Mobil- och SMS problem

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Mobil- och SMS problem

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-21 22:00:17

Hej!

När jag ska ringa till min mammas mobil (hon är i sommarstugan) går det inte att ringa. En kvinnlig dataröst säger "samtalet kan inte kopplas fram".
Men mamma (som ringde till mig via sin mobil) sa att hon hade täckning.

Jag provade att skicka ett sms till mamma efter samtalet för att kolla att jag har rätt nummer och sms:et gick fram. När hon svarade kom det två likadana sms till mig. Hon skrev att hon inte hade täckning men att pappas mobil fungerade. Jag svarade på det och då kom det tre likadana sms tillbaka där det stod att nu fungerar hennes telefon igen. Jag svarade att hennes sms kommer i 2 exemplar (precis när jag skickat det kom det tredje). Då svarade mamma på det och i slutet står det att hon får en massa bokstäver över och sen är det en massa bokstäver på rad.

Tips på detta? Vi har Tele2 bägge två, mamma har kontantkort och jag har Tele2 Snackis.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav clivia » 2010-07-21 22:13:45

Täckning är lite klurigt. Det kan bero på många faktorer utifall det finns täckning eller inte.

Tex så kan mobilmodell samt antal skuggor i rummet/platsen påverka.
Här hemma till en exempel, så kan det räcka att jag täcker min mobil med handen och den förlorar en hel del av täckningen. Fastän jag kan ha full täckning, tar jag med mig mobilen till ett hörn i ett rum under samtal så kan det brytas. Ibland kan det till och med vara så att andra inte når mig av samma orsak.

Så gäller det nog också i ditt fall. Kanske din mamma har mobilen i fickan eller i något ställe där radioskugga uppstår. Då kommer signalen att variera.
Om det är låg signal och det pågår mycket trafik i nätet, ett sms kan vara tillräckligt i samma nät för att göra att ett samtal inte går fram.
Så illa är det.

Väder kan också spela roll.

Alltså DIN täckning och mottagarens täckning måste på ett eller annat sätt matcha. Speciellt mottagaren.
I detta fall såsom du beskriver verkar som att mottagaren får störningar i sin täckning i form av troligaste olika radioskuggor (trä, skog, tjocka väggar, metall, annan elektronik, mobilmodell påverkar också).
Jag tror inte det är Tele2 relaterat, annat än tele2 kanske inte har någon mast i närheten där mottagaren finns, då är det ännu mer känslig för avbrott för radiosignalerna som finns i luften.

Hänger du med?
Så när ni pratar i telefon är det viktigt att din mottagare (din mamma i detta fall) kollar lite emellanåt att hennes täckning fortfarande är på max eller nära max även när du för den till örat. Här kan handsfree vara till viss hjälp och att antingen stå nära ett fönster eller i mitten av ett rum.

Hoppas svaret hjälper lite grand.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-21 22:17:57

Hej!

Ja, lite grann hjälpte det clivia.
Men varför får jag 2-3 sms från mamma som ser exakt likadana ut? Hon har bara menat att skicka 1 sms. Och varför får hon "en massa bokstäver över"?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav clivia » 2010-07-21 23:00:29

Som sagt det som händer är att när du skickar sms, så skickas det som ett litet datapaket. Om det är mycket störningar i trafiken så kan det också bli att paketet blir skadat. Det kan då ske lite olika saker såsom att sms blir antingen (echo) upprepad, att paketet blir fördröjd (delay) eller du får förlorad paket (loss of data/package loss).
Vid package loss MED delay eller echo så sker just det du beskriver, du får upprepad sms som dessutom kanske fattas text på.
En annan vanlig företeelse är att du får först ett tomt ett sms sen ett eller flera följt av varandra. Det kan vara samma sms som kommer i klump eller flera sms som blivit stopp i trafiken som kommer på en gång.
Lite som ketchup effekten (om du vet vad det är).

Alltså, troligast är detta ett tecken på att det är mycket störningar i trafiken i form av dataskuggor som stör meddelandet. Ibland sker det också att smsen till och med kommer i retur.
Tele2's nät är tyvärr sådan att de inte har mastar ute på landet i någon större utsträckning och de är för snåla att hyra/låna andras bolag.
Då det blir stoora glipor mellan mastarna så kan datatrafiken för samtal och meddelanden blir lite...ptja...skadade.

Inte mycket att göra tyvärr.
Tele2 är bra i storstäder så har det alltid varit. Så fort du är i skogsområde eller i mycket skuggigt/störningar för telenätet, så förlorar tele2 sin charm.
clivia

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-22 0:03:10

Hej!

Tack för all information, clivia! Nu förstår jag alltihopa! Tack! :D

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav clivia » 2010-07-22 1:17:57

Ett tips är att helt enkelt inte skicka mer än ett av samma sms.
Det finns också att köpa en liten manick som är till för att stärka antennsignaler för mobil/och trådlös bredband. Dessa är oftast särskild bra om man bor på landet till exempel.

Utöver det finns det en rad mobil tillverkare som kanske inte lika bra.
Motorola är bland det bästa för resor och allmänt om man är ute i havet eller långt borta. Mobilerna i sig från dem är rätt kassa men mobilantennerna är mycket bra, då Motorola var en gång i tiden militära eller nåja, gjorde mycket produkter åt militären så är kvaliteten på deras produkter just för att hålla lite tuffare tag eller långdistans. Deras batteritid är ett skämt dock.

Htc telefoner brukar också hålla bra mått. Nokia lurar är av aningen varierande kvalitet. Desto nyare, desto sämre. Sony Ericsson har tagit efter samma trend som Nokia. Nyare modeller är rena rama rånet.
Andra modeller knappt värt att nämnas. Nyare Samsung lurar har jag hört och sett har börjat hålla bättre kvalitet, de tävlar trots allt rätt tajt med HTC så det kanske är därför.

Och det finns budget modeller som är bra de med men generellt genom åren har jag märkt att äldre mobiler håller faktiskt bättre än nyare.
De är bara inte så avancerade :D

Ok, var lite överkurs men...

Men summan av det hela är:

- Är man långt mellan mobilmastar, så påverkar det täckningen.
- Nyare mobiler med inbygda antenner är känsligare för radioskuggor, till och med att ha mobilen vid örat kan anses som skugga och kommer påverka täckningen.
- Använd helst lurar/Headset, vilket är generellt bättre ändå.
- Vet du eller att din mottagare kanske har lite sämre täckning, se till inte ha telefonerna nära rumsväggar, träd eller ens i fickorna.
Beroende på mobilmodell kan deras inbybda antenner vara mer eller mindre känsliga för all typ av skugga
- Radiovågsförstärkare, oftast för trådlöst nätverk, finns också för stärka signaler för mobiltelefoni, som jag vet, borde de finnas på Teknikmagasinet.
- Samtal kräver ett visst minimum mängd datatrafikshastighet, ens om det är luftburet, om signalen är för svagt kommer det troligast förhindra att samtal kommer fram och då kan man vid telefoni får olika felmeddelande såsom "Numret kan inte nås för tillfället" eller "Numret är utanför räckhåll för samtal" eller andra snarlika meddelande.
Det är bara att försöka igen.

Vid mycket svag telefonitrafik är sms bäst kommunikationssätt men även det kan bli förhindrad och stanna mellan sändare/mottagare och komma i antingen klump eller försenade. Det hjälper oftast inte att upprepa skickande.

Operatörerna i helhelt kan göra väldigt lite åt det annat än just installera fler mastar.

Lycka till
clivia

Inläggav Miche » 2010-07-22 2:28:14

clivia skrev:Motorola är bland det bästa för resor och allmänt om man är ute i havet eller långt borta. Mobilerna i sig från dem är rätt kassa men mobilantennerna är mycket bra, då Motorola var en gång i tiden militära eller nåja, gjorde mycket produkter åt militären så är kvaliteten på deras produkter just för att hålla lite tuffare tag eller långdistans. Deras batteritid är ett skämt dock.

Jo, men batteritid och täckning hänger även det ihop!

För att spara in på batteriet så drar man ner på effekten, vilket gör att mobilen mycket lättare tappar täckning, framförallt då man inte använder den för samtal eller skickar SMS. Då man börjar använda mobilen så ökar effekten, täckningen blir ofta bättre och det fungerar att ringa trots att man befinner sig i ett ogynnsamt läge.

En antenn som står upp från mobilen har en runtomstrålande signal vilket är väldigt bra för täckningen, den är inte speciellt känslig för om man vrider runt telefonen. Inbyggda antenner är konstruerade för att skydda huvudet mot strålningen från mobilen, vilket gör att den mycket lättare tappar täckning eftersom den är riktningskänslig (och det behöver inte vara i direkt riktning mot mobilmasten eftersom signalerna studsar kors och tvärs).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till IT-forum

Logga in