Hushållstips

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Hushållstips

Inläggav aspiemelly » 2010-07-17 22:30:05

Fick några bra tips jag tänkte dela med mig av för att spara lite.

*Fyll en sprayflaska (för blommor typ) med vatten och en klick diskmedel. Bra när bara några saker skall diskas eller om du bara inte vill använda en full diskho (tycker själv ej om när smutsen flyter omkring). Bra även som glasögonrengöring. Spray, skölj och lufttorka.

*Ställ en hink i duschen och använd vattnet som hamnar däri till blommor osv.

*Tandkrämstub med lite kvar i? Klipp tvärsöver och skrapa med tandborsten, för sedan delarna över varandra så det inte torkar ihop.

Fyll på med era egna tips om ni vill.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-17 22:37:18

Oh! Jag ska köpa mig en sprayflaska!

*Torka alltid av ytor när det kommer skit på. Det är skittråkigt senare - när det har torkat in!

*Om fläktkåpan i köket är skitigt med nikotin - häll i lite klorin och vatten i en burk och använd sedan en tvättsvamp med "grön" sida. Gnugga ordentligt. Det försvinner. OBS: klorin är blekande - fungerar på vita ytor, vad jag testat.
Liljencroowna

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav aspiemelly » 2010-07-17 22:45:48

Just det, glömde ett aktuellt tips för alla småflugor som invaderar snart. (speciellt om man glömmer nån matbit ute).

*Blanda vinäger, vatten och några droppar diskmedel. Låt stå några dagar och flugorna dör.
aspiemelly

Inläggav rapchic » 2010-07-18 9:32:59

aspiemelly skrev:Just det, glömde ett aktuellt tips för alla småflugor som invaderar snart. (speciellt om man glömmer nån matbit ute).

*Blanda vinäger, vatten och några droppar diskmedel. Låt stå några dagar och flugorna dör.

ska testa direkt! tack
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Parvlon » 2010-07-18 9:43:53

Brukar ställa en halv ölburk vid fönstret och ha det halvöppet för flugorna.
Sprayflaska med diskmedel har jag med, för vanlig disk. Fast jag diskar inte så ofta iofs.
Ställ in teven i förrådet (har ej gjort det än).
Fritera insekter - du har säkert en myrstack utanför, ät vid behov.
Baka eget bröd. Har alltid käkat mycket vitt bröd, eftersom jag bara gör vitt bröd själv numera (minst lika gott) så blir det inte alls lika ofta.
Gör ditt eget snus (5-10kr/dosan).
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav aspiemelly » 2010-08-19 20:52:37

Hittade några till som lät bra.

*Ha inte sängen intill en yttervägg, är det enda platsen så sätt en madrass mellan säng och vägg. (blir kallare vid ytterväggar).

*Spara gamla tandborstar, märk dom med spritpenna eller kapa en bit av skaftet för att inte ta "fel". Perfekt till små vrår och hörnen i t.ex. micron, runt kranar osv.

*Slå i spik? Håll spiken med en pincett så slår du dig inte på tummen.

*Flytta byrån själv? Lägg grytlappar under hörnen och du kan dra/putta den utan att tänka på repor i golvet.
aspiemelly

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in