Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav clivia » 2010-07-26 19:57:36

Bali skrev:... du vid 35 - års ålder får frågan " Vuxen eller skolungdom ? " av busschauffören.

Yup. Eller blir sedd som suspekt ungdom som köper ut sprit på systembolaget och kassörskan kontrollerar att leget är äkta :D 8)
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav clivia » 2010-07-26 20:00:41

zinklo skrev:... När du inte märkt att du hållit på med samma sak i 12 timmar förrän någon säger det till dig.

EDIT: Nedrans, såg nu att andypandy skrev något i ett alltför liknande stuk.

Mitt första gång med World of Warcraft då en vän tog det med sig..
..han kom hem på morgonen för visa det nya spelet som var alfa-version.
15h senare säger han "jag ska hem". Först då kommer jag på att "just, ja, jag har besök" :D
Då blir jag informerad av min dåvarande rumskompis att denna vän väntat på mig i 15h och att jag suttit framklistrat framför detta nya spel, utan knappt att blinka och utan mat :D. Lite ooops.
clivia

Inläggav clivia » 2010-07-26 20:06:22

..du haft ett möte med någon och inser efter mötet är över att du kan inte minans hur personen såg ut för du glömde att titta på personen när ni pratade/umgicks...
clivia

Inläggav Meppe » 2010-07-26 20:10:43

...du ser ett tal i en kommentar på DN, misstänker att det inte stämmer, räknar själv och kommer fram till att det mycket riktigt var några tiondelar fel.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav treeman » 2010-07-26 21:27:05

... när man glömt det finns "andra" människor som man kan umgås med.

Fan jag måste ut på stan och fiiika med nån nu.
:O
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Savanten Svante » 2010-07-26 21:51:00

...nån frågar dig "hur många bloggar HAR du egentligen" och eftersom bloggar är ett av dina specialintressen, så kan du inte svara korrekt, utan att logga in och räkna!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav alfapetsmamma » 2010-07-27 0:14:30

du skriver beundrarbrev till en författare och inte kan låta bli att halka in på ditt nuvarande specialintresse i brevet (fast författaren inte skriver om det eller det eg finns nån rimlig anledning vad nu en rimlig anledning är..).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav treeman » 2010-07-27 1:21:25

... nästan allt du tänker på är att ha sex, 100 gånger om dagen. Ditt specialintresse och ditt skäl att UNDVIKA all medicinering.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-07-27 14:36:19

...när du är på besök hos en släkting och det knackar på dörren så vägrar du öppna den eftersom du inte bor där och därför inte anser att det är ditt ansvar
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav nallen » 2010-07-27 15:23:48

Är inte det självklart?!?
Precis som att man inte svarar i andras telefoner eller lånar nåns tandborste.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav monoton » 2010-09-02 17:31:58

...när du efter skrivit en prestentation i en timme i försök att så noggrant som möjligt beskriva sig själv, undrar hur man ska spara presentationen och försöker att uppdatera sidan i tron på att det sparas aoutomatiskt och allting försvinner, varav du ger upp i ren frustation. När du har haft problem med att hitta den här tråden skriver du det här, markerar texten om och om igen på gränsen till att ta bort inlägget. För detta är en fråga om det är lönt att skicka eller ej. Tills slut skickar du det och ångrar dig gruuuvligt.
Senast redigerad av monoton 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
monoton
Ny medlem

Anslöt: 2010-08-02

Inläggav matterik » 2010-09-02 18:31:45

När du blir helt socialt trött av att jobba trots att du har suttit själv i ditt eget rum under hela tiden på jobbet och bara varit social under en lunch. Och sedan upplever en social trötthet över att du måste stå bredvid andra på en affär och det finns andra människor där, det är ju väldigt socialt uttröttande i sig att det finns andra människor i samma rum.
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav KrigarSjäl » 2010-09-03 23:25:43

...när din uppfattning om vad som är kul är diametralt motsatt din omgivnings.

...när du drar dig undan sociala tillställningar.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Glimma » 2010-09-04 10:28:51

MsTibbs skrev:...om du lagar hemmagjord näringsriktig mat till din hund och din baby, trots att du själv sällan äter annat än en kopp kaffe och microvänliga halvfabrikat.

...du använder fraser som du är övertygad om är exakta banduppspelningar av det du har lagrat i huvudet.

...du blir förvånad du någon ber dig "föreställa dig" någonting, eftersom ditt huvud ALLTID visar bilder och videoinspelningar av saker.

...du vet att du kommer bli "damen med katterna" (hundarna, ödlorna...) när du blir gammal.

...du vill brova bungy-jump, hoppa i fallskärm eller bergsklättring, menundviker det då du skulle behöva ta dig genom tätbefolkade områden för att ta dig dit.

