don’t see how consciousness could work if the brain needed to consciously activate every single muscle cell in a leg to walk. Person wants to walk, the actual detail work of walking is handed off to unconscious networks that do the grunt work. Those networks in humans are rather tough to rewrite, but they can be done. Robots are a bit more flexible in that area as they can be put into different bodies. (Though even this is starting to follow human patterns, as one mall lamented that it doesn’t understand why robots want to stay in the bodies they were built with.) These networks might not be part of our conscious mind, but they do come to our attention rather rapidly if they malfunction and a leg stops working.

...

Mark Stanley

Det behandlar inte signalsubstanser men jag tyckte det passade i tråden ändå.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Owl » 2010-08-30 20:32:53

jonsch skrev:Fast att folk med autistiska drag har avvikande förbindelser mellan nervcellerna ser jag som en logisk självklarhet. Hur skulle vi annars kunna avvika när det gäller automatisering och (kanske) mönsterigenkänning?

Så tänker jag med. Och precis som ni skriver så skulle det vara så intressant att veta hur förbindelserna avviker. Är våra hjärnor ö.h.t. plastiska i dessa berörda områden?
Owl

Anslöt: 2010-03-01

Inläggav Zombie » 2010-09-14 13:24:41

Plastiska måste de nästan vara om jag är autist (= på spektret). Och det förstår jag inte hur jag inte skulle kunna vara. Jag misstänker att detta med våra nödvändigtvis oplastiska eller så gott som oplastiska hjärnor hör till det löjligt föråldrade som somligt fackfolk kan hålla fast vid för att de inte har tillståndet själva, bara en aning tillspetsat uttryckt. Mig har livet och andras avoghet lärt mycket som jag faktiskt har lyckats automatisera, om också långtifrån tillräckligt. Och till alldeles orimligt pris som jag inte kan rekommendera någon, men det beror nog mera på dålig "pedagogik". Jag vill också gärna veta mer.

(Tesen "om jag klarar det så gör alla andra det också" är väl ett av de destruktivare felsluten i mänskligt liv och lidande. Så den vinklingen är inte den jag avser.)
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2010-09-14 13:43:23

Vet inte om hjärnplasticiteten börjar tangera OT förresten. Här finns en tråd om hjärnplasticitet i allmänhet:

http://www.aspergerforum.se/den-plastis ... 15185.html
Zombie

Inläggav Owl » 2010-09-14 20:10:18

Zombie skrev:Plastiska måste de nästan vara om jag är autist (= på spektret). Och det förstår jag inte hur jag inte skulle kunna vara. Jag misstänker att detta med våra nödvändigtvis oplastiska eller så gott som oplastiska hjärnor hör till det löjligt föråldrade som somligt fackfolk kan hålla fast vid

Med tanke på att den 1:a generationens plasticitetsneurologer enbart har börjat nysta i allt detta så skulle jag inte vilja kalla det för "löjligt föråldrade" antaganden. Mitt antagande däremot kanske var det, men det var också något som jag har funderat lite på pga att min nya psykolog talar väldigt starkt för att mindfulness är så oerhört bra som ångestreglerare. Mina tankar om att jag under hela mitt 33-åriga liv inte har lyckats att automatisera proceduren att tex duscha förs då vidare till hurvida min hjärna är plastisk i olika områden, och hur stor möjlighet jag har att öva upp mindfulness som en teknik för att reglera min ångest. Men jag vet inte... min oförmåga att automatisera olika handlingar och beteenden kanske inte har något med hjärnans platicitet att göra? Det kanske ligger på en helt annan nivå.

Zombie skrev:(Tesen "om jag klarar det så gör alla andra det också" är väl ett av de destruktivare felsluten i mänskligt liv och lidande. Så den vinklingen är inte den jag avser.)

Det förstår jag, och det skulle jag aldrig ha trott heller även om du inte hade skrivit det. Men det var bra att du poängterade det, för det är inte heller något jag avser att göra fastän jag använder mig själv som exempel.
Owl

Inläggav Zombie » 2010-09-14 20:39:15

Owl skrev:Med tanke på att den 1:a generationens plasticitetsneurologer enbart har börjat nysta i allt detta så skulle jag inte vilja kalla det för "löjligt föråldrade" antaganden.

Ojdå, jag syftade inte på neurologers rön utan på neuropsykiatrikers och andra NPF-experters antaganden om aspergare här.

Owl skrev:Mina tankar om att jag under hela mitt 33-åriga liv inte har lyckats att automatisera proceduren att tex duscha förs då vidare till hurvida min hjärna är plastisk i olika områden, och hur stor möjlighet jag har att öva upp mindfulness som en teknik för att reglera min ångest. Men jag vet inte... min oförmåga att automatisera olika handlingar och beteenden kanske inte har något med hjärnans platicitet att göra? Det kanske ligger på en helt annan nivå.

Som jag antydde, jag har också misslyckats med en massa sådant. Men lyckats med annat... är tyvärr för trött för att sätta ord på det, men jag tror det är komplext och individuellt om inte annat.

En av de saker som hjälpte mig med social varseblivning automatisering var en väldigt handfast psykoterapi, inte precis "mindfulness" om jag har fattat den rätt; men i den utformning den hade kostade den mig också skjortan i andra avseenden. Det var långt innan någon visste något om AS.
Zombie

Inläggav Owl » 2010-09-15 6:19:20

Zombie skrev:
Owl skrev:Med tanke på att den 1:a generationens plasticitetsneurologer enbart har börjat nysta i allt detta så skulle jag inte vilja kalla det för "löjligt föråldrade" antaganden.

Ojdå, jag syftade inte på neurologers rön utan på neuropsykiatrikers och andra NPF-experters antaganden om aspergare här.

