Asperger eller ej/Kan jag ha AS?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav weasley » 2009-05-04 18:20:49

Moderator:

Ett mycket bra exempel på en frågeställning som hör hemma i den tråd som hänvisas till i Vanliga Frågor.

Swooshar alltså.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:57:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2009-05-04 18:41:02

Pemer skrev:Din läkare är åter ett exempel på "För mycket okunskap om Aspergers syndrom inom sjukvården"... :roll:

(Länken går till en pdf-fil, i övrigt läs gärna mer på OA:s hemsida. Och skriv gärna ut och ge läkaren vårt pressmeddelande.)


Bra att det skrivs lite för pressen numera från OAs håll.

Det här gillar jag dock inget vidare:

Alla vill vara normala, så även vi med neuropsykiatriska funktionshinder.


Det kanske "säljer bra", men icke desto mindre tror jag inte det är helt korrekt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:57:39, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Pemer » 2009-05-04 19:14:51

Oj... Märkligt hur en mening kan kännas helt okej mitt i ett sammanhang, när den känns så totalfel när man ser den helt ensam.

Visst är den felformulerad även i sammanhanget. Den var ju tänkt att stå för, att de flesta under uppväxten kommer att präglas på att kunna passera som normala. Men det finns nog inget bra sätt att göra om den, bättre att den då utgår helt.

Jag ändrar i dokumentet där det ligger, från:

Alla vill vara normala, så även vi med neuropsykiatriska funktionshinder. En majoritet av oss har genom åren lärt oss kamouflera våra svårigheter.

...till:

En majoritet av oss som har neuropsykiatriska funktionshinder har genom vår uppväxt lärt oss kamouflera våra svårigheter.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:57:39, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Banzai » 2010-07-24 22:51:51

Hejsan!
Ytterligare en som vill kräkas ur sig sina misstankar om AS och kanske eventuella drag av ADHD. Känner igen mig i mycket av det du skriver Gryningsflickan. Har även jag en (halv)bror med AS vilket fått mig börja fundera då jag känner att vi är väldigt lika på vissa saker. Jag ber om ursäkt i förväg för vad som kommer bli ett långt inlägg men jag är en smula besatt nu sedan denna idé slagit rot. Har analyserat mitt beteende in i absurdum.

OBS! Har ett fast jobb som städare och alla de jag berättat om mina misstankar för tror att jag kanske har drag av AS men absolut inte ADHD.

Ska försöka fatta mig kort:

*Har väldigt svårt för ögonkontakt. Tittar inte främlingar i ögonen, men kan se familj och vän i ögonen utan större bekymmer. Arbetskollegor är det värre med. Brukar bli så distraherad av hur jag ska se dem i ögonen att jag kan tappa bort vad de säger.

*Det är inte naturligt för mig att hälsa på folk. Måste sparka mig själv mentalt för att göra det. Samma med avsked.

*Avskyr när folk ska ta på mig eller krama mig men visar inget utåt förutom att jag spänner mig. Känner ingen smärta eller så utan jag gillar det bara inte. Jag kan ta på andra men inte många. Kan klänga och pussa hur mycket som helst på min stackars mamma. :D

*Tycker själv jag har problem med att kallprata (känns som jag måste "spänna" hjärnan) med arbetskollegor men återigen så märks det inte. Upplevs som öppen, social och trevlig, kanske en smula udda.

*Har ännu svårare att kallprata med mina grannar. Undviker att gå ut i trapphuset om det är någon annan där. Blir nervös när jag hör någon annan gå ut när jag är där. Är någon annan i tvättstugan när jag kommer dit så tittar jag inte på dem. Hälsar om de hälsar dock (om jag fattar att det är mig de pratar med).

*Möter jag arbetskollegor i andra sammanhang än i jobbet så blir jag en smula ställd (om jag noterar dem ö.h.t.) och vet inte riktigt hur jag ska prata med dem.

*Måste alltid "ställa in" hjärnan på att vara social och trevlig om jag ska träffa en grupp människor (t.ex. arbetskamrater) annars så hamnar jag i ett hörn. Har dock svårare att träffa en grupp nya människor utanför jobbsammanhang.

*Pratar med nya arbetskamrater på jobbet (himla tjat om jobbet!) utan problem, snarare åt andra hållet att jag inte håller tyst. Blir jag nervös så pladdrar jag istället.

