Konvertera inspelade videofiler

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Konvertera inspelade videofiler

Inläggav Inger » 2010-05-02 18:31:36

Har en nästan full DVD-hårddisk med inspelat material som jag skulle vilja föra över till datorn och omvandla till format som går att titta på både i datorn och på TV:n (genom externa hårddisken som har både usb- och scart-uttag). För det man spelar in på DVDn blir inte i något format som går att använda någon annanstans.

Eftersom jag inte lyckades på PC:n så provar jag på mac:en nu (detta är alltså en mac-fråga).

1. Började med att spela in de program jag ville föra över på DVD.

2. Därefter rippade jag till datorn med MacTheRipper vilket skapade såna där otäcka .VOB och .TS-filer som bara ställer till förtret.

3. Sen lyckades jag efter mycket krångel medelst HandBrake äntligen konvertera en skiva där jag spelat in sju halvtimmeslånga arkitekturprogram. Så långt allt väl, det var mer än jag lyckats med förut ens med betal-konverteringsprogram.

Men den konverterade filen (som blev i .m4v, vad nu det är, jag hade hoppts få en vanlig mediafil typ .avi eller .xvid.) blev bara en halvtimma lång och visade bara nr 2 av de sju programmen. Vart tog de övriga 6 vägen? Och hur får man dem separerade? Måste man rippa ett program i taget för att föra över?

Mycket tacksam för svar, detta strul gör mig galen.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Karro » 2010-05-02 19:42:08

Wikipedia säger "M4V files are iTunes Video Files".
Antingen kan du ställa om till att få en .AVI fil i det program du använder, eller så får du använda ett annat program som kan ge .AVI ut.
Att du använde en Mac förklarar nog varför du fick iTunes filer.

Det finns en uppsjö olika program för PC-n som "rippar" video/filmer.
Ett bra program som är gratis är nog VirtualDubMod

Observera bara att jag aldrig använt det programmet, så jag kan inte säga helt säkert hur det fungerar, eller ens att det fungerar för det du vill göra.

Det är inte alltid det är att rippa rakt av, för man kan behöva fatta några beslut innan, som upplösning, bithastighet, kvalitet och annat. Med lite tur hittar du ett program som ger vettiga grundvärden för vad du vill göra, och kanske en liten kort lathund som i kokboksreceptformat kan gå igenom proceduren.

(Själv använder jag alltid Mencoder, som nog kan vara svåranvänt för nybörjaren, då det är mer som en Schweizisk fickkniv som kan göra allt, men där man måste veta vilket knivblad man ska fälla ut.)

.
Karro

Anslöt: 2010-03-31

Inläggav Inger » 2010-05-02 20:10:54

Tack för svaret! :)

Jaha, iTunes! Sååå typiskt, blir galen på det j***a iTunes som alltid försöker tvinga mig att använda det och göra sig själv till default hur mycket man än kryssar i något annat. Är väldigt frestad att slänga det i papperskorgen. :evil:

Det enda andra format som fanns att välja på var MKV, det är väl inte mycket bättre det? Hade velat ha .avi men det fanns inte på HandBrake. :(

Kvaliteten är inte jätteviktig för mig, vill bara ha kvar några intressanta TV-program där innehållet är viktigare än upplösningen. Håller på och ger HandBrake en sista chans, med en skiva som jag bara spelat in en enda grej på. Får se när den är klar om det lyckades. Fast sen måste jag väl ändå hitta ett program som gör om det till .avi-filer, suck.

Tycker det är jättejobbigt med nya program som jag inte vet hur man hanterar, vill bara kunna trycka på en knapp och så ska det sköta sig självt.
Inger
Inaktiv

Inläggav Karro » 2010-05-02 20:45:19

Inger skrev:Det enda andra format som fanns att välja på var MKV, det är väl inte mycket bättre det? Hade velat ha .avi men det fanns inte på HandBrake. :(

MKV är Matroska-format. Ett modernt format som jag personligen inte gillar, då man behöver moderna mycket snabba datorer för att kunna spela upp det utan att det ska hacka och det dessutom inte kan spelas på DVD, mediaspelare etc.

Dock är det väldigt kompakt, så entusiaster använder sig av det för att komprimera sina HD-videor till sina hembiografer, som annars blir väldigt utrymmeskrävande.

Kan du spela upp MKV-format, på det du tänker spela upp på, så kan du använda det. Men mycket klarar inte av det.