Okej." Then I see..."

Zombie skrev:
Owl skrev:Mina tankar om att jag under hela mitt 33-åriga liv inte har lyckats att automatisera proceduren att tex duscha förs då vidare till hurvida min hjärna är plastisk i olika områden, och hur stor möjlighet jag har att öva upp mindfulness som en teknik för att reglera min ångest. Men jag vet inte... min oförmåga att automatisera olika handlingar och beteenden kanske inte har något med hjärnans platicitet att göra? Det kanske ligger på en helt annan nivå.

Som jag antydde, jag har också misslyckats med en massa sådant. Men lyckats med annat... är tyvärr för trött för att sätta ord på det, men jag tror det är komplext och individuellt om inte annat.

Jag ska inte trötta ut dig. Det är bara så intressant att höra andras tankar om detta ämne. Och för att rätta till det jad skrev i mitt första inlägg i denna tråd, så fattar jag ju att våra AS-härnor är plastiska, men ur det perspektivet där våra hjärnor skiljer sig från NT:s skulle det vara intressant att veta om hjärnans plasticitet spelar någon roll i det hela.
Zombie skrev:En av de saker som hjälpte mig med social varseblivning automatisering var en väldigt handfast psykoterapi, inte precis "mindfulness" om jag har fattat den rätt; men i den utformning den hade kostade den mig också skjortan i andra avseenden. Det var långt innan någon visste något om AS.

Måste ha varit ganska tungrott då alltså? Kanske får höra mer vid ett annat tillfälle...
Owl

Autism och ärftlighet

Inläggav rdos » 2011-07-18 21:38:01

Verkar som många psykiatriforskare grovt överskattat ärftligheten hos autism-diagnoser. Omkring 35% av diagnoserna förklaras av genetik, medan hela 55% förklaras av gemensam miljö. Referens: "Joachim Hallmayer, MD; Sue Cleveland, BS; Andrea Torres, MA; Jennifer Phillips, PhD; Brianne Cohen, BA et al (2011), Genetic Heritability and Shared Environmental Factors Among Twin Pairs With Autism, Arch Gen Psychiatry". Länk: http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/conten ... ry.2011.76

Jag tror att dessa resultat är relativt rimliga. Diagnoserna har alltså relativt dålig koppling till personlighetsdragen som troligen har mycket hög ärftlighet. Så blir det om man diagnosticerar på problem snarare än egenskaper. Detta gör ju att forskningen om orsakerna bakom diagnoserna nödvändigvis måste byta spår och börja undersöka miljöfaktorer.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav Wine » 2011-07-18 22:13:38

Intressant. Jag tror att det kan finnas samband mellan miljöfaktorer som påverkar risken att få autism eller epigenetik där "dåliga" gener kan "slås på" av toxiska ämnen eller t.ex. D-vitaminbrist.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Nikolaus » 2011-07-18 23:06:29

Jag är den enda i min släkt som har AS och om det inte hade varit för att jag haft en dagisfröken som var psykopat som misshandlade och mobbade mig under uppväxten så tror jag inte att jag hade fått nån diagnos
så i mitt fall tror jag det är miljö till 100%
Nikolaus

Anslöt: 2011-07-09

Inläggav miss_green1 » 2011-07-18 23:18:47

Jag är också ensam i min släkt att ha AS. Jag blev mobbad under hela barndomen. Och det är nog därför jag lyckades få min diagnos till slut.
miss_green1

Anslöt: 2011-06-29

Inläggav Frimodig » 2011-07-18 23:53:48

Så,
vilka hem-miljöer producerar autism?

Min helt privata idé är att inga hem-miljöer producerar autism. Det är en lite för häftig grej liksom. Jag tror på biologiskt arv.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Frimodig » 2011-07-19 0:08:06

Till Nikolaus och Miss green_1.
Ni tror att er uppväxtmiljö producerade er as?
Jag blir helt förundrad, miljö är en skitsak när man är 30.

Min idé är att det handlar om hur man är gjord. Miljö betyder väldigt lite.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Wine » 2011-07-19 9:06:33

Jag trodde det handlade om abiotiska miljöfaktorer som toxiner, kemikalier, virus eller eventuell brist på D-vitamin?

Miljöfaktorer:

http://www4.liber.se/gy/prodstod/470161 ... /biek2.htm
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav rdos » 2011-07-19 10:50:39

Wine skrev:Intressant. Jag tror att det kan finnas samband mellan miljöfaktorer som påverkar risken att få autism eller epigenetik där "dåliga" gener kan "slås på" av toxiska ämnen eller t.ex. D-vitaminbrist.

Tror inte det. Det finns noll bevis på att autism och epigenetik har någon som helst koppling. Dessutom så går epigenetik i det här fallet under de 35% som har autismdiagnos av genetiska skäl.
rdos

Inläggav rdos » 2011-07-19 10:56:41

Frimodig skrev:Till Nikolaus och Miss green_1.
Ni tror att er uppväxtmiljö producerade er as?
Jag blir helt förundrad, miljö är en skitsak när man är 30.

Min idé är att det handlar om hur man är gjord. Miljö betyder väldigt lite.

Lennart Frimodig

Vad jag menade (och som jag tror de menade) är att diagnosticerbarhet (inte att ha dragen) är starkt kopplat till miljöfaktorer som mobbing och dåliga uppväxtförhållanden. Eftersom det är så så kan man inte använda diagnosen som sådan för att reda ut den genetiska bakgrunden för personlighetsdragen. Vad man istället finner är att t.ex. depression verkar var ett medfött drag kopplat till diagnosen, vilket ju inte stämmer (det fanns tokstollar förr som påstod just detta att depression var medfött hos autister).
rdos

Återgå till Aspergare och vården

Logga in