*Har svårt att dölja vad jag tycker. Har fått höra att jag inte har något pokeransikte. Kan med andra ord inte säga en sak när jag tycker en annan, trots att jag inbillar mig det.

*Är något naiv och lättlurad men gillar ironi och sarkasm. Hänger dock inte alltid med på allt utan kan börja förklara vad jag menar när folk missförstår med flit och känner mig dum när att jag fattar det sen.

*Gör alltid allting i antingen 230km/h eller inte alls. Har inga mellanlägen. Påbörjar många olika saker/blir intresserad av nya saker och går in för det med liv och lust och orkar inte slutföra. Har två påbörjade, ej avslutade utbildningar på universitet och det tog mig 5år att gå ut gymnasiet (fick dock inget slutbetyg för jag var upptagen med att sova, hetsäta och prommenera).

*Har sårat familj/vänner/klasskamrater för att jag säger/gör saker. Blir jätteledsen när jag får veta det då det absolut inte är meningen (får veta det för sällan, kan ju inte lära mig annars).

*Väldigt plikttrogen gentemot jobbet när jag orkar. Vill alltid göra ett bra jobb. Har svårt för kritik - tar åt mig väldigt mycket och mår dåligt.

*Otroligt envis/vrång/stönig när jag sätter den sidan till. My way or the highway... :roll:

*Gör sällan sådant jag tycker är jobbigt/tråkigt t.ex. laga mat, diska, städa för orken räcker inte. Ogillar när det är rörigt och stökigt däremot, ordning och reda ska det vara men det går inte till överdrift (slasken ska dock alltid vara fläckfri...).

*Gillar tanken på förändring och utveckling och vill gärna vara flexibel men upplever att kroppen inte orkar (inom jobbet).

*Blir oerhört besviken/arg på mig själv när jag inte lever upp till mina egna förväntningar. Har inget tålamod med mig själv eller vissa saker. Kan gråta av frustration. Avskyr att vänta.

*Kan ha oändligt tålamod i andra situationer, allt beror på vad jag är inställd på. Har suttit 40minuter i telefonkö utan att ens bli irriterad. Har inga problem med kassaköer såvida ingen står för nära.

*Har svårt att ta komplimanger, särskilt om jag inte håller med. Får höra ibland att jag tecknar snyggt men då jag befinner mig så långt från mina mål/ideal så fattar jag inte att någon kan tycka det och svarar nog med ett förbryllat "Tack?".

*Mina intressen kommer och går i perioder men tecknandet är alltid återkommande och har varit hela livet. Älskar tecknat ö.h.t. särskilt serier men lustigt nog så samlar jag inte på dem. Det enda jag har är X-antal gigabyte manga på datorn. Upplever inte mig själv som något "lexikon", finns alltid de som kan mer inom mina intresseområden. Har aldrig haft orken att fortsätta vara lika fanatiskt intresserad av något som jag alltid är i början.

*Allt jag gör går i perioder. Kan t.ex. äta endast riskakor med bregott med havssalt till middag i några veckor för att sedan inte peta på det på något år. Har fått kommentarer att jag äter vissa saker på ett konstigt sätt. Har även svårt att ändra matvanor, inte för att jag är rädd för att prova nytt, utan för att jag inte vet hur mycket jag ska äta. Upplever att jag inte blir mätt.

*Föredrar djur framför människor (har två katter). Har extra svårt för barn och fulla/påverkade personer. Ogillar inte de förstnämnda men förstår mig inte på dem. Avskyr de sistnämnda.

*Vankar när jag pratar i telefon, väntar på bussen, borstar tänderna och när jag tänker. Kan inte vara stilla då. Pillar på skårpor och hudflagor - har psoriasis och har medvetet inte påbörjat någon behandling av det jag har i hårbotten enbart för att ha något att krafsa på... :oops:
Upplever att jag får "myrkrypningar" i armar och ben ibland.

*Gillar att "smeka" släta, slipade, gärna blanklackade träytor och glida med fingrarna längs dito svarvade/utskurna trädetaljer. Gillar känslan av visst tyg och kan klappa/smeka det med fingrarna men kan ha problem att röra vid det med handflatorna - pirrar otäckt då. Detta är dock inget jag gör störande ofta. Älskar att smeka på stammarna på kopparbjörk också.

