Medicinering om man bara har AS-diagnos

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Medicinering om man bara har AS-diagnos

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-14 11:55:53

Hej!

Kan man få medicinering om man har enbart AS-diagnos?

Jag har svårt att komma igång med saker, att fokusera och göra klart. Dessutom är jag väldigt lättstressad. Är inte särskilt uthållig heller, om det inte är något jag verkligen brinner för.

Jag tror att medicinering skulle göra mig lugnare och mer fukuserad. Jag har frågat efter medicin i stort sett ända sedan jag fick diagnosen. Men jag har hela tiden fått höra att man inte kan få medicin om man har Asperger syndrom. Bara om man har ADHD eller DAMP kan man få medicin. Och Habiliteringen som utredde mig och Habiliteringen där jag bor nu har ansett att jag har diagnosen Asperger syndrom, en fullt tillräcklig diagnos, alltså ingen medicin.

Jag har nästan hela tiden misstänkt att jag har ADHD också. Men ingen har velat göra utredningen. Men så hotade min man med skilsmässa om utredningen inte kom till stånd. Så nu under hösten har jag utretts för ADHD. Diagnosen blir ställd nu i slutet på november. Sedan tar Habiliteringen kontakt med psykiatrin som får utreda om jag kan få medicin. Det är ju centralstimulantia det handlar om, förmodligen Concerta eller också Amfetamin eller Ritalin.

Men att det ska krävas att maken hotar med skilsmässa för att jag ska få hjälp. :roll:
Är det inte sanslöst? Hur sätts diagnoserna egentligen? Ibland undrar jag om de tänker: "Du har AS-drag, vi ger dig diagnosen AS och du hamnar i personkrets 1. Du har egentlligen mer komplexa problem, men nu har du all hjälp du behöver från LSS. En tilläggsdiagnos är inget som du är betjänt av att få. Besvära oss inte mer."

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2007-11-14 12:04:19

Självklart kan du få mediciner mot saker som går att medicinera. Du borde t.ex. kunna få något lugnande medel för att dämpa stressen, men det är ju en läkarfråga att bedöma om det är lämpligt i just ditt fall.

Det där med att komma igång med saker och folusera har jag också väldiga problem med, och där har inte sjukvården någon medicin att ge. Själv har jag provat att ta stora doser omega-3 en tid, och tycker att det gör en viss nytta på den punkten, men det går förstås inte att göra några säkra uttalanden baserat på enstaka exeperiment. Det kostar ju en slant också, och det är knappast något sjukvården skriver ut på recept.


Att hänvisa till att du tillhör LSS och får all hjälp verkar nonsens. Jag vet inte hur det är där du bor, men här har inte LSS några läkare, så allt som kräver läkarkontakt, t.ex. mediciner, sköts av den vanliga vården.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Medicinering

Inläggav MsTibbs » 2007-11-14 12:53:16

Lilla Gumman skrev:Jag har frågat efter medicin i stort sett ända sedan jag fick diagnosen. Men jag har hela tiden fått höra att man inte kan få medicin om man har Asperger syndrom. Bara om man har ADHD eller DAMP kan man få medicin.


ADHD/DAMP kan medicineras bort.
Asperger kan inte medicineras bort. Det är skillnaden tror jag.

Be dem hellre skriva ut något mot konkreta saker, som stress, depression etc. vilket du kan få, men nte automatiskt utan att fråga efter det.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Flinta » 2007-11-14 14:55:25

Förekommer det att personer med AS som också har diagnosen ADD (inte ADHD) får t ex Ritalina eller Concerta utskrivet? Om ngn har personlig erfarenhet vore det intressant om ngn kan berätta vilken effekten blev.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Ullepuma » 2007-11-14 16:14:42

Hej.
En sak att tänka på är att personer med AS reagerar helt annorlunda på medicin än va "vanliga" männsikor gör.
Vi får helt enkelt betydligt mer biverkningar.
Vanlig psykofarmaka kan göra dej sjukare än du är nu innan medicin.
Se till att du träffar en kunnig läkare om du ber om läkemedel, för dom på vårdcentralen som skriver ut lugnande/antideppmedicin har ingen susning om vårt speciella behov.
Själv har jag bråkat massor med sjukvården när jag fått biverkningar som dom anser man inte ska kunna få på så låga doser som jag ätit.
Men det är väldigt svårt att simulera blödningar t.ex.
Till slut fick jag min diagnos, och förståelsen för varför biverkningarna varit så många.
Nu har jag rätt medicin, i Aspergervänlig dos, och mår jättebra.
Senast redigerad av Ullepuma 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Ullepuma
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2007-03-23
Ort: Lidköping

