Erfarenheter av Seroxat (SSRI)?
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Erfarenheter av Seroxat (SSRI)?
Håller på att trappa ut Effexor för att testa Seroxat i stället. Min psykiatriker sa att det är ett SSRI-preparat som även brukar ha en positiv effekt om man har svår tvångsproblematik och mycket ångest (vilket jag då har). Är det någon som har erfarenhet av Seroxat som orkar skriva och dela med sig?
Owl skrev:Ska börja med Seroxat i övermorgon, och den info jag har kunnat hitta här om detta preparat är att man går upp i vikt, får minskad sexlust och svårigheter att få orgasm; GREAT!!!
Någon som har något positivt att erfara?
Jag fick inga biverkningar överhuvudtaget. Biverkningarna du nämner står väl även med på Effexor?
- soul boy II
- Anslöt: 2007-06-24
soul boy II skrev:Owl skrev:Ska börja med Seroxat i övermorgon, och den info jag har kunnat hitta här om detta preparat är att man går upp i vikt, får minskad sexlust och svårigheter att få orgasm; GREAT!!!
Någon som har något positivt att erfara?
Jag fick inga biverkningar överhuvudtaget. Biverkningarna du nämner står väl även med på Effexor?
Ja, jag har kollat upp preparatet i FASS naturligtvis, men ville höra lite personliga erfarenheter bara...
Altus skrev:Owl skrev:Ska börja med Seroxat i övermorgon, och den info jag har kunnat hitta här om detta preparat är att man går upp i vikt, får minskad sexlust och svårigheter att få orgasm; GREAT!!!
Min erfarenhet: nej, kanske och ja. Kände mig också helt avstängd, som att leva i en mental bubbla. Rävgift...
Ojdå! Ja, vad fan gör man? Är det värt att prova och riskera att må ännu sämre än jag mår nu? Det kommer jag inte att fixa... Men det kan ju visa sig svara bra på mig och kunna hjälpa mig att komma åt min tvångsproblematik, vilket psykiatrikern hoppas att det ska kunna göra, då många med svåra tvång tydligen har blivit hjälpta av just det preparatet.
Hur är det för er? Har ni jobbiga tvång som begränsar ert liv? Och var det i så fall därför ni fick Seroxat förskrivet? Eller fanns det andra orsaker förutom att det ska hjälpa mot depression?
Owl skrev:Altus skrev:Owl skrev:Ska börja med Seroxat i övermorgon, och den info jag har kunnat hitta här om detta preparat är att man går upp i vikt, får minskad sexlust och svårigheter att få orgasm; GREAT!!!
Min erfarenhet: nej, kanske och ja. Kände mig också helt avstängd, som att leva i en mental bubbla. Rävgift...
Ojdå! Ja, vad fan gör man? Är det värt att prova och riskera att må ännu sämre än jag mår nu?
För mig är det definitivt ett blankt nej när det gäller antidepressiva, särskilt efter att min tinnitus blev långvarigt högre av Voxra (även efter att ha slutat). Men jämfört med hur jag ändå mådde så kan jag väl inte påstå att Seroxat gjorde det så mycket värre. Det var bara att sluta när det inte hjälpte.
Har mer att säga men jag orkar inte (just nu iaf). Har skrivit om ämnet i tidigare trådar, men minns inte var. Litar iaf inte på antidepressiva särskilt mycket, eller diagnosen "depression" (även om det kanske främst gäller tvångsmässighet i ditt fall).
Altus skrev:
För mig är det definitivt ett blankt nej när det gäller antidepressiva, särskilt efter att min tinnitus blev långvarigt högre av Voxra (även efter att ha slutat).
Aj då! Kanske inte riktigt vad man behöver i det tillståndet; ytterligare påfrestningar... Då förstår jag att det är ett blankt nej för din egen del. Har det gett med sig nu då?
Altus skrev:Men jämfört med hur jag ändå mådde så kan jag väl inte påstå att Seroxat gjorde det så mycket värre. Det var bara att sluta när det inte hjälpte.
Mmm, lite så jag tänker också. Att jag inte kan må så mycket sämre än vad jag gör nu.
Altus skrev:Har mer att säga men jag orkar inte (just nu iaf). Har skrivit om ämnet i tidigare trådar, men minns inte var.
Jag förstår. Tack för att du orkade svara i alla fall. Jag får leta igen, lite noggrannare, så kanske jag hittar.
Återgå till Aspergare och vården