*Har nog ett något överkänsligt luktsinne. Hade problem med min halvbror när han var yngre för jag tyckte han luktade äckligt så jag ville inte ha honom nära. Luktar ofta på fingrarna (har blivit medveten om det nu). Älskar doften av tvätt som soltorkat eller katt som kommer in utifrån. Känner mig som en hund ibland när jag försöker lokalisera vissa dofter och placera dem.

*Har lidit av sömnproblem av och till så långt tillbaka jag kan minnas. Hjärnan kan inte stänga av. Har funderat på om en välriktad stekpanna kan lösa det problemet. :D

*Blir otroligt engagerad i fiktiva personers öden och äventyr i de mangor jag läser. Skrattar och gråter när jag läser och kan även ha svårt att sova för jag oroar mig så över dem.

*Färdas alltid i en "bubbla" när jag är ute på stan. Har autopilot på, men tyvärr fungerar den lite dåligt vid övergångsställen och jag har varit nära att bli påkörd. :?
Har börjat glida in i "bubblan" ibland när jag pratar med folk numera, jag känner det men då min förträffliga autopilot är konstruerad för även detta så tror jag inte att det märks.

*Har svårt att shoppa efter presenter och liknande eftersom jag måste vara utanför bubblan då. Blir otroligt trött när jag gör det.

*Tänker alltid i bilder. Blev förvånad när jag förstod att inte alla gjorde det.

*Gillar tydliga mål och riktlinjer om hur man uppnår dessa mål. Vill inte ha för många alternativ att välja mellan för då blir jag velig.

*Kommer aldrig börja med aerobics eller gympa då jag har vissa problem att imitera rörelser. När jag var hos sjukgymnasten i vintras och hon visade mig en stretchövning jag skulle göra så fick jag ingen ordning på armarna. Det slutade med att hon fick ta tag i armarna på mig och visa för att jag skulle få det rätt. Kände mig lite lagom småkorkad då.
:(

*Är språkpolis. Fruktansvärt pinsamt att vara det när jag gör så många fel själv. Kan inte titta på skärmen och skriva på tagentbordet samtidigt och trycker ofta in minst fem tangenter för mycket.

*Är alltid trött och blir bara tröttare och tröttare. Orkar inte umgås med folk så ofta som jag skulle önska. Med folk menar jag min familj och min vän. Orkar inte riktigt med mina intressen heller trots att jag skurit bort så mycket runt mig själv. Det är som om jag inte orkar ha ett heltidsjobb (som jag älskar) och ett liv utöver det.

*Lyckas inte i kärlekslivet alls. Orkar inte just nu och då jag faktiskt försökte så fungerade det bara inte vilket berodde på mig. Kände aldrig att jag tyckte om de jag träffade lika mycket som de tyckte om mig.


Nej, nu får det faktiskt räcka! Om någon av er orkar läsa hela denna novell och kommentera så får ni en stjärna i min himmel. Allt detta jag har skrivit märks alltså inte utåt. Jag tvivlar själv ibland när jag snurrar runt här inne och läser hur kämpigt en del av er har eller har haft. Jag undrar om jag inte förstorar saker bara för att jag vill ha AS (syskonavundsjuka?). Jag har gjort ett antal onlinetester som alla visar att jag har AS men känner att dessa inte är tillförlitliga för jag förstår inte alla frågor. Fastnar på att analysera vad det är de menar, i vilka situationer och med vilka personer. Vet inte heller vad jag ska svara på sådant jag aldrig upplevt, känns olustigt att bara hitta på något...

Jag jobbar på en egenremiss för jag känner att jag behöver någon form av hjälp. Mår otroligt dåligt nu. Känner att masken håller på att krackelera och att jag är på väg att tappa kontrollen. Mina händer har börjat darra, jag kallsvettas och har även fått darrningar i överläppen. Det kryper i hela kroppen och jag börjar gråta för absolut ingenting.

Höll på att tappa självbehärskningen på stan under veckan för det var någon "happening" där som jag missat (som vanligt). Fullt med folk och musik som dunkade ut över hela torget och där var jag tvungen att vänta på bussen. Gick runt runt som en liten tok och försökte låta bli att gråta. Det var tanken på att någon antagligen skulle försöka trösta mig som fick mig att inte tappa behärskningen.

