Reglera onlinetid

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Reglera onlinetid

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-09-03 21:54:51

Tips? Strategier? Vad gör man för att inte sitta för mycket på internet när man måste använda datorn till en massa annat hela tiden?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav DIProgan » 2010-09-03 22:05:07

Använda datorn men inte internet? Låter omöjligt och inte vettigt heller men dra ur nätverkssladden om inte annat
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-09-03 22:11:25

Har du hört talas om ordbehandling?
Bjäbbmonstret

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-03 23:13:54

Hej!

Du kan ställa e.ggtimer att larma efter den maxtid du får per dag till surf. När äggklockan ringer ska du skriva i ordbehandlaren.
http://e.ggtimer.com/

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Parvlon » 2010-09-03 23:18:32

Vad händer om du inte gör det klart?

Själv brukar jag vänta till sista minuten när jag har en deadline. Ingen bra metod, tyvärr.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Pemer » 2010-09-04 0:16:10

Finns det andra metoder? ;)

Min stora idol är ju Douglas Adams, som bland annat sagt:

"I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by."

Tyvärr är jag allt för lik honom där... :roll:
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav barracuber » 2010-09-04 2:50:44

barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2010-09-04 3:22:28

Denna kör jag själv, den är rätt trevlig:

http://lifehacker.com/239746/download-o ... olator-mac

Den finns med som tips 7 i förra länken..
barracuber

Inläggav barracuber » 2010-09-04 3:53:15

Lilla Gumman skrev:Hej!

Du kan ställa e.ggtimer att larma efter den maxtid du får per dag till surf. När äggklockan ringer ska du skriva i ordbehandlaren.
http://e.ggtimer.com/

Hälsningar

Lilla Gumman

Lilla Gummans tips är en ruskigt cool sajt. Jag har lagt den i min bokmärkesrad för att hjälpa minnet på traven. Det svåra är inte att använda sajten (den är busenkel och väldigt flexibel) utan att komma ihåg att använda den.
barracuber

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-09-04 10:00:39

Jag men jag har väldigt svårt att bestämma mig för hur mycket jag ska få surfa egentligen. Nätet går ju in i allting. Och ska jag slå upp en tågtid så kan jag få för mig att kolla nyheterna samtidigt, och sen är den artikel som intresserar mig eller upprör mig som jag vill kommentera eller skicka vidare till någon annan, och sen är jag inne på Facebook och passar på att kolla det samtidigt. Och när jag ändå är inne på Facebook kan jag lika gärna kolla Twitter och det här forumet samtidigt, eller kolla så jag inte har fått någon mail som jag borde skicka vidare och så...
Bjäbbmonstret

Inläggav barracuber » 2010-09-04 10:42:44

Använder du bokmärken eller (ännu hellre) onlinetjänster som delicious och readitlater (det finns en hel drös sådana) ? På min delicious har jag runt 2500 länkar, alla taggade och sökbara, t.o.m. åtkomliga från Android. Artiklar osv inse att man inte hinner läsa allt just nu, utan man behöver ett smidigt sätt att stuva undan dem för ett senare tillfälle när man är mer avslappnad och har mera tid. Deliciousknappar i webbläsaren is the shit!

"Nätet går ju in i allting". Måste man inte bara gilla läget här? Allt det du beskriver - reservera en halvtimme eller timme exempelvis en eller två ggr per dag till sånt. Använd e.ggtimer om du behöver. Resten av tiden använder du Isolator och fokuserar på rapporten, ordbehandlaren, läxan eller vaddet nu är.

Jag har blivit lite coolare när det gäller nätstress och infostress (som jag inte vet ifall du har problem med). Jag blir mer stressad att mitt stökiga fysiska skrivbord. Men jag kör åas inte twitter, och FB kör jag bara sällan. I min Android stänger jag t.o.m. av de sociala funktionerna utom när jag behöver dem, vilket sparar batteriet mångdubbelt.
barracuber

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-09-04 20:15:39

Tack för råden men jag tror att jag börjar inse vad det är som är problemet. Det har att göra med fokusskifte och är det så att jag vill använda en begränsad tid till att göra de här sakerna ska jag aldrig börja utan försöka hitta andra beteenden som kan användas för att avgränsa två olika sjok av sysslor.

Det vill säga kan jag inte sköta det ska jag upphöra att befatta mig med de här sakerna de tider på dagen jag gör det och välja andra tidpunkter när ett visst pensum är genomfört.

Jag hoppas också att det blir lite lättare när det är slut på valrörelsen som verkar distraherande på mig.
Bjäbbmonstret

Inläggav barracuber » 2010-09-07 6:52:11

På tal om valrörelsen tycker jag detta är den första valrörelse som inte känns som en valrörelse. Lite hänger det nog ihop med det ökade bruset från sociala media osv som inte funnits tidigare. Jag brukar iofs alltid bli besviken på frånvaron av visioner, idéer och ideologier i politiken. Den här valrörelsen har hittills bara bestått av rena plånboksfrågor. Undersökningar kanske visar att plånboksfrågor är just det som folk i gemen är mest intresserade av. Och även jag tycker faktiskt att jobb jobb jobb är den viktigaste frågan.

:arrow:

Om jag förstår dig rätt så vill du hitta nya beteenden för att inte fastna i tidsstjälande distraktioner. Det lät nästan som att du vill "intala" dig själv att tänka pliktskyldigt i varje läge, men är det realistiskt? Måste man inte inse sina begränsningar och den miljö vi lever i?

Jag märker själv att vissa dagar är väldigt produktiva och andra verkligen inte. I mitt eget fall tror jag inte att jag (i nuvarande situation) har den energi, motivation och viljestyrka som skulle krävas för att inte acceptera detta.

:arrow:

Ytterligare ett tips: Gratisappen Quiet Read (http://bambooapps.com/free/) som ligger som en kaffekopp uppe på listen. Man släpar dit länkar (dvs faviconen) man vill spara undan tills senare. Antalet länkar ligger som en siffra på kaffekoppen.
Bild
barracuber

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-09-08 19:48:33

Tack för tipset Barracuber men jag använder en äldre version av MacOS och kan inte säga att jag lider just av det där problemet.

Nej jag kan inte tänka pliktskyldigt i varje läge men jag tror att man ibland kan hitta ersättningsbeteenden som fyller en liknade funktion och som inte drar ut lika länge på tiden.
Bjäbbmonstret

Återgå till IT-forum

Logga in