Är jag knäpp?
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Är jag knäpp?
Är det jag som är knasig eller är det vanligt att folk med AS får för sig lite konstiga saker? T.ex. brukar jag få för mig att min hjärna måste vila om den får för mycket information så den inte börjar koka. Brukar t.o.m. få inbillad huvudvärk när jag börjar tänka e de banorna.
Tycker det låter rätt normalt. Efter en stressig dag där hjärnan fått mycket info behöver jag ta det lugnt och ladda batterierna. Med information avser jag ljud- och synintryck, vanliga vardagsärenden, socialt umgänge, studier, resor etc.
Det är inte så konstigt egentligen: hjärnan slukar 25 procent av energin vi får av matintaget och vi är inte gjorda för att bearbeta så mycket intryck som vi faktiskt gör idag.
Det är inte så konstigt egentligen: hjärnan slukar 25 procent av energin vi får av matintaget och vi är inte gjorda för att bearbeta så mycket intryck som vi faktiskt gör idag.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Nej, det låter väl rätt normalt. Jag har samma problem som KrigarSjäl också. Efter en dag i skolan är jag helt slutkörd och lägger mig ofta och sover några timmar. Blir även yr och får huvudvärk när jag väl är i skolan om det är för mycket människor som pratar omkring mig. Brukar typ distrahera mig själv med att klicka med en kulspetspenna/trumma med fingrarna/något annat som jag kan fokusera på som gör att jag typ glömmer min omgivning. Hjälper mig ibland i alla fall.
håller med alla i tråden. svårt att förklara hur det känns för mig. en kort och missledande förklaring vore: det byggs upp en laddning av energi och kemikalier ju mer jag använder hjärnan och ju mer intensivt jag exponerar den för information. för att kunna lagra och behandla informationen måste jag ladda ur hjärnan och få ner halten av hormoner och kemikalier, genom att sova. ibland mycket, ibland mindre. dygnsrytmen är ju inte den bästa.
Jag har absolut problem med informationsbearbetning och kan inte klämma in stora mängder eller svår information på kort tid utan att det känns som om hjärnan blir överhettad och måste vila. Upphör aldrig att förundras över dem som kan absorbera mycket/ny/svår information utan att få huvudvärk och mental förstoppning.
Om min hjärna vore en dator så skulle den kunna jämföras med en gammal PC med minsta möjliga RAM-minne och inte särskilt många GB lagringsminne heller. Med enda skillnaden att bilder och interna videofilmer tar mycket mindre plats i den än ord och siffror.
Om min hjärna vore en dator så skulle den kunna jämföras med en gammal PC med minsta möjliga RAM-minne och inte särskilt många GB lagringsminne heller. Med enda skillnaden att bilder och interna videofilmer tar mycket mindre plats i den än ord och siffror.
Re: Är jag knäpp?
Omorol skrev:Är det jag som är knasig eller är det vanligt att folk med AS får för sig lite konstiga saker?
Inget av det. Du är inte förmodligen inte knasig (åtminstone är inte detta exempel på det), och jag tycker inte att det är att få för sig "konstiga saker" att känna att man behöver låta hjärnan vila.
T.ex. brukar jag få för mig att min hjärna måste vila om den får för mycket information så den inte börjar koka. Brukar t.o.m. få inbillad huvudvärk när jag börjar tänka e de banorna.
Hur har du kommit fram till att huvudvärken är inbillad?
Undrar jag också. Den huvudvärk jag får om jag överanstränger hjärnan är högst verklig.
Edit: behöver dock inte nödvändigtvis bero på AS. Inom diagnosen ryms nog både de som har inlärningssvårigheter av varierande grad och typ, och de som kunnat skaffa sig högre utbildning och läsa in mängder av böcker i avancerade ämnen på kort tid utan någon större ansträngning.
Edit: behöver dock inte nödvändigtvis bero på AS. Inom diagnosen ryms nog både de som har inlärningssvårigheter av varierande grad och typ, och de som kunnat skaffa sig högre utbildning och läsa in mängder av böcker i avancerade ämnen på kort tid utan någon större ansträngning.
Jag undrar hur ni vet att det just är informationen som hjärnan blir överhettad av. Alltså rent teoretiskt förstår jag det, men hur vet ni det känslomässigt?
Jag har huvudvärk jämt, mina dagar är fullbombade med information av olika typ, och jag hinner inte med att vila. Jag mår piss. Men jag kan inte känna av att det är min hjärna som är överhettad av information.
Jag har huvudvärk jämt, mina dagar är fullbombade med information av olika typ, och jag hinner inte med att vila. Jag mår piss. Men jag kan inte känna av att det är min hjärna som är överhettad av information.
Altus skrev:Hur har du kommit fram till att huvudvärken är inbillad?
Det vet jag inte om den är egentligen..jag bara tänkte att man nog inte kan få ont i huvudet på riktigt av för mycket information.Men det kanske man kan
Känns bra att veta att jag inte är knäpp utan att det är andra som har samma problem
Moderator mnordgren: Fixade citatet. Anmäl gärna om det blir problem med ett citat, på så sätt blir det mycket lättare för oss moderatorer att upptäcka det.
Truly skrev:Jag undrar hur ni vet att det just är informationen som hjärnan blir överhettad av. Alltså rent teoretiskt förstår jag det, men hur vet ni det känslomässigt?
spendera en dag i en lugn stuga ute i skogen en halvmolnig dag och se om det blir bättre. om det blir det, upprepa försöket ett par ggr med lagom långa avstånd. kvarstår samma resultat är det förmodligen sensorisk överbelastning.
Omorol skrev:Altus skrev:Hur har du kommit fram till att huvudvärken är inbillad?
Det vet jag inte om den är egentligen..jag bara tänkte att man nog inte kan få ont i huvudet på riktigt av för mycket information.Men det kanske man kan
Det kanske mer är användandet av hjärnan än mängden information som är orsaken. Hjärnan är en muskel och när man tar in information och intryck så använder man den muskeln, och huvudvärk kan vara ett sätt att uppleva "träningsvärk" på.
Truly skrev:Jag undrar hur ni vet att det just är informationen som hjärnan blir överhettad av. Alltså rent teoretiskt förstår jag det, men hur vet ni det känslomässigt?
Jag vet inte om min hjärna blir "överhettad" av just information, men jag har märkt att om det blir för mycket så stänger min hjärna av. Hände när en av mina chefer informerade mig om något (personen är väldigt rörig när denne pratar) och jag försökte hänga med på vad som sades (i ca en minut), men tillslut så tog det stopp. Jag kände verkligen hur "proppen" gick i huvudet, men tack vare en fin-fin autopilot så tror jag att jag nickade på de rätta ställena. Tror kanske t.o.m. att jag sade ngt till NN, jag har dock ingen aning om vad större delen av "samtalet" handlade om.
Om du på allvar oroar dig för att din hjärna ska koka, alltså att hjärnans temperatur överstiger 100 grader och vattenmolekylerna i den förångas.. Den oron är absolut inte normal och beror sannolikt på någon form av ångest. Då är det helt logiskt att du får psykosomatisk huvudvärk av tankearbete om du är rädd för att du utsätter dig för något skadligt.
Såvida du inte äter droger är det omöjligt att skada hjärnan med för mycket information.
Såvida du inte äter droger är det omöjligt att skada hjärnan med för mycket information.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor