Natur 22/8 Sthlm

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Natur 22/8 Sthlm

Inläggav TORatANDET » 2010-08-12 10:19:14

Asperger-vandring runt sjön Aspen, som ligger 18 km SV om Stockholm C, i Botkyrka kommun. Ev. umgänge sker under vägen.

Samling kl. 14.00, söndag 22/8 2010, vid parkering/infotavla vid Hågelby gård.

Busshållplatsen där heter "Hågelby" och bussarna 708 och 707 går dit (ganska ofta). Kl. 13.54 kommer en buss dit, men kolla på www.sl.se

Vi går motsols 7 km, med pauser, runt södra Aspen, enligt: http://www.botkyrka.se/miljo-boende/sko ... sjonaspen/

Föranmälan behövs inte, men det uppskattas om du berättar här att du skall komma. Jag arrangerar och kan svara på ev. frågor.

Tor från landet Andet
TORatANDET

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav TORatANDET » 2010-08-20 12:33:14

Nu är det klart att vi blir iallafall några aspergare på natur-promenaden.
Fast ingen som hittat den genom detta forum än!

Idag är jag i Hudiksvall och utbildar om (det fantastiska) asperger.
Med är också den senast heltidsanställde på Andet: I.
Lunch nu. Snart 24 personal igen.
Sen till Gävle ikväll, och till Stockholm på lördag.
TORatANDET

Inläggav catasa » 2010-08-20 16:21:55

Det låter ju trevligt. Men jag vill iaf inte komma om ingen annan jag känner ska komma med.
catasa

Anslöt: 2007-01-22

Inläggav Pemer » 2010-08-20 21:45:04

Det här är ju nästan på krypavstånd från mig. Jag tänker definitivt försöka dyka upp!
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav catasa » 2010-08-21 21:09:38

Okej. Jag kommer.
catasa

Inläggav TORatANDET » 2010-08-22 9:08:12

Trevligt Catasa. Jag tror inte vi har träffats och ser fram emot det.

Jag tittade just ut genom fönstret mot slottet och vädret verkar bra. Inget regn och inte för varmt.
(Jag bor på STF Chapman några nätter. Jag gillar Skeppsholmen mycket, men inte hytten och dess säng.)

Fler är mycket välkomna i eftermiddag! Promenad med enkelt umgänge, med förhoppningsvis spännande människor. Ta gärna med någon frukt eller annat att äta/dricka.
TORatANDET

Inläggav Pemer » 2010-08-22 16:36:08

Jag kom med bussen 13.54.

Så småningom förstod jag vad för helt annan parkering/infotavla det måste ha varit som här åsyftades som mötesplats. Men jag får förstås ta på mig att jag inte klickade upp, tittade på och helst skrev ut och tog med mig kartan som faktiskt fanns på den länkade sidan. Jag var osäker in i det sista om jag skulle hinna iväg till rätt pendeltåg för att komma till Hågelby 13.54 och hade inte tittat på den länkade sidan mer nyligen än någon gång när tråden var ny. Så jag var själv uppenbart dåligt förberedd för att hitta rätt framme vid Hågelby. :(

Men rent allmänt skulle nog Hågelbys huvudentré vara den vettiga mötesplatsen om man ska göra om det här. Det är dit man kommer fram, och det är där man är beroende av tydlig information om vart det i själva verket är man ska, om man kommer fram där vid Hågelbys huvudentré vid den stora parkeringen med diverse olika små infotavlor - och hittar varken några andra som ska vandra runt Aspen, eller någon som helst åskådlig information om vart man egentligen ska börja röra sig i stället.

För sådan info är det dåligt med vid Hågelbys huvudentré. Den enda hänvisning jag så småningom, kanske någon minut över två, tittade noga på en karta och hittade var en vag hänvisning "mot Aspenpromenaden" (eller något sådant) som jag bara tolkade som en allmän vägvisning iväg bort mot vad jag ju efteråt kan konstatera var helt rätt håll. Den pekade absolut inte ut platsen för infotavlan specifikt, "Info om Aspenslingan här", ingenting sådant.

Så dags känns det ju också märkligt att övriga var så långt före att jag aldrig ens såg er på lite avstånd när jag började gå upp mot ridskolan. Vid det laget var väl klockan inte mycket mer än tio, kvart över. Avgick ni från samlingsplatsen prick 14.00? Och sprang? ;) :D

Jag började alltså gå helt riktigt upp mot ridskolan precis som man skulle, och gissade att det var där det skulle framgå mer om hur man hittade vidare därifrån. Väl framme där uppe såg jag dock ingen som helst sådan info (det måste väl ha funnits orange markering som inte sade mig ett dugg, förstår jag nu), utan gav till sist upp och gick tillbaka till Hågelby igen.

