Se på stjärnfall på kulle.
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Se på stjärnfall på kulle.
Stjärnfall lär dyka upp under tre dygn på himlen, jag skulle vilja ta mig upp på en hög plats, tex ett berg eller iaf kulle o sitta med forumister o kolla på stjärnfall o prata om vad vi nu kommer oss för o prata om.
Förmodligen är det lämpligt med fika att ta med
Detta ses lättast när det är mörkt så från 22 på kvällen och några timmar frammåt under torsdag natt till och med lördag.
Som mest lär man kunna se 50-60 stjärnfall i timmen
Ett enda gör att jag tycker det är värt utflykten.
Å andra sidan är utflykt trevligt i sig
Antar att de flesta har lättast att vara med en fredagsnatt så jag föreslår fredagsnatten helt enkelt.
Jag finns i Stockholm men tydligen lär man kunna se detta i hela landet för den som vill samla ihop några på annat håll
Förmodligen är det lämpligt med fika att ta med
Detta ses lättast när det är mörkt så från 22 på kvällen och några timmar frammåt under torsdag natt till och med lördag.
Som mest lär man kunna se 50-60 stjärnfall i timmen
Ett enda gör att jag tycker det är värt utflykten.
Å andra sidan är utflykt trevligt i sig
Antar att de flesta har lättast att vara med en fredagsnatt så jag föreslår fredagsnatten helt enkelt.
Jag finns i Stockholm men tydligen lär man kunna se detta i hela landet för den som vill samla ihop några på annat håll
jag är tyvärr på "fel" kust, annars hade det varit givet!
Läste på wikipedia att <a target="_blank" href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Perseiderna">Perseiderna</a> har sin topp just idag.
Läste på wikipedia att <a target="_blank" href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Perseiderna">Perseiderna</a> har sin topp just idag.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
..Hej Igen.. Såg du några stjärnfall? Hade gärna varit med. Gillar astronomi.. Man skulle ha ett teleskop.. (höll på att säga horoskop)
Har sett en hög kulle när jag gått promenad med flickvän.. mot (Skärholmen) när vi gått till Heron City.. man går förbi Bowlinghallen i Vårby mot Vårberg och en skola.. Undrat vad det är för kulle? Undrar.. Vi får kolla någon gång.. Då kommer jag så får vi ta en promenad..
Har sett en hög kulle när jag gått promenad med flickvän.. mot (Skärholmen) när vi gått till Heron City.. man går förbi Bowlinghallen i Vårby mot Vårberg och en skola.. Undrat vad det är för kulle? Undrar.. Vi får kolla någon gång.. Då kommer jag så får vi ta en promenad..
ett teleskop i närheten av stockholm gör väldigt liten nytta. en större kikare är ungefär så bra ni kommer, sen blir ljusföroreningen så pass att det skiter sig iallafall.
även 1 mil från närmsta gatubelysning förstör den en stor del av himlen, så stockholmare har vissa smärre problem när det kommer till astronomi och observationer.
stjärnfall är iochförsig något som funkar att titta på i princip överallt då de är ljusstarka och ses bäst med blotta ögat (såg en stor en i går natt...)
även 1 mil från närmsta gatubelysning förstör den en stor del av himlen, så stockholmare har vissa smärre problem när det kommer till astronomi och observationer.
stjärnfall är iochförsig något som funkar att titta på i princip överallt då de är ljusstarka och ses bäst med blotta ögat (såg en stor en i går natt...)
Glimma skrev:Hade jag varit i huvudstaden med omnejd så hade jag verkligen åkt. Sådant där gillar jag. Men tack för tipset!
tyvärr en månad för sent... nästa stjärnfallsregn är lejoniderna den 17 november. sen blir det fler stjärnfall 13-14 december i närheten av tvillingarna
edit: lejoniderna antas inte bli särskilt märkvärdigt i år, men det i december kan bli bra
sen är det månförmörkelse den 21 december med start kl 06.28 blir total kl 08.40 och är helt slut kl 12.06 men den syns bäst i norraste norrland.
en komet bör bli synlig under oktober eller november... kikare rekommenderas. det kanske kan vara något
det är typ vad som händer på himlen i år...
Lol, jo fast dessbättre är inte alla backar nästan lodräta.
Kullen utanför mig som heter Vårbergstoppen har många olika lutningar och dessutom en asfalterad gångväg ända upp på toppen.
Det var nog dumt av mig o inte föreslå den mer normala lutningen som fanns borta vid liften.
Vi gick ju på den absolut brantaste delen, det tänker jag nog undvika i framtiden när jag har sällskap.
Kullen utanför mig som heter Vårbergstoppen har många olika lutningar och dessutom en asfalterad gångväg ända upp på toppen.
Det var nog dumt av mig o inte föreslå den mer normala lutningen som fanns borta vid liften.
Vi gick ju på den absolut brantaste delen, det tänker jag nog undvika i framtiden när jag har sällskap.
Fenren skrev:ett teleskop i närheten av stockholm gör väldigt liten nytta. en större kikare är ungefär så bra ni kommer, sen blir ljusföroreningen så pass att det skiter sig iallafall.
Ett teleskop är inte speciellt funktionabelt för att studera stjärnfall (som det felaktigt kallas) eftersom de kan uppträda i stort sett var som helst på himlen unden max några sekunder...
Sannolikheten att se ett stjärnfall i ett teleskop är ytterst minimal...
barracuber skrev:jag är tyvärr på "fel" kust, annars hade det varit givet!
Jag var på rätt kust men drygt 100 mil norrut. Såg i alla fall ett antal stjärnfall samt kokade kaffe över eld på en klipphäll på toppen av ett berg.