Min son (11 år) har klippt sönder sin egen jacka
53 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
alfapetsmamma skrev:Straff hjälper sällan på vanliga barn, och ännu mindre på småaspisar är mitt svar. Fast vad jag skulle göra om nån av döttrarna klippt sönder sin jacka vet jag inte, faktiskt. Förutom att det inte skulle bli nåt straff, just för att det är så kontraproduktivt.
Men att inte få någon ny jacka, iaf inte en lika dyr och fin, är väl den logiska konsekvensen?
Hade min dotter gjort något sådant, skulle jag definitivt inte ha köpt någon ny jacka utan hon hade fått gå i sin trasiga el en gammal jacka. Ev hade hon fått följa med till Myrorna och köpa en begagnad jacka.
Barn ska inte ha dyra märkeskläder el dyra kläder öht, anser jag. Inte förrän de börjar köpa själva för barnbidraget, och upptäcker att inget blir kvar till annat om allt går till dyra kläder.
Det är förresten en intressant tanke att man inte ska få något straff om man bryter mot reglerna. Gäller det vuxna också? Eller bara barn/tonåringar? Eller bara folk med NPF?
För mig funkade straff, så länge jag insåg att jag själv gjort något fel. Fattar man inte det är det förstås en annan sak.
Knoppes mamma skrev:Efter en stund kommer Knoppe och hoppar in i bilen. Han börjar vilt att prata om sina kompisarna, jag frågar honom var han har gjort av sin jacka.
Ser då att samvetet gnager i honom.
Svar: Den ligger i väskan.
Hur mår jackan frågar jag.
Svar: Inte så bra.
Varför frågar jag?
Jag var så arg i morse att jag var tvungen att klippa sönder jackan och det är bättre än slå på människor. (klok liten unge)
Frågade då varför han var arg.
Svar: Jag måste alltid vara högst uppe på berget och bestämma över mitt eget liv och idag var det Pokemon avsnitt på tv. (Observera att det programet sänds varje dag kl 11.00 på Disney XD)
OK sa jag, men är det då inte bättre att stänga in sig på toa och skrika ut sin ilska.
Svar: Nej då kan kompisarna tro att jag är knäpp.
Jag frågade om inte kompsarna skulle tycka att det var knäppt att klippa i sönder sin egen jacka.
Svar: ............... mamma du blev ju inte alls arg.
Ville du att jag skulle bli det då?
Svar:.............ja lite........
Nåja, mer hände inte efter det. Han hade alltså bestämt sig för att ge igen på mig för att jag betämde den dagen och inte han själv.
Alltså han gjorde det för att han ville att du skulle bli arg, precis som han blev arg när han inte fick sin vilja fram? Så då gjorde du honom besviken genom att inte bli arg.
Du är nog en mycket bättre mamma än jag. Jag skulle ha fått ett utbrott och skällt ut honom. Just när barn (och vuxna) gör saker av ren illvilja får mig att gå i taket. Jag har lättare att fördra att folk gör fel av misstag, eftersom jag själv gör det jämt.
Problemet är alltså inte att han vantrivs i skolan utan att han prioriterar Pokemon framför skolan? Så egensinnig var aldrig jag trots min AS, det var självklart att jag skulle gå i skolan varje dag om jag inte var sjuk, trots att jag blev mobbad där. Och lika självklart tyckte jag det var att min dotter inte skulle skolka. Nu har min dotter inte AS, så hon påverkades av vad vi föräldrar tyckte. Många AS-barn däremot tycks strunta helt i vad andra tycker. De anpassar sig inte till omgivningen, utan omgivningen måste anpassa sig till dem (vilket ofta inte funkar).
Vad tycker du om bestraffningar innan man gör fel? Eller vad fan, jag vet ju redan svaret.. Lite lustigt att du hoppar in i denna tråden när det är du som står dörrvakt för "privata avdelningen" och har: "tror inte att du kan bete dig därinne" som orsak till att jag inte kan läsa där. Aldrig brytit mot en regel därinne, vilket jag tror t.om Admin har skrivit öppet.Alien skrev:[...]
Det är förresten en intressant tanke att man inte ska få något straff om man bryter mot reglerna. Gäller det vuxna också? Eller bara barn/tonåringar? Eller bara folk med NPF?
