Bredbandsleverantör (fiber, stadsnät)
43 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
barracuber skrev:Bror Duktig skrev:Så LAN-kontakten är själva kontakten med det som förbinder mig med fibernätet?
Sorry. Har inte en susning tyvärr.
Enligt det jag skrev har man bara behov av ett LAN hemma ifall man har mer än en dator hemma.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Men jag hade bara en dator och en USB-skrivare, när jag anslöt till internet via LAN i början. Det var det jag tyckte var så konstigt då. Det var inget nätverk, om man inte ska räkna datorn och tjänstedosan som i nätverk med varandra.
Efter det har det byggts ut med flera datorer och nätverksskrivare. Då kopplas en router med LAN-kontakt (sådan där fyrkantig genomskinlig plastkontakt) till tjänstedosan, och allt annat kopplas via routern.
På Wiki stod det:
Kan det sista betyda att tjänstedosan är en del i nätverket?
Efter det har det byggts ut med flera datorer och nätverksskrivare. Då kopplas en router med LAN-kontakt (sådan där fyrkantig genomskinlig plastkontakt) till tjänstedosan, och allt annat kopplas via routern.
På Wiki stod det:
LAN består rent fysiskt av:
* Nätverkskort som man sätter i alla datorer.
* Kablar, ofta av partvinnad typ, så kallade TP-kablar.
* Hubbar (kopplingsdosor, analoga mot elektricitetens grenuttag).
* Switchar (kan filtrera trafiken på låg nivå).
* Routrar och Gateway:ar som kan skicka vidare trafik till andra nät.
Kan det sista betyda att tjänstedosan är en del i nätverket?
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Du ska nog inte haka upp dig på att själva kontakten kallas LAN. Det är den som förbinder dig med nätet, oavsett vad den kallas, och oavsett om den pluggas in direkt i bredbandsuttaget eller går via modem, router, hubb etc. Skulle gissa att ordet i det här sammanhanget syftar på att man med denna kabel kan koppla in fler datorer om man vill.
Bror Duktig skrev:Altus skrev:Bror Duktig skrev:Själva nätet ska också säljas ut. Vi användare har ägt det, men ingen ville ställa upp i styrelsen, så därför säljs det ut. Men även föreningen säger officiellt att det är "för att förbättra för användarna".
Man kan klaga på motiveringen kanske, men det vore ganska orimligt att begära (eller önska) av dem att de ska fortsätta driva tjänsten under en förlust.
Nej, de ska inte driva med förlust, det menade jag inte, men skulle kunna vara ärligare när de förklara sig.
Vet att du inte sa det (så jag skrev att det vore orimligt), men jag kände för att säga det ändå. Och du kanske vet att jag inte påstod att du hade sagt det, etc.
Jag skulle råda dig Blixtvik eller bredband2, troligast med tungsviktande på bredband2.
Resten orkar jag inte ens förklara eller ge mig in på varför de inte är bra alternativ men ta bara Bahnhof till en exempel så har de bra nät som är stabil, de var trots allt en av de första leverantörerna i Sverige så de är pionjärer men de var det för företag. Bahnhof idag har för privatpersoner men det är tydligt de är inte så glada på det för deras support är under all kritik, de är grymt ovilliga, vilket märks också på deras prissättningar och utbud i helhet.
De andra icke nämda i första raden har också en rad företagssjukdomar som jag inte skulle, om jag inte är insatt i datorteknik och nätverk, använda mig av dom.
Kan man inte ha bredbansbolaget eller några andra liknande bra alternativ så är det bredband2 som är närmaste i stabilitet och service. B2 må inte ha världens bästa hemsida men de ger desto bättre telefonsupport och deras uppkoppling är stabil. (Tro inte att bara för det är fiber att det inte kan krasha för tro mig, det kan).
Comhem är ett OK alternativ speciellt för den som brukar internet mer sparsamt. De har bred utbud och service är inte för hemskt. Tyvärr är de inte speciellt stabila. Vet man att man kommer hålla på med nedladdningar eller spel online så är inte Comhem ett bra alternativ.
Många som trots begränsade datorkunskap pysslar med poker online och dessa blir då inte glada om de förlorar massa pengar på grund av modem eller annan orsak som kommer från leverantören inte levererar som de ska.
Det internet alternativ du har är troligast det som kallas för statsnät. Kommunen eller ett bolag hyr ett nätavtal, det vill säga, dessa listade företag har betalat eller betalats för att ansluta sig till detta nät och sedan får de hyra kabeltrafik efter sitt utbud. De tävlar då lite om kunderna genom att erbjuda bästa paketet med sin teknik för kunderna.
Beroende på hur mycket företaget vill göra i vinst i förhållande till trafik företaget köpt för sina kunder.
Att bredbandsbolaget nämndes är att Bredbandsbolaget hyr inget utan de har egen fiberkablage.
Hänger ni med?
Resten orkar jag inte ens förklara eller ge mig in på varför de inte är bra alternativ men ta bara Bahnhof till en exempel så har de bra nät som är stabil, de var trots allt en av de första leverantörerna i Sverige så de är pionjärer men de var det för företag. Bahnhof idag har för privatpersoner men det är tydligt de är inte så glada på det för deras support är under all kritik, de är grymt ovilliga, vilket märks också på deras prissättningar och utbud i helhet.
De andra icke nämda i första raden har också en rad företagssjukdomar som jag inte skulle, om jag inte är insatt i datorteknik och nätverk, använda mig av dom.
Kan man inte ha bredbansbolaget eller några andra liknande bra alternativ så är det bredband2 som är närmaste i stabilitet och service. B2 må inte ha världens bästa hemsida men de ger desto bättre telefonsupport och deras uppkoppling är stabil. (Tro inte att bara för det är fiber att det inte kan krasha för tro mig, det kan).
Comhem är ett OK alternativ speciellt för den som brukar internet mer sparsamt. De har bred utbud och service är inte för hemskt. Tyvärr är de inte speciellt stabila. Vet man att man kommer hålla på med nedladdningar eller spel online så är inte Comhem ett bra alternativ.
Många som trots begränsade datorkunskap pysslar med poker online och dessa blir då inte glada om de förlorar massa pengar på grund av modem eller annan orsak som kommer från leverantören inte levererar som de ska.
Det internet alternativ du har är troligast det som kallas för statsnät. Kommunen eller ett bolag hyr ett nätavtal, det vill säga, dessa listade företag har betalat eller betalats för att ansluta sig till detta nät och sedan får de hyra kabeltrafik efter sitt utbud. De tävlar då lite om kunderna genom att erbjuda bästa paketet med sin teknik för kunderna.
Beroende på hur mycket företaget vill göra i vinst i förhållande till trafik företaget köpt för sina kunder.
Att bredbandsbolaget nämndes är att Bredbandsbolaget hyr inget utan de har egen fiberkablage.
Hänger ni med?
Torsdag skrev:Bahnhof skulle jag valt om jag haft möjlighet. ( men i grunden ska det inte spela någon roll det är ändå samma tjänst på samma lina)
Ett problem med bahnhof om de inte ändrats är att de:
1.Tilldelar bara ett ip nummer (dynamisk. Dynamiskt innebär att du kan få olika ip-adressen vid omstart av datorn men troligast kan ha samma i längre tider).
2. Man betalar fakturorna kvartalsvis och uppsägning ska vara 3månader men bara om man betalar i "rätt tillfälle" så i värsta fall kan man ha mellan 3-6månaders uppsägningstid.
3. De har en support som inte är så villiga att arbeta med privatpersoner, konstigt nog
4. De brukar ha dolda avgifter...
Fördelen med dom dock är att deras nätverk är rätt så stabil även när de hyr kablage. De har höga krav på sina medpartners och därmed så kan man ha det trygg som kund, när det funkar....
Skulle du ha oturen med att råka ut för något nätsabbotage, tex någon kapar din dator utifrån och gör saker i din datorns "namn" så är företaget snabbt på stänga av dig och inte lika villiga/snabba på att hjälpa dig med det... hjälpte en bekant med dem och det var ingen rolig slut historia.
Tele2 har liknande attityd mot kapningar och är än mindre bra på informera kunden utan de stänger av din uppkoppling och i värsta fall kan du bli avstängd på livstid för ingenting.
Bror Duktig skrev:Bör man anta att när man byter leverantör så kan man bli utan internet i veckor?
Det är på g ny lag så att det ska inte vara så men det brukar variera lite.
Beroende på leverantör och typ av tjänst så kan det bli glapp ja.