En AVI fil innehållande XVID eller DivX är säkrast och klaras av att spelas av av det mesta modernt. Ska man spela upp det på sin DVD för man dock se upp, för moderna DVD klarar av att spela upp AVI-filer med XVID/DivX, medans äldre inte klarar det, utan endast DVD eller VCD.
Karro

Anslöt: 2010-03-31

Inläggav Inger » 2010-05-02 21:13:10

Tack igen!

Har en Argosy Mobile Video HDD, den tar:
Media Format:DVD-Video, DivX 3.11/4.x/5.x, Xvid, MPEG-1, MPEG-2, JPEG, MP3, WAV
Media File (Extension): dat, mpg, mpe, mpeg, vob, avi, divx, xvid, jpg, jpeg, mp3, m2p, wav

Verkar inte som MKV kommer funka heller då. *snyft* Tillbaka till ruta 1. :(
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2010-08-09 19:49:45

*bump*

Har inte kommit så mycket längre med detta projekt, mer än att jag lyckats rippa skivorna med filerna från DVDn och föra in på datorn. Men jag har fortfarande inte hittat något bra program som gör om dem till AVI.

Försökte med AutoGordianKnot men det bara krånglar och går inte längre att öppna ens. Sedan ConvertVOBtoAVI och det var enkelt och bra men konverterar bara en del i taget, vilket blir några minuters filmsnutt bara.

Blir galen på detta. Jag kan väl inte vara den enda som försökt konvertera till andra format? Hur gör andra? Alla tips är välkomna!
Inger
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2010-08-09 20:27:53

Sitter och fnular på om du verkligen måste göra det. Din Argosy funkar ju även bra som en helt vanlig datorhårddisk. Så ifall du enkelt kan komma åt den från din/dina datorer via trådlöst eller sladd, så kan du ju se den som en lagringsplats vilken som helst.

Jag förstår att den håller på att bli eller redan är full. Men då kan du ju skapa plats på den genom att flytta över filmer du inte tittar så ofta på, till dina andra diskar - jag antar att du har en eller flera externa usb-diskar i huset (eller exempelvis hårddisken i din mac och pc om du har ett nätverk *)? Då skapar du plats på Argosyn.

Har Argosyn nätverksstöd? Då kanske den kommer åt dina andra usb-diskar . Den kanske till och med kan spela upp från dessa andra diskar utan att du behöver flytta några filer till Argosyn?

Bara mina fem ören. Jag är själv ingen hejare på nätverk men det kanske finns andra här?

*) EDIT: Som alltid finns det ett viktigt undantag: man ska _aldrig aldrig aldrig_ lägga några viktiga filer på en partition där Windows <whatever> ligger installerat. (Väldigt ofta C: förresten). Den dan Windows kraschar riskerar allting på C: att ryka åt fanders...
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Björne » 2010-08-09 20:46:48

Du har alltså en styck bränd dvd-skiva som du spelat in video på. Den skivan vill du rippa till xvid eller divx format? Är det rätt uppfattat? När du sätter in skivorna i datorn, kan du spela upp dem med mediaspelaren alternativt gå in på deras innehåll med utforskaren?
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav Inger » 2010-08-09 20:48:49

Barracuber, tack men jag tror det blivit ett missförstånd här.

Det är inte Argosyn som är problemet utan den inspelningsbara Centrum DVDn som bara spottar ur sig .IFO-filer. Det är dessa jag vill föra över till Argosyn, som bara läser .xvid/.vidx/.avi-typ filer om man vill kunna se dem både på TVn och i datorn (vilket jag vill).

Alltså måste jag:

a) först kopiera filerna på DVDn till skiva, ett program i taget
b) sen rippa skivan till datorn
c) sen konvertera till .avi

Därefter är det en baggis att d) föra över .avi-filerna till Argosyn.
Men tyvärr har jag kört fast på punkt c).

Har för mig att jag frågade säljaren om man inte kunde föra över programmen direkt från DVDn till datorn eller Argosyn men det gick visst inte. :(

Björne skrev:Du har alltså en styck bränd dvd-skiva som du spelat in video på. Den skivan vill du rippa till xvid eller divx format? Är det rätt uppfattat?

Ja. (Fast en hel massa sådana skivor då, jag spelar in en i taget, formaterar om och spelar in nästa program etc.)

