Funderingar kring nästa stora Forumträff

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Funderingar kring nästa stora Forumträff

Inläggav Danne » 2010-08-26 16:33:57

Alien:
Slog ihop två liknande trådar och ändrade rubriken.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett


Det blev ingen stor forumträff 2010, det kan vi ju lugnt konstatera idag.
Men vi har också en hel del lärdomar från planeringsarbetet, vilket man kan läsa om i denna forumsektion. Jag tänkte redogöra lite för det jag har lärt mig, och presentera dessa här som en slags riktlinje för eventuella kommande försök på forumträff.

Saker som man ska ha i åtanke när/om man diskuterar Forumträff 2011:

1, Platsen.
Demokrati och omröstningar i all ära, men en arrangör måste ganska snart bestämma sig för EN lösning, och sedan sluta ta emot alternativa förslag. Som jag ser det finns det ingen anledning att göra fler undersökningar på hur eller var vi ska ha en kommande forumträff. Det finns gott om åsikter och förslag, men få personer med konkreta lösningar och vilja att genomföra dom.

Ett utmärkt exempel är omröstningsalternativet "Göteborg", som i omröstningen fick hela 18% av rösterna. Röster som var helt bortkastade eftersom INGEN av dom skrev ens ett endaste inlägg med konkreta förslag i Göteborgstråden. Detta trots att klara och tydliga förutsättningar var angivna vid omröstningen:
Danne skrev:Rösta efter vad ni tror skulle vara bäst, och genomförbart, och inte bara vad som skulle vara "kul".
För någon/några ska ju rodda ihop träffen också, och det måste naturligtvis finnas med i beräkningarna när ni röstar. Träffen bör även passa för så många som möjligt.
(Det är ju ingen vits att rösta på ett alternativ som ingen vill/kan genomföra, och endast ett fåtal kan komma till.)

Ganska snart stod det klart att de enda konkreta alternativen stod mellan Flottsbro och Fyrishov, ändå fortsatte folk att slösa bort sina röster på "Göteborg" utan att ha en en idé om genomförande eller ens komma med ett förslag.

Lärdom: Glöm demokrati. Det är upp till arrangören att sätta förutsättningarna tidigt, sen får övriga ta ställning till om dom vill delta eller inte. Fler omröstningar känns överflödiga nu, och skulle bara splittra eventuella försök till planering inom den närmaste framtiden. Vi har undersökt och lyssnat på vad folk vill och inte vill, samtidigt som vi har upptäckt vilka idéer och förlsag som har något konkret att ta tillvara på.


2, Kostnad.
Många har förhoppningar om "billigt" och kommer gärna med förslag på hur man kan snåla in på deltagarnas kostnader. Men även här får man ta mycket med en rejäl näve salt. Den som vill sitta och snickra ihop egna bord och stolar och arrangera ett gratisarrangemang får naturligtvis göra det, men annars får vi nog helt enkelt acceptera att sådana här arrangemang kostar pengar att delta på.

Man bör nog räkna med att deltagarna kommer få betala runt 500:- eller mer för deltagandet, sedan tillkommer resor och logi också. Det kan säkert göras något billigare, men det innebär nästan garanterat gratisarbete för någon som får slava/slita hund för att göra det lite billigare för alla andra. Inte många är beredda att göra detta, och med tanke på den problematik som finnes hos många av oss, så bedömer jag det som orimligt att planera ett större arrangemang under sådana premisser.

Lärdom: Sätt ett rimligt pris, som inte är för lågt, och meddela detta i god tid till alla så dom får en möjlighet att planera/spara ihop pengarna. Eventuellt kan man ge en viss rabatt till dom första XX antal deltagare som betalar in före ett visst datum, enbart för att få ihop till eventuella depositioner och beställningskostnader av arrangemanget.
Den deltagare som då vill spara pengar har då möjlighet att betala tidigare och på så sätt även hjälpa igång arrangemanget.


