Oflexibel?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Oflexibel?

Inläggav Inger » 2010-08-09 19:15:40

rdos skrev:Undrar oxå lite över vem som skulle vilja använda quizet i fråga till något annat?

Tja, DU brukar ju gärna knycka allt som du kan pervertera till något annat.

Vad jag vet så har flexibilitet noll korrelation till att vara Aspie.

Exakt. :roll:

Fast det verkar onekligen passa KS ganska bra, han som blir NT på andra tester.

Andra jättetillförlitliga proffstester...?
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2010-08-09 19:52:18

Du behöver inte vara orolig för att jag ska knycka en enda fråga iaf. Att flexibilitet skulle vara relaterat till personlighetstypen har jag redan uteslutit. Det enda sådana frågor kan ge upphov till är fler felaktiga stereotyper kring hur alla som har dragen egentligen är.

Värre är väl att inflexibilitet är mer grundat i dåliga livserfarenheter än i några personlighetsdrag eller andra medfödda drag.

Dessutom så är de sensoriska dragen inte "inflexibilitet" utan medfödda skillnader i känslighet, vilket är en jättestor skillnad!
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Inger » 2010-08-09 20:31:24

Så nu vill du censurera vad jag frågar om på forumet? Jag har rätt att fråga vad jag vill och tänker inte gå in i en diskussion med dig, hur mycket det än kliar dig att få tjafsa sönder även den här tråden med ditt vanliga måste-tycka-tvärtom-bara-för-att.
Inger
Inaktiv

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-08-09 20:44:38

Att inte vara flexibel ingår ju faktiskt som ett diagnoskriterium, så det är per definition ett "aspie-drag". Så om "aspies" inte är korrelerade med att vara inflexibel är det nog rdos definition av "aspie" som brister, inte diagnostiken eller statistiken. Men det känns som vi redan försökt ta oss igenom problemet med att använda resultat för att definiera frågeställningar istället för tvärtom. Huruvida "x" är korrelerat med att vara aspie beror ju på hur man definierar aspie, och gör man definitionen efter att resultaten kommit in blir svaret oanvändbart. Cirkelresonemang, populärt kallat.
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2010-08-09 20:45:53, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav rdos » 2010-08-09 20:45:28

Svårt med kritik?
:roll:
rdos

Inläggav rdos » 2010-08-09 21:01:13

Angelic Fruitcake skrev:Att inte vara flexibel ingår ju faktiskt som ett diagnoskriterium, så det är per definition ett "aspie-drag". Så om "aspies" inte är korrelerade med att vara inflexibel är det nog rdos definition av "aspie" som brister, inte diagnostiken eller statistiken.

Du blandar ihop personlighetstypen med diagnosen.

Angelic Fruitcake skrev:Men det känns som vi redan försökt ta oss igenom problemet med att använda resultat för att definiera frågeställningar istället för tvärtom. Huruvida "x" är korrelerat med att vara aspie beror ju på hur man definierar aspie, och gör man definitionen efter att resultaten kommit in blir svaret oanvändbart. Cirkelresonemang, populärt kallat.

Det är inte cirkelresonemang eftersom det som ska identifieras är personlighetstypen. Den kan inte rimligtvis utgå ifrån uppgjorda diagnoskriterier i DSM.

Dessutom så skrev jag ovan att inflexibilitet var relaterat till negativa livserfarenheter. vilket oxå är grunden till att man kan bli diagnosticerad (man måste ha problem). Därmed kan AS-diagnosen vara korrelerad med inflexibilitet utan att personlighetstypen är det.
rdos

Inläggav Inger » 2010-08-09 21:31:09

rdos skrev:Dessutom så skrev jag ovan att inflexibilitet var relaterat till negativa livserfarenheter.

Det där blir ju inte sant bara för att du påstår det.

Men kan du lägga av att okynnesbjäbba nu, tack. Den här tråden ställde en fråga. Du har svarat på den och har därmed gjort ditt, tack för din medverkan. Emotser fler svar, från andra.

Vill du tjafsa om något som ingen ens påstått utan bara frågat så vänligen starta en egen tråd.
Inger
Inaktiv

Re: Oflexibel?

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-10 8:26:57

rdos skrev:Fast det verkar onekligen passa KS ganska bra, han som blir NT på andra tester.

Vilka tester skulle det vara?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Meppe » 2010-08-10 8:33:50

Jag är det levande beviset på att man, iallafall om man är inflexibel från början, kan bli ännu inflexiblare av negativa erfarenheter på sitt inflexibla område.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Inger » 2010-08-10 11:51:38

Det låter som en vettig teori!

Jag tycker mig ha märkt själv att jag blir mer flexibel när jag mår bra och mer rigid när jag är stressad, trött, sjuk eller befinner mig i en jobbig miljö. Detta är nog rätt allmänmänskligt i o f s, men märks kanske mer hos någon som redan har en rätt rigid grundnivå så att säga.
Inger
Inaktiv

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in