Comhem tex kräver egen utrustning och har för mig att Tele2 också vill ha egen. Många företag som du har möjlighet att ha fibernät till behöver inte extra utrustningar utan man uppmanas att gå in på deras hemsida när det är "dags" och så kan du välja att ansluta dig direkt. Du får då några dagar senare avtal på din beställning och allt annat som är relaterat till din beställning.
Oftast det som sker i praktiken är att du kan inte surfa någon annans stans än just de företagen som är anslutna till stadsnätet första gången. När du valt vilken och anslutar till det valda bolaget kommer det bolaget dela ut till dig en temporär surf-adress (adress till din dator, ip-adress) som man oftast har max 2 veckor. Efter avtalet gått fullt genom då tillkommer inte längre några begränsningar.
Så i korthet: OM du kan surfa bara till utbudssidan med företag du har att välja mellan, så kommer du troligast kunna börja surfa på direkten efter du anmält intresse för avtal med valt leverantör. Medans du väntar på avtal kommer företaget tillåta dig surfa på deras nät upp till normalt 2 veckor utan avtal, för att kunna surfa vidare och permanent kräver att du anslutit avtal. Så man kan säga att du får en prova på period.
clivia skrev:Bror Duktig skrev:Bör man anta att när man byter leverantör så kan man bli utan internet i veckor?
Det är på g ny lag så att det ska inte vara så men det brukar variera lite.
Beroende på leverantör och typ av tjänst så kan det bli glapp ja.
Comhem tex kräver egen utrustning och har för mig att Tele2 också vill ha egen. Många företag som du har möjlighet att ha fibernät till behöver inte extra utrustningar utan man uppmanas att gå in på deras hemsida när det är "dags" och så kan du välja att ansluta dig direkt. Du får då några dagar senare avtal på din beställning och allt annat som är relaterat till din beställning.
Oftast det som sker i praktiken är att du kan inte surfa någon annans stans än just de företagen som är anslutna till stadsnätet första gången. När du valt vilken och anslutar till det valda bolaget kommer det bolaget dela ut till dig en temporär surf-adress (adress till din dator, ip-adress) som man oftast har max 2 veckor. Efter avtalet gått fullt genom då tillkommer inte längre några begränsningar.
Så i korthet: OM du kan surfa bara till utbudssidan med företag du har att välja mellan, så kommer du troligast kunna börja surfa på direkten efter du anmält intresse för avtal med valt leverantör. Medans du väntar på avtal kommer företaget tillåta dig surfa på deras nät upp till normalt 2 veckor utan avtal, för att kunna surfa vidare och permanent kräver att du anslutit avtal. Så man kan säga att du får en prova på period.
Jag är alltså ansluten till stadsnätet nu, och har väl då all utrustning som behövs? Tjäntedosa som det heter (för TV, dator och telefon) som är kopplad direkt på fibern som hör ihop med stadsnätet. Och så vanlig nätverkskabel från dosan till routern.
Jag vet inte vad jag kan surfa till när jag inte har en leverantör, och kommer inte att veta förrän jag är utan leverantör (vilket jag inte vill bli).
Jag hade tänkt beställa tjänst hos ett företag, och hoppats att de kan koppla in snabbt (förstår inte varför de inte skulle kunna göra det, men jag vet ju hur det kan fungera med andra typer av uppkopplingar).
- Bror Duktig
@Clivia:
Blixtvik och bredband2 har fått jättedåliga omdömen på CINT, medan Bahnhof har fått mycket bättre. Jag vet inte vad jag ska tro. Verkar vara en slump hur det går om man får problem.
Tänkte på drift m.m. Är det inte så att de alla använder samma nät, så att driften inte hänger på leverantören alls? Jag har fattat det som att det spelar ingen roll för själva driften, vem man väljer.
Blixtvik och bredband2 har fått jättedåliga omdömen på CINT, medan Bahnhof har fått mycket bättre. Jag vet inte vad jag ska tro. Verkar vara en slump hur det går om man får problem.
Tänkte på drift m.m. Är det inte så att de alla använder samma nät, så att driften inte hänger på leverantören alls? Jag har fattat det som att det spelar ingen roll för själva driften, vem man väljer.
- Bror Duktig
Tror du missförstod mig lite.
