Skillnaden mellan mp3 och mp4
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Skillnaden mellan mp3 och mp4
Hej!
När jag surfade runt hittade jag Runns Webshop som säljer en mp4-spelare med 8GB Digital Player Touch screen.
http://www.runns.se/se/art/elektronik/m ... -black.php
Genast kommer då frågan upp: Vad skiljer mp3 och mp4 åt? Är ljudkvalitén bättre med mp4? Var får man tag på mp4-låtar? Och vad är det för skillnad på en iPad och kopior som den jag länkade till?
Nu kommer jag inte att köpa någon ny mp3-spelare (har ju låtar i datorn och mobilen) men det vore intressant att få veta skillnaden mellan de olika formaten och spelarna.
Hälsningar
Lilla Gumman
När jag surfade runt hittade jag Runns Webshop som säljer en mp4-spelare med 8GB Digital Player Touch screen.
http://www.runns.se/se/art/elektronik/m ... -black.php
Genast kommer då frågan upp: Vad skiljer mp3 och mp4 åt? Är ljudkvalitén bättre med mp4? Var får man tag på mp4-låtar? Och vad är det för skillnad på en iPad och kopior som den jag länkade till?
Nu kommer jag inte att köpa någon ny mp3-spelare (har ju låtar i datorn och mobilen) men det vore intressant att få veta skillnaden mellan de olika formaten och spelarna.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Mp3 är ljud, och Mp4 är bl a ljud, video och information. Det är ungefär så jag har fått för mig.
Edit: http://www.diffen.com/difference/MP3_vs_MP4
Edit: http://www.diffen.com/difference/MP3_vs_MP4
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Hej!
Tack för länken! Nu förstår jag bättre. Det står att iPods och iPhones stödjer MP4 filer, men det finns fler spelare som stödjer det. Verkar inte som om det är nödvändigt med mp4 annat än om man ska kolla på videoklipp, se bilder och sånt.
Hälsningar
Lilla Gumman
Tack för länken! Nu förstår jag bättre. Det står att iPods och iPhones stödjer MP4 filer, men det finns fler spelare som stödjer det. Verkar inte som om det är nödvändigt med mp4 annat än om man ska kolla på videoklipp, se bilder och sånt.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
När man filmar med exempelvis Sony Ericsson W595 blir resultatet en mp4 fil i telefonen. De filerna kan sedan direkt laddas upp till youtube (som eventuellt kompressar och optimerar dem).
Senast redigerad av barracuber 2010-09-13 12:10:10, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Hej!
Aha, då begriper jag barracuber.
Om du kikar på länken, visst är det ungefär som en iPad fast den kostar bara 600 kronor?
Jag ska få en Handifon på onsdag, och då kan jag ju spela mp3-låtar i den. Visserligen kan jag inte ha så många i, men i alla fal.
Jag spelar bara mp3-musik när jag tränar hemma, är ute och motionsgår/joggar eller är på resa. I den där musikspelaren kunde man ju även läsa e-böcker (jag har provat att låna från biblioteket och läsa på datorn) och spela enkla spel (jag spelar ibland mobilspel medan jag väntar på något som t.ex. bussen).
Jag tror att iPad säljer på grund av att det är ett populärt märke. Det finns ju enklare varianter som kanske gör sitt jobb lika bra, för den som inte behöver alla finesser.
Hälsningar
Lilla Gumman
Om du kikar på länken, visst är det ungefär som en iPad fast den kostar bara 600 kronor?
Jag ska få en Handifon på onsdag, och då kan jag ju spela mp3-låtar i den. Visserligen kan jag inte ha så många i, men i alla fal.
Jag spelar bara mp3-musik när jag tränar hemma, är ute och motionsgår/joggar eller är på resa. I den där musikspelaren kunde man ju även läsa e-böcker (jag har provat att låna från biblioteket och läsa på datorn) och spela enkla spel (jag spelar ibland mobilspel medan jag väntar på något som t.ex. bussen).
Jag tror att iPad säljer på grund av att det är ett populärt märke. Det finns ju enklare varianter som kanske gör sitt jobb lika bra, för den som inte behöver alla finesser.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Hej!
Nej, nu blandar du allt ihop iPad med iTouch. Den för 600 kronor är helt klart ett budgetalternativ till <a target="_blank" href="http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keating/gadgets/apple-ipod-touch.asp">Apple iPod Touch</a>. Den har beskrivit som en iPhone utan telefon.
Apple iPod Touch:
iPad däremot är en helt annat typ av produkt. Den har beskrivits somen "multipryl". Den är en korsning mellan en väldigt avancerad mobiltelefon (smartphone) och en bärbar PC/Mac.
http://hd.se/ekonomi/2010/05/03/apples-ipad-passerar/
Apple iPad:
- barracuber
Hej!
Ok, jag virrade till det. Den där mp4-spelaren från Runn lockar ju en del måste jag säga, vet inte om det är ett bra köp dock. Vill inte stå där sen med en halvtaskig apparat som jag inte är nöjd med.
Hälsningar
Lilla Gumman
Ok, jag virrade till det. Den där mp4-spelaren från Runn lockar ju en del måste jag säga, vet inte om det är ett bra köp dock. Vill inte stå där sen med en halvtaskig apparat som jag inte är nöjd med.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Hej!
Hälsningar
Lilla Gumman
Nej, det är svårt att veta med okänt märke och okänd produkt. Ungefär som att köpa en obskyr japansk småbil istället för en mer välkänd Volkswagen Golf. Man kanske känner fler som har en Golf än den obskyra japanska småbilen. Ofta tror jag det är så folk väljer saker att köpa - utifrån ens egna kontakter, folk man känner. Om man inte känner någon - vilket jag självofta råkat ut för - då står man där lite i det blå, ovetandes.
Tänker på Bror Duktig och hennes kval med att välja en Android-telefon med allt vad det innebär i alternativ och komplexitet. Jag tror själv att man tjänar på att försöka hålla huvudet kallt. Hellre göra ingenting än att göra någonting man ångrar. Jag har själv många gånger gjort dåliga köp genom åren. Det har gjort mig försiktigare numera.
- barracuber