Ladda ner OS
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Ladda ner OS
Hej, ska ladda ner ett nytt OS. Tycker det är så dyrt o köpa. Kalla mig omoralisk, w/e, men jag gör det ändå.
Har aldrig laddat ner ett OS förut så jag skulle vara tacksam för hjälp om hur man gör.
MvH
Har aldrig laddat ner ett OS förut så jag skulle vara tacksam för hjälp om hur man gör.
MvH
- RandomGuy911
- Anslöt: 2009-12-18
Vilket OS har du idag?
Vilket nytt Os har du tänkt dig? Det finns flera, många väldigt okända, OS som är gratis att ladda ned. Här är några:
http://www.freeprogrammingresources.com/freeos.html
Många är inte så utbredda och därför är det svårare att hitta folk som kan något och har erfarenhet av olika problem som kan uppstå.
Hur det är med support på framför allt okända OS är sällan särskilt tydligt beskrivet, den informationen får man oftast gräva efter. Till och med när det gäller Linux, som är det mest kända fria OS.et, så är man hänvisad till att antingen 1) köpa ett paket som inkluderar ett fullständigt programpaket och support (ett nummer du kan ringa till) eller 2) göra allt själv (ladda ned, installera, underhålla) och vara hänvisad till internet för hjälp när man fastnar i problem. Dock ska sägas att exempelvis Linux har enormt många duktiga och hjälpsamma entusiaster där ute som ofta ger snabb hjälp. Man får själv bedöma om man vill "lägga sitt liv" i deras händer. Mycket beror ju på ens egna förkunskaper.
Vilket nytt Os har du tänkt dig? Det finns flera, många väldigt okända, OS som är gratis att ladda ned. Här är några:
http://www.freeprogrammingresources.com/freeos.html
Många är inte så utbredda och därför är det svårare att hitta folk som kan något och har erfarenhet av olika problem som kan uppstå.
Hur det är med support på framför allt okända OS är sällan särskilt tydligt beskrivet, den informationen får man oftast gräva efter. Till och med när det gäller Linux, som är det mest kända fria OS.et, så är man hänvisad till att antingen 1) köpa ett paket som inkluderar ett fullständigt programpaket och support (ett nummer du kan ringa till) eller 2) göra allt själv (ladda ned, installera, underhålla) och vara hänvisad till internet för hjälp när man fastnar i problem. Dock ska sägas att exempelvis Linux har enormt många duktiga och hjälpsamma entusiaster där ute som ofta ger snabb hjälp. Man får själv bedöma om man vill "lägga sitt liv" i deras händer. Mycket beror ju på ens egna förkunskaper.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Om man tar Ubuntu som exempel så finns det ISO-filer (det finns även andra image-format, men jag tar ISO som exempel) att ladda ner med torrent-program (det torrent-program som jag använder efter rekommendation heter µtorrent och finns att ladda ner här).
En ISO-fil bränns på en CD (eller DVD om den är större än 700 MByte) med ett brännarprogram (det finns rätt många att välja på, titta här för de som Google hittar vid en sökning), jag kan inte rekommendera något eftersom jag inte vet vad du har för system idag.
ISO-filen måste brännas som en image för att bli möjlig att installeras ifrån.
En ISO-fil bränns på en CD (eller DVD om den är större än 700 MByte) med ett brännarprogram (det finns rätt många att välja på, titta här för de som Google hittar vid en sökning), jag kan inte rekommendera något eftersom jag inte vet vad du har för system idag.
ISO-filen måste brännas som en image för att bli möjlig att installeras ifrån.
Miche skrev:Om man tar Ubuntu som exempel så finns det ISO-filer (det finns även andra image-format, men jag tar ISO som exempel) att ladda ner med torrent-program (det torrent-program som jag använder efter rekommendation heter µtorrent och finns att ladda ner här).
Varför krångla med torrents när det gäller fri programvara som finns att ladda ner enkelt via webbläsare/ftp?
Miche skrev:Kvasir skrev:Varför krångla med torrents när det gäller fri programvara som finns att ladda ner enkelt via webbläsare/ftp?
För mig (som har ett ganska instabilt bredband och en slö dator) så fungerar torrents mycket bättre än andra nedladdningsvarianter (och jag tycker inte att det är krångligt).
Om man redan använder torrents, och vet hur man gör så behöver det kanske inte vara krångligare, och kan kanske t.o.m. vara bättre. Om man däremot vet hur man laddar ner något via webbläsaren, och kanske även via ftp, som de flesta redan vet, så är det förmodligen det enklaste för de allra flesta.
Ett tips för att lära dig det nya OS't är att virtualisera det och på det sättet kan du jämföra flera olika du laddat hem innan du bränner det på skiva/installerar det på din riktiga dator. Åtkomst till google vill du nog inte vara utan när det strular sig.
virtualbox.org är ett gratis virtualiseringsprogram för Win Mac och Linux.
Finns fler på http://www.thefreecountry.com/emulators/pc.shtml
Aldrig hört innan att det ska vara omoraliskt att byta OS. Microsoft har kunder så det räcker.
virtualbox.org är ett gratis virtualiseringsprogram för Win Mac och Linux.
Finns fler på http://www.thefreecountry.com/emulators/pc.shtml
Aldrig hört innan att det ska vara omoraliskt att byta OS. Microsoft har kunder så det räcker.
OK, tack för svar alla!
Alltså, jag söker WinXp- eller 7. Win 7 ska vara till min nya dator som jag vill ha till spel. Är win 7 mest optimalt för spel av alla OS? WinXP ska jag ha till min moders dator, som i nuläget har något mindre bra linux-OS.
