Permitterad igen; framtidsplaner

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Permitterad igen; framtidsplaner

Inläggav ford » 2007-11-13 10:48:16

Vinterpermittering; en klassiker för oss trädgårdsarbetare, dock tänker jag lägga allt krut som finns för att försöka fixa mig en åretruntanställning inom mitt yrke, för att komma ifrån detta.

Ev. kan jag få ett vikariat på elva månader, f.o.m. 1 December, men det kräver att jag långpendlar 1,5 h i vardera riktning.
Jag är osäker på att jag orkar med detta under så lång tid, och är inte tvingad av arbetsförmedlingen att söka, p.g.a. min as. men undrar vad jag skall göra.

Fördelen är att jag förhoppningsvis får lära mig en massa nya saker (som kan vara meriterande, i min sökan efter en tillvidareanställning), och kanske får in en fot, för att få ett fast jobb där sedan (då kan en flytt bli aktuell, om det passar min sambo). Dessutom får jag verkligen ut så gott som 80% av min lön, när jag ev. stämplar nästa vinter, ifall jag tar detta jobb.

Nackdelen är att jag inte vet om jag orkar, samt att jag förlorar mitt nuvarande jobb, om jag tar detta och alltså måste söka mig ett nytt jobb, om jag vill ha ett arbete närmre hemmet senare. Förvisso kan jag alltid få tillbaka min nuvarande tjänst, om jag säger upp mig till våren, men det känns taskigt mot min nuvarande chef, som lovat att lägga in ett gott ord för mig, eftersom han då får skit för det.

Samtidigt känns det som att jag bara "står och stampar" på mitt nuvarande jobb, utan att komma någon vart, rent utvecklingsmässigt, vilket känns ganska frustrerande. Men å andra sidan kanske det dyker upp ett bra jobb att söka, som ligger betydligt kortare hemifrån, ifall jag bara väntar...

-Hur skall jag göra?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Panika » 2007-11-13 11:12:25

Jag tycker att du ska vänta.
det verkar frodas en massa dåligt samvete och en stänk otrygghet i hela detta.
En och en halv timme - tre timmar om dagen - i elva månader...Det kräver mycket energi och tålamod, även för någon utan AS...
Var snäll mot dig själv, Ford.
Företaget går inte under utan dig - men vart står du om/när du inte orkar?
Och har du ditt andra arbete kvar till våren - så känns det säkert bra när det kommer igång igen...De flesta trädgårdsarbetare är väl lite less vid den här tiden på året...och det är ju helt ok.
Om du är uttråkad kan du ju ta nån tim-anställning, för att bryta ledan och som du kan bryta när du vill och samtidigt känna att du hat tryggheten när säsongen sätter igång igen.

Så mitt råd: Var snäll mot dig själv!

Lycka till!
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Panika

Anslöt: 2007-07-18

Inläggav ford » 2007-11-13 14:03:48

Kanske, jag skall tänka på det du säger. Problemet är dock att mitt nuvarande jobb bara är säkert under nästa säsong också, sedan vet ingen vad som händer.
Dessutom hoppas jag på mer utvecklande arbetsuppgifter, om jag byter till en bättre arbetsplats, vilket dessutom gör mig mer kvalificerad att få ett nytt jobb, om jag skulle bli arbetslös "på riktigt" och inte bara över en vinter.

Däremot ligger det mycket i det du säger om att det kan bli tufft; kanske för tufft, vilket jag definitivt bör ha i åtanke.

Dåligt samvete har jag inte mot företaget, utan snarare mot min chef, som jag tycker är en mycket bra kille, och som lovat att ge ett gott ord för mig, om jag söker annat jobb.
Om jag först skulle få det andra jobbet, och sedan säga upp mig därför att jag inte orkar med det, så är det ju inte bara jag, utan även min nuvarande chef som får skit för det, eftersom han lovordat mig.

-Behöver fundera mer, känner jag, men är tacksam för både din, och andras synpunkter.
ford

Inläggav Kristofer » 2007-11-13 17:22:59

Ford:

Hur rotad är du i din stad? Kan du tänka dig en tillvaro i en annan stad?

Nu vet jag inget om din situation eller hur dina hemförhållanden är. Så jag känner att jag behöver lite info om det för att kunna skriva något som kanske kan få dig att se problemet ur annan synvinkel.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ford » 2007-11-13 19:37:01

Kristofer skrev:Ford:

Hur rotad är du i din stad? Kan du tänka dig en tillvaro i en annan stad?

Nu vet jag inget om din situation eller hur dina hemförhållanden är. Så jag känner att jag behöver lite info om det för att kunna skriva något som kanske kan få dig att se problemet ur annan synvinkel.