3, Maten.
Aspergare är kinkiga med maten, och hur man än vrider och vänder på det så kan man inte tillfredställa allas behov, iallafall inte för en rimlig kostnad. Jag rekommenderar en buffé, innehållandes flera alternativ att bli mätt på. Vegetariska och allergivänliga alternativ bör finnas med, samt mat av olika sort så det finns något att äta för de allra flesta.
Däremot kan man skippa flashiga rätter, nymodigheter, och saker för "dom som vill prova nåt nytt". Sånt funkar inte på ett sådant här arrangemang, där en stor grupp matkinkiga människor ska äta på samma ställe. Enkelt och mångfald bör vara ledorden. Spika även maten i ett tidigt skede, för det kommer att tjafsas om det ändå ända in i det sista. En fastslagen meny är bättre än massa alternativ som ingen kan bestämma sig om.

Lärdom: Försök inte att tillfredställa ALLAS behov, det går inte. Försök att göra maten så enkel och mångsidig som möjligt, så iallafall de flesta blir nöjda. Forumträffen är inte tänkt att vara en kulinarisk resa, det ska vara en upplevelse att få träffa varandra. Maten är till för att vi inte ska gå hungriga medans vi umgås.


4, Resor.
Resorna är naturligtvi bundna mycket till platsen man väljer. Centralt i Sverige ger rimligtvis en hyfsat "rättvist" fördelad kostnad, men det kommer alltid vara vissa som får åka längre och dyrare än andra. I anslutning till en större stad är en klar fördel på många sätt. Dels finns det många resealternativ för alla då, och kommunikationerna lokalt brukar även bjuda på fler möjligheter. Det finns oftast en del deltagare som gärna ställer upp på en intern taxiservice lokalt, men det bör enbart ses som ett komplement, inte som en enskild lösning. Folk ska inte behöva sitta i bilen hela kvällen och serva andra, lika lite som någon ska stå vid spisen och slava utan att träffa andra.

Lärdom: Håll träffen intill en större stad, och försök att ha så många resmöjligheter som möjligt för deltagarna. Använd gärna bilburna deltagare som stöd med taxikörning lokalt, men överutnyttja inte den servicen och gör inte planerandet beroende av något sådant heller. Bilar går sönder liksom människor, och en forumträff ska inte stå och falla med enskilda personer eller fordons medverkan.


5, Boende.
Hur man väljer att bosätta deltagarna är naturligtvis även det ganska starkt knutet till platsen. Håller man träffen i anslutning till en större stad så finns möjligheter att inhysa en del tillsammas med de lokalt boende deltagarna kanske, men det räcker sällan till allihopa. Stockholm (och även i vis mån Uppsala) är lämpliga platser just för att så många bor på de platserna. Det ger färre långväga resor, färre deltagare som måste bo borta, och även fler möjligheter till inkvartering hos varandra.

Men någon form av arrangerat boende för de långväga gästerna bör finnas. Vandrarhem och campingstugor kan vara lösningar, några kanske accepterar enklare övernattning i större eller mindre tält. Dock bör det finnas möjligheter till tvätt & toalett, och naturligtvis bör inte själva forumträffen planeras ute i det fria. Tak över huvudet är en nödvändighet.

Lärdom: Placera träffen nära en större stad, så får man flemånga alternativ på boende för deltagarna. Stockholm (ev Uppsala) har gott om forummedlemmar, vilka slipper ordna boende, och kan även inkvartera några av de långväga gästerna. Campingalternativ bör ses som komplement, och inte en lösning som passar alla.


6. Tidpunkt.
När på året man ska lägga träffen är ju också något man ska tänka på. Tar man mitt på sommaren så kanske många är bortresta, samtidigt så kanske man inte har tid med träffar om man jobbar/pluggar. Det är ju en avvägning man får göra. En viktig sak att tänka på är att resorna kan påverkas negativt om man håller träffen under sommartabellerna, eller när det är låg trafik av andra skäl. Likaså bör man kanske inte boka träff samma helg som kungliga bröllop, festivaler eller statsbesök. Visst kan det vara trevligt att kombinera forumträff med något annat, men hotell/vandrarhem brukar då vara överfulla, priserna högre, och många resvägar vara antingen omlagda, begränsade eller fullbokade.

Lärdom: Tänk igenom tidpunkten noga, men spika den tillsammans med platsen så tidigt som möjligt. Det går aldrig att hitta en tid som passar alla ändå, men det är inte fel att ta hänsyn till övriga omständigheter i omvärlden.


