Flera android-ägare här?
56 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
barracuber skrev:PS. Virtuella tangentbord med separata åäö finns. Jag tycker själv precis som du där.
Har du några bra exempel på Androider med å ä ö på virtuellt tangentbord?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:barracuber skrev:PS. Virtuella tangentbord med separata åäö finns. Jag tycker själv precis som du där.
Har du några bra exempel på Androider med å ä ö på virtuellt tangentbord?
Alla iom att det är mjukvara. Fast det är nog ett tillägg (gratis) eftersom basversionen av Android funkar som du skrev, dvs. å under a osv.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Så du menar att man troligtvis kan ladda ned något som ger ett virtuellt tangentbord med "riktiga" å ä ö?
Typ som en android-app, eller något liknande?
Typ som en android-app, eller något liknande?
- Bror Duktig
Det finns t ex Scandinavian Keyboard: http://www.cyrket.com/p/android/com.android.inputmethod.norwegian/.
Du installerar det som ett vanligt program, bara att ändra en inställning innan du kan använda det.
Du installerar det som ett vanligt program, bara att ändra en inställning innan du kan använda det.
Senast redigerad av Sammelsurium 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Tack. Då känns HTC:n mer möjlig.
Svårt att förstå varför det inte är inbyggt direkt i telefonens mjukvara. Man köper ju knappast dator utan å ä ö och varför ska en telefon som det är meningen att man ska skriva på, vara utan?
Synkningen på x10 mini pro kan vara ett större problem än HTC:s tangentbord - kanske. Hittade detta: http://www.android-sync.com/ som några på swedroid verkar ha använt för att synka x10 (stora) med Outlook.
Båda är ju i samma prisklass, och vad jag känner att jag kan klara att köpa. Och så skulle det ju strax komma en SE X8 som kan vara ett alternativ också. Säkert med samma löjliga synkproblem som X10 mini...
Usch vad svårt det ska vara att bestämma sig...
Ska åka och titta i morgon igen i alla fall
Svårt att förstå varför det inte är inbyggt direkt i telefonens mjukvara. Man köper ju knappast dator utan å ä ö och varför ska en telefon som det är meningen att man ska skriva på, vara utan?
Synkningen på x10 mini pro kan vara ett större problem än HTC:s tangentbord - kanske. Hittade detta: http://www.android-sync.com/ som några på swedroid verkar ha använt för att synka x10 (stora) med Outlook.
Båda är ju i samma prisklass, och vad jag känner att jag kan klara att köpa. Och så skulle det ju strax komma en SE X8 som kan vara ett alternativ också. Säkert med samma löjliga synkproblem som X10 mini...
Usch vad svårt det ska vara att bestämma sig...
Ska åka och titta i morgon igen i alla fall
- Bror Duktig
Det går att skriva svenska tecken genom att t ex hålla inne "A"-tangenten. Då dyker det upp en lista med bl a "Å" och "Ä".
Däremot använder jag inte ett svenskt tangentbord just nu, utan SwiftKey, som föreslår vilket ord man börjat skriva beroende på kontexten. Det fungerar väldigt bra, men själva tangentbordet saknar svenska tecken, vilka måste matas in på samma sätt som när man använder standardtangentbordet.
Däremot använder jag inte ett svenskt tangentbord just nu, utan SwiftKey, som föreslår vilket ord man börjat skriva beroende på kontexten. Det fungerar väldigt bra, men själva tangentbordet saknar svenska tecken, vilka måste matas in på samma sätt som när man använder standardtangentbordet.
Senast redigerad av Sammelsurium 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
- Sammelsurium
Sammelsurium skrev:Det går att skriva svenska tecken genom att t ex hålla inne "A"-tangenten. Då dyker det upp en lista med bl a "Å" och "Ä".
Ja det såg jag när jag testade Wildfiren. Men det kändes alldeles för jobbigt.
Vet inte om man vänjer sig så att det går lika smidigt som något annat? Får se om det känns bättre i morgon...
Ett problem som jag har tydligt och klart med min p990i är att det tar för lång tid att få fram kalender och skriva i kalender.
ALLTID, utan undantag, så säger personerna i receptionen eller var jag är, att "det spelar ingen roll, du får en lapp" eller "men här har du numret, så kan du ringa sedan och tala om när du har tid". Oftast säger de flera sådana där saker medan jag stressat väntar på min telefon. Så lång tid tar processor plus felskrivningar som kommer av min stress.