Jag bor i nordvästra Skåne.
För egen del är jag till viss del beredd att flytta, men bara inom västra Skåne, samt en bit upp längs med Hallandskusten (t.o.m. Halmstad, eller vid speciella omständigheter Falkenberg, ungefär).

Dock har jag en nyinflyttad sambo att tänka på också, vilket komplicerar situationen. I synnerhet då hon efter att under många år utanför arbetsmarknaden fått en arbetsträning, där hon stortrivs och förhoppningsvis kan få anställning.

Skall jag flytta uppåt Halland vill jag dessutom ha en reträttväg hem, ifall jag skulle vantrivas, bli ensam och må dåligt däruppe.

Gäller det en flytt till södra skåne, om man med södra Skåne menar Malmö-Lund området är det, för min egen del "Hakuna-Matata" (inga bekymmer, alltså).
Fast då vill jag bo i Lund, och får räkna med att bo i andra hand de första 1-2 åren, efter att i dagens läge stått i deras passiva bostadskö, sen två år tillbaka. Detta förutsatt att jag inte är beredd att ta en lägenhet i ett riktigt skitområde, vilket jag inte är i och med att ytterligare 1-2 års väntan kan ge mig något betydligt bättre, i bostadsväg.

Men så har vi ju det där med att vi är två och vårt förhållande känns trots allt viktigare än min karriär, som jag ser det....
ford

Inläggav ufo » 2007-11-13 19:57:27

ford skrev:Men så har vi ju det där med att vi är två och vårt förhållande känns trots allt viktigare än min karriär, som jag ser det....

Jamen då är det ju avgjort. Ett förhållande man är beredd att göra uppoffringar för är sällsynta och garanterat värt att göra dedära uppoffringarna för.

Så ingen flytt!

Vad gäller pendlingen. Så avråder jag dig till det, 1,5h enkel resa sliter det på en. Inte värt det.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Mardröm » 2007-11-14 1:17:58

Egentligen är inte 1,5 tim så mkt, men det blir för mkt att vara borta 12 timmar på "jobb". (lunchen och resan kan ju knappast räknas som "fritid").

Sen ska man ju handla skita, äta hemma, tvätta dig, raka dig, fixa dina kläder, städa, diska mm. Skiter du på jobbet kan du få betalt för det iofs.
Men minst 3 timmar behövs nog, troligen 4. Och då har du 8 tim kvar att sova och vara med tjejen, läsa böcker, sitta här, whatever. Jobbigt om du sover 8 tim och behöver en extratimme att varva ner på i sängen...
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm

Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-11-17 23:55:54

Alla människor har olika förutsättningar men jag tycker att 1,5 timme i vardera riktningen ligger klart inom smärtgränsen om det är en begränsad tid och speciellt om man inte behöver köra själv. Är det dessutom så att man förbättrar sin meriter på det kanske det kan vara värt att satsa.

Har haft både 3 och 4 timmar i pendlingstid. Värst är det om eventuella byten inte är pålitliga och synkroniserade.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav ford » 2007-11-18 23:27:55

Jag har bestämt mig, jag kommer inte att söka jobbet, för jag tror det "går fler tåg" om man väntar.
Dessutom är jag inte säker på att det hade varit bra för vare sig förhållandet eller min ork.

Bjäbbmonstret skrev:Har haft både 3 och 4 timmar i pendlingstid. Värst är det om eventuella byten inte är pålitliga och synkroniserade.

Detta låter väldigt mycket, t.o.m. för de flesta NT:s, du menar väl 3-4 h tur och retur, inte enkel resa?
I så fall blir 1,5 h enkel resa 3 h/dag, det är vad som hade gällt om jag fått jobbet.
ford

Inläggav Kristofer » 2007-11-18 23:36:52

Mitt tips till dig då blir att söka något annat tillfälligt jobb under vintersäsongen. Det behöver ju inte vara ditt drömjobb eller något inom just ditt område, men det är ju alltid bättre att ha ett arbete än att bara gå hemma. Förutsatt att man är arbetsför då, vilket du verkar vara till 100%. Gå hemma och dra är ju inte heller någon höjdare.

Hör efter med rekryteringsfirmor om du inte kan få lagerkneg eller annat tillfällit uppdragsjobb. Om man hittar en bra rekryteringsfirma så brukar detta fungera.

