Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Meppe » 2010-07-29 17:59:14

Azp, jag tycker som många andra att det låter som om de kortat ner sina svar och menar i princip "Jag tycker att den andra laxen är godare". Efter att ha chattat med en del "Normalt Tokiga" (eget sätt att läsa ut NT) har jag insett att de omedvetet kortar ner sina svar, och inte inser att det förkortat betyder något helt annat än det de försökt säga.

Tyvärr har jag inga bra tips, eftersom mina reflexer gör att jag i de lägena börjar be om ursäkt för att jag inte förstått. Det är inget jag kan göra åt det (se min signatur), men det är verkligen inte att rekommendera.

Jag vet efter att ha läst hela tråden att det här kan vara obefogat, men jag vågar inte skicka inlägget utan att be treeman om ursäkt för att jag är ung. Så, treeman, förlåt att jag bara är 18 år.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav treeman » 2010-07-29 18:01:14

Baevern skrev:@treeman Om du säger "fin rosa elefant" kommer vem som helst undra vadfan du babblar om :-)012

LOL

Kanske du har rätt där.... skiter i att säga det mer då.
:|
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav azp » 2010-07-29 22:57:57

treeman skrev:
azp skrev:Anser du inte heller då att jag har asperger isåfall (som du skrev i ditt första inlägg)?

Om du fortfarande anser att jag har asperger, vad baserar du det på isåfall?

Du skulle nog kunna ha Asperger Syndrom. Baserar den spekulationen på att du verkar hänga upp dej på vad folk säger, "ordagrannt".

De flesta människor har inte en tanke på att tolka vad andra säger ordagrannt.

Jag har mest umgåtts med icke autistiska och har kunnat säga ungefär vad som helst.

Ingen av de icke-autistiska har någonsin haft den minsta tendens att tolka vad jag sagt "ordagrannt". De hör helheten i det jag sagt, sen om hälften jag sa var skit så bryr dom inte sig.

Som jag upplevt det:
Icke-autistiska som lyssnar på det man säger, de lägger ihop allt man sagt till en helhet blixtsnabbt och läser "mellan raderna". De skippar allt irrelevant. Jag kan lägga in "fin rosa elefant" nånstans om jag pratar i 20 sekunder. Många icke-autistiska skulle inte bry sig.
:)

Autistiska hänger upp sig på kanske bara ett ord man sagt som kanske inte passar in just på det stället i meningen. De ser mer till detaljerna i det man säger, än till helheten. De tolkar mer eller mindre "ordagrannt".
Lägga in "fin rosa elefant" när jag pratar om nåt 20 sekunder med en autist så lär de inte oftast inte skippa "fin rosa elefant". De kommer undra vad i helvete jag mumlar om elefanter för... hehe.
:)

Du påstår att autistiska (autistspektrum?) personer tolkar ordagrant och att icke-autistiska läser helheten/mellan raderna, och att det är baserat på dina egna upplevelser.
Har du möjligtvis någon annan källa som kan styrka det påståendet?
azp
Ny medlem

Anslöt: 2010-07-28

Inläggav azp » 2010-07-29 23:08:53

Ställer samma fråga till er andra. Om någon av er känner till någon källa som kan styrka ovanstående påstående så ange den gärna!
azp
Ny medlem

Inläggav treeman » 2010-07-30 0:08:47

azp skrev:Du påstår att autistiska (autistspektrum?) personer tolkar ordagrant och att icke-autistiska läser helheten/mellan raderna, och att det är baserat på dina egna upplevelser.
Har du möjligtvis någon annan källa som kan styrka det påståendet?

Har ingen källa att hänvisa till. Det är vad min "utredande psykolog" sa till mig under min utredning. Då jag fick Asperger Diagnos.

AS personer ser/lägger märke till detaljer mer än andra. Det är jag säker på dock. Vi har talang för det.

Min psykolog sa folk med Asperger INTE KAN se helheten så bra. Eller är dåliga på det. Jag är dock hur bra som helt på att se helheten. Mild Asperger troligtvis eller har jag tränat upp förmågan under min Universitets-studier.
treeman
Inaktiv

Re: Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Inläggav Alien » 2010-07-30 1:04:18

azp skrev:Hej! Detta är mitt första inlägg. Jag har inte fått någon diagnos men jag väntar på utredning.

Nedan följer ett exempel på en konversation som kan uppkomma i min vardag som jag kan reagera på. Vi sitter vid matbordet och äter.

Jag: Jag tycker att den här laxen är godare än den andra sorten vi brukar köpa!
Person2: Nej.
Person3: Nej.

Som jag uppfattar det säger de entydigt "Nej, det tycker du inte alls!". Dom kanske menar något annat, tex att de inte håller med, men det är inte det de säger ordagrannt! Hur uppfattar ni en sådan konversation?

