Faxa PDF'er från datorn (gärna gratis) ?
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Faxa PDF'er från datorn (gärna gratis) ?
Tjena alla IT-gurus/nördar
Jag har en bunt PDF-filer som jag skulle vilja faxa iväg till en myndighet. Och jag lyckas ju ta emot fax via min dator, så det borde gå att skicka iväg också. Jag har bredband via telejacket, men måste koppla en separat teleledning till datorn för att kunna ta emot fax.
Har sökt på nätet men ändå inte lyckats hitta en bra lösning för mig, trots att en del sökt samma svar tidigare. Jag vill inte hålla på och skriva ut alla PDF-filerna, för att sedan scanna in dom igen som fax. Det borde gå att lösa enklare genom att skicka PDF'erna direkt istället, frågan är bara hur. (Utan att behöva köpa massa tjänster eller program.)
Så hur gör jag. Jag vill skicka PDF-filer från min dator så dom kommer ut som fax hos myndigheten ifråga, och allra helst ska det vara gratis också.
Jag behöver inte något "abonnemang", det räcker med att jag kan skicka någon enstaka gång bara. Fast det är kanske ett 30-tal PDF-dokument, com tillsammans ger en cirkus 300 sidor eller så.
Jag har en bunt PDF-filer som jag skulle vilja faxa iväg till en myndighet. Och jag lyckas ju ta emot fax via min dator, så det borde gå att skicka iväg också. Jag har bredband via telejacket, men måste koppla en separat teleledning till datorn för att kunna ta emot fax.
Har sökt på nätet men ändå inte lyckats hitta en bra lösning för mig, trots att en del sökt samma svar tidigare. Jag vill inte hålla på och skriva ut alla PDF-filerna, för att sedan scanna in dom igen som fax. Det borde gå att lösa enklare genom att skicka PDF'erna direkt istället, frågan är bara hur. (Utan att behöva köpa massa tjänster eller program.)
Så hur gör jag. Jag vill skicka PDF-filer från min dator så dom kommer ut som fax hos myndigheten ifråga, och allra helst ska det vara gratis också.
Jag behöver inte något "abonnemang", det räcker med att jag kan skicka någon enstaka gång bara. Fast det är kanske ett 30-tal PDF-dokument, com tillsammans ger en cirkus 300 sidor eller så.
Tar de inte emot via mail? Jag brukar scanna in dokument till PDF och skicka. Sunet hade en bra gratistjänst för att skicka FAX förut men den har de tagit ner, de påstår att den knappt användes.
300 sidor förstår jag inte varför de nekar mail, om de gör det. En sak kanske med namnunderskrift men så mycket kladdar inte ens jag.
300 sidor förstår jag inte varför de nekar mail, om de gör det. En sak kanske med namnunderskrift men så mycket kladdar inte ens jag.
Hej!
Vi har en skrivare som både kan scanna in och faxa. Det går alldeles utmärkt att skicka fax och ta emot fax via skrivaren.
Det skulle vara rätt smart om jag kunde skriva ett brev eller en text i datorn och sedan faxa iväg det därifrån, men det går inte. I stället får jag skriva ut det jag skrivit och sedan faxa det. En av de två personerna jag oftast faxar till har inte mejl, bara fax. Därför blev jag så glad när vi fick igång faxfunktionen i skrivaren. Men att skriva ut och sedan faxa, pappersslöseri anser jag.
Hälsningar
Lilla Gumman
Vi har en skrivare som både kan scanna in och faxa. Det går alldeles utmärkt att skicka fax och ta emot fax via skrivaren.
Det skulle vara rätt smart om jag kunde skriva ett brev eller en text i datorn och sedan faxa iväg det därifrån, men det går inte. I stället får jag skriva ut det jag skrivit och sedan faxa det. En av de två personerna jag oftast faxar till har inte mejl, bara fax. Därför blev jag så glad när vi fick igång faxfunktionen i skrivaren. Men att skriva ut och sedan faxa, pappersslöseri anser jag.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Parvlon skrev:Tar de inte emot via mail? Jag brukar scanna in dokument till PDF och skicka. Sunet hade en bra gratistjänst för att skicka FAX förut men den har de tagit ner, de påstår att den knappt användes.