För mig funkade straff, så länge jag insåg att jag själv gjort något fel. Fattar man inte det är det förstås en annan sak.
Nej, det är stor skillnad på små barn och större imo. Finns säkert vissa barn som har mer ansvar än de klarar av, men bestraffningar tror jag inte hjälper dem heller.
F.ö inte alls oväntat att en som själv har blivit bestraffad ger såna vidare till sina avkommor. Det är samma med vuxna som slår sina barn, de har ofta själv blivit smiskade och är helsäkra på att det har med deras "duktighet" att göra. Om jag hade fått bestämma så är det de vuxna som ska få bestraffningar så fort de försöker bestraffa små barn med vad det nu kan vara, skäll t.ex vilket jag definierar som psykisk terror.
Alien skrev:Hade min dotter gjort något sådant, skulle jag definitivt inte ha köpt någon ny jacka utan hon hade fått gå i sin trasiga el en gammal jacka. Ev hade hon fått följa med till Myrorna och köpa en begagnad jacka.
Din dotter är väl NT? Fast jag håller fast vid att straff inte är bra, npf eller ej. Konsekvenser är en annan sak. Sånt du beskrev ovan är mer konsekvens än straff, för mig.
Och naturligtvis handlar det om individen och utvecklingsnivån den ligger på, och inte BARA om den är NT eller ej.
Läs gärna Ross Greene och Bo Hejlskov, den som undrar hur jag tänker eller menar. Explosiva barn av den första, och Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder, av den andra.
Jag baserar det jag säger här inte bara på det jag läst, såklart, utan på hur mina småaspisar absolut inte haft nån glädje eller nytta av "vanlig" uppfostran med supernanny-metoder och konsekvens som främsta ledmotiv. Antar att de inte begripit vad det handlat om.
Har man "vanliga" ungar så uppfostrar de i stort sett sig själva om man säger ifrån och konsekvens-tänker. NPF-iga ungar kan ofta bli etter värre av sånt, och det är just det jag sett.
Äh, jag kan verkligen inte uttrycka mig idag, jag lägger ner att försöka förklara hur jag menar nu...
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Tror inte på att vanliga ungar skulle vara så generaliserbara. Tror inte heller det är bra att man alltid tillåter saker bara för att någon har NPF. Det kommer göra det svårare för dem att få vänner etc senare då de lär sig att de har rätt till specialbehandling. Något jag rent anekdotiskt ofta hör från NT-folk är "vi har en [NPF] i klassen, men han var helt odräglig, han skyllde allt på diagnosen" eller dylikt.
Jag reagerade själv på liknande sätt när jag var liten, för mig var inte straff meningsfullt. Tänk från barnets perspektiv. Anledningen att han var arg var ju för att han ansåg att han blev felbehandlad. Om han dessutom blir straffad för att han blev felbehandlad, kommer det få honom att tycka att det är mer rätt?
Väldigt bra agerat med att inte börja skälla ut honom. Själv skulle jag föreslå att man helt enkelt försöker prata med honom, se om han håller med om att det är ett problem om man förstör en fin jacka i ilskan. Då är han kanske intresserad av att diskutera andra sätt att hantera ilska. Agera ut den på något annat är inte så bra, bästa är om han kan lära sig att skjuta undan ilskan. För även han inser nog att den inte ledde någonstans av värde.
Allt ovan omöjliggörs om man polariserar positionen genom att själv vara arg och ge straff, vilket kan leda till att han tycker att det var helt rätt att klippa sönder jackan, du låste ju in honom på rummet en hel dag. (eller vad nu folk tycker är lämpligt straff)
Jag reagerade själv på liknande sätt när jag var liten, för mig var inte straff meningsfullt. Tänk från barnets perspektiv. Anledningen att han var arg var ju för att han ansåg att han blev felbehandlad. Om han dessutom blir straffad för att han blev felbehandlad, kommer det få honom att tycka att det är mer rätt?
Väldigt bra agerat med att inte börja skälla ut honom. Själv skulle jag föreslå att man helt enkelt försöker prata med honom, se om han håller med om att det är ett problem om man förstör en fin jacka i ilskan. Då är han kanske intresserad av att diskutera andra sätt att hantera ilska. Agera ut den på något annat är inte så bra, bästa är om han kan lära sig att skjuta undan ilskan. För även han inser nog att den inte ledde någonstans av värde.
