Har jag Asperger? (Mera badboy än nörd)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2010-08-16 22:45:12

Asperger går ju inte att bota, så att få en sådan diagnos är inte meningsfullt om du bara vill ha en bot. Mot ADHD kan man iofs medicinera, men annars är det oxå något som är obotbart. Tycker alltså inte riktigt att din attityd är riktigt bra.

Vill du ha bot, sök diagnoser som är botbara istället. Exempel är social fobi, alkoholism mm. Fast eftersom du verkar ha lite autistiska / ADHD / npf-drag så är det inte säkert att botemedlem fungerar för dig.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Kimmelie » 2010-08-16 23:04:19

lallic skrev:och Kimmelie förstår inte att man inte måste vara en social katastrof för att ha AS.

Vart har jag skrivit att man måste vara en social katastrof för att ha AS??? Kom inte och påstå att jag har skrivit nåt jag inte har gjort!!! :evil: Du kan inte veta vad jag förstår, bara utifrån det korta svar jag skrev till Dyngrak.

Jag vet givetvis att det varierar enormt mycket hur AS yttrar sig hos olika personer, diagnosen är väldigt bred. Alltför bred enligt min mening.

Jag kan givetvis inte påstå att Dyngrak inte skulle kunna ha AS, det enda jag skrev var att de symptom han räknade upp inte är några egentliga AS-symptom.

Dyngrak skrev:Social fobi som jag lider av kan botas med hjälp av KBT, om den inte orsakas av asperger så att säga.

Social fobi är inget symptom på AS, även om det finns personer med AS som dessutom lider av social fobi...

Jag har både AS och ADHD, och jag lider inte av social fobi.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav lallic » 2010-08-16 23:06:12

Det är inte alls någon smörja. Bara för att du har hängt på NPF trenden.
lallic

Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Dyngrak » 2010-08-16 23:11:03

Kimmelie skrev:Social fobi är inget symptom på AS, även om det finns personer med AS som dessutom lider av social fobi...

Jag har både AS och ADHD, och jag lider inte av social fobi.

Aha, jag tänkte genast på AS pga min sociala fobi nämligen. Att vara rädd och fåordig.

Dessutom så var jag aldrig mobbad i skolan som många aspergare talar om. Jag var mer den som mobbade och retades, - vilket jag givetvis ångrar idag. Jag har nog inte asperger trots allt. Det verkar vara för många givna undantag i mitt fall.
Dyngrak
Ny medlem

Anslöt: 2010-08-15

Inläggav LILITH_ » 2010-08-16 23:14:25

lallic skrev:Det är inte alls någon smörja. Bara för att du har hängt på NPF trenden.
Jag antar att du här svarar på mitt tidigare inlägg, där jag skrev "Vilken smörja" osv.

Varför tror du att någon blir personlighetsstörd egentligen?
Är det något som bara kommer, ur ingenstans?

Om du tänker efter så kanske du kommer på att "brister i personligheten" uppkommer i anslutning till ett trauma, långvariga missförhållanden av något slag eller också någon sorts avvikelse i personligheten som försvårar kommunikation och interraktion med omvärlden - såsom AS eller ad(h)d exempelvis.

Allting har en grund.
Personlighetsstörningar har ofta sin grund i NPF-problematik.
LILITH_
f.d Eyes wide open

Inläggav lallic » 2010-08-16 23:26:12

LILITH_

Har du hört talas om differentialdiagnostik? Man får försöka skilja mellan personlighetsstörningar som man fått av olika anledningar, och NPF. Ett exempel som skiljer AS från personlighetsstörningar är att vid "bara" personlighetsstörning utan NPF (AS i detta fallet) har man ingen kognitiv nedsättning vad gäller tolka icke verbal kommunikation, sociala oskrivna regler, trötthet och behov av att dra sig tillbaka efter att ha umgåtts och allt det andra som är typiskt vid autismspektrumproblematik.

En med antisocial personlighetsstörning (impulsivitet, ansvarslöshet, svårigheter att planera, empatibrist osv) behöver inte ha någon NPF (AS, ADHD, OCD eller Tourettes) utan kan "bara" vara personlighetsstörd.
lallic

Inläggav LILITH_ » 2010-08-16 23:51:42

lallic skrev: LILITH_

Har du hört talas om differentialdiagnostik? Man får försöka skilja mellan personlighetsstörningar som man fått av olika anledningar, och NPF. Ett exempel som skiljer AS från personlighetsstörningar är att vid "bara" personlighetsstörning utan NPF (AS i detta fallet) har man ingen kognitiv nedsättning vad gäller tolka icke verbal kommunikation, sociala oskrivna regler, trötthet och behov av att dra sig tillbaka efter att ha umgåtts och allt det andra som är typiskt vid autismspektrumproblematik.

