Åskväder - dator etc
28 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
TK skrev:Det slags fuskkopplingar förekommer det att folk gör, utan att förstå vad som händer. Det är nämligen så att den då inte längre är jordad och "överspänningsskyddet" fungerar inte som överspänningsskydd. Bättre är då att dra en jordad kabel från köket, där du väl har jordade uttag att ansluta till genom stickpropp. Detta kan göras utan att det ser särskilt fult ut, även om alltså ledningen blir synlig fäst med särskilda kabelklämmor.
Men det är väl å andra sidan inte lagligt att göra?
Såvitt jag vet får man inte blanda jordade och ojordade uttag i ett rum, och jag tvivlar på att det är lagligt att kringgå den regeln genom att dra in en förlängningssladd, (och i synnerhet om man klamrar fast den). Det är en fuskkoppling om något.
Kvasir skrev:TK skrev:Det slags fuskkopplingar förekommer det att folk gör, utan att förstå vad som händer. Det är nämligen så att den då inte längre är jordad och "överspänningsskyddet" fungerar inte som överspänningsskydd. Bättre är då att dra en jordad kabel från köket, där du väl har jordade uttag att ansluta till genom stickpropp. Detta kan göras utan att det ser särskilt fult ut, även om alltså ledningen blir synlig fäst med särskilda kabelklämmor.
Men det är väl å andra sidan inte lagligt att göra?
Såvitt jag vet får man inte blanda jordade och ojordade uttag i ett rum, och jag tvivlar på att det är lagligt att kringgå den regeln genom att dra in en förlängningssladd, (och i synnerhet om man klamrar fast den). Det är en fuskkoppling om något.
Nå, jag känner till hur reglerna på området ändrades. Har en sådan yrkesmässig bakgrund. När emellertid jordade uttag introducerades så var det i köket, där det dessutom förekom ojordade uttag. Bestämmelser är nu förvisso bestämmelser, och de kan ändras. Efter hand har man byggt in fler och fler säkerhetsnivåer, för att förhindra olycksfall.
Som i andra frågor gäller det dock inte att tappa huvudet för den sakens skull. Jag borde kanske ha påpekat att det gäller att ha klart för sig det du nu påpekat. Så jag får tacka för din komplettering. Jag tycker dock din formulering "fuskkoppling om något" är minst sagt en rätt stor överdrift. Då har du inte sett särskilt mycket av fuskkopplingar.
Har man en viss separering mellan ledningarna i fråga och är det normala torra förhållanden vilket man väl kan utgå från, är det i realiteten inga problem. Skulle tro att många gjort på det sättet när de bor i hus från tiden före de nya bestämmelserna kom till och när de ändå vill kunna koppla in datorer och annan utrustning med jordade kontakter .
TK skrev:
Nå, jag känner till hur reglerna på området ändrades. Har en sådan yrkesmässig bakgrund. När emellertid jordade uttag introducerades så var det i köket, där det dessutom förekom ojordade uttag. Bestämmelser är nu förvisso bestämmelser, och de kan ändras. Efter hand har man byggt in fler och fler säkerhetsnivåer, för att förhindra olycksfall.
Som i andra frågor gäller det dock inte att tappa huvudet för den sakens skull. Jag borde kanske ha påpekat att det gäller att ha klart för sig det du nu påpekat. Så jag får tacka för din komplettering. Jag tycker dock din formulering "fuskkoppling om något" är minst sagt en rätt stor överdrift. Då har du inte sett särskilt mycket av fuskkopplingar.
Har man en viss separering mellan ledningarna i fråga och är det normala torra förhållanden vilket man väl kan utgå från, är det i realiteten inga problem. Skulle tro att många gjort på det sättet när de bor i hus från tiden före de nya bestämmelserna kom till och när de ändå vill kunna koppla in datorer och annan utrustning med jordade kontakter .
Med "fuskkoppling" menade jag i detta fall just att gå runt reglerna och korrekta elinstallationer. Att det finns betydligt värre saker, inte sällan gjorda av yrkesmän, vet jag. Om inte annat så upptäckte jag det när jag skulle byta spis hemma, och såg hur den gamla var inkopplad.
Jag håller med dig att det ibland kan vara praktiskt, och kanske också rimligt, att dra en förlängningssladd på detta sätt. Dock vill jag nog vidhålla att man bara bör göra det om man faktiskt förstår vad man gör och kan bedöma elsäkerhetsaspekterna. Allt man gör som bryter mot reglerna kan dessutom äventyra försäkringen om något skulle hända, oavsett om det beror på kopplingen ifråga.