Allt ovan omöjliggörs om man polariserar positionen genom att själv vara arg och ge straff, vilket kan leda till att han tycker att det var helt rätt att klippa sönder jackan, du låste ju in honom på rummet en hel dag. (eller vad nu folk tycker är lämpligt straff)
det här var det dummaste jag läst bara för att ett barn har npf så ska han lr hon få bete sig som en snorunge utan några konsekvenser ..
vad är det för jävla hippiefasoner att säga att åhhhh ungen ville inte gå till skolan så han förstörde sin jacka det var bara ett uttryck för hans frustration , han ville bara vara hemma och borde få det
han är ett barn och ett barn är inte moget att fatta egna beslut angående sånt . hade barn fått fatta egna beslut hade dom aldrig gått till skolan och ätit godis till middag och gått och lagt sig kl 3 på natten
det är därför som myndighetsåldern är satt till 18 år hade man vart mogen att fatta egna beslut tidigare så hade myndighetsåldern vart satt lägre
jag tycker definitivt att det ska bli konsekvenser för att han förstörde sin jacka , dåligt uppförande är dåligt uppförande oavsett om man e nt eller npf ..
isåfall kan vi ju stryka alla former av straffsatser för alla folk med npf och låta det bli helt ok för säg tex mig att gå ut och slå folk jag stör mig på över käften utan konsekvenser för jag har adhd och autism
fy fan ett sånt löjligt resonemang
vad är det för jävla hippiefasoner att säga att åhhhh ungen ville inte gå till skolan så han förstörde sin jacka det var bara ett uttryck för hans frustration , han ville bara vara hemma och borde få det
han är ett barn och ett barn är inte moget att fatta egna beslut angående sånt . hade barn fått fatta egna beslut hade dom aldrig gått till skolan och ätit godis till middag och gått och lagt sig kl 3 på natten
det är därför som myndighetsåldern är satt till 18 år hade man vart mogen att fatta egna beslut tidigare så hade myndighetsåldern vart satt lägre
jag tycker definitivt att det ska bli konsekvenser för att han förstörde sin jacka , dåligt uppförande är dåligt uppförande oavsett om man e nt eller npf ..
isåfall kan vi ju stryka alla former av straffsatser för alla folk med npf och låta det bli helt ok för säg tex mig att gå ut och slå folk jag stör mig på över käften utan konsekvenser för jag har adhd och autism
fy fan ett sånt löjligt resonemang
För i helsike Micke_B, ungen har ju straffat sig själv tillräckligt, han har fått ta konsekvensen av att förstöra sin favoritjacka! Vad skulle ytterligare straff kunna göra situationen bättre? Det skapar bara hämndbegär och genererar ingenting gott i slutänden!
Med din inställning har man skapat många värstingar (och behandlingen av den här ungen har ingenting med NPF att göra, jag hade gjort likadant mot mina icke-NPF-barn).
Med din inställning har man skapat många värstingar (och behandlingen av den här ungen har ingenting med NPF att göra, jag hade gjort likadant mot mina icke-NPF-barn).
Orkar inte plöja tråden, men förutom att jag håller med Miche och A-mamma strax ovan och Jnx i resten av det inlägg jag citerar ur vill jag påpeka:
Hur ofta kan man lita på dessa andras tolkning av en sådan unge, med tanke på hur ofta många av oss har blivit tolkade som just bortskämda när vi bara har begärt ett minimum för att vi alls ska fungera utan att riskera vår ofta redan dåliga hälsa, ofta mindre än vad varje anständig människa skulle ha tillerkänt någon med ett synligt handikapp?
Obs. att jag inte säger att det alltid är på ettdera sättet eller aldrig kan vara på båda sätten samtidigt.
Jnx skrev:Tror inte heller det är bra att man alltid tillåter saker bara för att någon har NPF. Det kommer göra det svårare för dem att få vänner etc senare då de lär sig att de har rätt till specialbehandling. Något jag rent anekdotiskt ofta hör från NT-folk är "vi har en [NPF] i klassen, men han var helt odräglig, han skyllde allt på diagnosen" eller dylikt.
