Windows drivrutiner - gratisprogram

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Windows drivrutiner - gratisprogram

Inläggav barracuber » 2010-08-17 8:44:32

<a target="_blank" href="http://www.labnol.org/software/backup-windows-device-drivers/14309/">A Free Utility to Backup all your Windows Drivers</a>

Artikeln beskriver gratisprogrammet Double Driver som kan ta backup (=säkerhetskopiera) och "restora" (=återställa) samtliga drivrutiner på ett windowssystem.

Bild

Det kommer ständigt nya versioner av drivrutiner. Uppdateringarna skrev antingen manuellt, automatiskt, enligt schema, via Windows Update eller via tillverkarens program.

Så länge windows fungerar är detta inget problem. Problem kan det blir de gånger systemet behöver ominstalleras. När man köper en dator följer ofta med en cd-skiva med drivrutiner. Efter en ominstallation av windows kan man använda skivan till att uppdatera drivrutinerna vilket gör att systemet blir up-and-running. Problemen är att skivan fort blir inaktuell, den innehåller ofta inte alla drivrutiner man har samt att skivan måste förvaras lättillgängligt.

Gratisprogrammet Double Driver scannar av windows och säkerhetskopierar alla drivrutiner i systemet. Säkerhetskopiorna kan brännas till en cd-skiva, läggas på ett usb-minne eller extern hårddisk. Efter en ominstallation av windows kan säkerhetskopiorna återställas till senaste version.

(Även i den klistrade tråden).
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2010-08-17 11:33:55

Smutt, det skulle jag behövt på den här datorn innan Windows installer kraschade så kanske jag hade kunnat haft den vettigt fungerande idag...

Nu är det för mycket jobb att installera om den, jag räknar med att jag så småningom får råd att köpa en ny och ersätta den här gamla trasiga häcken...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till IT-forum

Logga in