Det jag menade är att trots det är fibernät, vilkets stadsnät oftast är, så kan vissa företag vilja ha egen utrustning (exempel ett modem eller en dosa) för att du ska kunna surfa med dem. Nu är det så att det är ytterst få företag som gör så idag och jag vet inte om någon av de som du listade har det så.
Jag vet att varken av de som det skrevs mer om (Bahnhof, blixvik, b2) kräver det.
Du vill inte det ska bli klapp men klappen uppstår BARA om bredbandsleveratören vill så eller om det kräver något "extra" för att de ska leverera. Rent TEKNISKT så behövs inte göra mer än ett klick från företagets sida för du ska få tillgång till internet på direkten, så i praktiken ska du inte alls behöva glapp.
Så, vad kommer det att ske då?
Du kommer troligast stå inför 2 val:
Antingen väljer du leverantör redan innan och därmed så kan vilket bolag du valt se till att det inte blir glapp
eller
så när, vad du än har idag, upphör, så kommer du få information om att troligast gå till en slags portal (en portal i detta sammanhang är oftast en specifik hemsida och oftast är det enbart den hemsidan som du kan surfa till). I portalen kan du få möjligheten att antingen direkt välja leverantör och tjänst eller i sin tur bli hänvisad till leverantörens egen portal.
Hur det än är där så efter du valt så blir det som det jag skrev ovan om att du får en temporär internet tillgång i några veckor tills dess att företaget fått genom pappersprocesserna/avtal och fastställer din internetuppkoppling.
VId sista alternativet är det sällan det blir glapp.
Ett tredje alternativ som tyvärr kan ske, det är då det kan uppstå glapp, är om du INTE kan varken sig beställa i förhand eller blir hänvisad till någon portal, för då måste du ta kontakt med det företaget du valt på egen hand EFTER din nuvarande tjänst upphör och då kan det uppstå glapp.
Glappar i byte av internet leverantörer som är inom samma fibernät uppstår BARA på grund av byråkrati, så det går att gnälla på dem mycket och så kanske de väljer att påskynda med att trycka på en knapp som ger dig tillgång till internet.
Så, alltså, INOM FIBERNÄT som du har, finns inget som heter koppla in för det är REDAN INKOPPLAT, det enda som sker i praktiken är lite som stoppljus i trafiken, någon måste se att trycka på gröna lampan för du ska kunna köra vidare. Inom detta är det bara en fråga om att de måste identifiera ditt jack (nätverkskontakten i väggen som har ett id-nummer) och sen ge den trafik/internetåtkomst. Då måste de ha en beställning om detta som kan ske på olika sätt (antingen genom en portal, per brev eller per telefon). hur långt det dröjer för dem att ge ditt jack internetåtkomst beror enbart på hur snabb deras administration är.
Det jag menade är att trots det är fibernät, vilkets stadsnät oftast är, så kan vissa företag vilja ha egen utrustning (exempel ett modem eller en dosa) för att du ska kunna surfa med dem. Nu är det så att det är ytterst få företag som gör så idag och jag vet inte om någon av de som du listade har det så.
Jag vet att varken av de som det skrevs mer om (Bahnhof, blixvik, b2) kräver det.
Du vill inte det ska bli klapp men klappen uppstår BARA om bredbandsleveratören vill så eller om det kräver något "extra" för att de ska leverera. Rent TEKNISKT så behövs inte göra mer än ett klick från företagets sida för du ska få tillgång till internet på direkten, så i praktiken ska du inte alls behöva glapp.
Så, vad kommer det att ske då?
Du kommer troligast stå inför 2 val:
Antingen väljer du leverantör redan innan och därmed så kan vilket bolag du valt se till att det inte blir glapp
eller
så när, vad du än har idag, upphör, så kommer du få information om att troligast gå till en slags portal (en portal i detta sammanhang är oftast en specifik hemsida och oftast är det enbart den hemsidan som du kan surfa till). I portalen kan du få möjligheten att antingen direkt välja leverantör och tjänst eller i sin tur bli hänvisad till leverantörens egen portal.
Hur det än är där så efter du valt så blir det som det jag skrev ovan om att du får en temporär internet tillgång i några veckor tills dess att företaget fått genom pappersprocesserna/avtal och fastställer din internetuppkoppling.
VId sista alternativet är det sällan det blir glapp.