Re: Medicinering

Inläggav nitro2k01 » 2007-11-14 17:49:02

MsTibbs skrev:ADHD/DAMP kan medicineras bort.
Asperger kan inte medicineras bort. Det är skillnaden tror jag.
En liten kommentar här. Jag anser att DAMP är en förlegad diagnos, i det att den är bredare än AD(H)D. Jag tror att många som blev diagnosticerade med DAMP på den tiden mycket väl hade fått diagnosen AS idag.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Re: Medicinering

Inläggav MsTibbs » 2007-11-14 17:52:55

nitro2k01 skrev:En liten kommentar här. Jag anser att DAMP är en förlegad diagnos, i det att den är bredare än AD(H)D. Jag tror att många som blev diagnosticerade med DAMP på den tiden mycket väl hade fått diagnosen AS idag.


DAMP är vad jag förstår av Gillbergs bok "Ett barn i varje klass" ADHD plus motoriska problem. Det är den definitionen jag syftar till, även om jag håller med om DAMP inte används längre.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mardröm » 2007-11-14 19:20:42

Problemet är hur diagnoserna sätts.
Du måste ha adhd. Jag tror inte man kan medicinera bort saker helt, men det kan ju vara bra att ta ritalina ändå.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Aspiesmurfen » 2007-11-27 0:49:48

Flinta skrev:Förekommer det att personer med AS som också har diagnosen ADD (inte ADHD) får t ex Ritalina eller Concerta utskrivet? Om ngn har personlig erfarenhet vore det intressant om ngn kan berätta vilken effekten blev.


Jag har fått Ritalin utskrivet och det fungerar så här på min hjärna:

De uppsplittrade tankarna dras ihop och blir mer fokuserade, jag ser mera sakligt på saker utan att drömma mig bort i olika dagdrömmar. Jag får minskad oro, som dock kommer tillbaka lite starkare när Ritalinet börjar gå ur kroppen. Det blir lättare att hålla tråden i ett samtal när man ringer viktiga samtal och behovet av stödord blir då inte lika viktigt. Många fördelar, även om min naturliga humor minskar och lite andra biverkningar, men fördelarna överväger.
Senast redigerad av Aspiesmurfen 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Aspiesmurfen
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2007-11-13
Ort: Göteborg

Re: Medicinering

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-27 2:36:02

Lilla Gumman skrev:Hej!

Kan man få medicinering om man har enbart AS-diagnos?

Jag har svårt att komma igång med saker, att fokusera och göra klart. Dessutom är jag väldigt lättstressad. Är inte särskilt uthållig heller, om det inte är något jag verkligen brinner för.

Jag tror att medicinering skulle göra mig lugnare och mer fukuserad. Jag har frågat efter medicin i stort sett ända sedan jag fick diagnosen. Men jag har hela tiden fått höra att man inte kan få medicin om man har Asperger syndrom. Bara om man har ADHD eller DAMP kan man få medicin. Och Habiliteringen som utredde mig och Habiliteringen där jag bor nu har ansett att jag har diagnosen Asperger syndrom, en fullt tillräcklig diagnos, alltså ingen medicin.

Jag har nästan hela tiden misstänkt att jag har ADHD också. Men ingen har velat göra utredningen. Men så hotade min man med skilsmässa om utredningen inte kom till stånd. Så nu under hösten har jag utretts för ADHD. Diagnosen blir ställd nu i slutet på november. Sedan tar Habiliteringen kontakt med psykiatrin som får utreda om jag kan få medicin. Det är ju centralstimulantia det handlar om, förmodligen Concerta eller också Amfetamin eller Ritalin.

Men att det ska krävas att maken hotar med skilsmässa för att jag ska få hjälp. :roll:
Är det inte sanslöst? Hur sätts diagnoserna egentligen? Ibland undrar jag om de tänker: "Du har AS-drag, vi ger dig diagnosen AS och du hamnar i personkrets 1. Du har egentlligen mer komplexa problem, men nu har du all hjälp du behöver från LSS. En tilläggsdiagnos är inget som du är betjänt av att få. Besvära oss inte mer."

