SVT2: Jobbcoacherna

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

SVT2: Jobbcoacherna

Inläggav Noli » 2010-08-29 18:04:46

I kväll söndagkväll kl 20.00 i SVT 2 börjar dokumentären "Jobbcoacherna".
Här är länken till programmets utförliga text:

http://svt.se/2.122744/1.2112341/jobbco ... from=tabla

mvh Noli
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav sanny » 2010-08-29 20:16:01

Ja, arbetsförmedlingen har nu äntligen hoppat på den nya trenden i samhället att bejaka sig själv, sluta tänka och bara känna efter vad DU vill. Det genom den meningslösa ytliga pladder, det hjälper ingen!!
Att seriöst bemöta och vilja och veta hur man jobbar med människor är en sak, men dessa hittepå-önsketänkande magiker till coacher gör att jag mår illa.
Är kanske inte relevant att jag skriver detta här, men kunde inte låta bli..

Folk kommer få gå i terapi för att bli av med sina erfarenheter från coacherna.
sanny

Anslöt: 2008-11-23

Inläggav nisse » 2010-08-30 14:07:54

Jag hoppas att detta blir början på slutet med allt detta trams med coaching och personlig utveckling!
nisse

Anslöt: 2008-07-03

Inläggav Alien » 2010-08-30 14:43:28

Dels verkar det lite off med "personlig utveckling", som väl kan vara bra för dem som är intresserade. Men vem säger att man är mottaglig för detta bara för att man är arbetssökande? Svårt att ta till sig något man upplever som flummigt.

Dels verkar de mer handfasta råden hur man ska vara (el åtminstone verka) för att behaga arbetsgivarna för svåra för många. Hur ska man komma ihåg allt detta i en intervjusituation, där det också gäller att lyssa på och besvara frågor. Som vanligt verkar det bara att vara en slags människotyp som duger, den aktiva, glada, utåtriktade med rätt kroppsspråk och mimik.

Vissa saker verkar å andra sidan väl elementära, som att man ska vara hel och ren och inte bara fråga om lönen.

Och ifrågasätter man vad en coach säger så är man negativ. Men att tänka efter och ifrågasätta är ju vad jag är bra på, det är en del av min "aspiebegåvning" som jag inte ska behöva förneka. :P
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Bror Duktig » 2010-08-30 14:45:00

Tänk dig att du sitter vid en sjö. Och det är din plats. Du rör lite på händer och fötter... bla bla bla bla. Välkommen tillbaks.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2010-08-30 18:22:44

Älskar o såga såndana här företeelser o här kommmer sågningen:

Den där trumman o undeliga dansen, är det bara jag eller är det så dumt som jag tycker det är?
Jag vill slänga ut den genom fönstret eller iaf ta den o lägga in den i skrubben så coach coacharen inte kan trumma mera.
Kanske var en inspelning iofs för jag såg ingen trumma.
Trumman ger fanimej inga jobb.

Möjligen är tanken god.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav nisse » 2010-08-30 18:37:13

nano skrev:Den där trumman o undeliga dansen, är det bara jag eller är det så dumt som jag tycker det är?

Du har absolut ingen anledning att tvivla på din omdömesförmåga, både dansen och trumman är fullkomligt idiotiskt.
nisse

Anslöt: 2008-07-03

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-30 18:41:28

Nu missade jag programmet men med tanke på mitt psykiska välbefinnande är det lika bra.
Jag blir helt enkelt förbannad så fort jag hör ordet "coach" eller "positivt tänkande".

Slå på trummor. Om man gör det får man jobb eller vadå...?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav jorand » 2010-08-30 18:43:27

jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav nano » 2010-08-30 18:44:28

Tror man skulle ändra på sinnesstämningen eller något, kanske funkar på en del, då får de göra det så håller jag mig till insikter o handfasta tips :)
nano

Inläggav sanny » 2010-08-30 20:36:52

Ja, ut med trumman!
sanny

Inläggav Heliora » 2010-08-31 0:30:18

Ni som pratar så negativt om jobbcoacher, har ni varit hos någon överhuvudtaget? :roll:

Jag har varit hos en jobbcoach och jag tyckte det var jättebra! :) Var där ca 6 ggr förra terminen och vi diskuterade vad jag vill göra i livet, vad jag kan orka med utifrån att jag förut gått in i väggen och pratade för- och nackdelar med olika yrkesval.