7. Prova nytt eller förbättra beprövat?
Ja, vi har ju haft en träff förut (2009) på Flottsbro i Stockholm. Vissa tycker att man vill prova något annat ställe, andra tycker det är bättre att utveckla det befintliga konceptet. Ska man tänka praktiskt så är det alla gånger bättre att bygga på en lyckad lösning, och försöka göra den bättre, än att försöka uppfinna hjulet på nytt helt och hållet. Det ser man bara på årets försök, jag tror mycket av orsaken att det inte blev något var att man lade ner för mycket energi på att hitta "något annat", och för lite tid på att förverkliga EN idé.

Jag är helt för att ha stora träffen på olika platser med tiden, det vore både roligt och omväxlande. Men inledningsvis bör man nog försöka hålla sig till det man vet, och försöka bygga på det istället. Då vet man vilka fallgropar man trampade i förra gången och kan göra något åt saken till nästa gång. Börjar man helt från början så ökar bara antalet okända faktorer och allting riskerar att bli sämre istället för bättre, i värsta fall göra så det inte blir någon träff överhuvudtaget.

Mitt råd är alltså att försöka spinna på det givna konceptet en till två gånger till, och sedan när man fått lite rutin på roddandet kanske börja titta på alternativa platser. Då vet alla mer vad som ska göras, vem som gör vad, och det blir lättare att tackla eventuella fallgropar som kan uppstå på den nya platsen.

Men det är klart, om nu ett komplett/färdigt alternativ kommer fram, som någon vill rodda ihop och verkligen se till att det blir av också, då får ju såklart den personen avgöra vilken plats man vill jobba från. Men tills dess är det nog bättre att satsa påså många kända faktorer som möjligt, för att öka chansen att det blir av, och bättre än sist.

Lärdom: Satsa på det ni vet, och lämna framtidsdrömmarna till just framtiden. Drömmar är trevliga, men kan ofta vara svårare att förverkliga än den verklighet man redan har erfarenhet av.


Vem ska anordna?
Egentligen kan väl vem som helst rodda ihop forumträffen. Viktigt är dock att den personen som åtar sig jobbet är beredd på att "leda" arbetet tillsammans med många aspiga viljor som både tycker och tror massa saker om vad som vore bäst. Man bör också ha en ställföreträdare, dels för att dela upp ansvaret och bördan, men även för att ha som säkerhet om någon skulle tvingas hoppa av plötsligt. Framtiden är oviss för många aspergare, så även ekonomin hos dom, det bör man ha med i beräkningarna när man planerar, så allt inte raseras p.g.a. enstaka avhopp eller motgångar.

Lärdom:
Bestäm ansvariga som ska få sista ordet i planerandet, och utse en ställföreträdare som kan hjälpa till och ta över vid behov. Därefter kan man fördela ut uppgifter och ansvarsområden till andra, ta gärna hjälp av deltagarna men se till att inte bli för beroende av enskilda personer.


Sådär, det var väl lite tankar och idéer om forumträffen och planerandet av densamma i framtiden. Oavsett hur det blir i framtiden så hoppas jag att detta kan vara till hjälp.

Lycka till och må kraften vara med er. :D
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

text

Inläggav Fenren » 2010-08-26 16:44:46

kloka ord.

tyvärr fungerar demokrati väldigt dåligt i sådana här sammanhang
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Pemer » 2010-09-08 14:01:37

Så hittade jag hit sedan Danne nämnde inlägget igår. Hade missat det helt.

Lysande, jag håller med in i minsta komma!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2010-09-08 14:13:16

+1
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav jonsch » 2010-09-08 14:46:26

+ 1
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav KrigarSjäl » 2010-09-08 18:29:31

Tycker också det är bra formulerat rakt igenom. Ska vi ha ngn träff överhuvudtaget är det dags att komma till beslut och inte åbäka sig med diverse petitesser.
En eller några som styr upp funkar bättre än om alla ska lägga sig i tillredningen av soppan. Om alla ska bestämma - samtidigt - blir det bara polsk riksdag över allting.

Sen kan man inte vara hur kinkig som helst: "om inte mina favoritchips kommer så kommer inte jag heller!"
Inte för att någon sade exakt så, men det var så det lät på väldigt många.