Exakt.
Det ena utesluter inte alltid det andra.
Således finns det folk med personlighetsstörningar utan NPF-problematik och andra med personlighetsstörningar indirekt eller direkt orsakade av NPF-problematik.

I båda fallen uppkommer personlighetsstörningarna av en anledning.
En person formar(ofta omedvetet) om sitt beteendemönster pga. yttre eller inre (eller en kombination av dessa) påfrestningar, trauman, missförhållanden mm. och i vissa fall blir detta beteende bestående under en längre tid och kallas då för personlighetsstörning.

Jag vänder mig emot din ton i ditt tidigare inlägg där du bla. skrev:
lallic skrev:Om man har ett trassligt liv bakom sig så beror det i många fall på brister i personligheten. (personlighetsstörning i en del fall)

Det är detta vidriga syn på människor som jag finner väldigt...svårt att bara låta passera utan någon kommentar.

Dessutom har psykiatrin idag stora brister i att se och diagnostisera underliggande NPF-problematik när det kommer till en mängd psykiska åkommor. Personlighetsstörningar är en sådan i allra högsta grad.
lallic skrev:En med antisocial personlighetsstörning (impulsivitet, ansvarslöshet, svårigheter att planera, empatibrist osv) behöver inte ha någon NPF (AS, ADHD, OCD eller Tourettes) utan kan "bara" vara personlighetsstörd.

Det här får någon med bättre kunskaper i ämnet bemöta.
LILITH_
f.d Eyes wide open

Inläggav Kimmelie » 2010-08-16 23:54:55

Dyngrak skrev:Jag är 33 år idag och har nyligen tillfrisknat från ett långt alkoholmissbruk som nästan förstörde mitt liv helt.

Dyngrak skrev:Har missbrukat alkohol sedan 14 års ålder.

Dyngrak skrev:Nu har jag varit nykter i 4 månader och plötsligt har alla frågor kring olika bokstavssjukdomar ploppat upp. Jag är i den fasen just nu. Att hitta orsaken till alla mina problem.

Du har alltså missbrukat alkohol i 19 år, och bara varit nykter i 4 månader...
(Inte så bara, iofs. Grattis till nykterheten! :D )

Det låter lite tidigt att kunna avgöra om det är några andra bokstäver/personlighetsstörningar/psykiska sjukdomar osv, än ADHD (som iofs. verkar rätt troligt...) Det tar tid för hjärnan att återhämta sig efter ett så långvarigt missbruk. Det är inte alls konstigt att du känner dig osäker, har dåligt självförtroende, social fobi osv, om du har levt i dimmorna så länge, och så nyligen nyktrat till.

Jag tycker det är viktigare att du fokuserar på nykterheten, och tar itu med de akuta symptom du lider av just nu, och inte hålla på och gräva så djupt efter olika diagnoser. Har man missbrukat så länge, hela ditt vuxna liv och även tonåren, så är det som en helt ny värld att lära sig leva i, när man äntligen nyktrat till...

Var rädd om nykterheten! Det är det viktigaste just nu. Ev. diagnoser kan kanske bli aktuellt att utreda senare, men först måste hjärnan få tid på sig att återhämta sig. Efterhand som du vänjer dig mer och mer vid att leva nykter, och jobbar på att få ett bättre självförtroende, så är det mycket möjligt att många symptom du har nu, som kanske liknar diverse olika diagnoser, faller bort av sig själva...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav lallic » 2010-08-16 23:59:32

LILITH_

Jag har aldrig sagt att personlighetsstörningar uppkommer av sig själv, utan orsak. Jag förstår att det finns en orsak. Vad jag vänder mig emot är trenden som råder. Nämligen att "allt" trassel måste bero på NPF.

Ofta, inte alltid, men ofta, är det personlighetsstörningar inblandat när det handlar om ett sådant liv som jag beskrev i tidigare inlägg. NPF? Absolut, det blir en ursäkt för alla antisociala val jag gjort i livet, men är det sant? Nej, oftast inte. Googla gärna på: "differentialdiagnostik ADHD Aspergers" eller "personlighetsstörning eller ADHD?" så att du kan läsa på lite och förstå vad som är vad. Allt är inte NPF, även om det "ser ut" så.
lallic

Inläggav LILITH_ » 2010-08-17 0:30:17

lallic skrev: LILITH_

Jag har aldrig sagt att personlighetsstörningar uppkommer av sig själv, utan orsak. Jag förstår att det finns en orsak. Vad jag vänder mig emot är trenden som råder. Nämligen att "allt" trassel måste bero på NPF.

Vem säger det?
Ännu oftare tycker jag att folk kommer med din typ av påståenden, att allt numera förklaras med NPF-relaterad problematik när det i själva fallet då antas bero på något annat. Detta "något annat" förblir ospecifierat gång på gång.

