Trassel med att se webbsidor + Chrome, CCleaner, Formatering

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2010-08-15 2:29:17

När det står likt: C:\ProgramData\TEMP:43301D1D så är det något program som gömmer saker i din hårddisk.
temp:blahaha är ingen fil och det används sällan av legitima program eller syften. Det är visserligen möjligt att det är något skräp som har med uppgraderingen av vista eller windows 7 att göra men du är med stor sannolikhet infekterad av en trojan ändå, och borde ta för givet att allt du gör på datorn kan någon annan se. Dvs rekommenderar ej att betala med kreditkort eller använda internetbank.

Om du var jag så hade jag formaterat hårddisken och installerat om windows på nytt. Sen bytt lösenord och "hemlig fråga" på allt som jag kommit åt via datorn det senaste halvåret.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Parvlon » 2010-08-15 3:23:44

Missade miche's post om rootkit. Du kan såklart leta efter vad det är för skit och försöka ta bort det, men ta inte för givet att datorn är ren när du fått bort första viruset som hittas. Räkna med att det tar tid om det är ett hyffsat rootkit. Sen är det knappast dåligt för prestandan ifall du gör en fullformatering innan du installerar windows, gissar att du gjorde en uppgradering det senaste?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Miche » 2010-08-15 4:55:07

Lilla Gumman skrev:Däremot har jag hittar något konstigt. Tre mappar med temporära filer. Sökvägen till den ena är C:\ProgramData\TEMP:43301D1D. men i C:\ finns det ingen ProgramData mapp alls. Sökvägen till den andra är C:\Users\All Users\TEMP:43301D1D men inte heller i Users finns det någon All Users mapp och ingen TEMP:43301D1D mapp heller. En sökning på TEMP:43301D1D ger ingen träff. Det finns också en F:\ProgramData\TEMP:ADE16379.

I Utforskaren syns inte alla filer/mappar som standard (man kan gå in och ändra så man ser nästan alla, vissa kan tydligen döljas väldigt bra...)

Om man vill kunna se dolda filer och systemfiler gör så här:
I Utforskaren välj alternativet Verktyg i menyn och Mappalternativ..., välj fliken Visning, sen kryssa för alternativet Visa dolda filer och mappar och ta bort krysset vid Dölj skyddade operativsystemfiler (rekommenderas). Klicka sedan OK.

Trots detta kan det finnas mappar som inte syns i Utforskaren...

Ett exempel på detta är mappen C:\Documents and Settings\Användare\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5 (där Användare är ditt användarnamn).

För att se innehållet i denna mapp skriver man adressen i Adressfältet i Utforskaren, så samma princip borde gå att använda för de dolda mappar som StreamArmor hittar...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 8:52:14

Hej!

StreamArmor hittade sex olika saker. När jag klickar på en av dem kan jag välja Delete. Programmet säger: "Failed to delete the selected stream file folder" när jag försöker. En har jag lyckats radera.

Eftersom jag och maken har ett nätverk där vi delar på skrivare och har delade mappar (men vi delar inga filer ännu), finns det då någon risk att de kan kika i makens dator också?

Det är jag som betalar räkningarna i familjen. Det borde alltså vara säkrare att jag betalar räkningarna på makens dator. Eller ska jag gå och betala dem på en helt annan dator, någon annan stans? Hackern har troligen koll på hela nätverket, eller?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 9:04:42

Hej!

I C:\ hittade jag en textfil som heter aaw7boot. Textfilen har en massa tecken som två "linjer" och så står det Boot Cleaner emellan, sen börjar filen med:

[~] Cleaning started at 2010-07-30 09:01
[~] Preparing to execute queued commands
[~] Deleting file: F:\Spel\Diner Dash Hometown Hero\Diner Dash - Hometown Hero.exe
[~] Deleting file: F:\Spel\HarryPotter1\uhcls.exe
[~] Deleting file: F:\Users\Lotta\Downloads\Cake_M_123\CRACKS\CAKE_M_3\CakeMania3.exe
[~] Deleting file: F:\Windows gamla\System32\p2svcres.dll
[~] Deleting file: F:\Spel\ZapSpot\MOEBOID.EXE
[~] Finished processing queued commands

Sedan fortsätter det med fler tecken som linjer, Boot Cleaner, tecken som linjer, Boot Cleaning started at och så datum och klockslag. Hela filen har en massa Boot Cleaning started at och datum och klockslag.