Ett tredje alternativ som tyvärr kan ske, det är då det kan uppstå glapp, är om du INTE kan varken sig beställa i förhand eller blir hänvisad till någon portal, för då måste du ta kontakt med det företaget du valt på egen hand EFTER din nuvarande tjänst upphör och då kan det uppstå glapp.
Glappar i byte av internet leverantörer som är inom samma fibernät uppstår BARA på grund av byråkrati, så det går att gnälla på dem mycket och så kanske de väljer att påskynda med att trycka på en knapp som ger dig tillgång till internet.
Så, alltså, INOM FIBERNÄT som du har, finns inget som heter koppla in för det är REDAN INKOPPLAT, det enda som sker i praktiken är lite som stoppljus i trafiken, någon måste se att trycka på gröna lampan för du ska kunna köra vidare. Inom detta är det bara en fråga om att de måste identifiera ditt jack (nätverkskontakten i väggen som har ett id-nummer) och sen ge den trafik/internetåtkomst. Då måste de ha en beställning om detta som kan ske på olika sätt (antingen genom en portal, per brev eller per telefon). hur långt det dröjer för dem att ge ditt jack internetåtkomst beror enbart på hur snabb deras administration är.
Bror Duktig skrev:@Clivia:
Som sagt, leverantörerna "hyr" kabeln och underhållningens kvalitet beror lite på vem som betalar mest för det. Använder företaget sig av standardsavtalen så kommer de också få bara det som de som äger kabeln har sagt de gör. Om företaget däremot har högre krav så kanske eventuell underhåll kan skötas snabbare. Sådan typ av krav vet jag att banhof har då de har mycket företagskunder.
Och hur "bra" Cint än må vara så är Cint inte sååå stort community egentligen. Man måste se det i förhållande till hur många kunder företaget har och sen ta det hur många av dessa använder Cint.
Det jag har skrivit till dig säger jag i egenskap av tekniker som jobbat åt dessa bolag. Nej, jag är ingen expert men väl insatt hur skräpet går till så...
Se på Telia som ett exempel. TElia är hur dyra som helst och hur många klagar inte på dem? Ändå har de störst andel kunder i Sverige och är också stabilaste i landet. Jag har som personlig åsikt ingen god tycke om Telia men som tekniker, att se till deras teknik så kan jag inte neka att de är bra. Det är deras byråkrati, halande och fifflande som är boven och gör dem till dåliga.
Så, om stadsnätet?
Det beror på vad du vill ha för typ av internetskvalitet?
Vill du det ska vara billigt? Eller vill du ha kvalitet? Vill du ha bra support?
Tyvärr är det INGET av de bolagen som erbjuder allt det i ett, bara några som kanske gör mer av det ena eller det andra.
Men ett enkel mått att gå efter är ändock: desto större bolag, desto större mängd klagomål de lär har, å andra sidan så har inte de så stor klientel bara för de är "dåliga". Mindre bolag KANSKE kan lockas men jag skulle råda viss försiktighet för de blir lätt krossade av jättarna och det är du som kund som blir drabbad när de blir uppköpta och du står återigen i samma val som du redan gör idag.
Om alltför står osäkerhet råder, ta det största namnet eller det som har flest kunder.1000 missnöjda kunder av 100.000 kunder kanske man hör mycket av och man blir rädd men det är värre om det är 1000 av 5000kunder.
Tack för svaren.
En sak är det fortfarande som jag inte fattar riktigt.
Om jag har ett bolag, och grannarna helt andra bolag, och det blir fel på nätet, så drabbar det väl alla (som är efter felet/på samma nod o.s.v.), och fixas lika fort för alla? Eller har jag fattat något fel (eller inte alls)?
Om jag har ett bolag, och grannarna helt andra bolag, och det blir fel på nätet, så drabbar det väl alla (som är efter felet/på samma nod o.s.v.), och fixas lika fort för alla? Eller har jag fattat något fel (eller inte alls)?
- Bror Duktig
clivia skrev:Comhem är ett OK alternativ speciellt för den som brukar internet mer sparsamt.
Jag skaffade det för att få snabbare uppkoppling (100/10 istället för 10/1 som jag hade hos BBB). Hittills har det varit stabilt, med undantag för en kort period i början, vilket kan ha varit en barnsjukdom för de hade precis börjat erbjuda hastigheter i 100 Mbit/s (mot 50 Mbit/s tidigare).
