Hur agera mot oetisk reklam? (exemplet Comviq Kompis)
45 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Hur agera mot oetisk reklam? (exemplet Comviq Kompis)
Efter att familjen sett Comviq Kompis senaste vidriga reklam (med mobbing som avslutas med att en kille kastas i en sopcontainer) så sökte jag på nätet och hittade reklamombudsmannen.
Jag rekommenderar er som mår illa av viss reklam att anmäla den här.
Jag misstänker att om fler reagerar med bra formuleringar så ger det ett bättre utfall...
Jag rekommenderar er som mår illa av viss reklam att anmäla den här.
Jag misstänker att om fler reagerar med bra formuleringar så ger det ett bättre utfall...
Man kan också (för säkerhets skull) anmäla reklam och annan marknadsföring till Konsumentverket/KO. Reklamombudsmannen är näringslivets egenreglerande organ.
Konsumentverket/KO skrev:Konsumentverket och Konsumentombudsmannen kan ingripa mot* vilseledande eller aggressiv marknadsföring
* felaktig reklamidentifiering
* oskäliga avtalsvillkor i standardavtal
* felaktig prisinformation
* farliga produkter
* felaktig information efter köp
Lakrits skrev:Man kan också (för säkerhets skull) anmäla reklam och annan marknadsföring till Konsumentverket/KO.
Svar från Konsumentverket
Konsumentverket skrev:Tack för ditt brev.
Konsumentverket/KO är den centrala myndigheten på konsumentområdet. Verkets uppdrag är att arbeta förebyggande för att stärka konsumenternas ställning på marknaden. Detta gör vi genom att bland annat övervaka efterlevnaden av exempelvis marknadsföringslagen och produktsäkerhetslagen. Vi arbetar även med andra konsumentfrågor av skiftande slag såsom varors kvalitet och miljöpåverkan, hushållsekonomi, konsumentrelaterade handikappfrågor samt konsumentinformation.
Den fråga som du vänt dig till oss med är inte en fråga som faller inom Konsumentverkets verksamhet. Vi föreslår att du vänder dig till Reklamombudsmannen, www.reklamombudsmannen.org.
Med vänliga hälsningar
Konsumentverket/KO
Jahapp...
notisium.se skrev:Kravet på reklamidentifikation innebär att konsumenten ska ha möjlighet att med ett minimum av ansträngning visa ifrån sig meddelanden som han eller hon inte vill ta del av (se t.ex. MD 2006:15). Det är inte tillräckligt att konsumenten kan ana och så småningom förstå att det rör sig om marknadsföring, utan detta ska så tydligt framgå att en konsument redan efter en flyktig kontakt kan skilja mellan reklam och annan information.
Räcker det som beskrivning vad reklamidentifiering betyder?
Visa länk till en video med reklamen. Det kanske är en metafor för att man inte ska slänga bort sina kompisar.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
*Kliar sig på huvudet* Jag förstår den inte. Den är helt meningslös?
Men visst gör Comviq mer reklam för kollektiv utfrysning och grov kränkning. Hur som helst är den meningslös. Jag förstår den inte.
Reklam, reklam, reklam. Det blir bara sämre och sämre.
Men visst gör Comviq mer reklam för kollektiv utfrysning och grov kränkning. Hur som helst är den meningslös. Jag förstår den inte.
Reklam, reklam, reklam. Det blir bara sämre och sämre.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Den är inte direkt lurig, early, men bland det dummaste jag nånsin sett. Riktigt förvånansvärd, faktiskt. De borde gå en kurs för Monty Python de där reklammakarna, i konsten att överdriva så att det blir kul. Hade de gjort det så hade kanske det pinsamt triviala budskapet hade blivit roligt i sin pinsamhet, det också.
Beträffande moralen i den här versionen så får jag hoppas som Lakrits gör angående filmen "I rymden..." (se vår diskussion den som vill, i "Allt om..."-underforumet), att filmen är för dum för att någon ska påverkas av den på något nämnvärt sätt. Och i det här fallet vågar jag tro det, kankse för att jag inte vågar tro det motsatta (om folk påverkas av den här reklamfilmen så torde det inte leda till något trevligt).
Beträffande moralen i den här versionen så får jag hoppas som Lakrits gör angående filmen "I rymden..." (se vår diskussion den som vill, i "Allt om..."-underforumet), att filmen är för dum för att någon ska påverkas av den på något nämnvärt sätt. Och i det här fallet vågar jag tro det, kankse för att jag inte vågar tro det motsatta (om folk påverkas av den här reklamfilmen så torde det inte leda till något trevligt).