Inlines
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Inlines
Igår när jag var till doktorn så råkade jag åka förbi en nyöppnad loppis, där de även gav bort saker gratis, bl a ett par inlines. Jag har alltid velat prova men det har inte blivit av, så jag fick dem.
Nu provade jag just på altanen. Jäklar vad tunga de var! Och vad svårt det var att hålla balansen och ta sig framåt jämfört med vanliga skridskor. Men jag lyckades med hjälp av räcket hålla mig upprätt i alla fall. Sen kom jag på att jag kunde använda gå-stavarna, de var perfekta både för att hålla balansen och ta sig framåt.
Nån som är bra på inlinesåkning som kan ge några tips om hur man tar sig fram för egen maskin utan gåstavar när man knappt kan lyfta fötterna? Det ser så himla lätt ut när folk gör det på film, men var inte alls lika lätt i verkligheten.
Nu provade jag just på altanen. Jäklar vad tunga de var! Och vad svårt det var att hålla balansen och ta sig framåt jämfört med vanliga skridskor. Men jag lyckades med hjälp av räcket hålla mig upprätt i alla fall. Sen kom jag på att jag kunde använda gå-stavarna, de var perfekta både för att hålla balansen och ta sig framåt.
Nån som är bra på inlinesåkning som kan ge några tips om hur man tar sig fram för egen maskin utan gåstavar när man knappt kan lyfta fötterna? Det ser så himla lätt ut när folk gör det på film, men var inte alls lika lätt i verkligheten.
Jag gör som Imperativ skrev och det ser inte klokt ut, men när min syster provade så stog hon rak och åkte upprätt utan synbar ansträngning. Det för mig såg ut som ngnting att sträva efter. Gör inte samma misstag jag gjorde när jag åkte inlines första ggn. Jag tog en tur till mataffären och på hemvägen hamnade jag i en nerförsbacke. Jävlar vilken fart jag fick och backen slutar tvärt i ett staket så jag fick snedda in på en gräsmatta och for fram med 2 meterskliv, fortfarande med matkassen i famnen hehee Var duktig på vanliga rullskridskor på -80 talet men med dessa nya inlines har jag inte fått bromsen att funka, ej heller att dra skridskon på sniskan efter sig för att sakta in så jag har fått satt dem på hyllan:(
Nånting som min hockeyspelande brorson lärde mig var att hoppa upp om man tappar balansen eller snubblat på ngnting, för när man landar har man förhoppningsvis hittat balansen igen.
Hoppas du lär dig bromsa för det är väldigt skönt att fara fram med inlines:)
Nånting som min hockeyspelande brorson lärde mig var att hoppa upp om man tappar balansen eller snubblat på ngnting, för när man landar har man förhoppningsvis hittat balansen igen.
Hoppas du lär dig bromsa för det är väldigt skönt att fara fram med inlines:)
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Böjer benet du har fram (det du lutar dig på medan du åker), vrider foten (som är bak) till bredsida och bromsar med hjälp av hjulen.
Typ.
Typ.
Senast redigerad av earlydayminer 2010-09-11 23:05:19, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Det imperativ säger har jag också kommit fram till, och det behöver nog inte se så galet ut om man inte överdriver det.
Jag har inte åkt särskilt mycket inlines, dom ligger mest på hyllan, och har tyvärr inte lärt mig att bromsa. Gjorde även jag misstaget att åka i en nerförsbacke och fick upp en otäck fart, inte minst otäckt då det var på en (mycket) smal väg och då jag fick möte med en bil. Då gällde det att hålla tungan rätt i mun.
Jag har inte åkt särskilt mycket inlines, dom ligger mest på hyllan, och har tyvärr inte lärt mig att bromsa. Gjorde även jag misstaget att åka i en nerförsbacke och fick upp en otäck fart, inte minst otäckt då det var på en (mycket) smal väg och då jag fick möte med en bil. Då gällde det att hålla tungan rätt i mun.
Bromsklossen som är där bak biter inte och drar man 'skridskon' på sniskan efter sig eller bredsidan som det även stod ovan så blir det bara en okontrollerad piruett. Men är väl den tekniken man får försöka öva in.
Och zick zacka i nerförsbackar, som slalomåkarna gör.
Och zick zacka i nerförsbackar, som slalomåkarna gör.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Det tränar man in! Det är samma med skateboard i början, om man bromsar med "tailen" (bakdelen) så kan man få en okontrollerad piruett. Men det är sådant man lär sig när man blir bättre på att balansera. Klarar man det ett helt varv så kallas det 360 spin (även om det är utan att "tailen" stöter i marken). Roligt för nybörjare när de klantar sig men faktiskt sätter ett trick.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
mondo beyondo skrev:Jag gör som Imperativ skrev och det ser inte klokt ut, ...
Vad jag menade är att man inte ska vara rak och stel som en tall.
Jag är dålig på nybörjartips eftersom jag alltid har åkt inlines och skridskor i någon form sen barnsben. Har inte reflekterat så mycket i hur jag gör egentligen.
Återgå till Intressanta intressen