Har aspergare ingen eller obegriplig humor?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav skymmning » 2010-08-09 22:41:57

Numera tar jag det lite försiktigt när det börjar rycka i skrattmusklerna om jag är bland främlingar. Det har visat sig att skrattlusten ofta infinner sig när andra bara ser allvar - och tvärtom; folk garvar så dom gråter och själv ler jag lite menlöst.
I yngre år ansåg jag att man borde ha ett förråd med vitsar som kunde komma till användning i sällskapslivet. Detta föll dock med att jag helt enkelt inte var så bra på att komma ihåg hur historierna skulle berättas, utan mest vad de handlade om i stora drag.

Exempel 1 När jag berättar: "Har du hört att Bellman var uppe på en vind och smög jättetyst?" Publikreaktion ????? :?
Exempel 2 Som vitsen skall berättas: "- Har du hört den när Bellman smög på vinden?
- Nej.
- Inte jag heller, för han smög så tyst."

Annars gillar jag ädelvitsar som den med växellådan här ovan. En ädelvits är som ett gott vin, man kan ha sparat den i evigheter tills den äntligen får komma fram och glänsa och glädja.

Sen gillar jag djur som är roliga också. Som när en flock skator stör ut en katt och den försöker låtsas att den är oberörd fast skatorna nästan vågar sig fram och rycker den i morrhåren. Kanske handlar den humorn mycket om att man förstår hur katten känner sig i det läget.
Senast redigerad av skymmning 2011-05-04 20:51:45, redigerad totalt 1 gång.
skymmning

Anslöt: 2010-08-06

Inläggav KandiShaker » 2010-08-10 0:52:47

Så negativa vi är på det här forumet. "Skojar" om hur dumma i huvudet NT's är. Jag vet att ni hatar allt som har med normala människor att göra, lägg ner med det.

Ska dom acceptera er som ni är kan ju ni börja med att acceptera dom också. *Suck*
Blir så jävla trött på människor som jämt och ständigt ska nedvärdera andra bara för att dom själva har ett så ruttet liv.
Senast redigerad av KandiShaker 2011-05-04 20:51:45, redigerad totalt 1 gång.
KandiShaker

Anslöt: 2010-06-15

Inläggav sugrövmanövern » 2010-08-10 1:16:00

KandiShaker skrev:
Ska dom acceptera er som ni är kan ju ni börja med att acceptera dom också. *Suck*
Jag finner det oerhört komiskt att folk som är helt mongo tror att de kan bli accepterade och respekterade av alla i samhället :lol: .

För alltså, det finns inte en enda människa i hela världen som blir accepterad överallt. Men finaspergarna, de ska minsann bli den första truppen av folk som respekteras, förstås och vördnas av alla.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:51:45, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Pemer » 2010-08-10 3:51:26

De flesta av oss som du rimligen viftar efter här är ju gruppen som för en tillfällig bedömare oftast ger ett praktiskt taget, eller rentav helt och hållet, normalt intryck utåt...

Det är inte riktigt vad jag skulle kalla för "helt mongo"... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:51:45, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Pemer » 2010-08-10 4:29:48

KandiShaker skrev:Ska dom acceptera er som ni är kan ju ni börja med att acceptera dom också. *Suck*

Det är inte "de" som har mest att bevisa då?

Det är vi som anses handikappade, funktionsnedsatta och "helt mongo", och de som gör anspråk på att vara så jävla friska och normala, och de påstår sig minsann ha det de kallar empati som de gärna bluddrar om att det ska "ingå i vår diagnos" att vi "inte har"...

....men ändå är de generellt inte bättre på att förstå oss än vi hittills har sett att de är... :roll:

"De" borde ju vara OERHÖRT mycket bättre på att förstå oss och våra förutsättningar än vi på att förstå hur "de" fungerar? Och i så fall på NOLLTID ha kunnat klara av att anpassa samhället så att vi kunde funka i princip lika bra som de i världen. Medan vi verkligen satt som dreglande mongon och inte fattade någonting.

Men det ser vi inte mycket av, va?

Diagnosen har haft ett eget namn i drygt i femton år, men det har inte ens nått så långt att en random NT på direkt fråga lär kunna svara "jepp, Aspergers syndrom vet jag vad det är", följt av en korrekt beskrivning.

Men visst, nästan. En random NT skulle förmodligen svara just "jepp, jag vet vad det är" och ge en ganska okej beskrivning, som man bara skulle behöva rätta lite grand. Och då få som svar att han naturligtvis har rätt och att det kanske snarare är frågan om min diagnos stämmer, förstås... :roll:

Så förlåt så mycket, JA, då och då rinner frustrationen över och man dristar sig att vara lite syrlig om "dem"...
Pemer

Inläggav Pemer » 2010-08-10 4:52:32

Alternativet är ganska fasansfullt att tänka sig.

"Vill ni ha respekt och förståelse för att ni är annorlunda, och hjälp med anpassning? Ja, men håll er på mattan då och vet er plats och var tysta och försök inte vara roliga på vår bekostnad, och klaga inte om ni har fått hjälp ni inte är nöjda med, för ni ska väl i sådana fall vara jäkligt glada att ni har fått någon hjälp..."

Och så vidare.

Den synen kan vi givetvis inte acceptera.
Pemer

Inläggav KandiShaker » 2010-08-10 14:27:59

Jag förstår självklart att ni finner det kränkande, och säkert har en hel del dåliga erfarenheter av s.k "NT"'s. Jag själv märker på personalen i min skola att dom ständigt behandlar mig som om jag vore 10 år yngre än vad jag är, och det är klart man tar åt sig. "Jag kan din typ"-stuket...

Dock tycker jag ni beter er precis likadant som dom som behandlar er illa, har ni verkligen ruttnat och kommit till deras låga nivå? Ständiga pikar hit och dit om hur "enkel" och "simpel" NT's humor är etc etc. Ligger mycket bakom det där...
Massor med onödigt hat.

Prova att lägga ner istället, sluta bli sura för dom inte förstår era problem. Ni förstår ju inte dom heller. Slut fred med er själva och NT-hatet.
Senast redigerad av KandiShaker 2011-05-04 20:51:45, redigerad totalt 1 gång.
KandiShaker

Anslöt: 2010-06-15

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-10 14:46:26

Jag tror inte det är fråga om att folk här hatar NTs utan snarare att man är trött på att bli missförstådd och vara annorlunda än majoriteten.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:51:45, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav jonsch » 2010-08-10 15:19:11

Man kan nog säga att nämnda humor tyder på bitterhet mot majoriteten. Det kanske är sant att majoriteten tar illa upp av den, särskilt när den (tycks) ha inslag av hat, men majoriteten med sin styrka har väl ingen anledning till andra obehagskänslor än (rättvist eller onödigt) samvetskval?

Om majoriteten tar illa upp av ens bitterhet så gör man förstås klokast i att bita ihop om den. I vilket fall bör man väl undvika att odla och klänga sig fast vid bitterhet. Men det är ju ett fritt val.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:51:45, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Savanten Svante » 2010-08-10 17:03:56

Aftonbladets översättning idag är skitskojig:

"om det någon gång kommer rymdvarelser hit så ligger vi brunt till"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7593564.ab

LIIITE nyfiken på exakt hur Hawking uttryckte sig är jag allt! :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in