Hur ofta kan man lita på dessa andras tolkning av en sådan unge, med tanke på hur ofta många av oss har blivit tolkade som just bortskämda när vi bara har begärt ett minimum för att vi alls ska fungera utan att riskera vår ofta redan dåliga hälsa, ofta mindre än vad varje anständig människa skulle ha tillerkänt någon med ett synligt handikapp?
Obs. att jag inte säger att det alltid är på ettdera sättet eller aldrig kan vara på båda sätten samtidigt.
Miche skrev:För i helsike Micke_B, ungen har ju straffat sig själv tillräckligt, han har fått ta konsekvensen av att förstöra sin favoritjacka! Vad skulle ytterligare straff kunna göra situationen bättre? Det skapar bara hämndbegär och genererar ingenting gott i slutänden!
straffat sig själv tillräckligt vad är det för jäkla mambojambo skitsnack ett barn på 11 år behöver disciplin och stramma tyglar och klara riktlinjer
barnet måste lära sig att det agerat fel och att det inte är acepptabelt att agera så och hur ska barnet någonsin lära sig det om det inte blir disciplinära åtgärder när det betett sig dåligt
om han lär sig att det är ok att klippa sönder sin jacka för mamma och pappa straffar mig inte endå och köper ändå en ny så kanske nästa steg är att han klipper sönder en skolkamrat som han irriterar sig pås jacka
tycker du att det är ok även det och att det inte då heller ska sättas in disciplinära åtgärder ?
med ditt resonemang så skulle det i princip vara ok för mig att gå och mörda nån för straffet i sig ligger i att jag efterått kommer att må så dåligt över att jag tog en annan människas liv så jag behöver inte sättas i fängelse
och jag vet att man inte kan jämnföra en sönderklippt jacka med mord men det jag vill komma till är att handlar man fel så tycker jag oxå att det ska bli konsekvenser av det .. det kanske börjar som en sönderklippt jacka men slutar med stöld eller ännu värre om man hela tiden låter folk slippa undan med inte ens en smäll på fingrarna
Hej!
I mina ögon så ska barn få straff som motsvarar det de har gjort. Har pojken klippt sönder sin fina jacka, så får han nöja sig med en enklare jacka. Vill han ha en likadan fin jacka, så får han spara ihop till den av veckopengen. Ungefär så skulle jag ha gjort. Men jag dömer ingen, allra minst TS.
Barn måste lära sig konsekvenser av sitt handlande. Pojken upplevde sig felbehandlad. Pojken klippte sönder jackan i frustration. Kanske kan man lära pojken att uttrycka ilska/aggression på andra sätt än genom att klippa sönder jackan. Skriva ett ilsket brev. Rita en ilsken teckning. Gå ut och banka på närmsta stolpe/träd och gå in igen. Eller vad som helst. Något som pojken kan göra för att få ut aggressionerna, men på ett sätt som inte skadar föremål, honom själv eller andra personer.
Hälsningar
Lilla Gumman
I mina ögon så ska barn få straff som motsvarar det de har gjort. Har pojken klippt sönder sin fina jacka, så får han nöja sig med en enklare jacka. Vill han ha en likadan fin jacka, så får han spara ihop till den av veckopengen. Ungefär så skulle jag ha gjort. Men jag dömer ingen, allra minst TS.