Hälsningar

Lilla Gumman


Det är ju troligt att du har ADHD drag ivarjefall. Gränserna för diagnos vet jag inte. Kanske det är bättre att gå till en privat läkare ...
Annars borde det ju gå att undersöka eventuell medicinering utan ADHD diagnos du verkar ju ha ADHD symptom ivarjefall? Det verkar vara rätt vanligt bland aspergare...
lycka till!
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav inhood » 2007-11-29 23:20:35

Aspiesmurfen skrev:Jag har fått Ritalin utskrivet och det fungerar så här på min hjärna:

De uppsplittrade tankarna dras ihop och blir mer fokuserade, jag ser mera sakligt på saker utan att drömma mig bort i olika dagdrömmar. Jag får minskad oro, som dock kommer tillbaka lite starkare när Ritalinet börjar gå ur kroppen. Det blir lättare att hålla tråden i ett samtal när man ringer viktiga samtal och behovet av stödord blir då inte lika viktigt. Många fördelar, även om min naturliga humor minskar och lite andra biverkningar, men fördelarna överväger.



en liten fråga..
vad för dosering har du på Ritalin?
Senast redigerad av inhood 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
inhood
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2007-11-29
Ort: ale

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-29 23:59:54

Hej!

Det troligaste är att jag inte har ADHD. Jag har frågat om jag har ADHD-drag, men det är inte klart ännu.

Jag ska få träffa en psykolog från psykiatrin så snart som Habiliteringen fått tag på honom och kan boka en tid. Under tiden går jag hos en psykolog (som för övrigt slutar 13 december *buhuuuu*) och vid träffen i onsdags fíck jag skriva ner vad jag har problem med och vad för hjälp jag önskar.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Aspiesmurfen » 2007-11-30 0:24:30

inhood skrev:en liten fråga..
vad för dosering har du på Ritalin?


30 mg Ritalin depå. Ännu är det oklart vilket min dos är. Vissa dagar känns den för lite, vissa lagom. Effekten håller sig dock verkligen inte i 12 timmar som utlovat. Snarare 6 och därefter får jag mer av min uppmärksamhetsproblematik. Man kan dock få en korttidsverkande Ritalin till kvällen om man känner att kapseln går ur för tidigt.
Senast redigerad av Aspiesmurfen 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Aspiesmurfen
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2007-11-13
Ort: Göteborg

Inläggav Kvasir » 2007-11-30 10:33:37

Aspiesmurfen skrev:30 mg Ritalin depå. Ännu är det oklart vilket min dos är. Vissa dagar känns den för lite, vissa lagom. Effekten håller sig dock verkligen inte i 12 timmar som utlovat. Snarare 6 och därefter får jag mer av min uppmärksamhetsproblematik. Man kan dock få en korttidsverkande Ritalin till kvällen om man känner att kapseln går ur för tidigt.


Nu har jag ingen aning hur det är med just Ritalin, men i alla fall vissa mediciner går att testa nedbrytningshastigheten för och se om den är snabbare eller långsammare än normalt. Det gjorde man på mig med en av de olika antidepresseiva jag har provat.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Aspiesmurfen » 2007-11-30 12:31:41

Kvasir skrev:vissa mediciner går att testa nedbrytningshastigheten för och se om den är snabbare eller långsammare än normalt. Det gjorde man på mig med en av de olika antidepresseiva jag har provat.


Det var intressant. Innefattar det ryggmärgsprov eller var det bara frågan om ett vanligt blodprov?

Hur depåkapslarna av Ritalin (till skillnad från de icke-depå) bryts ner är beroende av pH:t, så jag har misstänkt att det kanske beror på att det är någonting i maten som gör att verkan varierar från dag till dag, som t ex fallet är med grapefruktjuice som hämmar ett leverenzym som kan försvaga vissa läkemedel. Antagligen finns det fler livsmedel som har förstärkande eller försvagande effekter.
Kaffe och NSAID-läkemedel tycks förstärka Ritalinets effekt, men som tur är, är jag inte kaffedrickare, för kombinationen ger en ångestknorr som man annars inte skulle ha haft. NSAID-läkemedel behöver jag dock pga min värk, men jag har varit tvungen att utesluta dem pga denna förstärkta effekt på hjärnan, samt extra jobbiga effekt på magen.
Senast redigerad av Aspiesmurfen 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Aspiesmurfen
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2007-11-13
Ort: Göteborg

Inläggav Kvasir » 2007-11-30 17:17:35

Notera för det första att jag skrev vissa mediciner. Det finns nog ingen generell metod som fungerar för alla, utan det måste vara olika metoder för olika mediciner. Om man har någon (enkel) metod för just Ritalin har jag alltså ingen aning om, men det kan ju vara värt att du frågar.