Comhem kritiseras ofta för sin bristande stabilitet och dåliga kundservice, men det verkar bero på var man bor. För en del fungerar det närmast felfritt.
Jag har haft Comhems kabel-bredband ett tag nu. (Tidigare hade jag ADSL hos Tele2 bland annat).
Hastigheten är 2/1 men kommer snart att höjas till 5/1, som kommer att bli deras lägsta alternativ. (Hmm, man undrar om de inte har några kunder längre som nöjer sig med 0,5..). Samtidigt höjer de månadskostnaden något - 5/1 kommer att kosta 199 vilket känns ganska dyrt.
I början hade jag enorma problem med bredbandet. Det fanns en mjukvarubugg som då och då slängde ut datorer som var trådlöst anslutna till modemet - båda mina datorer är av den typen. Ett tag ramlade man ut hela tiden - fruktansvärt frustrerande. Jag funderade allvarligt på att lämna Comhem. Men så var det en kille på deras support som hittade en lösning - man går in i modemkonfiggen (det är ett Ciscomodem) och byter s.k. kanal. Kanalen styr en frekvens. Ibland kan det uppstå krockar ifall flera i grannskapet ligger på samma frekvens. Denna åtgärd gjorde att problemet försvann. Numera är stabiliteten väldigt bra.
Deras kundservice o support är jag väldigt nöjd med - kunniga och trevliga.
Men jag är inte nöjd med deras öppettider - de verkar ha stängt på helgerna och på vardagarna stänger de runt 21-22. Inte bra.
PS. minns inte om tråden handlar om bredband i största allmänhet. Ber om ursäkt om jag hamnade OT.
Hastigheten är 2/1 men kommer snart att höjas till 5/1, som kommer att bli deras lägsta alternativ. (Hmm, man undrar om de inte har några kunder längre som nöjer sig med 0,5..). Samtidigt höjer de månadskostnaden något - 5/1 kommer att kosta 199 vilket känns ganska dyrt.
I början hade jag enorma problem med bredbandet. Det fanns en mjukvarubugg som då och då slängde ut datorer som var trådlöst anslutna till modemet - båda mina datorer är av den typen. Ett tag ramlade man ut hela tiden - fruktansvärt frustrerande. Jag funderade allvarligt på att lämna Comhem. Men så var det en kille på deras support som hittade en lösning - man går in i modemkonfiggen (det är ett Ciscomodem) och byter s.k. kanal. Kanalen styr en frekvens. Ibland kan det uppstå krockar ifall flera i grannskapet ligger på samma frekvens. Denna åtgärd gjorde att problemet försvann. Numera är stabiliteten väldigt bra.
Deras kundservice o support är jag väldigt nöjd med - kunniga och trevliga.
Men jag är inte nöjd med deras öppettider - de verkar ha stängt på helgerna och på vardagarna stänger de runt 21-22. Inte bra.
PS. minns inte om tråden handlar om bredband i största allmänhet. Ber om ursäkt om jag hamnade OT.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Bror Duktig skrev:Tack för svaren.
Det beror helt på var felet ligger. Är felet rent fysiskt, tex att en kabel kapats på marken, så kan det gå fortare om mertal är kunder hos samma bolag, för då kan bolaget kräva mer. Är det inte så, då kan det bli standardlösning vilket innebär att inget företag kan påverka hur fort det fixas utan det är upp till teknikerna som skyddas av kommunen.
clivia skrev:Bror Duktig skrev:Tack för svaren.
Det beror helt på var felet ligger. Är felet rent fysiskt, tex att en kabel kapats på marken, så kan det gå fortare om mertal är kunder hos samma bolag, för då kan bolaget kräva mer. Är det inte så, då kan det bli standardlösning vilket innebär att inget företag kan påverka hur fort det fixas utan det är upp till teknikerna som skyddas av kommunen.
Ok, jag förstår.
Just avgrävd kabel har vi råkat ut för. Ett grävbolag som inte "orkade vänta" på att få planen/kartan över området (som de måste fixa) och därför började gräva och grävde av kabeln. Det tog ju "flera timmar" att få den där kartan, så det orkade de inte vänta på. Man kan dock fråga sig varför de frågade efter kartan så sent, och inte i god tid.
- Bror Duktig