När det gäller austismspektrumet så råder fortsatt underdiagnostik, inte motsatsen.
lallic skrev:Ofta, inte alltid, men ofta, är det personlighetsstörningar inblandat när det handlar om ett sådant liv som jag beskrev i tidigare inlägg. NPF? Absolut, det blir en ursäkt för alla antisociala val jag gjort i livet, men är det sant? Nej, oftast inte. Googla gärna på: "differentialdiagnostik ADHD Aspergers" eller "personlighetsstörning eller ADHD?" så att du kan läsa på lite och förstå vad som är vad. Allt är inte NPF, även om det "ser ut" så.

Mycket är NPF-relaterat när det gäller just personlighetsstörningar och beteendestörningar samt mycket annat som är påfrestande för psyket och som leder in i mental ohälsa.
Bakom en dysfunktionell uppväxt döljer sig just ofta NPF-problematik tex.

Förklara gärna:
Att göra antisociala val i livet som du skriver - vad är det då som driver/leder en till det, enligt dig?
LILITH_
f.d Eyes wide open

Inläggav KandiShaker » 2010-08-17 0:33:34

Tänker på ADHD när jag läser ditt inlägg. Men ADHD är bäst, då kan man springa 5 timmar i sträck utan att bli lat.
KandiShaker

Anslöt: 2010-06-15

Inläggav lallic » 2010-08-17 0:40:07

Bakom en dysfunktionell uppväxt döljer sig snarare personlighetsstörningar (inte alltid, men ofta) skulle jag vilja säga.

Iallafall, antisociala val i livet frågar du. Svårt att förklara, men om man lider av antisocial personlighetsstörning, så saknar man en inre kompass och empati. Många gånger är man normlös och lever för dagen. Man är ofta socialt överbegåvad och kan charma andra, men under ytan är man iskall och struntar helt och hållet i andra.

Man är grandios och ser sig själv som bättre än alla andra, vilket gör att man tar för sig på ett sätt som "vanliga" människor inte skulle göra. Denna kombination av charmig och trevlig yta, med avsaknad av empati för andra blir en farlig kombination. Alla blir inte kriminella, men många gånger har man brustit i ansvar och ställt till det för sig.

Det här är en personlighetsstörning som inte bara kommer från en dålig uppväxt, många med dålig uppväxt klarar sig bra och är inte psykopater, utan det handlar om biologi också. Det räknas hursomhelst inte som NPF.
lallic

Inläggav Zombie » 2010-08-17 0:44:25

Det där verkar det inte som om man vet så mycket om. Här två inlägg från din egen tråd om psykopati:

http://www.aspergerforum.se/hur-mycket- ... tml#434186

http://www.aspergerforum.se/hur-mycket- ... tml#434259
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2010-08-17 4:53:16

Dyngrak skrev:
Alien skrev:Förstår inte varför vissa aspiedrag skulle behöva förstöra ditt liv. Alla aspergare är inte likadana, alla uppfyller inte stereotypen. Och har man inte tillräckligt med AS-drag för att få en diagnos finns det heller ingen anledning att tro det.

Det är en stämpel att man inte klarar sig själv. Att man är handikappad.

Den stämpeln är i så fall ditsatt av okunnigt och fördomsfullt folk. Varför behöver du svälja den fördomen? Läs på mer om AS!

Det finns aspergare som jobbar och "klarar sig själva". Andra blir handikappade för att omgivningen gör dem handikappade. I ett annat samhälle hade de inte varit handikappade.

Dyngrak skrev:
Alien skrev:Det enda du verkar lida av är dåligt självförtroende, något som lika gärna skulle kunna bero på ditt tidigare alkoholmissbruk (och/el vara orsaken till alkoholmissbruket). Du kanske skulle behöva KBT el annan terapi för att bygga upp ditt självförtroende.

Ja det gör jag verkligen, och det verkar gå i skov. Just nu känner jag mig socialt isolerad och frusterad men tidigare i mitt liv har jag varit mycket mer självsäker. Har ätit antidepp och mår bättre utav dom.

Håller med en annan forumist om att det kan ta tid att bygga upp det som många års missbruk rivit ner.

Dyngrak skrev:
Alien skrev:Hur försörjer du dig, genom arbete el sjukpension? Skulle en diagnos (ADHD, AS, båda, något annat) vara till hjälp?

Jag har jobbat inom IT och har en utbildning, men idag är jag arbetslös och får aktivitetsstöd från arbetsförmedlingen. Jag känner mig inte riktigt redo att gå tillbaka till arbetslivet än innan mina problem är lösta.