...du automatiskt kopierar omgivningens gester, tonlägen och uttryckssätt så noga att du inte vet vem du skulle vara om du hade haft en annan omgivning.

...du många gånger tänkt tanken "gå och dö" till folk (fast inte sagt det högt).

...om du som barn, när andra föredrog att spela boll, tyckte om att istället snurra på leksaksbilarnas hjul.

...om du har spenderat mycket tid åt att se på snurrande fläktar, blinkande lampor och lyssna på repetitiva ljud.

...du skriver om ett ämne, exempelvis fläktar, kommer ihåg när du ar liten och var i en affär där de hade extrapris på fläktar och n boll "svävade" i fläktströmmen och...

...om du anser att du själv är den mest intressanta personen som finns och att andra inte insett det än, därför att de inte lärk känna dig ordentligt än.

...om du lärt dig säga "Varför då?" på många olika språk.

...att du inte kan göra vad din chef ber dig att göra, före du vet syftet med att göra så, eftersom du inte vill spendera tid att göra någonting meningslöst.

...du blir kollad från tid till annan, av folk som vill veta om du faktiskt "vet allt"!.

...om du kom försent bara för att du var tvungen att städa undan några saker du irriterade dig på först (extrapoäng om du dessutom inte är jätteordningssam annars).

...om du vägrar att låta din tonåring göra sig av med sina lego-bitar, bara för att du inte vill mista chansen att få leka med dem själv någon gång igen.

...om du blir jättebesviken på dig själv om du inte vet något du behöver veta, när du faktiskt borde vetat just det!.

...du väljer vilken hyllrad du går till i affären, beroende på om det finns andra kunder där redan eller om det är tomt.

...du spenderar mycket extra tid och möda på att själv klura ut svaret på något, istället för att spendera en halv minut att fråga någon som vet. (Extra poäng om du har höjd puls när du väl frågar andra något, i synnerhet om du kan HÖRA dina egna hjärtslag...).

...om din spontana reaktion är: "Jag gjorde ingenting fel!!"

...om du någon gång tittat på dina fötter och tänkt att "de befinner sig ungefär 150cm från mitt ansikte".

...om du som tjej har tänkt att "jag kommer aldrig bli någon modell för jag har för många skrubbsår på knäna"..

...om du år i förväg visste att du inte kom att gå till din gymnasiebal.

...när balen väl kom, skulle du inte gått dit, ens om någon mutat dig att gå.

...om du vet exakt vem Temple Grandin är (och Christoffer Gillberg och Gunilla Gerland och Tony Attwood och Uta Frith).

...när du ser ordet "Nike" tänker du "just do it!", och du kommer ihåg ytterligare mängder av sådana citat, filmrepliker, inledningsmusik och de dyker upp i huvudet på dig dagligen.

...om du känner igen dig i "You might be an aspie..."-skämten och du inte vet om du ska skratta eller gråta..

...om du såm medelålders inte vet vad ditt huvudämne är; Svenska, Datakunskap, Kvantfysik, Konsthistoria, Psykologi, Egyptologi eller vad ditt för-tillfället specialintresse är, ELLER om du hellre skall satsa på att skapa ditt alldeles egna forskningsfält....

...om du går in i en affär med jättedyra smycken och designerkläder, när du lyckas snubbla över dina egna skosnören vilket tvingar dig till slutsatsen att oavsett om du hade haft råd att köpa alla dyra sakeri affären, så skulle du högst sannolikt inte lyckas passera som "sofistikerad".

...om tanken "det måste finnas någon sorts logik i detta" är en viktig del av ditt liv.

...om du hållit fast vid en hobby så intensivt och länge att du gör dig själv illa.

...om du någon gång önskat att du var Lisbeth Salander eller Sherlock Holmes.

...om du bar manchesterbyxor långt innan/efter det var modernt att göra det.

...om du var faschinerad av rymden långt innan Star Trek blev populärt.

...om ordet "logik" appelerar till ditt hjärta, men ordet "kärlek" vanligtvis ramlar bort.

...om du någonsin suttit i en bil där en medpassagerare talat för högt/lågt och du omedvetet sträkt ut handen mot stereon för att justera volymen på rösten.

...om du svarar på frågor du hör på TV och gör sarkastiska kommentarer på hur dum tv-reklamen som just nu visas är.

...om du verkligen hatar journalister som går fram till gråtande änkor och ställer frågor som "Är du ledsen? Tala om hur ledsen du är?".

...om det tar tre gånger så lång tid för dig som för NT:s att ta reda på om det är säkert att köra ut på en starkare trafikerad gata.

...att de bakom dig i vägskälen verkligen hatar dig.