Barn måste lära sig konsekvenser av sitt handlande. Pojken upplevde sig felbehandlad. Pojken klippte sönder jackan i frustration. Kanske kan man lära pojken att uttrycka ilska/aggression på andra sätt än genom att klippa sönder jackan. Skriva ett ilsket brev. Rita en ilsken teckning. Gå ut och banka på närmsta stolpe/träd och gå in igen. Eller vad som helst. Något som pojken kan göra för att få ut aggressionerna, men på ett sätt som inte skadar föremål, honom själv eller andra personer.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Parvlon skrev:Detta är det dummaste jag har läst idag. Jag är gärna en hippie ifall "icke-hippies" resonerar så.Micke_B skrev:...det är därför som myndighetsåldern är satt till 18 år hade man vart mogen att fatta egna beslut tidigare så hade myndighetsåldern vart satt lägre
så du tycker att tex 7 åringar e mogna nog att fatta egna beslut när det tex gäller sin skolgång eller matvanor eller hygien eller likande
hade dom fått det så skulle det råda totall anarki och dom skulle äta pizza till lunch varje dag vara vakna till 3 på natten och duscha en gång i månaden
nu vet jag att pojken i fråga var 11 men jag använde en 7åring som exempel
om nu barn är så mogna kan vi ju likagärna sänka åldern för att rösta lr för att gå på systemet ¨lr ta körkort
kort och gott barn i den åldern är inte mogna att fatta vissa beslut själv det är därför som föräldrarna är förmyndare tills man fyllt 18 år och sägas skall att många 18 åringar inte ens är mogna nog att fatta egna beslut
Nej, din fantasi gäller inte mig.Micke_B skrev:så du tycker att tex 7 åringar e mogna nog att fatta egna beslut när det tex gäller sin skolgång eller matvanor eller hygien eller likande
Jag debatterar inte med dig. Men bra att du skriver. Jag tycker att du visar på idiotin i dina argument rätt bra själv.
Senast redigerad av Parvlon 2010-07-25 17:51:38, redigerad totalt 2 gånger.
Det är ju markant skillnad på att klippa sönder sin egen jacka jämfört med någon annans.
Jag tror att mamman då hade betalat dennes jacka och sedan dragit en stor del på veckopengen en lång tid framöver om han klippt sönder någon annans jacka istället, nu fick han ju leva med sin trasiga jacka såvitt jag minns.
Den där veckopengen blev sänkt ett antal ggr för mig när jag gjorde div dumheter som liten.
Ibland fick jag laga saker jag förstört, såsom grannens cementmur jag hade bort putsen på med min trampbil, de tog mig iofs för att ha sparkat sönder den men det var med trampbilen o jag var jättesur för att de (grannen o mamma) tagit mig för fel sak.
Jag tror att mamman då hade betalat dennes jacka och sedan dragit en stor del på veckopengen en lång tid framöver om han klippt sönder någon annans jacka istället, nu fick han ju leva med sin trasiga jacka såvitt jag minns.
Den där veckopengen blev sänkt ett antal ggr för mig när jag gjorde div dumheter som liten.
Ibland fick jag laga saker jag förstört, såsom grannens cementmur jag hade bort putsen på med min trampbil, de tog mig iofs för att ha sparkat sönder den men det var med trampbilen o jag var jättesur för att de (grannen o mamma) tagit mig för fel sak.
Parvlon skrev:Nej, din fantasi gäller inte mig.Micke_B skrev:så du tycker att tex 7 åringar e mogna nog att fatta egna beslut när det tex gäller sin skolgång eller matvanor eller hygien eller likande
Jag debatterar inte med dig. Men bra att du skriver. Jag tycker att du visar på idiotin i dina argument rätt bra själv.
och att du väljer att inte debattera mer visar bara att du hár slut på argument ...
sen uppskattar jag att du inte kallar mig idiot då jag inte på nått sätt kallat dig något nedlåtande
observera att jag vet att pojken klippte sönder sin egen jacka och om han klippt sönder nån annas jacka hade troligtvis mamman med största sannolikhet betalat ...
det jag säger är att om man inte visar för barn med nån form av disiplinär åtgärd att det är fel att agera på det sättet utan ser mellan fingrarna med ett rebelliskt betende kommer det att eskalera ..
igår kom jag undan med att göra sönder en jacka i morgon kanske jag kommer undan med att kasta sten genom en ruta osv ...
sen att låta barn fatta egna beslut om dom ska gå till skolan eller inte e ren idioti ett barn är ingen vuxen och skall därför heller inte behandlas som en vuxen eller ta vuxna beslut ....
jag vet inte hur ni gör saker på planeten asperger men här på jorden fungerar det inte riktigt så
börjar fan mer och mer betvivla min diagnos när jag ser hur somliga här beter sig
det jag säger är att om man inte visar för barn med nån form av disiplinär åtgärd att det är fel att agera på det sättet utan ser mellan fingrarna med ett rebelliskt betende kommer det att eskalera ..
igår kom jag undan med att göra sönder en jacka i morgon kanske jag kommer undan med att kasta sten genom en ruta osv ...