Det verkar som om hackaren (eller hackingprogrammet) raderar slumpmässigt valda filer. Jag blir så less! Kan det sluta med att nåt raderas så att datorn inte längre fungerar?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2010-08-15 9:10:55, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav geocache » 2010-08-15 9:05:39

*Hoppar in i tråden*...

Finns det något sätt att se hur länge en dator har varit "hackad"?
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 9:16:24

Hej!

Jag håller med, det vore intressant att få se hur länge jag har varit hackad. Fast det är absolut sedan i våras, när folk har fått spam från min mejladress. Jag har ju betalat räkningar ungefär fyra gånger sen dess. Och kollat saldot många gånger med snabbinloggning. Hjälp! Tur att de inte har tömt mina ICA-banken-konton!

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 10:43:42

Hej!

Min dator har fyra paritioner. När jag köpte den och installerade Vista gjorde jag något fel, så att jag fick installera Vista igen. Därför finns Vista i två upplagor. Jag använder Vista på C:\ men Vista på F:\ går inte att ta bort. Vid uppstart fick jag välja operativsystem mellan Vista och Vista. Datoraffären där jag köpte datorn sa att Vista på F:\inte gick att ta bort, men mixtrade med datorn så att den själv väljer operativsystem vid uppstart. Och jag har faktiskt försökt, Vista på F:\ går inte att radera. Går kanske att formatera om den, men jag vet inte hur det fungerar då det är en hårddisk men fyra partitioner.

Som jag ser det, återstår tre alternativ:

1. Lämna in datorn till nån datorfixare som får göra en säker formatering, så att all skit försvinner. Sen börja om från början med Vista. Alternativt försöka göra jobbet själv, men jag vill inte lägga en hel dag på att försöka fixa detta när jag ändå inte är säker på att jag får bort allt.

2. Köpa en ny hårddisk. Trots allt går det inte att få bort Vista på F: och det stjäl ju onödigt utrymme att ha två Vista installerade.
'
3. Köpa en ny laptop. E-tangenten är ju borta från tangentbordet, och det stör mig. Så en ny laptop lockar en del. Jag har inte velat ta med mig denna, då jag tidigare limmat E-tangenten en gång i månaden kanske och varit rädd att den ska försvinna på resa. Nu har jag iinte limmat E-tangenten på ett bra tag och skriva kan jag ändå, så laptopen har blivit portabel igen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 10:48:17

Hej!

Jag har Vista och när jag väljer Utforskaren kommer jag till Den här datorn där jag kan se alla fyra partitionerna. Inte någonstans kan jag välja att se dolda filer och mappar, det går inte att göra som Miche beskriver det och om det går så sitter det långt inne nånstans. Har kollat en del, jag är ju inte direkt novisen vid spisen men jag hittar det bara inte.

Några frågor:
Kan hackaren se information i makens dator?
Kan jag använda makens dator för att betala räkningar, eller är det säkrast att göra det från en dator som inte är med i hemmanätverket?
Hackaren skickar spam från min mejl, kan de som läser spammejlen få in nån skit i datorn så att hackaren kan hacka deras dator med?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2010-08-15 11:37:25

För att se Verktyg i menyn måste du välja någon av partitionerna.

Bästa sättet av undvika bli smittad är att aldrig klicka på okända länkar.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 12:43:38

Hej!

barracuber skrev:För att se Verktyg i menyn måste du välja någon av partitionerna.

Bästa sättet av undvika bli smittad är att aldrig klicka på okända länkar.

Jag brukar som regel aldrig klicka på okända länkar i mejl. Klickar aldrig upp länkar i reklam- och spammejl som jag inte vet vad det är för något. Någon skit har ändå kommit in.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 14:09:02

Hej!

Om jag ska rensa datorn helt, har jag hittat ultimatebootcd på nätet. Är det någon som har testat? Finns det något program som fungerar bättre?
http://www.ultimatebootcd.com/

Om jag ska byta hårddisk, kan jag få tag i en hårddisk till min Fujitsu Siemens Esprimo Mobile överallt, till exempel på Elgiganten? Hur vet jag vilken hårddisk det ska vara?