Som tur är så har jag mina katter och detta forum att fokusera på. :wink:

Peace!
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Har jag Aspergers?

Inläggav Fjrebqll » 2010-11-21 15:50:47

Hejsan!
Mitt första inlägg här men jag undrar lite över Asperger!
Detta kommer säkert bli rörigt då jag bara skriver rakt från mitt huvud!

Jag tänkte jag skulle skriva ner massa saker för att sen se om det är någon med asperger som känner igen sig.

Vill också berätta att jag blev diagnosierad med Adhd när jag var 17år, men det känns lite som att jag mer stämmer in på Asperger än Adhd faktiskt. Och nästa månad så skall jag utredas igen, min KBT som jag går för ångest remiterade mej direkt till att utredas igen för "nuvarande" problematik, hur situationen ser ut nu som helhet.

1: Jag har alltid suttit mycket vid datorn och älskar att sitta vid den.

2: Jag har aldrig haft speciellt mycket vänner, för jag trivs med att vara själv, med andra ord, jag mår inte dåligt över att vara själv. Jag har ingen aning ifall jag har svårt att få vänner eller inte, men det känns inte som det skulle vara något problem ifall jag hade viljat

3: Jag är jättedålig med min hygien, som tex att duscha och borsta tänderna osv.

4: Jag har en del intressen som jag hyser väldigt starkt för, tex trav (älskar statistik och sådant) och spelar mycket på datorn tex WoW.

5: Blir lätt beroende av saker, om det så skulle vara snus eller vad som helst

6: Har väldigt lätt för att leva in mej i roller, tex, läser jag mycket om ADHD, så kan jag verkligen vara en adhd person. Detsamma gäller sjukdomar och dylikt.

7: Har en del tics, jag vrider på mina händer och ben upprepande, har alltid gjort sedan jag var liten fast visar ju helst inte det för andra såklart.

8: Jag undviker konflikter för jag tycker dom är jobbiga.

9: Är en perfektionist i en del saker som tex på jobbet där pallar måste stå absolut raka. Däremot kan jag vara väldigt slarvig på annat. Dvs, väldigt perfektionist med saker som intresserar mej men slarvig med resten.

10: Har tvångstankar, som att tex nynna en sång och räkna till 3 osv innan jag rycker i handtaget.. Samma sak gör jag med väckarklockan, skåpet på jobbet osv. Svårt att förklara.

11: Gråter typ aldrig och har aldrig gjort.

12: Tycker folk överdriver när dom mår dåligt och blir sur över det om dom skulle vara hemma från jobbet pga det tex.

13: Enligt tjejen kollar jag aldrig på folk när jag pratar, utan flackar runt med blicken. Undviker kanske är ett bättre ord.

14: Har väldigt svårt att lyssna på folk för oftast är det inte intressant eller så är det att jag inte kan fokusera på två saker samtidigt, det blir liksom som ett surr fast jag fattar inte vad dom säger.

15: Är väldigt glömsk.

16: Bryr mej inte ett skvatt om hur det ser ut hemma, är allmänt lat i huvudet.

17: Är väldigt kroppsfixerad, dvs allt som händer i den... Tex hjärtat osv. Går då och då till läkaren för att få bekräftat att jag inte är sjuk.

18: Har oftast ångest, ibland svår sådan.

19: Skrattar oftast inte åt skämt, vet inte om det är för att jag inte lyssnar eller förstår.

20: Har väldigt lätt för svåra ord osv, även fast jag ofta inte använder dom, för när jag gör det så kollar folk konsigt på mig.

21: Behöver nästan alltid bekräftelse på saker och ting för jag tror inte på det riktigt.

22: Pratar alldeles för mycket om det som är intressant, nästan tjatar hål i huvudet ibland :)

23: Hade en kompis när jag var mindre som hade Asperger som jag tyckte var helt normal?

24: Aldrig pluggat och sådant fast ändå fått okej betyg där andra hade fått underkänt genom bara att använda uteslutningsmetoden.

25: Vill enbart dricka kaffe ur speciella muggar, dom får inte vara svarta, och ingen får heller hälla upp till mej, det blir bara fel då.

26: Jag är nog ego, svårt att erkänna, men andra nära mej tycker det, men det måste väl vara för att jag är Lejon?

27: Har aldrig gillat sport direkt mycket. Fast det borde jag kanske göra som kille och som gått sporadiskt i Bandy, Bordtennis, Fotboll osv. Alltid hoppat av tidigt

28: Gillar inte stora folksamlingar eller hälsa på folk om jag inte är full.

29: Gillar inte besök här hemma, speciellt inte om dom inte sagt till innan, då känner jag att jag blir sur

30: Lärde mej inte prata försen jag var 5 år, var allmänt lugn men var ändå ute och lekte med kompisar på gården.. Detta var i en förort i Göteborg där man kände att alla var som en själv.

31: När jag väl umgås så umgås jag hellre med tjejer än killar.

32: Har svårt att anpassa mej till nya saker.

33: Gillar logik, fast inte direkt matte.

34: Läser allt, oavsett vad det kan vara. Skyltar, mjölkpaket, papper som ligger på ett bord osv.

36: Förklarar saker tusen gånger om för sambon för det känns inte som jag förklarat saker riktigt ändå.

37: Ibland gör jag saker för andra som jag gör bara för att för mej hade det känns bra.


Finns säkert mycket mer att skriva men... Frågan är om jag nu inte bara lever mej in i en roll?????
Fjrebqll
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-11-21

Inläggav Savanten Svante » 2010-11-21 16:05:55

Hej eldbollen! rdos har ett test, som förvisso är lite omdiskuterat, men prova vetja!

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Fjrebqll » 2010-11-21 16:17:33

Har gjort en del tester men ej dock detta.. Ska testa det också, men de flesta visar att jag skulle ha Asperger??

Men jag ville ju helst se om det är någon med Asperger som kan känna igen sej i det som jag skriver om eller om det är helt fel ute!
Fjrebqll
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-11-21

Inläggav Nefarious » 2010-11-21 16:22:43

Fjrebqll skrev:Har gjort en del tester men ej dock detta.. Ska testa det också, men de flesta visar att jag skulle ha Asperger??

Men jag ville ju helst se om det är någon med Asperger som kan känna igen sej i det som jag skriver om eller om det är helt fel ute!


Visst kan jag känna igen mig i några saker. Men det skulle säkert någon utan aspergers också kunna göra.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav netsrac » 2010-11-21 16:24:57

Fjrebqll skrev:1: Jag har alltid suttit mycket vid datorn och älskar att sitta vid den.

2: Jag har aldrig haft speciellt mycket vänner, för jag trivs med att vara själv, med andra ord, jag mår inte dåligt över att vara själv. Jag har ingen aning ifall jag har svårt att få vänner eller inte, men det känns inte som det skulle vara något problem ifall jag hade viljat

3: Jag är jättedålig med min hygien, som tex att duscha och borsta tänderna osv.

4: Jag har en del intressen som jag hyser väldigt starkt för, tex trav (älskar statistik och sådant) och spelar mycket på datorn tex WoW.

5: Blir lätt beroende av saker, om det så skulle vara snus eller vad som helst

6: Har väldigt lätt för att leva in mej i roller, tex, läser jag mycket om ADHD, så kan jag verkligen vara en adhd person. Detsamma gäller sjukdomar och dylikt.

7: Har en del tics, jag vrider på mina händer och ben upprepande, har alltid gjort sedan jag var liten fast visar ju helst inte det för andra såklart.

8: Jag undviker konflikter för jag tycker dom är jobbiga.

9: Är en perfektionist i en del saker som tex på jobbet där pallar måste stå absolut raka. Däremot kan jag vara väldigt slarvig på annat. Dvs, väldigt perfektionist med saker som intresserar mej men slarvig med resten.

10: Har tvångstankar, som att tex nynna en sång och räkna till 3 osv innan jag rycker i handtaget.. Samma sak gör jag med väckarklockan, skåpet på jobbet osv. Svårt att förklara.

11: Gråter typ aldrig och har aldrig gjort.

12: Tycker folk överdriver när dom mår dåligt och blir sur över det om dom skulle vara hemma från jobbet pga det tex.

13: Enligt tjejen kollar jag aldrig på folk när jag pratar, utan flackar runt med blicken. Undviker kanske är ett bättre ord.