Det är detta jag måste komma ifrån. T.ex. att HTC:n har numeriskt tangentbord om man håller den upprätt - det tog en stund innan den reagerade när jag lade den ned. Det räcker med lite sådant, för att folk ska reagera som ovan. Och då blir man stressad som fan. Bläddrande i papperskalender, som kanske tar lika lång tid, är ok. För då ser de att det händer något och att man inte bara står och glor.
Jag vill INTE skriva med numeriskt tangentbord, så det måste gå smidigt att få fram qwerty när man lägger den ned, man får inte behöva vänta i flera sekunder som jag fick i butiken. Jag såg på en iphone hur fort det gick på den, och det var helt ok. På HTC:n fick expediten knacka till en gång för att den skulle fatta att den vänts. Det känns ju inget vidare.
- Bror Duktig
Jag känner igen exakt det du skriver om, BD, att den laggar när man lägger den. Även min kamera app, telefon app och sms app laggar väldigt. Ofta upplevs det som att den laggar som mest när man har som mest bråttom.
Jag tror laggning beror på klen hårdvara, främst processorn. Därför avråder jag tyvärr från Wildfire och liknande budgetmodeller, med de krav du har. När min Hero kom ut var den snabbast på marknaden men det är den knappast längre. Wildfire har samma processor som Hero, en qualcomm på 525 MHz. Detta ska jämföras med iPhone 4, som har en processor på 1 GHz - alltså i princip dubbelt så snabb, och det säger en del. Har du testat X10? Dess processor är också på 1 GHz, så den är nog den snabbaste androiden som finns, gissar jag. Det vore intressant att testa X10 - den borde inte lagga.
Tyvärr kanske detta spräcker din budget. Android liksom iPhone kräver rejäl hårdvara. Lite märkligt med tanke på att Android är byggt på Linux. Men det är grafikkraven som ställer höga krav idag.
Det går att överklocka en Hero förresten om man vet hur. Då kan man få upp den i 6-700 MHz. Jag har själv inte lyckats göra det än. Och det är inte helt riskfritt att göra det.
Jag tror laggning beror på klen hårdvara, främst processorn. Därför avråder jag tyvärr från Wildfire och liknande budgetmodeller, med de krav du har. När min Hero kom ut var den snabbast på marknaden men det är den knappast längre. Wildfire har samma processor som Hero, en qualcomm på 525 MHz. Detta ska jämföras med iPhone 4, som har en processor på 1 GHz - alltså i princip dubbelt så snabb, och det säger en del. Har du testat X10? Dess processor är också på 1 GHz, så den är nog den snabbaste androiden som finns, gissar jag. Det vore intressant att testa X10 - den borde inte lagga.
Tyvärr kanske detta spräcker din budget. Android liksom iPhone kräver rejäl hårdvara. Lite märkligt med tanke på att Android är byggt på Linux. Men det är grafikkraven som ställer höga krav idag.
Det går att överklocka en Hero förresten om man vet hur. Då kan man få upp den i 6-700 MHz. Jag har själv inte lyckats göra det än. Och det är inte helt riskfritt att göra det.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
Det är rätt bökigt att skriva svenska tecken utan svenskt tangentbord. Med SwiftKey kommer man oftast ifrån det genom att det dyker upp knappar med ord som föreslås. Så länge de svenska bokstäverna inte är för långt fram i ordet så slipper man skriva in dem på det omständiga sättet.
För övrigt så har min Hero per default qwerty-tangentbord vare sig jag håller den stående eller liggande, förutom då jag ska slå in ett telefonnummer då.
För övrigt så har min Hero per default qwerty-tangentbord vare sig jag håller den stående eller liggande, förutom då jag ska slå in ett telefonnummer då.
Senast redigerad av Sammelsurium 2011-05-05 1:21:23, redigerad totalt 1 gång.
- Sammelsurium
Sammelsurium skrev:Det är rätt bökigt att skriva svenska tecken utan svenskt tangentbord. Med SwiftKey kommer man oftast ifrån det genom att det dyker upp knappar med ord som föreslås. Så länge de svenska bokstäverna inte är för långt fram i ordet så slipper man skriva in dem på det omständiga sättet.
