Contrast/brightness i photoshop felaktigt?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Contrast/brightness i photoshop felaktigt?

Inläggav Banzai » 2010-08-10 17:14:46

Har precis bytt ut min gamla skärm och trodde problemet med contrast/brightness skulle lösa sig, vilket det gjorde i stort men inte i photoshop. Märkte att kontrasten/ljusåtergivningen var lite off innan skärmbytet men nu är det ännu mer påtagligt. D.v.s.: en svartvit bild som jag tittar på via Windows Picture and Fax viewer (eller på nätet i allmänhet) är mörkare än samma bild i photoshop. Hur i hela fridens da'r är det möjligt? Vad kan man göra åt saken?

Detta blir ju väldigt tokigt när jag "målar" i photoshop då risken finns att bilderna blir för ljusa...eller mörka...eller vad de nu blir. Fel blir det iaf.

Jag har CS3.

Tacksam för svar och innerligt trött på krångliga datorer... :roll:

Banzai
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav barracuber » 2010-08-10 19:37:56

Här är verkligen ett shot in the dark...

En gammal diskussion från - hör och häpna - 2004.

<a target="_blank" href="http://forums.devshed.com/photoshop-help-88/colors-are-darker-in-photoshop-79291.html">Colors are Darker in Photoshop</a>

Jag är själv inte tillräckligt duktig på bildbehandling för att kunna validera informationen men det kanske du är....?

Banzai skrev:"Krånglande datorer"?

PC?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Banzai » 2010-08-10 22:23:40

TACK! Det fungerade! Stämde inte riktigt det som stod i tråden med min photoshopversion, men med lite experimenterande så gick det! :-)012

Fick ju en liten hint om vad jag skulle göra.

Är helt tappad bakom en vagn när det gäller datorer (PC i detta fall), det är därför jag blir så arg på dem. :oops:

Tog Edit-Color Settings-Settings-Monitor Color och ta-da!

Nu ska jag skutta runt och vara fånigt glad ett tag. :-)005
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Återgå till IT-forum

Logga in