Jag tolkar att personerna 2 och 3 menar:
"Nej, det tycker inte jag."
Det i sin tur kan betyda
1) den smakar likadant, ingen skillnad
2) den "vanliga laxen" smakar godare

Detta tolkar jag beroende på vad som är rimligt och logiskt. Jag anser inte det verkar rimligt att andra skulle påstå att du inte själv vet vad du tycker.

Personer med Aspergers syndrom kan ha ett stort ordförråd men kan ändå ha mycket svårt att kommunicera på ett funktionellt sätt. Ofta har man svårt att förstå att ett ord kan ha flera betydelser och att betydelsen beror på i vilket sammanhang ordet används eller med vilket tonfall det uttalas. Det är mycket vanligt att man tolkar det som sägs eller skrivs bokstavligt. Det gör att ironi, ordvitsar och metaforer kan bli obegripliga.
Autismforum: Aspergers syndrom
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav azp » 2010-07-30 22:55:07

Alien skrev:
Personer med Aspergers syndrom kan ha ett stort ordförråd men kan ändå ha mycket svårt att kommunicera på ett funktionellt sätt. Ofta har man svårt att förstå att ett ord kan ha flera betydelser och att betydelsen beror på i vilket sammanhang ordet används eller med vilket tonfall det uttalas. Det är mycket vanligt att man tolkar det som sägs eller skrivs bokstavligt. Det gör att ironi, ordvitsar och metaforer kan bli obegripliga.
Autismforum: Aspergers syndrom

Det där verkar på sätt och vis stärka treemans påstående. En följdfråga är vad det i sig kan bero på. Vad mer exakt är den bakomliggande orsaken till att personer med Aspergers syndrom vanligtvis tolkar det som sägs eller skrivs bokstavligt?
azp
Ny medlem

Inläggav treeman » 2010-07-30 23:54:59

azp:
Du verkar vara en stark människa. Ger inte upp i första taget.

*hatten av för dej*
treeman
Inaktiv

Inläggav solros » 2010-08-01 21:03:52

..
Senast redigerad av solros 2010-08-01 21:11:22, redigerad totalt 1 gång.
solros
Ny medlem

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav solros » 2010-08-01 21:08:30

azp skrev:Hej! Detta är mitt första inlägg. Jag har inte fått någon diagnos men jag väntar på utredning.

Nedan följer ett exempel på en konversation som kan uppkomma i min vardag som jag kan reagera på. Vi sitter vid matbordet och äter.

Jag: Jag tycker att den här laxen är godare än den andra sorten vi brukar köpa!
Person2: Nej.
Person3: Nej.

Som jag uppfattar det säger de entydigt "Nej, det tycker du inte alls!". Dom kanske menar något annat, tex att de inte håller med, men det är inte det de säger ordagrannt! Hur uppfattar ni en sådan konversation?

Du kanske kan fråga vad de menar med sitt nej i detta sammanhang om det händer flera gånger och det är oklart vad de menar riktigt.

I det här fallet har jag tolkat det som att de menar att de tycker att den andra sorten var godare och alltså inte håller med dig.
Fast jag skulle nog svarat nej jag tycker den andra sorten var godare eller nåt, inte bara nej om jag varit en av de här personerna i ditt exempel.

Om det varit en viss släkting till mig som sagt nej när jag uttryckt min åsikt om hur maten smakade när jag var yngre så har ett nej förmodligen betytt ungefär "nej du har fel för jag tycker inte likadant".
Fast i mitt fall var det t.ex om jag tyckte maten smakade för salt eller bränt, "nej det gör den inte alls det" fick jag då till svar oftast.
Jag tolkade det iallafall som att min upplevelse var fel, jag fick inte tycka det jag tyckte eller känna det jag kände heller.

Men det finns ju inget rätt eller fel utan bara olika upplevelser och åsikter om hur hur maten smakar och vilken som är godast om man jämför, men jag fick ofta känna att jag hade fel i mina upplevelser och känslor om jag talade om dom, och att jag inte fick känna det jag kände, därav reaktionen och svaret på ditt inlägg.
solros
Ny medlem

Inläggav solros » 2010-08-01 21:31:42

hann inte ändra ovanstående, det var det första jag skrev på detta forum och kanske det sista också.
Jag skulle ändra till att personerna förmodligen menade att det inte var någon skillnad i smak på laxarna eller att den andra sorten var bättre.
Jag kanske feltolkat den person som jag skrev om också men jag tror inte det för där var det mer än bara nej jag fick höra.
Tyvärr så var det länge sedan då ingen Aspergerdiagnos fanns.
solros
Ny medlem

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in