Är det bättre att köpa en helt ny laptop än att byta ut hårddisken? Jag har inte hittat någon hårddisk på nätet så jag vet inte vad priserna ligger på, men runt en tusenlapp kanske är en bra gissning? En laptop kostar ju i dag runt 4000 för den billigaste, om man inte ska ha en mini-laptop och det vill jag inte. Kanske är det ok att köpa ny hårddisk i alla fall?

Hälsningar

Lillla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-15 14:49:02

Brukar formatera datorer med en variant av Ub-CD. Haft samma skiva många år nu. Funkar bra.

Ang. aaw7boot så är det från ad-aware.
http://www.greatis.com/appdata/a/l/lsdelete.exe.htm
Filerna som raderats är/var troligen infekterade med något skit. Boot cleaning kallas det för att städningen börjar innan windows har startat.

Kan hackaren se information i makens dator? Det kan jag inte garantera mer än att min granne oxå är utsatt för samma hackare. Dvs: jag tror inte det, men risken är ju större att den oxå är infekterad av något från samma hackare.

Är det något fel på hårddisken annars? Om du gör en riktig formatering som rensat allt och skiten kommer tillbaka så spelade det ingen roll om du köpte en ny hårddisk.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2010-08-15 15:26:04

barracuber skrev:Bästa sättet av undvika bli smittad är att aldrig klicka på okända länkar.
Egentligen bäst att aldrig använda en dator om man vill undvika att vara eller bli smittad. ;) Sen är det väl att inte använda windows, eftersom flest skit finns till det operativsystemet men vem är så duktig? :roll: Nästa borde vara att ha kunskap och minst viljan att lära sig, sen att vara försiktig med vad man klickar på och aldrig accpetera en infektion.

Det finns massor av sätt att infektera en dator på utan att man behöver klicka på en länk. Ett exempel.

Hoppas du har en fullversion av windows på skiva, annars är det lite dumt att formatera laptopen. F partitionen är troligtvis en backupskit, går säkert att radera men rekommenderar att du söker på datortillverkarens hemsida/forum för eventuella konflikter innan du gör något.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 16:17:50

Hej!

Parvlon, F: är inte en backup. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, men jag har installerat Vista två gånger därför att något blev fel då jag skulle installera Vista på min alldeles nyköpta dator. Installationen av Vista avbröts av någon anledning (eller om jag tryckte fel nånstans) och så fick jag sätta i Vista-skivan igen för att få det att fungera. Då gick det att installera men jag hade två Vista installerade. Den version som inte används går inte att ta bort med delete.

Maken har exakt samma dator som jag och samma version av Vista. Vi köpte dem samtidigt och gjorde allting samtidigt. Han har EN partitoon som heter C: och där ligger allting. Jag har fyra partitioner. På C: ligger det aktiva Vista plus alla dokument, program och sånt. På D: som heter WINRE ligger det några Windowsfiler och på E: som heter DRIVERS ligger alla drivrutiner. På F: ligger det en till version av Vista, plus gamla program och spel som jag knappt avänder och lika gärna skulle kunna radera bort.

Som jag ser det så innehåller F: inget viktigt. Men eftersom det blev fel när jag installerade Vista skulle det kännas skönt att börja om på ny kula. Radera allt och börja om från noll och installera Vista på EN partition. Inte ha dubbla.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 16:31:18

Hej!

Jag glömde säga att jag givetvis har skivan Vista Home Edition eller vilken version det nu var. Den riktiga skivan.

En kompis har haft datorstrul med sin laptop. Hon har haft datorn hos Elgiganten. Där var hon med när de formaterade om den. Man ska tydligen kunna formatera om datorn genom att klicka på någon F-tangent vid uppstart och sen få upp en lista med fem olika formateringsalternativ. Där kan man välja att formatera datorn så att allt tas bort och datorn återställs till så som den var från början.

Kompisen sa att Elgiganten har slutat att skicka med Windows-skivor till deras datorer. Min kompis hade fått 3 stycken skivor där Vista, skrivprogram m.m. ingick och hon visste inte på vilken skiva Vista fanns. Hon är tvungen att mata in alla tre skivorna om hon har formaterat om datorn och ska installera om Vista.

Jag har inte hittat något i hjälpen om vilken knapp man trycker på när man ska formatera om datorn. Det går ju alltid att komma till datorhantering, men jag vill ju komma till formatering direkt vid uppstart.

Men att datorn återställs till så som den var när man köpte den betyder inte att allt skit försvinner, eller hur? Min komps hävdade att allt skulle försvinna.