Jag tror att en diagnos skulle förklara varför mitt liv sett ut som det gjort. Att jag har nån form av ADHD står utom all tvivel, men asperger? Jag hoppas verkligen inte det. Det finns så mycket i mitt liv som går emot en klassisk asperger. Alltid varit i farten, busat, gjort kriminella saker, festat, har varit slarvig och bångstyrig osv osv. Hur många aspergare gillar och utövar mycket idrotter?

Nej, jag tycker inte heller AS är den första diagnosen man tänker på. Men visst finns det aspergare som idrottar, däremot är just lagidrotter mindre vanliga tror jag.

Det finns också aspergare som är el varit våldsamma, kriminella, missbrukare, rasister etc. Har man obehandlad ADHD (de flesta som har AS har också ADHD) så kan den maskera aspergerdragen.

Har du läst den här tråden: http://www.aspergerforum.se/vanliga-fragor-introduktion-till-asperger-t8504.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav lallic » 2010-08-17 9:06:15

Jo Zombie, jag skriver att man inte helt säkert vet varför vissa blir psykopater, men att det inte enbart beror på uppväxtmiljön. Det är ganska självklart eftersom det finns sk maskrosbarn som vuxit upp väldigt dysfunktionellt, men som klarat sig bra och absolut inte är psykopater.

Men, jag vill betona att antisocial personlighetsstörning och dess varianter inte är samma sak som NPF. Man kan ha ett trassligt liv pga NPF men också pga andra orsaker som tex personlighetsstörningar och/eller psykiska sjukdomar.

Idag är det väldigt vanligt, tycks det som, att det ropas ADHD (eller annan NPF) så fort någon upptäcker sig ha ett misslyckat liv eller andra besvär.
lallic

Inläggav Dyngrak » 2010-08-17 11:14:13

lallic skrev:Idag är det väldigt vanligt, tycks det som, att det ropas ADHD (eller annan NPF) så fort någon upptäcker sig ha ett misslyckat liv eller andra besvär.

Jag är beredd att hålla med dig lite. För 10 år sedan var alla utbrända. Det går moden i att ha olika diagnoser. Bara för en hip innerstadstjej påstår i TV att hon har ADHD för att hon shoppar så mycket så har plötsligt alla tjejer en släng av ADHD.

Nu verkar asperger vara den nya diagnosen. Om 10 år kommer alla påstå att dom är schizofrena eller bipolära. Det är hippt att vara annorlunda. Jag skyller på den kulturmarxistiska eliten för detta. MAn ska vara annorlunda för det är häftigt.

Jag däremot vill ha så lite problem som möjligt. Jag vill INTE ha asperger eller ADHD. Jag vill inte vara hip. Jag vill endast ha svar på vissa frågor och sedan utgå från det.
Dyngrak
Ny medlem

Anslöt: 2010-08-15

Inläggav alfapetsmamma » 2010-08-17 11:57:37

DIProgan skrev:Vart sjutton är alla hårda svar om att Asperger och nazism inte hör ihop? Har folk tröttnat på att gnabbas eller är alla nazister :P

Jag försökte svara så belevat jag kunde... :)
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Re: Har jag Asperger?

Inläggav alfapetsmamma » 2010-08-17 11:58:44

Moggy skrev:Jag tycker nog att folk med AS ofta är någorlunda allmänbildade, iaf om man jämför med hur pass allmänbildade medelsvensson är...

Det är fullt tänkbart däremot. :)
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2010-08-17 15:53:02

Dyngrak skrev:Jag skyller på den kulturmarxistiska eliten för detta. MAn ska vara annorlunda för det är häftigt.

Det är för i helvete likadant i USA, i latinamerikansk överklass och annat som är så långt från marxism man kan komma. Och det är därifrån vi får sådant, svensk vulgärkultur hämtar inte sina förebilder från någonstans där man kallar sig "marxister" om inte nämnda kretsar gör det först. Nöjd nu, DIProgan? :P

För övrigt, när det gäller faktiska diagnosticeringar, tror jag att det även som modevåg är en liten företeelse jämfört med fortsatt mörkertal och ohjälp, det gamla gardets revirstrider och den allmänna ovilja bland fackfolk och engagerade att se hela tänkbarhets- och sambandsspektret som också LILITH_ var inne på. Men om det försökte jag begripa mig på lallic häromdagen i annan tråd, vilken det nu var.

edit: Fick just syn på lallics svar till mig. Återigen idel självklarheter som ingen här har invänt mot - tvärtom. Det verkar som om du konsekvent underskattar oss, lallic, åtminstone i det här ämnet. Inte ens modeelementet har jag sett någon annan här förneka. Din uppskattning och värdering av samband, proportioner och kunskapsläge är vi däremot flera som invänder mot. Särskilt när du bara tycks upprepa vad som är modernt att ropa bland det gamla gardets experter, utan nämnvärda belägg och allt.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in