Har du hjälp av yttre saker för att vardagen ska fungera?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Behöver du hjälp av yttre saker för att vardagen ska fungera?

Jag har boendestöd
1
2%
Jag har ett schema uppsatt på väggen
1
2%
Jag skriver listor/har fasta listor att följa
1
2%
Jag använder Handifon, smartphone eller liknande
1
2%
Jag har boendestöd + scheman, listor eller Handifon
8
19%
Jag behöver yttre hjälpmedel men har inga
7
17%
Jag använder kalender/mobiltelefon för att hålla koll på saker
13
31%
Jag klarar mig alldeles utmärkt utan yttre hjälpmedel
10
24%

Antal röster : 42

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-27 21:59:21

Hej!

jorand skrev:Jag har faktiskt en sån där yttre sak som (åtminstone oftast) fungerar som ett hjälpmedel för att vardagen ska fungera. Tror inte jag skulle klara mig utan den i alla fall, finns dock ej med på listan.

Vill du skriva vad? Penna och papper kanske? Eller en sån där liten pryl där man ritar/skriver nåt och sen kan sudda ut det och använda det igen och igen (finns numera i fickformat, Hello Kitty, och inte som stor leksaks-pryl).

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav serpentin » 2010-08-01 10:01:31

Jag har Handi, inte Handifon men jag valde ändå det alternativet. Den är dålig, otillfredsställande, onödigt enkel och onödigt krånglig på en o samma gång.

Jag vill ha en liten handdator med kalenderprogram och påminnelsefunktion mm i Windowsmiljö ungefär. Fler funktioner än i Handi och det ska vara smidigare att komma åt funktionerna. Har letat efter program till Handin på svenska men inte hittat något.

Jag är väldigt bra på att skriva listor och väldigt bra på att glömma läsa dem.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2010-08-01 10:04:42

tahlia skrev:Nej. Inga "hjälpmedel". Betyder det att jag inte är funktionshindrad?

Beror på hur bra du får livet att fungera, utan hjälpmedel. ;-)
serpentin
Inaktiv

Inläggav serpentin » 2010-08-01 10:05:35

Jag har haft boendestöd men den insatsen vill jag kalla stjälpmedel. De krånglade bara till allt.
serpentin
Inaktiv

Inläggav Lavender_Blue » 2010-08-01 12:29:57

Lakrits skrev:Annars förlitar jag mig på entropiprincipen, d.v.s. att alla papper och attiraljer som ligger jämnt utspridda över bostaden inom några miljarder år kommer att hamna på rätt plats alldeles på egen hand.

Lakrits - du är den stora behållningen med Aspergerforum :D

Själv använder jag mobiltelefon, kalender och lappar. Men när hyperfokus slår till så hjälper inget ...
Lavender_Blue

Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-02 16:50:15

Hej!

Jag hittade en sida med olika typer av planeringsverktyg för utskrift.
Den som behöver struktur i form av listor, scheman eller annat kan ta sig en titt där. Det är på engelska.
http://www.holdthatthought.com/free.php

Jag gillade Weekly Organizer. Där kan man skriva in vad man ska göra måndag-fredag, men det finns även plats för anteckningar och att göra lista, shoppinglista m.m.

Den som inte gillar den amerikanska stilen kan ju enkelt skapa en egen i Excel eller motsvarande kalkylprogram. Det är ju bara att rita kantlinjer runt cellerna. Tjockare kantlinjer runt varje sak, tunnare kantlinjer där man ska skriva.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav aspiemelly » 2010-08-02 16:54:37

Bra länk du hittade Lilla Gumman, för dom som inte vill ha engelska kan man ju alltid använda tipex-tejp och skriva på svenska själv.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav vallesmamma » 2010-08-02 18:01:48

Här i Luleå finns varken Boendestöd eller Hab. för vuxna! Tur att dem har Synq men det är bara en viss tid. Har ansökt om kontaktperson. Jag får alltså ingen hjälp med hushållet.
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav serpentin » 2010-08-02 18:09:02

vallesmamma skrev:Här i Luleå finns varken Boendestöd eller Hab.

Visst finns det boendestöd: http://www.lulea.se/politikkommun/forva ... 08371.html
serpentin
Inaktiv

Inläggav Truly » 2010-08-03 1:36:41

Jag har inga "yttre" hjälpmedel som jag fått av någon. Däremot har jag en del egna påhittade lösningar för att förenkla vardagen.

Då det gäller boendestöd eller personer som kommer hem och hjälper till så vet jag inte om jag skulle orka med det. Jag skulle förmodligen få ågest bara av att veta om att de kommer två gånger i veckan. Och de dagarna skulle jag springa runt som en tok i huset och städa och ordna och sortera bara för att lugna ned mig .

Handifon vet jag inte ens vad det är. Jag tror någon skickade en länk någon gång tidigare i en tråd, men jag har redan glömt bort vad det var för något.
Jag blir lite nojjig för allt nytt. Jag tror inte jag skulle ta emot en handifon även om den var bra. För jag orkar inte lära mig nya saker. Jag orkar inte. Det tar sån energi att förändra något i min vardag och att få en ny manick skulle ge mig ångest. Jag vägrar ju ta emot insulinpump just av den anledningen. Jag litar inte på skiten, men mest är det nog för jag är så van vid det gamla och vill inte göra någon förändring av mina rutiner.

Scheman över allt viktigt har jag tre stycken.
En whiteboard i köket där jag skriver familjens alla aktiviteter en vecka i taget.
En mindre kalender som hänger ovanför micron där jag skriver upp alla läkar-, tandläkar-, psykolog-, dietist-, sjukgymnast-, fotterapeft- och ögonläkartider för hela familjen för att hålla alla viktiga tider på ett och samma ställe.
Sen en STOR kalender där jag skriver precis allt från skolmöten till läkarbesök till tvätt-tider för hela året, den ligger på köksbänken bredvid micron.

Listor undrar jag lite över. Vad menas med det? Är det typ att man vet att man ska städa en dag, och då har man gjort en lista på exakt vilka saker som ska innefatta den städningen, t.ex. :

- plocka undan tidningar
- plocka bort torkade blomblad
- vattna blommorna
- sortera posten
- dammtorka
- dammsuga
- skura
- osv...

Om det är såna typer av listor så har jag dem i överflöd. Men jag följer dem i stort sett aldrig. Jag kan börja i slutet av en lista och sluta mitt i. Och sen ser jag att jag inte gjort mer än 2-3 saker på listan men en jävla massa annat som INTE stod med på listan... :lol:
Och inte hinner jag göra klar de sakerna på listan för sen ska man ju laga middag och planera inför morgondagens jobbarlunch, packa dagisväskor, dosera dotterns dosett. Fixa sjukgymnastik och hela jävla baletten. Kolla blodsocker, äta kvällsmat, tvätta nedkissade täcken och kläder...bla, bla, bla, bla....

Äh, det är sjukt stressigt mitt liv. Och inte blir det bättre av en massa scheman, listor och jox. Det blir bara ännu mer att hålla reda på.

Ja, jag vet. Ett jävligt paradoxalt inlägg fullt med motsägelser. :roll: :lol:
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Inläggav KandiShaker » 2010-08-03 1:45:38

Nej nej, sånt behöver inte jag.

Däremot är jag helt beroende av min kalender på mobilen... Den har hightech larm och grejer, helt perfekt. Utan den skulle mina vardag krasha, eftersom jag skulle glömt precis allting.

Haha, det roligaste var den gången jag minsann tyckte att jag kunde skita i den där dumfankalendern, så jag slutade använda den en vecka.
Då ringer telefonen och en kvinnoröst skriker "HÖRRÖ! Du hade möte här den här tiden och den här platsen! Varför kom du inte?!"

Pinsamt.
KandiShaker

Anslöt: 2010-06-15

Inläggav lillmupp » 2010-08-12 12:27:29

Mitt liv finns i min kalender. Utan den skulle jag nog inte ens komma ihåg att gå upp ur sängen..
Allt jag ska göra skriver jag ner i listform och bockar av så jag inte glömmer bort vad jag gjort/ska göra. Prioriterar i dessa listor oxo för att inte bli frusterad över det som inte blivit gjort än.
Många säger att detta är väl vanlig planering av sin dag men då har de inte sett mina listor och hur hjälplös jag är utan dem. :)
lillmupp

Anslöt: 2009-02-28

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in