14: Har väldigt svårt att lyssna på folk för oftast är det inte intressant eller så är det att jag inte kan fokusera på två saker samtidigt, det blir liksom som ett surr fast jag fattar inte vad dom säger.

15: Är väldigt glömsk.

16: Bryr mej inte ett skvatt om hur det ser ut hemma, är allmänt lat i huvudet.

17: Är väldigt kroppsfixerad, dvs allt som händer i den... Tex hjärtat osv. Går då och då till läkaren för att få bekräftat att jag inte är sjuk.

18: Har oftast ångest, ibland svår sådan.

19: Skrattar oftast inte åt skämt, vet inte om det är för att jag inte lyssnar eller förstår.

20: Har väldigt lätt för svåra ord osv, även fast jag ofta inte använder dom, för när jag gör det så kollar folk konsigt på mig.

21: Behöver nästan alltid bekräftelse på saker och ting för jag tror inte på det riktigt.

22: Pratar alldeles för mycket om det som är intressant, nästan tjatar hål i huvudet ibland :)

23: Hade en kompis när jag var mindre som hade Asperger som jag tyckte var helt normal?

24: Aldrig pluggat och sådant fast ändå fått okej betyg där andra hade fått underkänt genom bara att använda uteslutningsmetoden.

25: Vill enbart dricka kaffe ur speciella muggar, dom får inte vara svarta, och ingen får heller hälla upp till mej, det blir bara fel då.

26: Jag är nog ego, svårt att erkänna, men andra nära mej tycker det, men det måste väl vara för att jag är Lejon?

27: Har aldrig gillat sport direkt mycket. Fast det borde jag kanske göra som kille och som gått sporadiskt i Bandy, Bordtennis, Fotboll osv. Alltid hoppat av tidigt

28: Gillar inte stora folksamlingar eller hälsa på folk om jag inte är full.

29: Gillar inte besök här hemma, speciellt inte om dom inte sagt till innan, då känner jag att jag blir sur

30: Lärde mej inte prata försen jag var 5 år, var allmänt lugn men var ändå ute och lekte med kompisar på gården.. Detta var i en förort i Göteborg där man kände att alla var som en själv.

31: När jag väl umgås så umgås jag hellre med tjejer än killar.

32: Har svårt att anpassa mej till nya saker.

33: Gillar logik, fast inte direkt matte.

34: Läser allt, oavsett vad det kan vara. Skyltar, mjölkpaket, papper som ligger på ett bord osv.

36: Förklarar saker tusen gånger om för sambon för det känns inte som jag förklarat saker riktigt ändå.

37: Ibland gör jag saker för andra som jag gör bara för att för mej hade det känns bra.



1. Ja, det kan jag göra periodvis också. Men det är nog inte så ovanligt även bland NT.

2. Jag har aldrig heller haft speciellt många vänner. Ofta har de tvingats ta kontakt med mig för att det ska bli nåt. Hade gosedjur som vänner.

3. Periodvis jag med. Borstade aldrig tänderna när jag var yngre, måste ha riktigt stark emalj för jag har bara haft ett hål.

4. Jag är också väldigt fascinerad av statistik och siffror.

5. Inte jag. Eller jo, lyssnar jag på en låt så kan jag fastna i den och spela den 100 gånger. Har 10-20 låtar som jag har lyssnat på det senaste året.

6. Jag med. Men det beror nog mycket på att jag har vissa drag av många diagnoser. Inbillar jag mig.

7. Fingrarna ibland. Annars inte så mycket. Brukar lägga vänsterbenet över höger. Inbillar mig att det är större chans att folk som lägger höger över vänster är homosexuella. (Har inga problem med homosexuella).

8. Trots att jag är världens snällaste person så kan folk bli arga och såra mig. Har aldrig velat någon nåt ont, kanske klankar folk ner på mig för att de märker att jag har dåligt självförtroende.

9. Lite tvångstankar har jag med. TV-dosan och mobilen måste ligga lite snett som ett mönster. Samma sak med bestick och tallrikar.

10. Jag drabbas inte nämnvärt negativt av mina tvångstankar, inte ännu iaf.

11. Jag har inte gråtit på 8 år. Bara när jag blir väldigt känslomässigt berörd, som när jag tittar på inslag från 9/11 och tsunamin.