...iom du kör som en pensionär, trots att du bara är 23 år.

...om du verkligen fått andra att skämmas, genom att tala kinesiska till vilt främmande barn (även om de främmande barnen faktiskt var kineser)..

...om du säger till ditt vuxna barn med autism: "Jag hatar verkligen mitt liv!" och du får svaret "Jag vet, du klagar på det hela tiden."

...att du tycker att katalysator är ett roligt ord, och katamaran, katatonisk, Catalan, katalog, katastrof, katakomb, för alla startar med "katt".

...om du närmar dig 30 år och fortfarande inte har blivit klok på hur man får smink och hårspray att faktiskt FÖRBÄTTRA ditt utseende..

...om du tattoverar in eye-liner, eftersom du aldrig orkar prioritera smink på mornarna..

...om du stör dig på att "Noas ark" alltid framställs som en stor båt med köl och allting, trots att Bibeln mycket tydligt beskriver arken som närmast en rektangulär låda.

...om du tycker att en gammaldags äggvisp är en cool leksak.

...om du försöker hitta på meningar där du kan infoka orden "horror vacuii", dels eftersom det appellerar till dina specialintressen och dels för att det är en bra beskriving på hur din lägenhet ser ut...

Sorry blev ett felinlägg här! Men en fantastiskt tråd det här som jag har lyckats missa tills nu...
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav lasseivägen » 2010-09-04 22:03:25

När du inte kan förstå att dina kolegor på jobbet inte inser att deras resonemang strider mot minst tre naturlagar. Och alla tittar på dig om du kom du kom från en annan galax.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav R. Andom » 2010-09-11 0:26:50

clivia skrev:
Bali skrev:... du vid 35 - års ålder får frågan " Vuxen eller skolungdom ? " av busschauffören.

Yup. Eller blir sedd som suspekt ungdom som köper ut sprit på systembolaget och kassörskan kontrollerar att leget är äkta :D 8)

Jag fick visa leg när jag köpte cigg (18 års gräns) när jag en gång var 30 år...
Senast redigerad av R. Andom 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
R. Andom

Anslöt: 2009-04-11

Inläggav R. Andom » 2010-09-11 15:49:31

... när man känner frustration över att man inte hittar något mer att
optimera på det gigantiska mailkluster man satt upp.

... när det känns väldigt tråkigt att samma mailkluster aldrig strular,
det bara går och går. Inga oväntade fel inträffar :( Livet känns lite
mindre meningsfullt :(

... när man kan sitta på fritiden i flera timmar och försöka hitta
intressanta mönster och fel i mailloggarna till mailklustret som
sprutar ut ca 350 st lograder per sekund (det uppdateras en gång varje
sekund, det är då man hinner med att läsa).

... när en kollega undrar om jag tolkar saker bokstavlingen. Jag svarar
Ja på den frågan. Det han menade var tydligen att han behövde hjälp
och ville ha hjälp av just mig. Men han formulerade inte det speciellt
tydligt.

... (vet inte om det här räknas, är detta en typisk apsie sak?) när du
avstår ifrån att logga in på jobbdatorn (över ditt egna vpn som du själv
satt upp) och börja leta rätt på det ovanstående i en msn-log för att
kunna quota exakt vad som sagts. Som ett bevis. Men du vill inte quota det
pga att du är för paranoid att ngn ska kunna räkna ut exakt vem du är,
denna kollega kanske råkar läsa det och känner igen. Eller FRA eller dyl
datasniffande organsiation kanske kan lägga ihop två och två och se det.
För i santliga fall skrevs det över okrypterade medium så det finns en
teoretisk möjlighet för ngn att göra det.

... när du tycker att det är en smula läskigt att berätta ovanstående pga
att ngn kanske kan räkna ut vem du är pga bara det.

... när du i diskussioner med kollegor och dyl personer jag inte litar på
till 100%, hela tiden överväger vad jag ska säga och inte säga. Sitter
och värderar om något jag säger kan bli en nackdel för mig på något långsökt
sätt. Jag vet av tidigare erfarenhet att jag inte ska berätta allt vad jag
tycker och tänker om allt, eftersom vissa saker är det väldigt få andra som
tycker. Och det är hemskt opraktiskt om andra på jobbet skulle tycka illa
om mig pga det. Jag kan ju lixom inte sluta att umgås med dom. Det tar rätt
mkt energi att sitta och fundera på det i vanliga diskussioner. Så jag brukar
vanligen hålla mig till 100% tekniska och arbetsrelaterade saker. Resten är
det *ignore* på.