Så:

1. En plats ungefär i mitten av Sverige
2. Ett plejs med hyggliga faciliteter.
3. Mat i form av ngn enkel buffe. (Vill man äta fint kan man gå på restaurang 364 andra dagar om året)

Svårare än så behöver det väl inte vara?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pemer » 2010-09-08 18:45:22

Och tid på året ungefär som förra året eller någon vecka tidigare. Om man ska tänka sig Flottsbro är det ju t ex en klar fördel att slå till medan det råder sommartidtabell hos SL, och går bussar ända ut till Flottsbro ganska många gånger per dag.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-08 19:52:01

Hej!

För min del skulle det funka bäst en lördag i juli. Det beror på hur det ser ut med annat just det datumet, spika ett datum bara så får vi se om jag kommer.

Flottsbro låter ok.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav AAA » 2010-09-19 1:00:08

Helbra skrivet, Danne! Kan du tänka dig att medverka eller har du fått nog?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav geocache » 2010-09-19 8:55:13

KrigarSjäl skrev:Tycker också det är bra formulerat rakt igenom. Ska vi ha ngn träff överhuvudtaget är det dags att komma till beslut och inte åbäka sig med diverse petitesser.
En eller några som styr upp funkar bättre än om alla ska lägga sig i tillredningen av soppan. Om alla ska bestämma - samtidigt - blir det bara polsk riksdag över allting.

Sen kan man inte vara hur kinkig som helst: "om inte mina favoritchips kommer så kommer inte jag heller!"
Inte för att någon sade exakt så, men det var så det lät på väldigt många.

Så:

1. En plats ungefär i mitten av Sverige
2. Ett plejs med hyggliga faciliteter.
3. Mat i form av ngn enkel buffe. (Vill man äta fint kan man gå på restaurang 364 andra dagar om året)

Svårare än så behöver det väl inte vara?


1+ :D
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-19 14:34:57

Ni behöver en neurotypisk person som styr upp det. Lägg till det till listan. Aspergare orkar aldrig slutföra sina åtaganden.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Banzai » 2010-09-19 16:32:05

sugrövmanövern skrev:Ni behöver en neurotypisk person som styr upp det. Lägg till det till listan. Aspergare orkar aldrig slutföra sina åtaganden.


+1 :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Danne » 2010-09-19 18:54:46

KrigarSjäl skrev:Svårare än så behöver det väl inte vara?

Ja, det är ju enkelt att säga, fixar DU det då :?:

AAA skrev:Helbra skrivet, Danne! Kan du tänka dig att medverka eller har du fått nog?

Tänka mig kan jag absolut, själva intresset har aldrig försvunnit, det var bara yttre omständigheter som gjorde att jag var tvungen att hoppa av det direkta planeringsarbetet. Tyvärr är min situation oförändrad, vilket innebär att jag inte kan boka upp mig på något alls ännu.

sugrövmanövern skrev:Ni behöver en neurotypisk person som styr upp det. Lägg till det till listan. Aspergare orkar aldrig slutföra sina åtaganden.

Det håller jag inte med om, det kanske är ADHD du tänker på. Vi har gott om exempel som klarar av att organisera massa saker. Pemer och Sam håller i olika träffar, och så har ju en grupp aspergare lyckats skapa OA trots allt. Jag själv har genom åren organiserat och genomfört klart större saker än detta, så det är inte diagnosen som begränsat mitt deltagande, utan som tidigare nämnt just yttre omständigheter.

Så något NT-krav på arrangören är inget jag skulle stödja iaf.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav AAA » 2010-09-20 1:05:05

Jag tycker också många här verkar fixa mycket alldeles förträffligt!

För min del gäller att trots ADHD har jag svårt att inte slutföra sådant jag påbörjat. Jag vet snarare inte när jag ska sluta eller hur lång tid saker tar och har problem med att se konsekvenserna av olika handlingar.

Vidare gör jag det mesta i för omgivningen förvirrande ordning utan att kunna förklara vad jag pysslar med... (Så jag har viss förståelse för att andra inte heller fattar varför jag gör som jag gör, det gör jag inte heller. Men det brukar lösa sig ändå - acceptans.)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-09-20 1:09:59

Flottsbro-festivalen här om året (2009?) verkade lyckat, favorit i repris?

