Kvicksilver och amalgamsanering?
105 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Magnesium har jag hört att vissa ger till ljudkänsliga hundar inför nyårsafton. Stora doser en tid innan. Njurarna får jobba på en del, därav tidsbegränsningen. Men om det funkar vete gudarna, mycket är nog människornas placeboeffekt, de tror sig märka effekt på sin hund, eller sig själv i det fall man äter. Har varelsen brist på magnesium, ja då kanske man kan märka skillnad eftersom det är just bristen på det som orsakar känsligt nervsystem.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag lyckar inte hitta tillbaka till var jag läste om magnesium och ljudkänslighet. Men det handlade om att ge en kombination av B6 och magnesium vid någon diagnos som inte riktig var AS. Förmodligen gällde det ADHD. Det stod något om att magnesiumet var till mot ljudkänslighet. Däremot framgick det inte om det var tänkt mot ljudkänslighet i sig, eller om det menades att B6 kunde ge ökad ljudkänslighet och magnesium skulle motverka detta.
Så det verkade inte funka på wesaley, men kan möjligen fungera på hundar. Månne man ska låtsas vara hund ett tag och prova?
Så det verkade inte funka på wesaley, men kan möjligen fungera på hundar. Månne man ska låtsas vara hund ett tag och prova?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Ska vi alltså dra slutsatsen att Weasley inte är en hund?
Annars är jag tveksam till hur mycket AS och amalgam hör ihop, ofta finns ju symptomen långt innan amalgamen. Det skulle ju så klart kunna förvärra.
Annars är jag tveksam till hur mycket AS och amalgam hör ihop, ofta finns ju symptomen långt innan amalgamen. Det skulle ju så klart kunna förvärra.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Jonte skrev:Ska vi alltså dra slutsatsen att Weasley inte är en hund?
Vi kanske först måste utreda om hundar verkligen är hjälpta av magnesium. Det verkade ju inte så säkert att de egentligen var det.
Nej, det kan ju inte vara huvudorsaken i alla fall, men det finns spekulationern om att personer med AS (och andra autister) möjligen är känsligare för tungmetaller än andra. I så fall skulle symptomen kunna förvärras med tiden av kvicksilver.
Så ska man kanske inte bara hänga upp sig på AS här. Många av oss har problem med kronisk trötthet också, och som inte har varit med sedan barndomen. Där finns också teorier om kvicksilver som orsak.
Men vi får se. Nu är vi i alla fall två försökspersoner som har påbörjat experiment med 150 ug selen per dag. Om ni inte hör av mig och UFO på länge så avråder jag från att testa så stora doser.
Jonte skrev:Tänk bara på att fönstret mellan för mycket och för lite är hyfsat snävt för selen. Det kan vara vanskligt att öka mer än era 120 µg.
Jo, man kan ju inte brassa på med hur mycket som helst. Tre tabletter blir 150 ug, inte 120, men det verkade vara inom gränsen för ofarligt enligt de mera konservativa länkarna jag tittade på. Vissa hade övre gräns på åtskilliga hundra ug, om jag inte minns fel. Man får tänka på att RDI är ganska konservativt för många ämnen, och det finns många läkare som rekommederar högre doser av vissa ämnen. RDI handlar ju dessutom om rent kosttillskott bara. Här pratar vi om att experimentera med kvicksilversanering, så då behövs nog större doser om man ska se någon effekt alls. Märker jag ingen effekt efter en tid med den här dosen så drar jag nog slutsatsen att det inte är något kvicksilverproblem, snarare än att höja dosen.
Jonte skrev:Så sant att tungmetaller skulle kunna påverka.
Tänk bara på att fönstret mellan för mycket och för lite är hyfsat snävt för selen. Det kan vara vanskligt att öka mer än era 120 µg.
Jag läser på http://www.halsosidorna.se/Selen.htm
- Kod: Markera allt
Rekommenderad dagligt intag för att brist inte ska inträffa (RDI):
50 µg.
Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI):
100 - 400 µg.
Terapeutisk dosering:
200 - 300 µg. Exempelvis vid avgiftning av kvicksilver.
Symptom på överdosering:
Selen i höga doser är giftigt, dagsintaget bör därför inte troligtvis överstiga 0,3 mg. Håravfall, hudförändringar kan vara symptom på för höga intag. Vid allvarligt förgiftning kan nervsystemet drabbas.
0,3 mg = 300 µg
Så de tre tabletterna per dag är halva mängden för att tangera den säkra nivån.
Och så innehåll den E-vitamin också
en tablett = 20mg --> 3st =60mg --> giftig nivå 400mg
Dvs jag ligger 50% av max selen
och 15% max E-vitamin
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Utmärkt UFO, nu har vi gränsvädern och terapuetisk dos också.
Dessutom lever vi uppenbarligen båda två fortfarande.
Jag förmodar att den terapeutiska dosen i första hand är tänkt för fall där man vet att kvicksilverförgiftning föreligger och vill ha en snabb avgiftning. Rimligen borde 120 ug räcka för en långsammare avgiftande effekt, och därför vara tillräckligt för att bedöma om selen gör nytta eller ej. Hur lång tid som behövs för bedömning kan man förstås fundera över, men eftersom det inte är någon farlig dos så är det väl bara att köra på med en burk eller två.
Dessutom lever vi uppenbarligen båda två fortfarande.
Jag förmodar att den terapeutiska dosen i första hand är tänkt för fall där man vet att kvicksilverförgiftning föreligger och vill ha en snabb avgiftning. Rimligen borde 120 ug räcka för en långsammare avgiftande effekt, och därför vara tillräckligt för att bedöma om selen gör nytta eller ej. Hur lång tid som behövs för bedömning kan man förstås fundera över, men eftersom det inte är någon farlig dos så är det väl bara att köra på med en burk eller två.