12. Okej. Men vi måste ju acceptera att NT personer inte är van att må dåligt. Tvingas de må dåligt i en vecka så tas de in på psyket, psyket är nämligen utformat att hjälpa de som har varit lyckliga i hela sitt liv, men har fått en liten dipp (inte de som har mått dåligt i hela sitt liv).

13. Tittar rakt ner i backen gör jag. Försöker ta ögonkontakt ibland för det finns folk som har kommenterat att jag inte verkar närvarande om jag inte tittar mer på folk.

15. Det är inte jag! Närminnet isf.

16. Jag försöker att städa ibland, så att min familj slipper ta hand om saker och ting.

17. Jag hör brus och röster ibland. Känner hugg i bröstet och pulseringar i huvudet. Går i sömnen. Men läkaren säger att det är inget onormalt.

18. Ibland kan jag känna obehag när det känns som man har svalt 100 minttabletter.

20. Jag har alltid haft superlätt för stavning och att komma på egna ord/egna sammansättningar.

21. Har blivit tillräckligt gammal att förstå att folk inte tycker illa om mig, även om jag beter mig konstigt ibland.

22. Jag kan fastna i tankar hela tiden. Värderar logiken väldigt noggrant.

23. Har aldrig träffat nån med AS, inte vad jag är medveten om.

24. Exakt samma på mig. Fick mina VG:n trots att jag aldrig orkade plugga.

25. Har definitivt också mina favoritglas. Inte onormalt.

26. Okej.

27. Jag gillar sport, men det är ganska ovanligt bland sådana som mig har jag förstått.

28. 5-30 individer är jobbigast att umgås med. 2-3 eller mer än 50 känns lättare för mig.

29. Oväntade besök eller folk som inte håller tiden kan göra mig mycket upprörd.

30. Jag lärde mig gå och skriva tidigare än normal-bebisen. Var outstanding i svenska redan som liten. Använde aldrig tutte eller snuttefilt. Var ovanligt lugn.

31. Jag kunde varken umgås med killar eller tjejer i skolan.

33. Jag gillar logik och inom matematiken algebra, statistik och sannolikhetslära.

34. Nja, inte mer än normalpopulationen, för mig.

35. ?

36. Hahah, där känner jag igen mig. Har jag skickat ett SMS som jag inte är nöjd med måste jag rätta mig, ibland flera gånger. Värst är om jag kommer på i efterhand att jag har gjort ett stavfel.



Tar du nån medicin förresten?
netsrac
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-11-17

Inläggav Fenren » 2010-11-21 20:20:35

var är punkt 35??????
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav mnordgren » 2010-12-21 18:59:07

Flyttade några inlägg om resultat på Aspie quiz till den här tråden:

ditt-resultat-pa-aspie-quiz-t1520-240.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Asperger eller ej/Kan jag ha AS?

Inläggav yakamoko » 2013-04-04 18:53:06

Hej!

Jag känner igen mig i massor av det som skrivs här. Inte så konstigt kanske? Men det känns så konstigt att jag hittat så många på samma plats med samma vardagstrubbligheter som jag själv har. Jag har alltid tänkt att jag är annorlunda och lite knasig med mina (små) egenheter och känslor, men härinne så känns det som att jag äntligen är som andra! :)

Väldigt mycket är som Banzai här ovan skriver, att det kanske inte syns så mycket utanpå, allt det där som händer inuti. Allt jag tänker och grubblar över och kämpar med.

Jag ska träffa läkare angående utredning om nån vecka eller så. Och det borde inte bli några problem med remisser eller annat då jag har en utförlig rekommendation från psykolog redan och AS inom familjen. (Anledningen till att jag inte har varit aktuell för utredning tidigare är för att jag inte visste någonting om AST tidigare och bara har sökt på VC för återkommande depressioner och extrem trötthet.)

Hm, nu blev detta kanske inte helt inom ämnet, jag ville mest bara säga att jag känner igen mig, och känner mig som hemma här. Tänk om jag hittat ett sånt här, kanske just detta, forum för 5-10-15 år sedan, så mycket lättare det hade kunnat kännas då, att veta att jag inte är ensam.

Tack för att ni finns.
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in