Hur många förnamn har du? (Omröstning)
64 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Hur många förnamn har du? (Omröstning)
Jag har två förnamn, ett vanligt och ett ovanligt. Det vanliga andranamnet kommer dessvärre först, av rytmiska skäl, så jag får många brev till "Anna".
(Dubbelnamn, t.ex. Anna-Lena, räknar jag som ett namn.)
Om jag lade till ett mellannamn skulle det nog bli något jätteflummigt, som Penthesilea eller Shanawdithit efter världens sista Beothuk.
Moderator: Åtgärdade länkarna.
(Dubbelnamn, t.ex. Anna-Lena, räknar jag som ett namn.)
Om jag lade till ett mellannamn skulle det nog bli något jätteflummigt, som Penthesilea eller Shanawdithit efter världens sista Beothuk.
Senast redigerad av Kahlokatt 2010-08-07 20:16:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur många förnamn har du?
Jag har två vanliga förnamn.
Tyckte Shanawdithits öde var otroligt sorgligt...
Kahlokatt skrev:Om jag lade till ett mellannamn skulle det nog bli något jätteflummigt, som Penthesilea eller Shanawdithit efter världens sista Beothuk.
Tyckte Shanawdithits öde var otroligt sorgligt...
Två förnamn, inget mellannamn längre, ett efternamn.
Victor Hugo, Ernst Rolf, Karl Gerhard m.fl. har också två förnamn, varav ett är ett efternamn. Hade de å andra sidan varit kineser så hade det efternamnet stått först, varför det återstående förnamnet hade blivit ett efternamn (om man talar rent positionsmässigt). Mina namn erbjuder ingen större möjlighet att komplicera saker, annat än att den första delen i mitt efternamn ibland misstas för ett tredje (eller andra i de fall jag bara använder tilltalsnamnet) förnamn.
Victor Hugo, Ernst Rolf, Karl Gerhard m.fl. har också två förnamn, varav ett är ett efternamn. Hade de å andra sidan varit kineser så hade det efternamnet stått först, varför det återstående förnamnet hade blivit ett efternamn (om man talar rent positionsmässigt). Mina namn erbjuder ingen större möjlighet att komplicera saker, annat än att den första delen i mitt efternamn ibland misstas för ett tredje (eller andra i de fall jag bara använder tilltalsnamnet) förnamn.
4 förnamn 1 efternamn, med rätt att byta till 2 andra efternamn. Plus ett konfirmationsnamn och mitt indiannamn så 6 förnamn. Bara 4 i passet dock.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Det är lite kul med ordet mellannamn som skapades i svenskan när det infördes i sin formella betydelse i dagens namnlag 1982. Från och med då började man höra ordet, och bland barn antogs det uppenbarligen betyda "andranamn", de övriga förnamn som inte är tilltalsnamn, och gick och blev helt etablerat i den betydelsen bland lite yngre. Utan att t ex jag hörde talas om det, förrän bara härom året.
Själv har jag tre. Alltid haft det, men bytte ut ett av "de andra" namnen mot ett annat som tonåring, faktiskt precis när nya namnlagen hade införts, 1 mars 1983. Jag var bara 14, så jag fick tubba mamma att skriva under att det var hon som målsman som ansökte och i och med att jag var över 12 år gammal fick jag skriva under att jag samtyckte till bytet, även om det i praktiken var tvärtom.
Hans Anders Henric blev Anders Daniel Henric. Och mamma är genealogiskt av släkten de Wahl /Dewall m fl stavningar, så jag skulle antagligen kunna skaffa mig initialerna ADHD...
Hans Anders Henric blev Anders Daniel Henric. Och mamma är genealogiskt av släkten de Wahl /Dewall m fl stavningar, så jag skulle antagligen kunna skaffa mig initialerna ADHD...
Pemer, tror det kan vara försvengelskat också. I t.ex. USA står det oftast på formulär osv, "first name, middle name/initial" Så översätter folk rakt av, middle = mellan = mellannamn är ett förnamn. Även om det inte stämmer.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Ett andranamn/mellannamn är oftast ett fristående fameiljenamn, t.ex. ett efternamn som behålls vid giftermål, ett tillnamn av typen Jonasdotter som ges till barn, eller traditionella namn av den typ man ser i bl.a. Dalarna (yrkesnamn, t.ex. Klockjohans, Klockars) och Skåne (gårdsnamn, t.ex. Sassner (som numera är ett efternamn) från Sassarps gård). I USA är det inte ovanligt med tillnamn som Junior och III (den tredje).
Peace skrev:Man kan väl inte ha mer än ett förnamn? Då kallas det ju andranamn?
Jo, om man räknar allt som inte är mellannamn eller efternamn som förnamn. Min dotter har tre förnamn: tilltalsnamnet, andranamnet och tredjenamnet.
Men ibland placeras för rytmens skull tilltalsnamnet som andra el tredje namn, som tidigare nämnda Nils Oscar Mikael. Det är då man kan få post ställd till Nils "Efternamn" trots att Nils inte är tilltalsnamnet. Flyttar man till USA blir det extra svårt, eftersom standarden är Tilltalsnamn Mellannamn Efternamn.
Lakrits skrev:Hade de å andra sidan varit kineser så hade det efternamnet stått först, varför det återstående förnamnet hade blivit ett efternamn (om man talar rent positionsmässigt).
Även ungrarna skriver släktnamnet före tilltalsnamnet, något som alltid ändras då ungerska personnamn omnämns på andra språk.
Lakrits skrev:Ett andranamn/mellannamn är oftast ett fristående fameiljenamn, t.ex. ett efternamn som behålls vid giftermål, ett tillnamn av typen Jonasdotter som ges till barn, eller traditionella namn av den typ man ser i bl.a. Dalarna (yrkesnamn, t.ex. Klockjohans, Klockars) och Skåne (gårdsnamn, t.ex. Sassner (som numera är ett efternamn) från Sassarps gård). I USA är det inte ovanligt med tillnamn som Junior och III (den tredje).
Jag har en amerikansk gren av adliga ätten Roos af Hjelmsäter bland Pemer-ättlingarna, där de har rakat upp i fem generationer... pja, jag kan väl använda ett fiktivt namn i stället för det riktiga nu när vi är på Internet. Kan kalla dem för Herbert James Roos i stället för de riktiga förnamnen - den förste, J:r, III, IV och V. Lustigt nog är dessutom James tilltalsnamn, inte Herbert. "Den femte" är väl 80-talist har jag för mig, så snart är det nog dags för nummer VI också...
Återgå till Intressanta intressen