Som jag förstått hittills är det att jag iaf behöver en brännbar DVD-skiva, ett brännprogram, ett OS i ISO-format som jag bränner in på en skiva via "image"... annars funkar det inte att läsa upp OS:et från skivan? Hittills rätt?
Några frågor kvarstår dock. Vilken torrent ska jag ladda ner? Många torrents som jag hittat heter något liknande som "WinXP home edition SP3". Det bruker ligga lite över 600mb. Är det en sådan torrent jag ska ladda ner?
Sedan vilken version ska jag välja? Hos XP finns det ju "home edition" eller "professional" att välja mellan. Sedan hos win 7 så finns det 32bit, 64bit, home premium och ultimate.
Tacksam för hjälp!
P.S. beklagar för ev. konstiga formuleringar. Är ganska trött.
MvH
Alltså, jag söker WinXp- eller 7. Win 7 ska vara till min nya dator som jag vill ha till spel. Är win 7 mest optimalt för spel av alla OS? WinXP ska jag ha till min moders dator, som i nuläget har något mindre bra linux-OS.
Som jag förstått hittills är det att jag iaf behöver en brännbar DVD-skiva, ett brännprogram, ett OS i ISO-format som jag bränner in på en skiva via "image"... annars funkar det inte att läsa upp OS:et från skivan? Hittills rätt?
Några frågor kvarstår dock. Vilken torrent ska jag ladda ner? Många torrents som jag hittat heter något liknande som "WinXP home edition SP3". Det bruker ligga lite över 600mb. Är det en sådan torrent jag ska ladda ner?
Sedan vilken version ska jag välja? Hos XP finns det ju "home edition" eller "professional" att välja mellan. Sedan hos win 7 så finns det 32bit, 64bit, home premium och ultimate.
Tacksam för hjälp!
P.S. beklagar för ev. konstiga formuleringar. Är ganska trött.
MvH
Senast redigerad av RandomGuy911 2010-08-29 16:59:18, redigerad totalt 1 gång.
- RandomGuy911
Pro är alltid bättre än Home som är en budgetvariant. Sen beror det på vad för spel du brukar spela. 64bit är relativt nytt fenomen och då måste du ha hårdvara för det. Är det inget du känner igen så är det nog bäst att köra på 32.
Windows XP är bäst imo, har några år på nacken oxå. 7:an ska vara bra men jag tippar på att det strular oftare med spel.
Om du laddar ner windows så måste du ha licens för just det du laddar ner, annars är det olagligt och även emot reglerna att fråga efter olagliga torrents i detta forumet. Finns andra forum för det.
Windows XP är bäst imo, har några år på nacken oxå. 7:an ska vara bra men jag tippar på att det strular oftare med spel.
Om du laddar ner windows så måste du ha licens för just det du laddar ner, annars är det olagligt och även emot reglerna att fråga efter olagliga torrents i detta forumet. Finns andra forum för det.
RandomGuy911 skrev:Som jag förstått hittills är det att jag iaf behöver en brännbar DVD-skiva, ett brännprogram, ett OS i ISO-format som jag bränner in på en skiva via "image"... annars funkar det inte att läsa upp OS:et från skivan? Hittills rätt?
Nja, om filen inte är större än 700 MByte så ska du inte bränna på DVD, då ska du använda CD annars riskerar du att inte lyckas.
De andra frågorna får man inte diskutera på detta forum så det kan jag inte svara på, du riskerar att få en varning för att du diskuterar olagliga nedladdningar.
Miche skrev:RandomGuy911 skrev:Som jag förstått hittills är det att jag iaf behöver en brännbar DVD-skiva, ett brännprogram, ett OS i ISO-format som jag bränner in på en skiva via "image"... annars funkar det inte att läsa upp OS:et från skivan? Hittills rätt?
Nja, om filen inte är större än 700 MByte så ska du inte bränna på DVD, då ska du använda CD annars riskerar du att inte lyckas.
De andra frågorna får man inte diskutera på detta forum så det kan jag inte svara på, du riskerar att få en varning för att du diskuterar olagliga nedladdningar.
OK, tack då vet jag. Minns inget om det när jag läste igenom reglerna men det finns egentligen inget att skylla på. Mycket slarvigt av mig. Ber hemskt mycket om ursäkt.
MvH
- RandomGuy911
[mod]Admin
Citerar ur reglerna
samt ur registreringsavtalet
Eftersom det är olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material annat än från den legala källan tillåter vi inte länkar till sådana platser. Inte heller vill vi ha en alltför ingående diskussion kring hur man gör för att kringgå lagen.
Jag såg tråden tidigare men utgick då från att det gällde något fritt operativsystem, tex någon Linuxdistribution. Därmed ingrep jag inte. Nu ser jag emellertid att det inte alls var det saken gällde och därför avslutar jag den här diskussionen.
Självfallet kan ni fortsätta diskutera nedladdning av fria operativsystem.[/mod]
Citerar ur reglerna
• inga länkar till olagligt material.
samt ur registreringsavtalet
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande eller något annat material som kan tänkas bryta mot forumreglerna eller någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd från forumen (och din internetleverantör kontaktas). Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka de här villkoren. Du går med på att administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst.
Eftersom det är olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material annat än från den legala källan tillåter vi inte länkar till sådana platser. Inte heller vill vi ha en alltför ingående diskussion kring hur man gör för att kringgå lagen.
Jag såg tråden tidigare men utgick då från att det gällde något fritt operativsystem, tex någon Linuxdistribution. Därmed ingrep jag inte. Nu ser jag emellertid att det inte alls var det saken gällde och därför avslutar jag den här diskussionen.
Självfallet kan ni fortsätta diskutera nedladdning av fria operativsystem.[/mod]