Kan det ligga kvar saker i BIOS på moderkortet även fast hårddisken är tömd? Jag vet inte hur det här fungerar, är inte så insatt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-15 16:38:01

Ok, det låter lite kasst att den lägger sig på nya partitioner.

Program och spel hämtar man ju lätt från internet, men du kanske borde skriva upp lösenord och namnen på programmen/spelen innan du raderar allt. Mailboxen kanske du inte vill bli av med heller, har för mig du hade POP mailläsare.

För password-recovery och liknande finns det en del program på http://nirsoft.net
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2010-08-15 16:48:02

Lilla Gumman skrev:Kan det ligga kvar saker i BIOS på moderkortet även fast hårddisken är tömd? Jag vet inte hur det här fungerar, är inte så insatt.
Visst kan den vara infekterad, men då är det inte så mycket du kan göra ändå. Det är ganska extremt att ha ett infekterat BIOS som tur är. Ju mindre vanlig ditt BIOS är, desto större chans att det är rent, eftersom det krävs en hel del meckande för att få sådana infektionsrutiner att fungera. Finns andra hårdvaror som oxå kan vara infekterade, men som sagt borde vara extremt.. Det är inte där man börjar leta efter virus om man säger så.

Men att datorn återställs till så som den var när man köpte den betyder inte att allt skit försvinner, eller hur? Min komps hävdade att allt skulle försvinna.
Kolla på datortillverkarens hemsida, de borde ha en manual för hur man går till väga ifall det finns en sådan funktion. Själv hade jag inte gjort så ändå, skulle kört rent,gillar ej när jag inte har koll på vad som händer i datorn. Användarvänlighet är inte samma som bra säkerhet.
Senast redigerad av Parvlon 2010-08-15 17:01:14, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 16:59:25

Hej!

Jag spelar knappt längre. På F: låg sådant jag inte använde.
Jag har sparat allt jag vill spara på ett USB-minne. Det finns massor av plats kvar på USB-minnet.

Jag har slutat att använda IncediMail sedan en tid tillbaka, men har inte orkat avinstallera det. Jag använder Google Chrome för att logga in på Hotmail och Gmail. Viktiga adresser och lösenord har jag i en anteckningsbok. Men där skriver jag ju inte upp alla jag har sparade som favoriter, utan bara de som är allra viktigast och främst då de sidor som kräver lösenord.

Jag har tittat på nya laptops också, ifall nåt händer så att jag inte får ordning på datorn.

Det verkar vara svårt att få en vanlig laptop + Windows 7 och inget mer. Köper man en Compaq laptop från Dustin Home innehåller den en massa skit från Compaq. Köper man en laptop från Elgiganten får man inte Windows-skivan med, utan flera olika skivor med all möjlig skit också.

Jag vill gärna ha en separat skiva med en ren Windows 7. När Windows 7 är installerat kan jag själv välja vilka program/funktioner jag behöver och vill ha. Jag vill inte ha en massa onödigt som slöar upp datorn.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 17:04:04

Hej!

Parvlon skrev:Kolla på datortillverkarens hemsida, de borde ha en manual för hur man går till väga ifall det finns en sådan funktion. Själv hade jag inte gjort så ändå, skulle kört rent,gillar ej när jag inte har koll på vad som händer i datorn. Användarvänlighet är sällan samma som bra säkerhet.

Jag gillade när jag kunde gå ut i DOS och skriva format C: men det var länge sedan man kunde göra så. Nu har jag ingen aning om hur jag ska formatera hårddisken. Därför behöver jag en bra instruktion för hur man formaterar hårddisken på bästa sätt. Jag ska kolla på Fujitsu Siemens hemsida, men det är något som liknar format C: (total formatering) som jag är ute efter. Inte någon light-variant som bara tar bort privata filer och återställer Vista utan på riktigt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-15 17:12:07

Är den en Fujitsu hårddisk du har så finns det lågnivåformateringsverktyg på UB-CD. Fujitsu Erase Utility (Low-level formatter for Fujitsu HDDs)
Finns i menyn "harddrive management" har jag för mig.