Jag är emot NT-inblandning, de fattar ändå inte vad som är viktigt.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Banzai » 2010-09-20 19:09:52

Danne skrev:
KrigarSjäl skrev:Svårare än så behöver det väl inte vara?

Ja, det är ju enkelt att säga, fixar DU det då :?:

AAA skrev:Helbra skrivet, Danne! Kan du tänka dig att medverka eller har du fått nog?

Tänka mig kan jag absolut, själva intresset har aldrig försvunnit, det var bara yttre omständigheter som gjorde att jag var tvungen att hoppa av det direkta planeringsarbetet. Tyvärr är min situation oförändrad, vilket innebär att jag inte kan boka upp mig på något alls ännu.

sugrövmanövern skrev:Ni behöver en neurotypisk person som styr upp det. Lägg till det till listan. Aspergare orkar aldrig slutföra sina åtaganden.

Det håller jag inte med om, det kanske är ADHD du tänker på. Vi har gott om exempel som klarar av att organisera massa saker. Pemer och Sam håller i olika träffar, och så har ju en grupp aspergare lyckats skapa OA trots allt. Jag själv har genom åren organiserat och genomfört klart större saker än detta, så det är inte diagnosen som begränsat mitt deltagande, utan som tidigare nämnt just yttre omständigheter.

Så något NT-krav på arrangören är inget jag skulle stödja iaf.


Förlåt. :oops:

Jag tyckte det var roligt uttryckt då jag och min vän (som just nu pluggar specialpedagogik och där NN precis läst om att problematik med att påbörja/slutföra uppgifter kan vara ett tecken på AS, ADHD och annat) pratade precis om det här och min vän tycker detta är så typiskt mig. Jag vet att det inte var till mig du riktade svaret åt, men jag skrev ju ett +1 och tänkte inte på att det kunde uppfattas som stötande eller så. Sorry.

Ni är duktiga som orkar ta tag i sådant här, jag skulle inte kunna ro det iland. Jag utgick enbart från hur jag fungerar.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Danne » 2010-09-20 19:42:18

Banzai skrev:Förlåt. :oops:

No need for that. Jag tog inte illa vid mig alls.
Jag välkomnar diskussion, och vem har sagt att jag har rätt förresten? 8)
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Kristofer » 2010-09-20 21:00:47

Intressanta aspekter allihopa!

Det viktigaste för att forumträff 2011 (Torgny Allstar 2011) ska bli verklighet är att vi får fram en eller flera arrangörer samt att vi får klarhet i finansieringsfrågan.

Arrangörer bestämmer helt på egen hand tid och plats, allt annat vore absurt.
De personer som tar på sig att arrangera en träff av denna storlek får välja tid och plats. Vi kan helt enkelt inte begära att träffarrangörerna skall arrangera en träff på en plats som de inte upplever vara praktisk för dem ur sitt arrangörsperspektiv. Om initiativtagarna t.ex. kommer från Gbg kan vi inte begära att de skall ordna träff på Flottsbro etc. Sådant krävande är dömt att misslyckas och leder enbart till arrangörsavhopp och kaos. I första hand måste vi få fram arrangörer, sedan är det upp till dem att välja en plats som de känner sig bekväma med. Vi kan inte börja med att rösta fram en plats. Vad gör vi då om ingen kan ta på sig att arrangera på den framröstade platsen?

Hur skall lokal och eventuell förtäring finansieras?
Hur ska vi lösa det ekonomiska ansvaret? Jag utgår ifrån att träffen ytterst kommer att finansieras genom att varje träffdeltagare betalar en träffavgift. Lokaluthyrare och matlevarantörer kommer förmodligen kräva att deras pengar garanteras oavsett om träffen blir succé eller flopp. Innan tidigare arrangerad förumträff, Torgny Allstar 2009 som arrangerades på Flottsbro i augusti 2009 hade Liebert, aspegerforum.se:s ägare, lagd ut en summa pengar i förskott till Flottsbro. En avgift togs sedan ut för samtliga träffdeltagare för att väga upp denna summa pengar. Vem lägger ut pengar så länge om det är denna modell även denna gång? Vem ansvarar för räkenskaperna? Hur mycket skall träffen totalt få kosta?
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Danne » 2010-09-21 10:10:03

Kristofer skrev:Hur skall lokal och eventuell förtäring finansieras?
Hur ska vi lösa det ekonomiska ansvaret? Jag utgår ifrån att träffen ytterst kommer att finansieras genom att varje träffdeltagare betalar en träffavgift. Lokaluthyrare och matlevarantörer kommer förmodligen kräva att deras pengar garanteras oavsett om träffen blir succé eller flopp.