Dag 4
Min förkylning släppte i helgen runt dag 2-3 och sviterna efter en sådan brukar ju vara mindre energi.
Men då hadde jag högre energi i kroppen än vad mitt normaltillstånd är.
Rent allmänt känner jag att jag VAKNAR på mornarna både i kroppen och i huvudet. Vilket gör mig mer aktiv, får mer av alla de där SkjutaUppTillMorgondagenSysslorna gjorda.
Och den sköna kvällströttheten kommer, jag orkar inte sitta och uggla långt in på småtimmarna, så jag får min sömn.
Ett omvänt moment 22.
---
Tillfällighet / Plaseboeffekt / Seleneffekt ?
Det är för tidigt att avgöra, men jag hoppas på den sistnämnda för då vet jag vad jag kan göra åt min tillvaro.
Min förkylning släppte i helgen runt dag 2-3 och sviterna efter en sådan brukar ju vara mindre energi.
Men då hadde jag högre energi i kroppen än vad mitt normaltillstånd är.
Rent allmänt känner jag att jag VAKNAR på mornarna både i kroppen och i huvudet. Vilket gör mig mer aktiv, får mer av alla de där SkjutaUppTillMorgondagenSysslorna gjorda.
Och den sköna kvällströttheten kommer, jag orkar inte sitta och uggla långt in på småtimmarna, så jag får min sömn.
Ett omvänt moment 22.
---
Tillfällighet / Plaseboeffekt / Seleneffekt ?
Det är för tidigt att avgöra, men jag hoppas på den sistnämnda för då vet jag vad jag kan göra åt min tillvaro.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Nja, jag vet inte riktigt om jag har noterat någon upplevd effekt ännu. Jag förvirrar ju dessutom "studien" genom att ha börjat knapra magnesium, som jag nämnde i den andra tråden.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Nu har jag börjat hårdknarka. Selen, allmänna vitaminer och omega tre!
Snart blir jag hyperaktiv och fyller det här forumet med dumheter!
Snart blir jag hyperaktiv och fyller det här forumet med dumheter!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Nu är jag mycket piggare. Har sovigt vettig en hel natt för fösta gången på LÄNGE.
Och eftersom jag började med hälokosteriet IGÅR är det bara placebo!
ELLER så är det min återupptagna passion för jordnötssmör! Kände ett VANSINNIGT sug efter jordnötssmör ett par dar sen och köpte hem en burk!
Vad hjälper jordnötsmör mot? Vad är det bra för?
Och eftersom jag började med hälokosteriet IGÅR är det bara placebo!
ELLER så är det min återupptagna passion för jordnötssmör! Kände ett VANSINNIGT sug efter jordnötssmör ett par dar sen och köpte hem en burk!
Vad hjälper jordnötsmör mot? Vad är det bra för?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
rdos skrev:ufo skrev:Tror jag skall börja med det jag också. Vilka doser föredrar du? RDI?
Jag äter en tablett om dagen av vanliga Selen-tabletter som säljs i varuhus typ Coop. Det bör väl vara RDI. Man kan säkert experimentera med dosen utan några större risker.
Nej det kan man inte ,selen är giftigt om man får i sig för mycket.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Flawed skrev:rdos skrev:ufo skrev:Tror jag skall börja med det jag också. Vilka doser föredrar du? RDI?
Jag äter en tablett om dagen av vanliga Selen-tabletter som säljs i varuhus typ Coop. Det bör väl vara RDI. Man kan säkert experimentera med dosen utan några större risker.
Symptom på överdosering:
Selen i höga doser är giftigt, dagsintaget bör därför inte troligtvis överstiga 0,3 mg. Håravfall, hudförändringar kan vara symptom på för höga intag. Vid allvarligt förgiftning kan nervsystemet drabbas.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Flawed skrev:rdos skrev:ufo skrev:Tror jag skall börja med det jag också. Vilka doser föredrar du? RDI?
Bananer är också giftigt om man får i sig för mycket
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante skrev:Symptom på överdosering:
Inga symptom på håravfall här. Hudförändringar har jag alltid haft så det verkar som ett symptom som inte går att mäta på just mig.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Inga symptom på håravfall här. Hudförändringar har jag alltid haft så det verkar som ett symptom som inte går att mäta på just mig.
Hur stor dos tar du?
Jo man kan exprimentera om man iförväg kollar upp vad symptomen är och vilka nivåer som anses giftiga.
För selen är det 6ggr RDI Så det finns utrymme till expriment där.
rdos skrev:Kvasir skrev:Hur stor dos tar du?
50ug. Det ska vara RDI.
OK, jag trodde att du tog större doser eftersom du konstaterade att du inte hade fått biverkningar. Men visst, RDI borde väl räcka i längden även för avgifning. Det är ju trots allt ett tillskott utöver kosten.
Som Filippos Aurelius Theofrastus Bombastus av Hohenhiem* sa så är allt giftigt i för höga doser, även bananer. När det gäller selen är dock det terapeutiska fönstret (skillnaden mellan aktiv och toxisk dos) rätt smalt. Därför bör man fundera på vad man gör när man ändrar dosen. Våra vänner verkar dock ha tänkt efter så de verkar vara på den säkra sidan.
*Bättre känd som Paracelsus, namnen skrivna ur minnet
*Bättre känd som Paracelsus, namnen skrivna ur minnet
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Flawed skrev:Till och med vatten är giftigt om det överdoseras.
Så nu menar du att Selen är lika giftigt som vatten? Varför tramsa till en diskussion som vi andra uppskattar?
Men rättelse NEJ VATTEN ÄR INTE GIFTIGT.
Återgå till Aspergare och vården