Cykeltur och val av cykel
74 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Lilla Gumman skrev:Hej!
Lindbergs Cykelsport är välkända. Folk vallfärdar dit för att köpa cykel. Jag blev rekommenderad Skeppshult Nova för att den är stabil (jag är tjock, väger cirka 100 kg) och det var den prisvärdaste cykel med 7 växlar som de säljer. Skeppshult är en svensk cykel som fortfarande monteras i Sverige. I Skeppshult så klart.
Mustang är en svensk cykel men har köpts upp och de slutade tillverka cyklar i Trelleborg 1994.
Mustang Snake XL har 28x1,75 däck. Betyder det att däcken är 1,75 tum breda? Jag vill helst ha lite smalare däck så det blir mer lättcyklat.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag betvivlar inte alls att Skeppshultscyklar håller hög kvalitet. Nackdelen är dock priset samt att de därigenom tillhör de mer stöldbegärliga cyklarna. Om man kan och vill betala vad de kostar är det naturligtvis ett bra val.
1,75" är den vanliga bredden på däck för standardcyklar.
Hej!
Okej att 1,75" är den vanliga bredden på däck, men motsvarar det verkligen 4,4 cm? Jag vet inte vilken däckbredd jag har (ska ut och kolla sen) men jag tycker att min cykel är tungcyklad, och en kompis sa idag att mina däck såg breda ut ungefär som till en mountanbike. Mountanbiken som Mustang säljer har 2,10" däck vilket är 5,3 cm.
Hälsningar
Lilla Gumman
Okej att 1,75" är den vanliga bredden på däck, men motsvarar det verkligen 4,4 cm? Jag vet inte vilken däckbredd jag har (ska ut och kolla sen) men jag tycker att min cykel är tungcyklad, och en kompis sa idag att mina däck såg breda ut ungefär som till en mountanbike. Mountanbiken som Mustang säljer har 2,10" däck vilket är 5,3 cm.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Hej!
För att komplicera det ytterligare så har jag valt att jämföra Mustang Snake XL med en Mustang som heter City Avenue. Den har också 28" däck och 7 växlar. Priset är 3945 kronor.
Jag har försökt att jämföra dem.
Snake XL har Buchel dynamo och Aluminium Joy Tech nav fram, medan City Avenue har Shimano dynamonav. Vad är det för skillnad? Vilket är att föredra?
Snake XL har en cykelkorg framtill som tillval, medan detta inte finns på City Avenue. Betyder det att jag inte kan sätta en korg framtill på City Avenue, om jag skulle vilja ha detta senare? Jag har inte haft någon cykelkorg framtill på den här cykeln, utan har istället en cykelkorg som jag kan haka om pakethållaren vid behov.
Hälsningar
Lilla Gumman
För att komplicera det ytterligare så har jag valt att jämföra Mustang Snake XL med en Mustang som heter City Avenue. Den har också 28" däck och 7 växlar. Priset är 3945 kronor.
Jag har försökt att jämföra dem.
Snake XL har Buchel dynamo och Aluminium Joy Tech nav fram, medan City Avenue har Shimano dynamonav. Vad är det för skillnad? Vilket är att föredra?
Snake XL har en cykelkorg framtill som tillval, medan detta inte finns på City Avenue. Betyder det att jag inte kan sätta en korg framtill på City Avenue, om jag skulle vilja ha detta senare? Jag har inte haft någon cykelkorg framtill på den här cykeln, utan har istället en cykelkorg som jag kan haka om pakethållaren vid behov.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Parvlon skrev:När ungjävlarna har satts sig så gick chauffören och kollar så att alla (inkl. vuxna) har bälte på sig och drog sig inte för att argumentera när det var en som låtsades att påbudet inte gällde honom. Jag tror inte det finns några regler som säger att han ska bete sig på det sättet.
Otroligt, jag tror knappast att det är sant (inte för att jag påstår att du ljuger), men att en chaufför skulle orka hålla på så jämt verkar fullständigt osannolikt (eller så har han Asperger och är jäkligt envis...)