Jag tror på det jag skrev i första inlägget. Att arrangören bestämmer plats och datum tidigt, och låter träffdeltagarna ta ställning till det tidigt.

Och så sätter man en tidig deadline för att betala in avgiften på ett konto innan man måste betala och slutföra bokningen. Man gör klart för allt redan från början att efteranmälningar kommer att bli dyrare, så den som har ont om pengar gör bäst i att betala till första deadlinen.

Vid det datumet så räknar man ihop antalet deltagare, och bokar utefter det, med en viss reservation för efteranmälare. Därför ser man till att avgiften för alla deltagare ger ett visst överskott. Så har man 35st betalande, så ser man till att deras inbetalningar räcker till 40-50 pers kanske.

När sedan bokningen är avklarad, så kan man låter efteranmälningen stå öppen, för en högre kostnad. Dessa pengar lägger man på eventuella övriga utgifter, kanske något roligt evenemang eller aktivitet under träffen. Överskottet lägg sedan undan som startavgift till Forumträff 2012 och så vidare, sen behåller man detta systemet rullande.

På så sätt kan man finansiera både uppstarten av vår första egenroddade forumträff, och även även bygga basen till efterkommande träffar. Alla får möjlighet att vara med, och dom som har ont om pengar kan lösa detta genom att betala tidigt och då samtidigt hjälpa till att finansiera bokningen.


Ett exempel:
1 januari - Går ut med inbjudan till 1 augusti. Betalning 500:-/person senast 1 mars.

1 mars - Bokar träffen för de 35st som betalat in, plus 15 st till.

1 mars - Öppnar efteranmälan för 650:-/person till senast 1 juli.

1 juli - Nu vet man precis hur många som kommer, och kan efterjustera träffen utifrån det vid behov. Överskottet läggs dock undan.

1 juli - 1 augusti - Ingen öppen anmälan, men självfallet kan anmälningar tas emot via PM ändå, om det t.ex. kommer nykomligar till forumet. 650:-/person gäller.

1 augusti - Forumträffen. Tjohoo vad kul.

Efter träffen finns ett överskott som man sedan använder till bokningen av Forumträff 2012. Och så kan man hålla forumträffarna rullande. Priser och anmälningsavgifter kan man justera efterhand, så länge man bibehåller ett överskott och en billigare förbetalning för att ingen enskild ska behöva ligga ute med bokningsavgifterna.

OBS! Det skall INTE finnas möjlighet att efteranmäla sig och samtidigt komma billigare undan genom t.ex. att hoppa över middan eller något sådant. Så körde vi sist 2009, och det gör att finansieringen omöjliggörs. ALLA betalar, och enda sättet att komma billigare undan är att betala tidigt. Enda budgetalternativet är att betala till första deadlinen, så träffen kan finansieras och bokas. Det ska inte ges någon rabatt för att försvåra för arrangören.Då är det bättre att arrangören behåller överskottet till kommande träffar istället. Långsiktighet.

Nåt sånt där upplägg tror jag på. Priser och datum är naturligtvis enbart exempel.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Fenren » 2010-09-21 23:39:23

usch vad mycket kloka ord du skriver i denna tråd Danne... man vågar ju knappt lägga till sina egna :P

Det viktigaste är att det kommer ut ett tidigt och simpelt förslag med så lite valmöjlighet för eventuella deltagare som möjligt. detta gäller alltid när man anordnar något men extra mycket för oss, skulle jag tro
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav AAA » 2010-09-22 8:15:51

Amen, nu finns det ju en umärkt template ovan :-)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Pemer » 2010-09-22 16:51:17

Lysande!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav AAA » 2010-09-25 10:47:45

Pemer skrev:Lysande!

Är du för Flottsbro igen?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Pemer » 2010-09-26 15:20:05

Har jag varit emot Flottsbro? :shock:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Träffar



Logga in