Frivilliga tics? Tourettes?
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Frivilliga tics? Tourettes?
Känner någon igen sig i att ha frivillig tourettes? Jag vet att det låter konstigt men det handlar om att stampa med fötterna i golvet, klappa händerna och göra plötsliga ljud när man är glad, orolig eller rent av uttråkad, så att folk reagerar.
Låter som tvång, stimming eller dålig förmåga att filtrera det som kommer ut. Hur accepterat sånt är beror på kultur och sammanhang.
När man blivit uttagen till Idolfinalen så brukar det t ex vara helt acceptabelt (och t o m förväntat) att hoppa omkring som en gräshoppa på tjack och gallskrika av glädjefnatt.
Sitter man på bussen och bara känner för att göra lite ljud i största allmänhet för att man har tråkigt och man inte kan eller vill hejda den impulsen, så räknas det nog som patologiskt.
När man blivit uttagen till Idolfinalen så brukar det t ex vara helt acceptabelt (och t o m förväntat) att hoppa omkring som en gräshoppa på tjack och gallskrika av glädjefnatt.
Sitter man på bussen och bara känner för att göra lite ljud i största allmänhet för att man har tråkigt och man inte kan eller vill hejda den impulsen, så räknas det nog som patologiskt.
Jag brukar göra konstiga ljud och vifta på fingrarna när jag är ensam hemma. Ute bland folk kan jag stå emot mina impulser. När jag är ute och cyklar på ödsliga vägar brukar jag bli en "human beatbox" eller sjunga med falsettröst ungefär som i det här klippet.
- junkandshit
- Anslöt: 2007-09-05
Vid Tourette's är det mer som en impuls som inte går att stå emot, som att klia sig när något sticks. Det är inte direkt för underhållningsvärdet, däremot kan man ju stå emot det en stund eller ibland distrahera sig. Det är inte som nervryckningar, alltså helt bortom all medveten kontroll. Frivilligt skulle jag nog inte kalla det dock.
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Återgå till Aspergare och vården