Wildfiren har inte möjligthet att ha qwerty om den inte ligger ned. Det finns bara numeriskt i stående
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:21:23, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
barracuber skrev:Jag känner igen exakt det du skriver om, BD, att den laggar när man lägger den. Även min kamera app, telefon app och sms app laggar väldigt. Ofta upplevs det som att den laggar som mest när man har som mest bråttom.
Men Wildfiren har simplare skärm, simplare effekter och kanske därför är snabbare än Heron ändå?
Här: http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=15723 står en del om den. Och den verkar snabb:
Responsen (touchen) i displayen är mycket bra; väsentligt bättre än konkurrenterna i samma prisklass. Telefonen svarar lika snabbt och bra som vilken superdyr telefon som helst med samma skärmtyp om än något mindre exakt och precis än en AMOLED skärm.
Det går snabbt att scrolla bland hemskärmarna och hoppa in och ut ur menyer. Kör igång och testar alla HTC-appar och lite mer och Wildfire flyter på lika bra som min HTC Legend. Finns ingen antydan till lagg. Alla widgets uppdaterar som sig bör och den genuina HTC-känslan finns där hela tiden!
Hur i helsicke bestämmer man sig, är det ingen som har något tips? Jag har försökt byta telefon i TVÅ ÅR!!! Men det är alltid något fel på allting. Kanske som sagt att det blir en tusenkronors ej smartphone så länge. Allt är bättre än p990i (särskilt som min vägrar synka sedan jag ökade pst-filen till Outlook, samt att luckan gick sönder och att processorn är så seg att man vill gråta).
- Bror Duktig
Det måste nog bli en billig android. Jag har inte på något sätt pengar för de bästa telefonerna (eller jo, jag har ju sparande som jag har till min pension eller till större kapitalvaror som antingen inte förlorar i värde eller som är "måsten", men inte för datorer och telefoner som förlorar hela värdet snabbt som fan och blir gamla och upplevs sega lika snabbt).
Om man har en mindre processor och anpassar telefonen efter sämre prestanda, så bör det ju inte märkas i form av seghet. Billiga alternativ där de viktiga funktionerna och snabbheten är prioriterade. Bort med lull-lull.
Wildfiren verkar ju lite åt det hållet.
RAM-minnet kanske spelar roll också? Vad bör det vara? På min usla p990i måste man starta om varje dag för att den inte ska bete sig som en gammal dator från 90-talet efter en tung dag med photoshop...
På SEs hemsida står det inget om dessa specifikationer på mini pro. Konstigt kan jag tycka. Det står inte ens att det är Android i den i specifikationslistan.
Om man har en mindre processor och anpassar telefonen efter sämre prestanda, så bör det ju inte märkas i form av seghet. Billiga alternativ där de viktiga funktionerna och snabbheten är prioriterade. Bort med lull-lull.
Wildfiren verkar ju lite åt det hållet.
RAM-minnet kanske spelar roll också? Vad bör det vara? På min usla p990i måste man starta om varje dag för att den inte ska bete sig som en gammal dator från 90-talet efter en tung dag med photoshop...
På SEs hemsida står det inget om dessa specifikationer på mini pro. Konstigt kan jag tycka. Det står inte ens att det är Android i den i specifikationslistan.
- Bror Duktig
Jag vet inte om alla x10 modellerna har den snabba processorn.
Möjligt att WF är något snabbare. Den är ju en nyare modell. Testa så mycket du kan i affären.
Kolla på swedroids underforum om WF och x10.
Ett tips är att ha så få appar som möjligt installerade och ta bort allt du inte använder. Samt köra en app som heter Cache Cleaner.
Möjligt att WF är något snabbare. Den är ju en nyare modell. Testa så mycket du kan i affären.
Kolla på swedroids underforum om WF och x10.
Ett tips är att ha så få appar som möjligt installerade och ta bort allt du inte använder. Samt köra en app som heter Cache Cleaner.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:23, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Nu har jag testat! Och träffat den i särklass sämsta försäljare jag någonsin träffat på. Bara detaljen att rätta kunden och komma med tvärsäkra och dessutom felaktiga påståenden om telefoner gör mig "galen".
Jag har grävt i verktygsmenyerna och alternativ, testat att skriva in i kalender och kontakter.
Men nåja (jag lägger in vad försäljaren sade, i parentes, så får ni väl skratta lite, eller gråta).
WF har processor på 528 Mhz
mini pro har 600 Mhz
(försäljaren sade att båda har 500 Mhz)
Båda har samma upplösning på skärmen, vilket gör att mini pro har skarpare bild då den är mindre.
(försäljaren sade att samma upplösning är samma upplösning, det är ingen skillnad bara för att något är mindre, och så lade han till att även om skärpan skulle vara sämre så är det aldrig något som ögat kan uppfatta)
WFs virtuella tangentbord gick att få till som qwerty även i stående. Men, den reagerar inte på om man lägger den ned när man skriver i kalender eller skriver in kontakter, endast vid mail finns den funktionen, och då fungerar den långsamt.
WF känns långsammare än mini pro, vilket bekräftas av tester som mobil.se har genomfört. Där får WF totalbetyget 74 av 100, medan mini pro får 90 av 100.
Försäljaren påstod att det inte gick att lägga in sin vanliga mailadress och använda i mini pro, endast gmail fungerar sade han. Det var tydligen fel, det går att använda pop3 och vanliga adressen.
Han påstod också att det var svinlätt att synka mini pro med Outlook (vilket en googlesökning bekräftar att så är inte fallet alls).
Sedan tjafsade han emot när jag ville veta hur man stängde av T9 helt (inte bara välja bort i en viss ruta för att få tillbaka i nästa). Han försökte hetsigt övertyga mig om hur bra T9 är och att man måste använda det. Han slet upp sin egen mobil och visade hur bra det var med T9. Det enda goda det hade med sig, var att jag kunde räkna ut hur T9 fungerar när jag tittade på hur han gjorde, så nu känns T9 inte fullt lika idiotiskt längre, även om jag fortfarande kräver att det ska gå att stänga av helt från hela telefonen.
Det gick inte att göra via verktyg/alternativ på mini pro, utan skulle göras via en symbol som satt där larmet satt fast på skärmen. Så det kunde inte testas. Så jag vet inte om det kan stängas av helt där, eller om det kommer tillbaka vid nästa inmatning av text. Men T9 måste väl ändå gå att stänga av helt från alla telefoner nu för tiden väl?
Vad ska jag säga, jag är fortfarande inte säker.
Vill jag ha en liten eller en större telefon? Jag tror att den lilla passar bättre att få med sig. Och så älskar jag tangentbordet. Och att den hade genomgående bättre betyg på testerna på mobil.se.
Jag har grävt i verktygsmenyerna och alternativ, testat att skriva in i kalender och kontakter.
Men nåja (jag lägger in vad försäljaren sade, i parentes, så får ni väl skratta lite, eller gråta).
WF har processor på 528 Mhz
mini pro har 600 Mhz
(försäljaren sade att båda har 500 Mhz)
Båda har samma upplösning på skärmen, vilket gör att mini pro har skarpare bild då den är mindre.
(försäljaren sade att samma upplösning är samma upplösning, det är ingen skillnad bara för att något är mindre, och så lade han till att även om skärpan skulle vara sämre så är det aldrig något som ögat kan uppfatta)
WFs virtuella tangentbord gick att få till som qwerty även i stående. Men, den reagerar inte på om man lägger den ned när man skriver i kalender eller skriver in kontakter, endast vid mail finns den funktionen, och då fungerar den långsamt.
WF känns långsammare än mini pro, vilket bekräftas av tester som mobil.se har genomfört. Där får WF totalbetyget 74 av 100, medan mini pro får 90 av 100.
Försäljaren påstod att det inte gick att lägga in sin vanliga mailadress och använda i mini pro, endast gmail fungerar sade han. Det var tydligen fel, det går att använda pop3 och vanliga adressen.
Han påstod också att det var svinlätt att synka mini pro med Outlook (vilket en googlesökning bekräftar att så är inte fallet alls).
Sedan tjafsade han emot när jag ville veta hur man stängde av T9 helt (inte bara välja bort i en viss ruta för att få tillbaka i nästa). Han försökte hetsigt övertyga mig om hur bra T9 är och att man måste använda det. Han slet upp sin egen mobil och visade hur bra det var med T9. Det enda goda det hade med sig, var att jag kunde räkna ut hur T9 fungerar när jag tittade på hur han gjorde, så nu känns T9 inte fullt lika idiotiskt längre, även om jag fortfarande kräver att det ska gå att stänga av helt från hela telefonen.