I mitt fall, jag har för mig det var när jag tog Efexor, så var det så enkelt som att jag fick dricka en slurk av en visst hostmedicin och sedan ta ett blodprov en viss tid efter. Det var nämligen så båda medicinerna använda samma enzym för nedbrytningen. Det är uppenbarligen en speciell metod som bara funkar för en eller kanske några få mediciner. Men liknande enkla metoder kan ju tänkas finnas i många andra fall.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav manne » 2007-12-01 20:09:46

denna äter jag och den funkar-


http://www.fass.se/LIF/product?userType ... 0607010815

Fluoxetin Teva
Teva
Kapsel, hård 20 mg

(Kapseln är blå/vit )

Antidepressivum, selektiv serotoninåterupptagshämmare
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 19134
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav andyl » 2007-12-03 0:18:56

Jag som har diagnosen med AS och ADD med en släng dyskalkyli äter Concertan. Den funkar bättre med mitt liv och min livstakt.. Jag trodde man hade slutat med ritalinan helt faktiskt... Jag mår kanon och jag får inga knasiga biverkningar som inte finns i fass..
Senast redigerad av andyl 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
andyl
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2007-12-03
Ort: Uppsala

Medicin mot As.?

Inläggav Anonymous » 2007-12-09 12:06:12

Är det någon som vet om det finns medicin enbart mot As.? Jag har As., och ingen annan diagnos tack & lov och ingen dep hellerännu iaf. :)
Något lugnande vore bra ibland känns det som mellan varven.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-09 12:07:37

Lugnande finns.

Men inget specifikt mot aspergers. Bara mot sånt som eventuellt följer med ändå.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav sugrövmanövern » 2007-12-09 15:47:21

Jag käkar Sobril och Stilnoct mot ångest och sömnstörning.

Men för att få dem så var jag tvungen att prova en rad antidepressiva och se om de hjälpte. Vilket de inte gjorde. Så då kunde de inte ta de lugnande och sömnisarna ifrån mig, eftersom de ej kan erbjuda ett lämpligt alternativ istället. Kommer man och bara vill ha "knark" blir man klassad som narkoman, så det ska man akta sig för, jag fick tjata 8 år innan jag fick utskrivet lugnande, pga missbruksmisstankar då jag uttryckte mig för rakt och ärligt när jag sökte hjälp.

Man ska inte säga rätt ut att man vill ha lugnande. Istället ska man gråta och säga att man inte orkar längre, det går de igång på och då känner de sympati. Man kan trycka en lök mot ögonen innan man drar till läkaren, så får man fram tårar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Are u experienced?

Inläggav mondo beyondo » 2008-01-22 0:16:23

Ngn som är bekant med medicinen Tryptizol mot depression, verkar inte vara ngn SSRI preparat? Vad betyder TCA?
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Are u experienced?

Inläggav Parvlon » 2008-01-22 6:52:46

mondo beyondo skrev: Vad betyder TCA?


tricyklisk antidepressevinfungerande, de fanns innan SSRI. (funkar på serotoninet men inte på samma sätt)

FASS.se - Artikel om framtidens läkemedel
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fra ... leID=84340

SSRI vs TCA
http://www.preskorn.com/books/ssri_s4.html
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav pointblank » 2008-01-22 11:29:42

Tryptizol hämmar även återupptaget av noradrenalin. Åt den för ett antal år sedan. För mig fungerade den bra, hjälpte mot depressionen och kapade även ångesttopparna. Tyvärr fick jag efter ett tag en slags hudutslag och var tvungen att avsluta behandlingen eftersom det i värsta fall kunde leda till anafylaktisk chock. För den som inte blir hjälpt av SSRI-preparat kan det vara värt att testa några av de gamla tricykliska. Nu har det ju kommit endel nya antidepressiva som bara går på noradrenalin också, tex Edronax.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 10:54:14, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Återgå till Aspergare och vården



Logga in