Jag fick tips på hur jag kan förbereda mig för yrkesvalet och vi diskuterade löneanspråk, fackförbund och hur man bäst bör agera på intervjuer. Jag fick tips på hur arbetsgivare tänker och hur man bäst formulerar sig i olika intervjufrågor (på ett mer djupgående sätt än man fått av arbetsförmedlingen förut).

Jag är jättenöjd med coachningen faktiskt! :D Jag fick det gratis via arbetsförmedlingen, AF hade köpt dessa tjänster från ett coachningsföretag.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-31 0:51:38

Jag tror de flesta känner till att Arbetsförmedlingen satsat väldigt mycket på att hyra in coacher (som inte skäms för att ta betalt för sina tjänster) som skall försöka terapeuta fram folk till arbetslivet.

Problemet är att man inte tillräckligt granskat dessa coacher, som jag förstått det finns det inga kvalitetssäkringssystem och att vem som helst kan skaffa sig ett diplom som "coach".

Hade besök av en "coach" eller konsult eller vad hon kallade sig på en folkhögskola. Det bestående intrycket, förutom allt pladder och alla enkäter man fick i sin hand, var att hon berättade kort om att hon varit yogainstruktör. Så avslutade hon med att ställa sig mitt på golvet, ner med huvudet, upp med röven och uppmanade de samlade eleverna att göra likadant.

En massa enkäter att fylla i och en röv att titta på. Det var vad man fick ut av den coachen.
(Som enligt läraren hade varit dyr)

Det är ett geschäft det handlar om. Folk som vill starta eget, de springer på några kurser, skaffar sig diplom och ger sig sedan ut på marknaden som "coacher", mindfullnessinstruktörer, PTs, optimistkonsulter och fan och hans moster.

Det bestående budskapet är DET ÄR FEL PÅ DIG, DU LEVER FEL OCH MÅSTE ÄNDRA VANOR. OCH TÄNKA MER POSITIVT! och de tar bra betalt för att säga det.

Sen får du det eminenta tipset "skriv en lista". "Målfokusera" kommer ni också att få höra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-31 1:02:27

Heliora skrev:Jag är jättenöjd med coachningen faktiskt!

...och lika glad är jag för det men gladast är nog coachen...!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav nano » 2010-08-31 1:33:59

Heliora, bra att du fick tag på en vettig coach.

Jag fick säljutbildning av en tjej som var bra på det hon gjorde men hon sade en intressant sak "man kallar sig för det kunden vill, det går mode i det, ena dagen konsult, andra dagen coach, lärare, inspiratör, entreprenör, you name it och man kallar sig det så länge det finns någon som vill betala".

Gillade sättet som en kille på Nyföretagarcentrum hade, han sade ja till det mesta och kom med konstruktiva förslag på frågorna man ställde.
Mycket proffsigt.
nano

Inläggav sanny » 2010-08-31 10:56:15

Heliora skrev:Ni som pratar så negativt om jobbcoacher, har ni varit hos någon överhuvudtaget? :roll:

Jag har varit hos en jobbcoach och jag tyckte det var jättebra! :) Var där ca 6 ggr förra terminen och vi diskuterade vad jag vill göra i livet, vad jag kan orka med utifrån att jag förut gått in i väggen och pratade för- och nackdelar med olika yrkesval.

Jag fick tips på hur jag kan förbereda mig för yrkesvalet och vi diskuterade löneanspråk, fackförbund och hur man bäst bör agera på intervjuer. Jag fick tips på hur arbetsgivare tänker och hur man bäst formulerar sig i olika intervjufrågor (på ett mer djupgående sätt än man fått av arbetsförmedlingen förut).

Jag är jättenöjd med coachningen faktiskt! :D Jag fick det gratis via arbetsförmedlingen, AF hade köpt dessa tjänster från ett coachningsföretag.

Jag kan tro att vissa av dem ÄR duktiga och seriösa och verkligen intresserade,
Men som i programmet var det en del saker som inte har med jobbcoaching att göra, enligt mig.
Jag blir rädd när man ser coacher helt köra över folk som kommer till dem.
Jag tror som någon sa tidigare, att vissa söker sig till vissa yrken där det är tänkt att man ska vårda för att man själv behöver hjälp, men inte inser det, hur ska man då kunna bemöta andra som behöver vägledning?
Det är det som stör mig.

Jag håller med krigarsjäl.
Borde finnas en granskning.
Kanske praktik vore något för dem, innan de blev examinerade..
sanny

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-31 17:33:19

KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in