Men ärligt talat är det så det borde vara, chauffören har fullt ansvar för trafiksäkerheten och vägrar man att lyda dennes anmaningar så får man inte åka med!
Lilla Gumman skrev:jag tycker att min cykel är tungcyklad
Kolla lufttrycket i däcken, för lågt tryck i däcken gör att det går tyngre, du kan troligen öka på trycket en hel del utan problem.
Rullar hjulen bra (om naven är dåliga så går det trögare), lyft hjulet och snurra det och kontrollera att det inte stannar onormalt fort.
Låter inte som att det är särskilt brett, nej.Micke2 skrev:
1,75" är den vanliga bredden på däck för standardcyklar.
Det är förhållandet mellan slang och däck som är förvirrande som tusan, har jag för mig. Men det kanske bara gäller äldre modeller.
Jämt och jämt, det kan jag inte yttra mig om, men tänk dig att du är en busschaufför i den kommunen du bor i. Det hoppar på ett tjog med ungar och det är fredag och fullt med trafik. Händer det något så vet du att du kommer må jävligt dåligt. Bryr du dig om tidtabellen vid det laget så är det något som fattas.Miche skrev:Otroligt, jag tror knappast att det är sant (inte för att jag påstår att du ljuger), men att en chaufför skulle orka hålla på så jämt verkar fullständigt osannolikt (eller så har han Asperger och är jäkligt envis...)
Men ärligt talat är det så det borde vara, chauffören har fullt ansvar för trafiksäkerheten och vägrar man att lyda dennes anmaningar så får man inte åka med!
Jag känner en som råkade köra på en mopedist, han blev sjukledig i över ett år efter händelsen p.ga "depression". Mopedisten fick skador i huvudet och är inte sig lik idag många år efter det, det var hans "fel" enligt reglerna men det hjälper inte någon. Busschauffören i fråga hade jag iofs aldrig sett förut, och jag tror det var en måndag samt lite trafik utanför staden, men det betyder inte att man inte har förutseende för det.
Jag vet ett annat fall när ett tåg stannat lång tid pga. en person som var onykter och som de ansåg vara en säkerhetsrisk. Det verkar däremot extremt imo. Jag såg det dock inte själv.
Bara till att cykla mera så släpper det.Lilla Gumman skrev:jag tycker att min cykel är tungcyklad
Kanske ännu mer extremt. Iofs tror mammorna som springer runt att de kan bete sig hur som helst bara för att de har barnvagn.
21-åriga Donia Krayem var på väg från Landskrona till Köpenhamn för att fira en födelsedag. Men resan tog slut i Åkarp. Efter en dispyt med en tågvärd kastades hon av där tåget normalt inte stannar. Höggravid och med sin ettåriga dotter i famnen lämnades hon ensam kvar på perrongen.
[...]
Dispyten med tågvärden på Öresundståget uppstod när hon framförde ett klagomål. Enligt Donia Krayem höll hon på att klämmas av tågdörren när hon körde in sin barnvagn i tåget. Anledningen menar hon var att tågvärden hade för bråttom med att blåsa i visselpipan som signalerar att dörrarna stängs.
[...]
— Barnvagnen var placerad på ett sätt att den utgjorde en säkerhetsrisk. Enligt tågvärden vägrade passageraren att flytta på barnvagnen.
[...]
— Avvisningen skedde av två orsaker. Dels handlade det om att passageraren vägrade flytta på barnvagnen. En annan orsak var att hon använde kränkande svordomar som vi inte accepterar.
http://hd.se/landskrona/2010/03/24/hogg ... -slangdes/"offret" skrev:— Jag förväntar mig både ersättning och en ursäkt från Skånetrafiken. Det var kallt och min dotter hade varken mössa eller vantar, säger Donia Krayem.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Hej!