Ska nog inte användas för ofta, men du får bort skiten på hårddisken garanterat. Bränn och ladda ner skivan från en ren(are) dator helst.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2010-08-15 17:39:27

Nej, var tydligen i menyn: Hard Disk Wiping som dyker upp när du bootat datorn från CD.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2010-08-15 20:43:41

Lilla Gumman skrev:Det verkar vara svårt att få en vanlig laptop + Windows 7 och inget mer. Köper man en Compaq laptop från Dustin Home innehåller den en massa skit från Compaq. Köper man en laptop från Elgiganten får man inte Windows-skivan med, utan flera olika skivor med all möjlig skit också.

Jag vill gärna ha en separat skiva med en ren Windows 7. När Windows 7 är installerat kan jag själv välja vilka program/funktioner jag behöver och vill ha. Jag vill inte ha en massa onödigt som slöar upp datorn.

Det där med ett "rent" Windows utan tillverkarens programvaror är tankar som många fått före dig. Det får en ofta att tänka om när det gäller datorköp.

När man köper ny dator där Windows följer med på köpet (oftast förinstallerad) köper man i praktiken Windows till ett kraftisk rabatterat pris. Den typen av windowslicens kallas OEM-licens. Microsoft ger rabatt till tillverkarna och får därmed sälja fler licenser. Rabatten även ut till slutkunden är ofta så hög som 50 % - en Windows 7 OEM kan kosta en tusenlapp medan en Windows 7 Retail (så kallas en "full" licens) ofta kostar det dubbla dvs 2000:-.

En stor nackdel med OEM är att windowslicensen är bunden till datorn (eller snarare processorn och moderkortet) den följer med - man kan alltså inte installera OEM-versionen på någon annan dator även om man har skivor. Skulle dessutom processorn eller moderkortet gå sönder kan följden bli att OEM-licensen blir värdelös och man tvingas köpa en ny licens. Förr kunde Microsoft hjälpa till i sådana här situationer men de har blivit tuffare på senare år. Många trodde också att Microsoft skulle avskaffa det bespottade OEM-systemet iom Windows 7 men så blev det inte.

Om man har köpt en ny dator med OEM-windows kan man fråga tillverkaren om det går att göra om OEM-licensen till en "full" licens. I vissa fall går det bra men man får oftast betala ett pris som motsvarar mellanskillnaden mellan en OEM-licens och en full licens.

Tillverkarens extraprogram som väldigt ofta följer med nya märkesdatorer brukar föraktfullt kallas crapware eller bloatware. Ofta får tillverkaren betalt för att skicka med dem. De går ofta att installera bort men, om man exempelvis återställer datorn till ursprungligt skick, kommer de ju tillbaka... :roll:

Hur gör man då om man vill slippa tillverkarens crapware/bloatware, dvs få en "ren" Windows (och man kanske vill ha en windowslicens som får installeras på mer än en dator)?

Man köper ingen märkesdator alls. Istället "bygger" man ihop datorn själv, som en plock-ihop-dator. Detta är numera inte så krångligt som det låter. På t ex Databutiken.se:s hemsida finns guider som lotsar en hela vägen från låda, strömpaket och moderkort till hårddisk, tangentbord och operativsystem.

Vad gäller operativsystem kan man i en sådan här situation inte köpa en OEM-licens av Windows (ifall man trodde man skulle komma billigt undan) eftersom Microsoft bara ger rabatt till märkestillverkare - man måste köpa en "full" windowslicens som ofta är dubbelt så dyr. Såvida man inte har en äldre "full" windowsversion liggande hemma. Ytterligare ett alternativ - ifall man mest surfar på nätet och inte är beroende av windowsprogram - är att skippa Windows helt och hållet och själv och skaffa ett öppet operativsystem typ linux. Ubuntu är lämpligt för linuxnybörjare och kan numera ofta fås förinstallerat på nya netbooks.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 21:12:36

Hej!

Jag är ute efter en laptop med Windows på. Så mycket vet jag i alla fall.

Jag har inget emot Linux. Jag har en Ubuntu-skiva någonstans. Men de flesta program stöder bara Windows. Jag vill kunna ansluta en mobiltelefon till datorn och kunna ladda bilder och musik emellan. Eller ansluta digitalkameran. Eller jag kanske köper en mp3-spelare i framtiden och då kan jag inte ladda hem musik till den. Eller är jag bara negativ när det gäller Linux nu?

Nej, en Windows-laptop får det bli. Frågan är bara vilken. Men först ska jag prova att formatera om hårddisken på denna, någon gång, om jag törs ge mig på det. Eller också får jag lämna in denna till en datoraffär ... hmm.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in