sen att låta barn fatta egna beslut om dom ska gå till skolan eller inte e ren idioti ett barn är ingen vuxen och skall därför heller inte behandlas som en vuxen eller ta vuxna beslut ....
jag vet inte hur ni gör saker på planeten asperger men här på jorden fungerar det inte riktigt så
börjar fan mer och mer betvivla min diagnos när jag ser hur somliga här beter sig
Micke_B skrev:Miche skrev:För i helsike Micke_B, ungen har ju straffat sig själv tillräckligt, han har fått ta konsekvensen av att förstöra sin favoritjacka! Vad skulle ytterligare straff kunna göra situationen bättre? Det skapar bara hämndbegär och genererar ingenting gott i slutänden!
straffat sig själv tillräckligt vad är det för jäkla mambojambo skitsnack ett barn på 11 år behöver disciplin och stramma tyglar och klara riktlinjer
Jag är förbannat glad att det inte är du som uppfostrar mina barn!
Visst fan behöver de riktlinjer, men strama tyglar är bara gammaldags uppfostran som bara genererat en massa olycka. Ungen straffade sig själv alldeles utmärkt (vilket du fattat om du läst hela tråden, vilket jag gjort) och har fattat hur jävla dumt det var att förstöra en av sina käraste ägodelar och har därmed straffat sig själv.
Om du läst hade du även förstått att ungen inte fick någon ny jacka, men eftersom du har visat totalt ointresse för historien i detta fall har du ingen aning om vad du skriver, så du är förlåten... eller?
Miche skrev:Micke_B skrev:Miche skrev:För i helsike Micke_B, ungen har ju straffat sig själv tillräckligt, han har fått ta konsekvensen av att förstöra sin favoritjacka! Vad skulle ytterligare straff kunna göra situationen bättre? Det skapar bara hämndbegär och genererar ingenting gott i slutänden!
Jag är förbannat glad att det inte är du som uppfostrar mina barn!
Visst fan behöver de riktlinjer, men strama tyglar är bara gammaldags uppfostran som bara genererat en massa olycka. Ungen straffade sig själv alldeles utmärkt (vilket du fattat om du läst hela tråden, vilket jag gjort) och har fattat hur jävla dumt det var att förstöra en av sina käraste ägodelar och har därmed straffat sig själv.
Om du läst hade du även förstått att ungen inte fick någon ny jacka, men eftersom du har visat totalt ointresse för historien i detta fall har du ingen aning om vad du skriver, så du är förlåten... eller?
snälla rara jag vet att ungen inte fick nån ny jacka jag har läst tråden
det jag inte hållér med om är vissas slappa syn på barnuppfostran
gör ett barn medvetet fel för att trotsa eller av ren elakhet skall det bli konsekvenser sen skall man självklart inte sända barnet till koncentrationsläger utan ett lämpligt straff kan vara utebliven veckopeng inget tv-spel på en månad osv osv ...
men att gå ur situationen helt ostraffad som somliga här tycker är inget jag håller med om
punk och slut
Micke_B skrev:igår kom jag undan med att göra sönder en jacka i morgon kanske jag kommer undan med att kasta sten genom en ruta osv ...
Läs tråden (och om du har gjort det, läs den igen)!
Mamman fick goda råd i början av tråden, tog till sig dem och löste konflikten på ett mycket intelligent och bra sätt som gör att hennes son förstått konsekvenserna av sina handlingar. Han behöver inget mer straff än så!
Miche skrev:Micke_B skrev:igår kom jag undan med att göra sönder en jacka i morgon kanske jag kommer undan med att kasta sten genom en ruta osv ...
Läs tråden (och om du har gjort det, läs den igen)!
Mamman fick goda råd i början av tråden, tog till sig dem och löste konflikten på ett mycket intelligent och bra sätt som gör att hennes son förstått konsekvenserna av sina handlingar. Han behöver inget mer straff än så!
återigen så du skall förstå jag har inga problem med att ungen i fråga klippte sönder sin jävla förbanande jacka eller på vilket sätt hans mor disciplinerade honnom det är upp till henne ...
det jag reagerade på var somligas slappa syn på barnuppfostran
Återgå till Barn och föräldraskap