När du sätter in skivorna i datorn, kan du spela upp dem med mediaspelaren alternativt gå in på deras innehåll med utforskaren?

Tror det. Ska testa. Måste bara ta en matpaus först, har glömt att äta idag.
Inger
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2010-08-09 21:01:18

Inger skrev:Barracuber, tack men jag tror det blivit ett missförstånd här.

Det är inte Argosyn som är problemet utan den inspelningsbara Centrum DVDn som bara spottar ur sig .IFO-filer. Det är dessa jag vill föra över till Argosyn, som bara läser .xvid/.vidx/.avi-typ filer om man vill kunna se dem både på TVn och i datorn (vilket jag vill).

Visstja. Jag tänkte helt fel. Vet ju om att du har en inspelningsbar DVD men blandade ihop den med Argosyn.

Har Centrum-inspelaren något nätverksstöd?

Kan du ge modellbeteckningen på Centrum-inspelaren?
barracuber

Inläggav Björne » 2010-08-09 21:07:31

Då är jag med. Fler frågor: Kan du starta en konsoll? Har du mplayer installerat? Vad händer när du skriver "mplayer dvd://1" utan fnuttar och trycker enter på kommandoraden när dvd-skivan sitter i datorn? Enklast är att köra mplayer och mencoder direkt eftersom då behöver du bara mata in ett kommando och sedan sköter sig allt av sig självt. Chansen är hög att du redan har de programmen installerade eftersom alla gui-rippningsverktyg bygger på dem. Annars borde de gå att ladda ner nånstans ifrån för mac.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav barracuber » 2010-08-09 21:14:46

För Windows finns ett litet gratisprogram som heter <a target="_blank" href="http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/showsoftware_dgmpgdec_474.html">DGMPGDec</a>. Det kallas även DGIndex. Det har ersatt ett gammalt numera nedlagt program som hette DVD2AVI. Nu börjar det bli intressant, eller hur? ;-)

<a target="_blank" href="http://neuron2.net/dgmpgdec/dgmpgdec.html">Programmet officiella hemsida</a>.

Senaste versionen är 1.5.8. Nedladdningslänkar finns på båda de sidor jag gav ovan.

Som står i den här quickguiden - <a target="_blank" href="http://neuron2.net/dgmpgdec/QuickStart.html">DGMPGDec Quick Start Guide</a> - behöver du även ett par andra program - AviSynth och VirtualDub. Dessutom står det "Using File/Open, open your VOB" men här antar jag att de menar hela kittet med TS-kataloger, VOB-fil(er) osv. även om det tydligen är nån viss VOB-fil man ska öppna.
barracuber

Inläggav Inger » 2010-08-09 21:38:44

Tack, vad gulligt av er att vilja hjälpa till. Men nu blir jag som åsnan mellan två hötappar och vet inte vilket program jag ska börja med att ladda ner, som snabbast ger mig mina .avi-filer.

Jag har inte mplayer i datorn och när jag försöker spela upp så klagar datorn för att jag inte har någon mediaspelare som passar. Och det är ju främst på TVn jag vill kunna se dem, från externa hårddisken som passar både dator och TV.

Edit: jaha, nu har jag kollat på bruksanvisningen som barracuber postade, den såg ju hyfsat avskräckande ut även om det gamla namnet lät lovande.

*snyft, varför fick jag inga datornörd-gener?!*
Inger
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2010-08-10 15:16:54

Inger,

Jag tyckte också mitt senaste tips hade en "nördig" hemsida. Ibland - men inte alltid - innebär det att instruktionerna blir svårare att följa pga knapphändigt språk och ökade krav på förkunskaper.

Tipset var dock inte den enda lösningen. Här är några till:

<a target="_blank" href="http://www.google.se/search?aq=2&oq=rip+dvd&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=rip+dvd+to+avi">Googlesökning 'rip DVD to avi'</a>
barracuber

Inläggav Inger » 2010-08-10 18:19:47

Tack, jag tänkte inte på att ha ordet "rip" i sökningen när jag ägnade jag större delen av igår med att försöka googla fram en lösning.

Tyvärr är det svårt att veta vad som är bra och inte och de flesta program måste man betala för. Jag har redan gjort misstaget att betala för ett konverteringsprogram som inte funkade och vill inte bli lurad igen.
Inger
Inaktiv

Återgå till IT-forum

Logga in