En Mustang Snake XL blir det. Nu eller i vår. Jag kan inte bestämma vilket som är klokast, att köpa cykel nu eller vänta till i vår eftersom min cykel trots allt fungerar.
Jag har sökt på ett cykelforum på nätet. Nån köpte en 3-växlad Mustang 1979 och letade nu, 30 år senare, efter en bättre cykel. Nån annan köpte en Skeppshult-cykel till sin mamma och den cykeln är nu helt sönderrostad. Vilket bevisar att man inte kan säga att en Skeppshult cykel är bra och en Mustang håller sämre kvalité. Vad man ska köpa för cykel beror helt på vad man är ute efter och vad den ska användas till. Hur länge cykeln håller beror också på hur bra man sköter den och hur mycket man kostar på den i form av reparationer och service.
Hälsningar
Lilla Gumman
En Mustang Snake XL blir det. Nu eller i vår. Jag kan inte bestämma vilket som är klokast, att köpa cykel nu eller vänta till i vår eftersom min cykel trots allt fungerar.
Jag har sökt på ett cykelforum på nätet. Nån köpte en 3-växlad Mustang 1979 och letade nu, 30 år senare, efter en bättre cykel. Nån annan köpte en Skeppshult-cykel till sin mamma och den cykeln är nu helt sönderrostad. Vilket bevisar att man inte kan säga att en Skeppshult cykel är bra och en Mustang håller sämre kvalité. Vad man ska köpa för cykel beror helt på vad man är ute efter och vad den ska användas till. Hur länge cykeln håller beror också på hur bra man sköter den och hur mycket man kostar på den i form av reparationer och service.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej!
Jag tror du har rätt, Sanny. Skeppshult gör bra cyklar. Men det handlar också om vad man ska ha den till.
När jag provcyklade Skeppshult Nova tyckte jag den var lite stor, plus att den kostade en hel del. Mustangen verkar vara något lägre, och så är den billigare också. Jag gillar att Mustangen har två handbromsar och fotbroms.
För tillfället har jag inte råd med varken en Skeppshult eller en Mustang. Mustangen kan jag kanske köpa i slutet på september, om allt går som det ska. En Skeppshult kan jag kanske köpa i vår.
Finns det ingen Skeppshult som är något lägre? Nu har jag en cykel med 26" däck (ramhöjden har jag inte exakt koll på) och i jämförelse med Skeppshult skiljer det kanske 10 cm eller nåt i sitthöjd. Cykelhandlaren sa att jag absolut kommer att vänja mig vid att Skeppshult-cykeln är högre. Jag kommer ju lätt upp för det är lågt insteg. Att den är högre att cykla på gör det ju mycket ovant/osäkert i början.
Om cykelaffären spänner kedjan gratis imorgon, blir det inte så akut att köpa ny cykel. Det pangar ibland när jag cyklar och är då trampan högst upp åker den ner till botten. Jag tycker det är lite läskigt att cykla när trampan far ner, men hittills har det gått bra och det borde vara enkelt att fixa. Att det är en spricka i framhjulet märks mest när jag cyklar i nedförsbackar eller trampar upp farten och låter hjulen rulla en bit, då blir det lite "ostadigt" och det bumpar till lite lätt varje gång sprickan kommer mot asfalten. Cykeln är inte farlig att cykla på eftersom maken kopplat bort handbromsen, det känns bara läskigt i mitt huvud.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag tror du har rätt, Sanny. Skeppshult gör bra cyklar. Men det handlar också om vad man ska ha den till.
När jag provcyklade Skeppshult Nova tyckte jag den var lite stor, plus att den kostade en hel del. Mustangen verkar vara något lägre, och så är den billigare också. Jag gillar att Mustangen har två handbromsar och fotbroms.
För tillfället har jag inte råd med varken en Skeppshult eller en Mustang. Mustangen kan jag kanske köpa i slutet på september, om allt går som det ska. En Skeppshult kan jag kanske köpa i vår.
Finns det ingen Skeppshult som är något lägre? Nu har jag en cykel med 26" däck (ramhöjden har jag inte exakt koll på) och i jämförelse med Skeppshult skiljer det kanske 10 cm eller nåt i sitthöjd. Cykelhandlaren sa att jag absolut kommer att vänja mig vid att Skeppshult-cykeln är högre. Jag kommer ju lätt upp för det är lågt insteg. Att den är högre att cykla på gör det ju mycket ovant/osäkert i början.
Om cykelaffären spänner kedjan gratis imorgon, blir det inte så akut att köpa ny cykel. Det pangar ibland när jag cyklar och är då trampan högst upp åker den ner till botten. Jag tycker det är lite läskigt att cykla när trampan far ner, men hittills har det gått bra och det borde vara enkelt att fixa. Att det är en spricka i framhjulet märks mest när jag cyklar i nedförsbackar eller trampar upp farten och låter hjulen rulla en bit, då blir det lite "ostadigt" och det bumpar till lite lätt varje gång sprickan kommer mot asfalten. Cykeln är inte farlig att cykla på eftersom maken kopplat bort handbromsen, det känns bara läskigt i mitt huvud.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej!
Hur fort man kan cykla måste ju bero på en kombination av kondition och cykel. Jag kan cykla 17 km/h på min cykel och maken kan cykla 27 km/h på sin. Om vi bytte cykel skulle jag inte per automatik kunna cykla 27 km/h även om det går lättare att cykla, och maken skulle förmodligen kunna köra mer än 17 km/h.
Hälsningar
Lilla Gumman
Hur fort man kan cykla måste ju bero på en kombination av kondition och cykel. Jag kan cykla 17 km/h på min cykel och maken kan cykla 27 km/h på sin. Om vi bytte cykel skulle jag inte per automatik kunna cykla 27 km/h även om det går lättare att cykla, och maken skulle förmodligen kunna köra mer än 17 km/h.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Det var medelhastighet, va? Den får man upp fort om man cyklar ofta, jag tror att ju sämre kondition man har, desto fortare går det att öka i medelhastighet.
Jag kan komma ner till, säkert, nästan halva tiden på samma sträcka (~2 mil) nu än innan när jag började cykla så långt. Jag gick iofs i de värsta uppförsbackarna och tog långa pauser i början. :/
Jag kan komma ner till, säkert, nästan halva tiden på samma sträcka (~2 mil) nu än innan när jag började cykla så långt. Jag gick iofs i de värsta uppförsbackarna och tog långa pauser i början. :/
Lilla Gumman skrev:Cykeln är inte farlig att cykla på eftersom maken kopplat bort handbromsen, det känns bara läskigt i mitt huvud.
Kan kedjan slinta så kan den också lätt gå eller hoppa av. Är handbromsen då bortkopplad så har du ingen broms, och därmed är cykeln farlig. Eller missförstod jag något?
Ja, det låter inget vidare.Zombie skrev:Lilla Gumman skrev:Cykeln är inte farlig att cykla på eftersom maken kopplat bort handbromsen, det känns bara läskigt i mitt huvud.
Kan kedjan slinta så kan den också lätt gå eller hoppa av. Är handbromsen då bortkopplad så har du ingen broms, och därmed är cykeln farlig. Eller missförstod jag något?
Dessutom har man inte någon känsla i hjärnan.. Det är nog i magen, händerna, eller något annat organ som du känner obehag pga. handbromsen.
Hej!
Japp, det var medlehastighet. I måndags cyklade jag 34 km på 2 timmar och 5 minuter. Jag avrundade det till 34 km på 2 timmar och medelhastigheten blev då 17 km/h. I själva verket cyklar man ju saktare när det går uppför och fortare när det lutar neråt. Maken hävdade idag vid en diskussion att han lätt kan cykla 27 km/h på sin nya cykel. Men det är ju bara ett genomsnitt det med.
Tiden som man är borta hemifrån blir ju oftast något längre eftersom man ibland stannar och dricker vatten, måste stanna för trafikljus o.s.v.
Hälsningar
Lilla Gumman
Japp, det var medlehastighet. I måndags cyklade jag 34 km på 2 timmar och 5 minuter. Jag avrundade det till 34 km på 2 timmar och medelhastigheten blev då 17 km/h. I själva verket cyklar man ju saktare när det går uppför och fortare när det lutar neråt. Maken hävdade idag vid en diskussion att han lätt kan cykla 27 km/h på sin nya cykel. Men det är ju bara ett genomsnitt det med.
Tiden som man är borta hemifrån blir ju oftast något längre eftersom man ibland stannar och dricker vatten, måste stanna för trafikljus o.s.v.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej!
Mina päron ska ge mig en Skeppshult Nova. *glad som en lärka*
Cykelhandlaren sa att jag skulle passa på nu, det är cykelrea. Skeppshultcykeln kostar nu 6925 kr på rea. Cykelhandlaren ger 500 kr för min gamla cykel, han kan inte få det när han säljer den men han ger mig det ändå. Så totalpriset blir 6425, och jag behöver inte betala en enda krona.
Jag ska till cykelaffären nu och prata med dem hur man löser det hela praktiskt med pengar. Antingen faktura till mina föräldrar, eller om de kan få pengar på måndag. Har ingen aning, men cykelhandlaren vet.
Hälsningar
Lilla Gumman
Mina päron ska ge mig en Skeppshult Nova. *glad som en lärka*
Cykelhandlaren sa att jag skulle passa på nu, det är cykelrea. Skeppshultcykeln kostar nu 6925 kr på rea. Cykelhandlaren ger 500 kr för min gamla cykel, han kan inte få det när han säljer den men han ger mig det ändå. Så totalpriset blir 6425, och jag behöver inte betala en enda krona.
Jag ska till cykelaffären nu och prata med dem hur man löser det hela praktiskt med pengar. Antingen faktura till mina föräldrar, eller om de kan få pengar på måndag. Har ingen aning, men cykelhandlaren vet.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Cykelhandlaren sa att jag skulle passa på nu, det är cykelrea.
Så säger de alltid, det är också ett försäljartrick; "passa på nu!" "rea!" "ta chansen!"
Vad som händer är att säljaren försöker få kunderna att tro att det är bråttom att köpa.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Har du redan bestämt dig för vilken modell du ska välja?
Annars har Cykelhuset rea just nu. De har tre butiker, två i GBG och en i Vänersborg. Cykelhuset är min favoritaffär för cyklar, de har kvalitet o kunnande.
Ring gärna och prata med den för i dagens GP har de annons på en Skeppshult som inte syns på hemsidan.
Du kanske känner nån i GBG-regionen som kan handla och transportera åt dig?
Annars har Cykelhuset rea just nu. De har tre butiker, två i GBG och en i Vänersborg. Cykelhuset är min favoritaffär för cyklar, de har kvalitet o kunnande.
Ring gärna och prata med den för i dagens GP har de annons på en Skeppshult som inte syns på hemsidan.
Du kanske känner nån i GBG-regionen som kan handla och transportera åt dig?
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag glömde ge länken:
www.cykelhuset.se
Tidningsannonsen har ingen Skeppshult utan en Sjösala:
Sjösala Carmencita 4495;- (5595:-)
28" damcykel med 7-vxl Shimano. Fullt utrustad med dubbelbottnad e fälgar, navgenerator, alu-rum, korg, kjolsnät (eller vad det kallas).
www.cykelhuset.se
Tidningsannonsen har ingen Skeppshult utan en Sjösala:
Sjösala Carmencita 4495;- (5595:-)
28" damcykel med 7-vxl Shimano. Fullt utrustad med dubbelbottnad e fälgar, navgenerator, alu-rum, korg, kjolsnät (eller vad det kallas).
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Återgå till Intressanta intressen