... alltid skriver foruminlägg i en texteditor med 80 colums bredd först,
detta för att radbrytningarna ska hamna på det stället JAG vill. Rutorna
att skriva foruminlägg på är alltid för små för just 80 colums text, samt
det alltid är en font som har variabel storlek och inte en med fixerad
storlek. Sedan cut and pejstar jag in det på forumet.

... tycker egentligen att webforum suger och föredrar BBSer. Tycker det är
ledsamt att jag måste acceptera att det är webforum som gäller numera,
oavsett vad tycker. Det finns lixom inte några aspie-BBSer med lika mycket
folk som det finns på webforum.
Senast redigerad av R. Andom 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
R. Andom

Anslöt: 2009-04-11

Inläggav Alyona » 2010-09-16 9:23:04

Om det är aspie vet jag inte men ska bidra ändå.

* När en kille tydligen flörtat hyfsat uppenbart och jag missat nästan alla signaler tills jag får en komplimang att vara vacker.Men fått flera komplimanger innan..Och att dessutom ha sovit där två helger i rad och först andra helgen förstå vad det handlar om..När han sade rätt ut kopplade jag på riktigt vad han tyckte.
Högst självupplevt och vi är tillsammans nu.Hur det nu gick till?..

* Att anse diskdefragmentering och virussökning på datorn som en en lugnande syssla.

* Att posta brev sker i tre steg och först är att fixa brevet,komma ihåg det och därefter posta det.Internetbank är bra.

* Hunden får äta på mer regelbunda tider och ibland bättre mat än mig.Kan ju inte slarva med hennes mat!

* Lyckades ställa in en gryta med mat i skåpet istället för kylskåpet och inte minnas hur det gick till.Och vara fullt övertygad att jag ställde den i kylen.Hos en kompis dessutom.Han tyckte det var skumt,förstår inte vad han menade..

* Kunna datum utantill men inte vilken dag de infaller.Lyckas med att gå till tandläkaren rätt tid men fel dag..Har gjort det två gånger dessutom.

Allt fullständigt sant.

*
Senast redigerad av Alyona 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Alyona

Anslöt: 2010-08-23

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-09 19:12:15

Hej på er! BUMP!

Nån som har nåt emot att jag samlar ihop dom här och lägger på en hemsida?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Wagner » 2010-10-09 22:16:52

när du spenderar alla månadens pengar på antikvarisk tysk litteratur om germanska mannaförbund.
Senast redigerad av Wagner 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Wagner

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav FakkDöWörld » 2010-10-09 22:31:47

...när att sitta i ett mörkt rum låter mer lockande än att festa.
Senast redigerad av FakkDöWörld 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
FakkDöWörld

Anslöt: 2010-09-29

Inläggav biologic » 2010-10-09 22:58:06

honeysquid skrev:... du lyssnar på samma låt om och om igen, femtio gånger om dagen i två veckor, tills du slutligen tröttnar och byter.
... du har samma uppsättning musik på mp3-spelaren, och det är inte särskilt mycket, i flera månader, eftersom du ändå bara lyssnar på samma låtar om och om igen...

Gah, trodde bara att det var jag som gjorde så. Hittar jag en riktigt bra låt så lyssnar jag på den om och om igen, på repeat, tills jag hittar en annan låt eller glömmer bort låten helt.
Jag har haft samma 2 skivor i bilen i snart ett år, och de lyssnar jag på när jag pendlar (2 h/dag, och en skiva räcker en timme, vilket innebär att jag lyssnar igenom samma skiva 2 ggr/dag, fem dagar i veckan).
Senast redigerad av biologic 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
biologic

Inläggav Wagner » 2010-10-09 23:08:21

biologic skrev:
honeysquid skrev:... du lyssnar på samma låt om och om igen, femtio gånger om dagen i två veckor, tills du slutligen tröttnar och byter.
... du har samma uppsättning musik på mp3-spelaren, och det är inte särskilt mycket, i flera månader, eftersom du ändå bara lyssnar på samma låtar om och om igen...

Gah, trodde bara att det var jag som gjorde så. Hittar jag en riktigt bra låt så lyssnar jag på den om och om igen, på repeat, tills jag hittar en annan låt eller glömmer bort låten helt.
Jag har haft samma 2 skivor i bilen i snart ett år, och de lyssnar jag på när jag pendlar (2 h/dag, och en skiva räcker en timme, vilket innebär att jag lyssnar igenom samma skiva 2 ggr/dag, fem dagar i veckan).

Äh. En bra låt är en bra låt är en bra låt. Varför lyssna på något annat då? :roll:
Senast redigerad av Wagner 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Wagner

Inläggav Meppe » 2010-10-10 7:57:09

... du räknar dagar tills böckerna du beställt ska komma, utgående från tidigare erfarenheter att beställa från USA
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in