Mia Skäringer ”Årets mamma”
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Mia Skäringer ”Årets mamma”
<a href="http://www.nwt.se/ArticlePages/200711/16/20071116132349_NWT653/20071116132349_NWT653.dbp.asp">http://www.nwt.se/ArticlePages/200711/16/20071116132349_NWT653/20071116132349_NWT653.dbp.asp</a>
I artikeln berättar hon att hennes son har adhd och Aspergers.
/Barracuber
I artikeln berättar hon att hennes son har adhd och Aspergers.
länken ovan skrev:Mia Skäringer, bördig från Kristinehamn, har utnämnts till ”Årets mamma”.
Hon är känd från humorserien Mia och Klara.
Mia Skäringer
Bakom utnämningen står tidskriften Mama som årligen utser årets mamma på en gala i Stockholm. På årets gala finns årets ny-mama, skådespelerskan Eva Röse, årets papa, författaren och IT-strategen Sigge Eklund och så Mia som fick eptitetet årets roligaste mama.
– Det känns jätteflott men jag vet inte om jag skulle vara roligare än andra mammor, säger Mia Skäringer.
Naturligt inslag
Fast hon medger att humorn är ett naturligt inslag i kontakten med barnen Alfred, 7 år, och Heli, 4.
– I vissa situationer går jag in i olika karaktärer och börjar prata som Gulletussan eller Tabita. Då kommer barnen av sig lite. Min son har ju adhd och Aspergers och då är det bra att kunna fixa och trixa lite, säger hon.
Jobbigt och fumligt
Juryns motivering var: ”Äntligen vågade någon skämta om det jobbiga och fumliga i mammarollen. Humorprinsessan Mia befriar oss halvneurotiska mammor genom att våga framstå som komplett crazy och skön”.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:54:58, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Intressant. Humor är säkert till god hjälp med besvärliga barn. Inte för att jag vet vilka Gulletussan och Tabita är (några som finns på barn-TV antar jag).
Har sett nåt program med Mia och Klara. Fast jag tror inte jag har nån humor, jag tyckte bara de var konstiga och hemska. Men jag gillar ju inte Mr Bean heller.
Har sett nåt program med Mia och Klara. Fast jag tror inte jag har nån humor, jag tyckte bara de var konstiga och hemska. Men jag gillar ju inte Mr Bean heller.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Intressant. Humor är säkert till god hjälp med besvärliga barn. Inte för att jag vet vilka Gulletussan och Tabita är (några som finns på barn-TV antar jag).
Jag vet inte heller vilka det är. Är uppvuxen med Fablernas Värld och Professor Balthazar!
Jag minns Mia från Rally, humorprogrammet på P3 från Göteborg som gick för några år sedan. Hon var väldigt rolig när hon gjorde parodi på Kristinehamnsdialekten som reportern Jane (Mia är själv född i Kristinehamn). För att uppskatta sådan humor måste man ju tycka dialekter är kul (OBS jag gillar inte Stefan och Krister!).
Mia och Klara har jag bara sett en gång men jag tyckte de var roliga på ett tragiskt, neurotiskt sätt...lite som tv-serien Orka, Orka om någon såg den.
Jag gillar Mr Bean (+ allt annat som Rowan Atkinson gjort) och mina barn också. Många tycker Herr Böna är aspig.
/Barracuber
- barracuber
barracuber skrev:Mia och Klara har jag bara sett en gång men jag tyckte de var roliga på ett tragiskt, neurotiskt sätt...lite som tv-serien Orka, Orka om någon såg den.
Jag gillar Mr Bean (+ allt annat som Rowan Atkinson gjort) och mina barn också. Många tycker Herr Böna är aspig.
/Barracuber
Jag såg serien "Orka, orka" men såg bara det tragiska, inget komiskt. Bara titeln fick en att känna sig uppgiven.
Möjligen är det just Mr Beans "aspighet" som väcker min motvilja och ångest. Inte har jag väl några likheter med honom?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Mr Bean har diskuterats tidigare på forumet tror jag.
Finns nog flera anledningar till varför vissa gör den kopplingen.
Saxat från http://www.imdb.com/title/tt0096657/usercomments:
Man har liksom tagit några lite udda och eccentriska drag och överdrivit de tio gånger om.
/Barracuber
Finns nog flera anledningar till varför vissa gör den kopplingen.
Saxat från http://www.imdb.com/title/tt0096657/usercomments:
Many words can describe Bean: eccentric, weird, silly, awkward, and just plain goofy. He is like a child trapped in a man's body, or a man with a childlike personality (somewhat like Paul Reubens' Pee-Wee Herman). He lives alone and sleeps with a teddy bear. Sometimes, he takes the teddy bear with him when he leaves his apartment. He drives a small car that he locks with a padlock on the outside. He remains silent most of the time, and when he does speak, he speaks few words in a croaking voice. He is what you may call a stupid man who doesn't fit in with society. You can see him do the weirdest things out in public, surrounded by more civilized people. And yet, in the end, he's a very lovable guy.
Although I can look at it a little deeper now and see there must be more to this character than than meets the eye. There must be a reason why he does things the way he does and things seem to keep going wrong for him. As others have noted, it looks like he may have a type of autism. In fact I'm so convinced about it that I really think were a professional psychologist to analyse him, I think Mr Bean could be the first famous, fictional character to be diagnosed with something like Asperger's Syndrome.
Man har liksom tagit några lite udda och eccentriska drag och överdrivit de tio gånger om.
/Barracuber
- barracuber
Jag skulle tippa att HFA med en släng av mutism är en mer lämplig diagnos för mr Bean.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:54:58, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Alien skrev:Intressant. Humor är säkert till god hjälp med besvärliga barn. Inte för att jag vet vilka Gulletussan och Tabita är (några som finns på barn-TV antar jag).
GulleTussan och Habita är två av karaktärerna i just Mia & Klara.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Ny tråd om Skäringer med mera:
nt-skolas-a ... t8791.html
nt-skolas-a ... t8791.html
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 10:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Hade inte sett Barracubers tråd när jag skrev mitt inlägg kanske jag ska tillägga...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:54:58, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
<a href="http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090825/KULTUR/266199348/1052/RSS&source=RSS">Motbild till ett ytligt ideal </a>(Kristianstadsbladet 25 augusti 2009)
artikeln skrev:Bloggbok "Dyngkåt och hur helig som helst" (Frank)
Mia Skäringer är främst känd som ena hälften av succéprogrammet "Mia och Klara". Nu har inlägg ur hennes välbesökta blogg samlats i en bok. Anna Thörnell har läst en komiker som vill prata allvar.
...
- barracuber
På tal om buskis:
*hur man ska svara i en telefon utan signal*
- När de inger, ycker man i snööt, å döön gå upp!
- Hur vet man att det ringer då?
- Döön gå upp!
*hur man ska svara i en telefon utan signal*
- När de inger, ycker man i snööt, å döön gå upp!
- Hur vet man att det ringer då?
- Döön gå upp!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Barn och föräldraskap