Det är en myndighet som jag mer än gärna belastar med faxsidor.
Dom vill ibland ha in intyg som dom inte har rätt att begära, och då ska dom också få så dom aldrig mer begär något sådant från mig. Mer än så vill jag inte förklara, annat än att jag inte är intresserad av mail-lösningar, utan enbart det som efterfrågas i första inlägget. Tack ändå.
Lilla Gumman skrev:Det skulle vara rätt smart om jag kunde skriva ett brev eller en text i datorn och sedan faxa iväg det därifrån, men det går inte. I stället får jag skriva ut det jag skrivit och sedan faxa det. En av de två personerna jag oftast faxar till har inte mejl, bara fax. Därför blev jag så glad när vi fick igång faxfunktionen i skrivaren. Men att skriva ut och sedan faxa, pappersslöseri anser jag.
Precis. Bättre lösningar efterfrågas.
Senast redigerad av Danne 2010-08-18 16:17:11, redigerad totalt 1 gång.
Okey..Danne skrev:Det är en myndighet som jag mer än gärna belastar med faxsidor.
Dom vill ibland ha in intyg som dom inte har rätt att begära, och då ska dom också få så dom aldrig mer begär något sådant från mig. Mer än så vill jag inte förklara, annat än att jag inte är intresserad av mail-lösningar, utan enbart det som efterfrågas i första inlägget. Tack ändå.
Ett mail kan vara infekterad med ett virus som du inte vet om, de flesta använder windows XP och alla FAX-maskiner går att stänga av.
De kommer inte ens att lägga in en notering om din masskick av FAX dokument, tror jag. Kanske de skriver att du är en bråkstake, men jag tror inte att de kommer vika i sin byråkrati. Större chans att dina mail redan är infekterade.
Missade detta:
http://windows.microsoft.com/en-US/wind ... x-and-Scan
http://windows.microsoft.com/en-US/wind ... eive-faxes
http://support.microsoft.com/kb/306661
http://support.microsoft.com/kb/306657Danne skrev:Och jag lyckas ju ta emot fax via min dator
http://windows.microsoft.com/en-US/wind ... x-and-Scan
http://windows.microsoft.com/en-US/wind ... eive-faxes
http://support.microsoft.com/kb/306661
Parvlon skrev:De kommer inte ens att lägga in en notering om din masskick av FAX dokument, tror jag.
Jodå, dom måste enligt lag arkivera alla handlingarna, så den bunten kommer finnas kvar i min mapp, vilket dom ser hädanefter och därmed slipper känna att dom behöver begära dessa handlingar igen.
Parvlon skrev:Kanske de skriver att du är en bråkstake, men jag tror inte att de kommer vika i sin byråkrati.
Är inget sabotage, dom vill ha in dessa saker, fast dom egentligen inte har rätt att begära detta. Så dom får bara precis vad dom begär, sen att jag fyller deras "informationsbehov" mer än dom har räknat med ligger bara till min fördel. Jag överfyller bara bägaren, så dom inte vill ha påfyllning på ett bra tag igen, hehe.
Allt handlar om vilken natur av ärende och myndighet det handlar om, och det har jag full koll på.
Jag tar gärna emot fler förslag i tråden på fax-lösningar, så går jag igenom dom lite senare.
Det som står på microsofts sidor svarar ju inte på vad det kostar mig att skicka faxen heller... eller har jag missat något?
Danne skrev:Det borde gå att lösa enklare genom att skicka PDF'erna direkt istället, frågan är bara hur.
Enligt info på denna sida (som barracubers länk hade med) ska det gå att skicka fax i Sverige...
Man kan inte skicka PDF direkt, utan de stödjer
- - text/plain
- message/rfc822
- application/postscript
- image/tiff
- multipart
Lilla Gumman skrev:Vi har en skrivare som både kan scanna in och faxa. ...
Det skulle vara rätt smart om jag kunde skriva ett brev eller en text i datorn och sedan faxa iväg det därifrån, men det går inte.
Berätta vad skrivaren heter så kan någon här (kanske jag) leta rätt på info om hur man gör (om det funkar)!