Lycka till!
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Inläggav Panika » 2007-11-18 23:38:31

Härligt att höra att du beslutat dig!
Dom förseningarna dessa tåg i denna region håller på med för jämnan, ökar ju på den annars långa pendlingstiden - och det är inte sunt för någon...Var glad att du slipper den frustrationen - och du har ju jobbet åter när säsongen kommer igång igen :D
Och du, du kan ju alltid ägna vintern åt revolutionen :wink:
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Panika

Anslöt: 2007-07-18

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-11-18 23:57:11

ford skrev:du menar väl 3-4 h tur och retur, inte enkel resa?
I så fall blir 1,5 h enkel resa 3 h/dag, det är vad som hade gällt om jag fått jobbet.

Rätt uppfattat. Inte någon ovanlig restid för folk i allmänhet som pendlar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav ford » 2007-11-19 10:04:40

Kristofer skrev:Mitt tips till dig då blir att söka något annat tillfälligt jobb under vintersäsongen. Det behöver ju inte vara ditt drömjobb eller något inom just ditt område, men det är ju alltid bättre att ha ett arbete än att bara gå hemma. Förutsatt att man är arbetsför då, vilket du verkar vara till 100%. Gå hemma och dra är ju inte heller någon höjdare.

Hör efter med rekryteringsfirmor om du inte kan få lagerkneg eller annat tillfällit uppdragsjobb. Om man hittar en bra rekryteringsfirma så brukar detta fungera.

Lycka till!

Tack för tipset, jag har dock redan fått tag på en annan platsannons om ett åretruntjobb, som parkarbetare i en av grankommunerna (visstidsanställning 12 mån, som ev. kan leda till fast jobb).

-Gissa vem som kommer att råsöka detta jobb idag!? :D
ford

Inläggav ford » 2007-11-19 10:11:28

Bjäbbmonstret skrev:
ford skrev:du menar väl 3-4 h tur och retur, inte enkel resa?

Rätt uppfattat. Inte någon ovanlig restid för folk i allmänhet som pendlar.

Beror på var i landet man bor (om det är en vanlig pendlingstid); många klarar av det, men inte alla. Nu snackar jag dessutom om NT:s, även om jag bevisligen klarar av att jobba 40h/vecka, så har jag problem med stresshantering och uppbär lönebidrag, därför att jag har behov av att få jobba i min egen takt, dessutom behöver jag mer tid för att varva ner, än vad NT:s normalt har behov av.

Just i mitt fall vet jag dock inte om jag skulle orka pendla 3 h/dag, eftersom jag aldrig prövat.
Tycker hursomhelst att det vore dumt att riskera allt, när jag ändå hade haft mitt gamla jobb som backup till våren, vilket även min handläggare på Arbetsföremdlingen tyckte, när jag rådslog med henne.
ford

Inläggav ford » 2007-11-19 10:14:53

Panika skrev:Och du, du kan ju alltid ägna vintern åt revolutionen :wink:

-Upp till kamp, kamrater!! 8)
ford

Inläggav Alien » 2007-11-19 15:08:14

ford skrev:Beror på var i landet man bor (om det är en vanlig pendlingstid); många klarar av det, men inte alla. Nu snackar jag dessutom om NT:s, även om jag bevisligen klarar av att jobba 40h/vecka, så har jag problem med stresshantering och uppbär lönebidrag, därför att jag har behov av att få jobba i min egen takt, dessutom behöver jag mer tid för att varva ner, än vad NT:s normalt har behov av.

Just i mitt fall vet jag dock inte om jag skulle orka pendla 3 h/dag, eftersom jag aldrig prövat.
Tycker hursomhelst att det vore dumt att riskera allt, när jag ändå hade haft mitt gamla jobb som backup till våren, vilket även min handläggare på Arbetsföremdlingen tyckte, när jag rådslog med henne.

När man har begränsad ork, så är det vettigare att lägga den på arbete och relationer än på restid. T ex bättre jobba heltid (med korta restider) än halvtid (med långa restider).

AF ska ju ha hårdare regler numera, så man kan tvingas till långa restider el flyttning el vägra och förlora a-kassan. Men jag antar att de reglerna inte tillämpas lika hårt för funktionshindrade.

Hoppas du får jobbet du söker!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kristofer » 2007-11-19 15:24:34

ford skrev:Tack för tipset, jag har dock redan fått tag på en annan platsannons om ett åretruntjobb, som parkarbetare i en av grankommunerna.

Lycka till! Om du nu inte skulle få det av någon anledning så kan du ju alltid leta upp ngt annat under vintern?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:53:38, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Inläggav ford » 2007-11-19 16:02:53

Tack Kristofer!
Det där med jobb är förhoppningsvis på gång, jag skall på möte med min siuskonsulent någon gång under denna, eller nästa vecka.
ford

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in