När man kom till Hågelby från det hållet och tog första ingången in mot området kom man - häpp! - rakt in till den rätta infotavlan.

Då kunde jag alltså konstatera, ca 14.40, att jag hade hittat samlingsplatsen, som jag förstås hade haft full koll på om jag väl hade tittat ordentligt på länken. Ingen skugga på Tor, med andra ord, men det känns väldigt dåligt organiserat och uppskyltat dit från Hågelbys huvudentré. Det borde de ha kunnat gjort bättre där, och det ska de få höra.

Det var ju också just typiskt att jag var ensam om att komma med 13.54. Men inte konstigt att alla andra verkar ha kommit minst en halvtimme tidigare (och kanske med buss från andra hållet), alla hade väl kollat på kartan och fattat att det faktiskt var en bit till att gå när man väl är framme vid Hågelby.

Jag som bor nära och har varit en hel del på Hågelby förr utgick från att det skulle vara en enkel match att bara åka till Hågelby och möta upp övriga vandrare vid någon infotavla vid parkeringen man känner väl till... :P

Jag försöker nog dra ihop en repris på det här själv framöver, och då ska jag nog tillämpa Hågelbys huvudentré som samlingsplats. Precis som jag hade tolkat dagens information... :oops:

Jag går ju ganska snabbt när jag behöver, så hade jag bara hittat någon bekräftelse på att jag var på helt rätt väg och skyltning av hur jag skulle fortsätta (som jag förstod) uppe vid ridskolan, hade jag ju faktiskt kunnat fortsätta och på kanske en kvart till hunnit ikapp er övriga... :roll:

Jag hade hela tiden en tanke om att i sista hand leta upp leden från andra hållet och börja gå medsols till jag mötte det övriga gänget, men jag hade börjat bli lite för sur när jag väl stod där vid tavlan. Dessutom verkade det minst sagt oklart vart jag skulle börja leta mig fram i så fall, för att hitta den andra änden.

Men jag försöker gärna igen med ett nytt gäng en annan dag! Om inte förr, så kanske till söndagen 26 september, dagen efter min nästa tullingeträff.
Pemer

Inläggav TORatANDET » 2010-08-22 19:10:30

Pemer skrev:Så småningom förstod jag vad för helt annan parkering/infotavla det måste ha varit som här åsyftades som mötesplats..

Jag hade inte varit där innan, och om jag vetat att det fanns så många anslagstavlor så hade jag förtydligat innan. Men vi möttes vid den anslagstavla som hade info om just Aspen-promenaden.

Synd att vi inte hittade varandra.
Dumt att de inte hade bättre organiserat med kartor m.m. där, ja.

Pemer skrev:Avgick ni från samlingsplatsen prick 14.00? Och sprang? ;) :D

Nej, vi väntade till 14.07, sen gick jag en runda och kollade så att ingen stod vid anslagstavlan närmast busshpl, rakt framför huset. När jag inte såg någon där eller på annan plats, så började vi gå ca 14.13.

Det var ganska långt, jag har redan träningsvärk.
Men OK annorlunda natur och få men vettiga människor.
TORatANDET

Inläggav Pemer » 2010-08-22 20:10:52

Ah... jag förstår... det var väl då vi gick om varandra, och precis efter det som jag kom tillbaka till huvudentrén och tittade på kartan.

Jag hade nog tur, jag fick träningsvärk av det här lills... :D
Pemer

Inläggav catasa » 2010-08-22 21:06:55

Det var en trevlig eftermiddag. Tack för sällskapet. Gulliga får.
catasa

Inläggav Pemer » 2010-08-22 21:08:03

Oj, "av det här lilla" ska det stå i mitt förra inlägg.

Hur många var ni? Missade jag många jag inte träffat förut?
Pemer

Inläggav catasa » 2010-08-22 21:15:20

Ojda Pemer. Det var synd att du kom dit och inte hittade oss. Jag har varit vid Hågelby förut och då har vi parkerat bilen i närheten av där mötesplatsen var. Min pappa var snäll och körde mej idag och jag var väl där 5 minuter innan. Just, ser nu på mina foton att jag fotade holken för brevduvor 13:55. Nästa bild är tagen strax innan ridskolan vid 14:20.
catasa

Inläggav catasa » 2010-08-22 21:35:30

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
catasa

Återgå till Träffar