Det gick inte att göra via verktyg/alternativ på mini pro, utan skulle göras via en symbol som satt där larmet satt fast på skärmen. Så det kunde inte testas. Så jag vet inte om det kan stängas av helt där, eller om det kommer tillbaka vid nästa inmatning av text. Men T9 måste väl ändå gå att stänga av helt från alla telefoner nu för tiden väl?
Vad ska jag säga, jag är fortfarande inte säker.
Vill jag ha en liten eller en större telefon? Jag tror att den lilla passar bättre att få med sig. Och så älskar jag tangentbordet. Och att den hade genomgående bättre betyg på testerna på mobil.se.
- Bror Duktig
SonyEricsson Xperia X8 kanske kan bli nåt?
Den kommer snart och är en lågprismodell med Android. Lite större än X10mini.
http://www.sonyericsson.com/cws/product ... c=se&lc=sv
Högre upplösning på skärmen än X10mini.
Sen borde väl SE snart komma med en ersättare till stora X10. Den modeller börjar bli gammal nu och har ju tyvärr en del tekniska brister. Förhoppningsvis tar sig SE i kragen här och lär sig av sina misstag till kommande modeller.
Den kommer snart och är en lågprismodell med Android. Lite större än X10mini.
http://www.sonyericsson.com/cws/product ... c=se&lc=sv
Högre upplösning på skärmen än X10mini.
Sen borde väl SE snart komma med en ersättare till stora X10. Den modeller börjar bli gammal nu och har ju tyvärr en del tekniska brister. Förhoppningsvis tar sig SE i kragen här och lär sig av sina misstag till kommande modeller.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-05 1:21:23, redigerad totalt 1 gång.
Jag har kollat lite på X8. Läst om alltså. Den ska ha samma processor som mini pro, så då bör den väl vara lite långsammare om den har större skärm?
Jag läste också om att den ska synka kontakter m.m. med datorn. Undrar om det betyder någon funktion för att synka med Outlook...
X8 kostar 659 kr mindre än X10 mini pro om man köper på elgiganten (och vill ha en röd X10 mini pro).
EDIT: X8 är vansinnigt ful tycker jag. Ser plastig och leksaksaktig ut.
Jag som inte har haft någon Android eller någon av de nyare telefonerna:
Hur fungerar det med internetuppkoppling? Jag som har tele2 har 15 kr/MB men max 7 eller 15 kr per dag. Alltså, betyder det att man kan streama och surfa hur mycket som helst för denna summa? Verkar ju rätt så bra.
Och alla appar, kräver de uppkoppling? T.ex. en enkel väderapp.
Min brors tjej som har en iphone, har laddat ner ett gratis GPS-program. När ett sådant används, kostar det uppkoppling då?
Ursäkta dumma frågor, men som sagt har jag aldrig använt sådant där.
Tyvärr kunde man inte se hur webbsidor ser ut på mini pro. Mini pro har mindre skärm än min p990i och det är ingen rolig upplevelse att surfa på min p990i. Mini pro har 2,55 tums skärm, och min p990i har knappt 3 (mäter med måttband). Kanske gör en nyare och bättre teknik större skillnad en storleken. Opera 4 är inget vidare.
Jag läste också om att den ska synka kontakter m.m. med datorn. Undrar om det betyder någon funktion för att synka med Outlook...
X8 kostar 659 kr mindre än X10 mini pro om man köper på elgiganten (och vill ha en röd X10 mini pro).
Jag som inte har haft någon Android eller någon av de nyare telefonerna:
Hur fungerar det med internetuppkoppling? Jag som har tele2 har 15 kr/MB men max 7 eller 15 kr per dag. Alltså, betyder det att man kan streama och surfa hur mycket som helst för denna summa? Verkar ju rätt så bra.
Och alla appar, kräver de uppkoppling? T.ex. en enkel väderapp.
Min brors tjej som har en iphone, har laddat ner ett gratis GPS-program. När ett sådant används, kostar det uppkoppling då?
Ursäkta dumma frågor, men som sagt har jag aldrig använt sådant där.
Tyvärr kunde man inte se hur webbsidor ser ut på mini pro. Mini pro har mindre skärm än min p990i och det är ingen rolig upplevelse att surfa på min p990i. Mini pro har 2,55 tums skärm, och min p990i har knappt 3 (mäter med måttband). Kanske gör en nyare och bättre teknik större skillnad en storleken. Opera 4 är inget vidare.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:21:30, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Jag har kollat lite på X8. Läst om alltså. Den ska ha samma processor som mini pro, så då bör den väl vara lite långsammare om den har större skärm?
Ja, den är ful. Säkert ett medvetet val från SE då det är en lågprismodell.
Den kommer väl med Andriod 2.1 som är snabbare än 1.6 och tydligen bättre på att utnyttja grafikchippet i mobilen...eller så var det 2.2 som utnyttjade grafikchippet för UI:t. Osäker.
Jag tycker som du att det är svårt att köpa en Android nu då de flesta har brister. Sen det här med leverantörsspecifika användarinterface giullar jag inte heller så sånt alltid blir lite sämre. Här är väl Googles mål att ha ett bättre generellt interface i kommande 3.0 och 3.x.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-05 1:21:30, redigerad totalt 1 gång.
Hur är det med Androidversionerna, kan man installera nya versioner gratis? Eller är det som med windowsversioner, det man köper och möjligtvis nästa om det kommer snart?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:21:31, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
Alla här skriver om att knappa in tecken på det virtuella tangentbordet...
Min brors telefon (en lite äldre Sony-Ericson med för mig okänd modellbeteckning, den har en knappsats med schysst teckenstöd) fungerar alldeles utmärkt att "skriva" tecken på displayen (det medföljer en "penna" för det), är det inga nyare telefoner som stödjer det, och hur fungerar det i så fall med svenska tecken respektive siffror?
På brorsans S-E skriver man siffror ovanför mittlinjen, versaler över mittlinjen och gemener under, fungerar ovanligt bra (för att vara en S-E), däremot kryllar det av idiotiska lösningar som driver honom till vansinne (ex.vis funktioner som byter plats...)
Min brors telefon (en lite äldre Sony-Ericson med för mig okänd modellbeteckning, den har en knappsats med schysst teckenstöd) fungerar alldeles utmärkt att "skriva" tecken på displayen (det medföljer en "penna" för det), är det inga nyare telefoner som stödjer det, och hur fungerar det i så fall med svenska tecken respektive siffror?
På brorsans S-E skriver man siffror ovanför mittlinjen, versaler över mittlinjen och gemener under, fungerar ovanligt bra (för att vara en S-E), däremot kryllar det av idiotiska lösningar som driver honom till vansinne (ex.vis funktioner som byter plats...)
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 1:21:31, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Hur är det med Androidversionerna, kan man installera nya versioner gratis? Eller är det som med windowsversioner, det man köper och möjligtvis nästa om det kommer snart?
Brukar vara gratis, tror inte nån tillverkare tar pengar för uppdateringar.
Men det är ju mobiltillverkaren som ansvarar för uppdateringarna och dom måste anpassa den nya versionen till sin mobil för att det ska funka med t.ex deras eget UI. Lite tråkigt då det tar en jäkla tid att få fram det och man inte alls är säker på att en mobil man köper nu kommer att bli uppdaterad till senaste verre.
Här har ju Apple och iphone en stor fördel då sdom har kontroll över hela kedjan.
Här måste Android bli bättre så att man kan kan lägga in nya versioner direkt när dom kommer.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-05 1:21:31, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Hur är det med Androidversionerna, kan man installera nya versioner gratis? Eller är det som med windowsversioner, det man köper och möjligtvis nästa om det kommer snart?
Allt är gratis. Däremot är det inte säkert att alla modeller kommer att få alla uppdateringar. Exempelvis Hero kom nog aldrig att få 2.2 för den är för gammal. Den kommande version 3, som Moggy skrev om kommer väldigt många modeller aldrig att få.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:31, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
barracuber skrev:Den kommande version 3, som Moggy skrev om kommer väldigt många modeller aldrig att få.
Skulle gissa på att v3 blir ett rätt stort hopp för Android och att många tillverkare kommer att presentera helt nya mobilserier i samband med v3.
SEs spelmobil med v3 ser intressant ut och kan nog bli en succé. Fast den är väl knappast ett val för alla.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-05 1:21:31, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Alla här skriver om att knappa in tecken på det virtuella tangentbordet...
Android skandinaviskt tangentbord stående:
Android skandinaviskt tangentbord liggande:
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:32, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
EDIT: Kollade inte så noga. Ser att den övre bilden visar ett danskt tangentbord (eller vad det nu är). Men det finns även svenskt, som de undre bilden visar.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:32, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber