Ordning på kläder??

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Ordning på kläder??

Inläggav Skruttibangbang » 2010-08-01 9:42:21

Fler som har svårt få ordning på kläder o ha ordning??

Tips som gjort det lättare för er än en enda låda med allt i haha
Skruttibangbang

Anslöt: 2010-07-30

Inläggav Micke_B » 2010-08-01 10:03:32

jag har olika hyllor i min garderob till olika saker tex en hylla för underkläder en för sockar en för t-shirts en för jeans osv då vet jag vart jag har allt det e simpelt och praktiskt
Micke_B

Anslöt: 2010-07-17

Inläggav Lavender_Blue » 2010-08-01 11:52:44

Istället för att ha en stor byrå med stora lådor där kläder kommer i oordning: ha flera små lådor där allt hålls separat. En för strumpor, en för underkläder osv.

Ta för vana att alltid vika tröjor och byxor snyggt (be någon visa dig om du inte har lärt dig det), och lägg dem på olika hyllor. Jag tycker att även om det tar mera plats att ha en hylla för t-shirts, en hylla för långärmat, en för byxor osv så är det värt det, eftersom det inte stökas till när man skall leta.

Har man olika sorters kläder på samma ställe så blir det lätt knöligt och kaos när man skall leta upp Just Den Där tröjan.

Men nyckelordet här är nog att vika snyggt och prydligt - inte bara slänga in i ett skåp efter tvätt.

Lycka till :)
Lavender_Blue

Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Lavender_Blue » 2010-08-01 11:58:52

Om du exempelvis har bara en enda stor garderob, kan du köpa fina lådor i olika storlekar från IKEA, de har sådana man kan märka med text också.

Möjligheterna är oändliga. Om du har svårt med koncentrationen (inte har ro att läsa text på lådor etc), kan det vara ett alternativ att ha olika färger på lådorna. Blå låda till strumpor, röd låda till underkläder, grön låda till mössor och vantar osv.

IKEA förvaring
Lavender_Blue

Inläggav Glimma » 2010-08-01 12:21:35

Då får jag tipsa om GALGAR De är också ett väldigt bra sätt att hålla ordning på kläder. Har man ingen "hängaklädergarderob" kanske man kan köpa separat klädhängare. Med galgar behöver man inte vika kläder & man ser kläderna tydligare. Tycker jag! Min mamma brukar använda gamla glassförpackningar, sådana stora a la GB-glass, att lägga underkläder & andra småsaker i. Ett tips om man inte vill lägga pengar på sådant. När det gäller galgar så brukar jag vänta med att stryka kläderna tills jag ska använda dem. Så jag hänger in dem direkt när jag har tvättat oavsett om de är skrynkliga eller inte. Jag brukar inte orka stryka direkt efter att jag har tvättat.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav MsTibbs » 2010-08-01 12:49:10

Jag har en hylla för varje plagg i garderoben, t-shirts, underkläder, byxor och tjocka tröjor. Mitt enda problem är att jag har fyra ånger fler t-shirts än jag behöver. I och för sig är de i olika storlekar, men ändå.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Parvlon » 2010-08-01 12:57:37

Jag har tre garderober som används med kläder i, och i två stycken av dem klättrar katterna. Ska nog flytta in mina andra garderober i rummet i framtiden, men har massa saker i vägen bla. golvplankor som hänger i luften. Orka..
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Lavender_Blue » 2010-08-01 13:11:51

MsTibbs skrev:Jag har en hylla för varje plagg i garderoben, t-shirts, underkläder, byxor och tjocka tröjor. Mitt enda problem är att jag har fyra ånger fler t-shirts än jag behöver. I och för sig är de i olika storlekar, men ändå.

När jag "flyttade hemifrån" (dvs när jag separerade) var ett av mina projekt att minska garderobsinnehållet. Bar fyra svarta säckar till Myrorna och sålde en massa på Tradera. Jag mådde oerhört mycket bättre av att sortera ut. (Men vilken jävla smärta och ångest under tiden!)

När det gällde t-shirts och sådant man inte får något för på Tradera, så gjorde jag så här:

Först fick jag plocka ut en fjärdedel Helt Nödvändiga tröjor. Under en månads tid fick jag bara använda dem och resten låg i kartonger. Efter en månad fick jag lov att öppna kartongen och plocka fram en fjärdedel till. Resten fick Myrorna.

Men det kanske inte är lika lätt om man varierar i vikt?
Lavender_Blue

Inläggav svartamolnet » 2010-08-01 13:25:57

Jag har svårt att ha ordning på allt, utom i stallet där jag är jättepetig.

Tvättade kläder hamnar i en stor tvättkorg som är helt översvämmad. När det är fyra i familjen är det inte så lyckat.

Det man borde göra är förstås att vika och lägga in allt där det ska vara, men jag orkar inte helt enkelt. Vi har lådor för underkläder, hyllor för andra kläder och galgar för skjortor. Problemet är bara orken.
svartamolnet

Anslöt: 2009-09-25

tack hur som:)

Inläggav Skruttibangbang » 2010-08-01 13:27:01

Här e de kaos me kläder o planering för VAD barn ska ha med sig till dagis etc... Hua..

:wink:
Skruttibangbang

Anslöt: 2010-07-30

Inläggav Shadow » 2010-08-01 15:28:59

Jag har 1 garderob med små lådor en för strumpor, underkläder, undanlagda skor och linnen. Sedan har jag en stor garderob med lådor för byxor och tröjor, t-shirts och sådant. Sedan en för galjar där jag hänger klänningar, skjortor, kjolar och sådant.

Men är det ordning i rummet med alla dessa kläder? NEJ! Rena röran!!
Skulle behöva en galjstång eller något haha xD
Shadow

Anslöt: 2010-02-22

Inläggav MsTibbs » 2010-08-01 16:20:52

Lavender_Blue skrev:Men det kanske inte är lika lätt om man varierar i vikt?

Precis. Jag har endel splitter nya plagg som jag skall ha när jag blir litet smalare... om någonsin. Men jag älskar dem, så jag vill inte sälja... Jag har fullt i källarförrådet med gamla kläder, ändå försöker jag slänga när saker blir blekta eller noppriga.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-08-01 18:51:21

Jag har nära på perfekt ordning bland mina kläder. Jag har haft mycket röra i mitt liv, men aldrig bland kläderna. Det skulle inte fungera, och jag tror inte att jag vet hur jag skulle ordna så att det blev röra.

Olika slags kläder (typ underbyxor, strumpor, T-shirtar, skjortor, blusar, byxor, kjolar) har olika plats, olika hyllor o.s.v.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in