Varning (för finlandssvenska m m)
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Varning (för finlandssvenska m m)
Varning för Meppe. Meppe är 18 år gammal och studerar på gymnasiet i sin hemstad i finland. Hon är förälskad i Krakow
Enligt samhället är det två saker som gör Meppe farlig. Den ena är att hon har AS. Och som alla vet är ju personer med AS farliga. Det kan aftonbladet bevisa.
Den andra saken som gör Meppe farlig är hennes språk. Meppe pratar nämligen finlandssvenska. I Finland finns en liten minoritet med det farliga språket som modersmål. Meppe är en av dem.
Finlandssvenskarna har tjatat till sig alla möjliga fördelar. De finskspråkiga måste till exempel läsa svenska i skolan. Finlandssvenskarna saknar intresse att lära sig finska.
Nu har svenskans ställning kostat tre personer livet. Mera finns att läsa här.
Det skulle tas ställning till om svenskspråkiga skulle få speciella kvarter där man måste kunna svenska för att vara. Tyvärr har det blivit tyst om det i media timmarna som beslutet skulle fattas.
Självklart bär Meppe skuld i det här. Hennes språk tar livet av folk. Ska det här få fortgå?
Enligt samhället är det två saker som gör Meppe farlig. Den ena är att hon har AS. Och som alla vet är ju personer med AS farliga. Det kan aftonbladet bevisa.
Den andra saken som gör Meppe farlig är hennes språk. Meppe pratar nämligen finlandssvenska. I Finland finns en liten minoritet med det farliga språket som modersmål. Meppe är en av dem.
Finlandssvenskarna har tjatat till sig alla möjliga fördelar. De finskspråkiga måste till exempel läsa svenska i skolan. Finlandssvenskarna saknar intresse att lära sig finska.
Nu har svenskans ställning kostat tre personer livet. Mera finns att läsa här.
Det skulle tas ställning till om svenskspråkiga skulle få speciella kvarter där man måste kunna svenska för att vara. Tyvärr har det blivit tyst om det i media timmarna som beslutet skulle fattas.
Självklart bär Meppe skuld i det här. Hennes språk tar livet av folk. Ska det här få fortgå?
Re: Varning
Meppe skrev:Nu har svenskans ställning kostat tre personer livet. Mera finns att läsa här.
Enligt en lösmynt präst, ja. Det enda det visar är att dumhet inte har med intelligens att göra.
Vad taskigt av dig att tala svenska! *ironi*
För övrigt är jag halvfinsk och har en farbror som ogillar svenskar (han bor utanför Waasa). Han "vägrar" yttra svenska ord, trots att han kan lite grann.
För övrigt är jag halvfinsk och har en farbror som ogillar svenskar (han bor utanför Waasa). Han "vägrar" yttra svenska ord, trots att han kan lite grann.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Och som alltid väldigt juste att ta A) ta ut gammal bitterhet på oskyldiga; B) odla den överhuvud taget när den är inaktuell, bara för att.
Gammal tradition, för inte länge sedan var det som varje kristens plikt att straffa judarna för att de dödade Jesus... (Obs. Meppe: Första meningen ironisk. Jag står på din sida.)
Gammal tradition, för inte länge sedan var det som varje kristens plikt att straffa judarna för att de dödade Jesus... (Obs. Meppe: Första meningen ironisk. Jag står på din sida.)
Halva min släkt står på din sida, Meppe. Geografiskt, språkligt och språkpolitiskt. Men en del av släkten talar inte längre svenska p.g.a. ingifte, politik, bostadsort eller (efter 90 år!) inbördeskriget. Som för de flesta svenskspråkiga hade Kekkonen en negativ verkan på viljan och möjligheten att få tala sitt modersmål i offentliga sammanhang.
Zombie skrev:Lakrits skrev:Som för de flesta svenskspråkiga hade Kekkonen en negativ verkan på viljan och möjligheten att få tala sitt modersmål i offentliga sammanhang.
Hur då?
Han var väldigt negativt inställd till svenskans och, som han uppfattade det, finlandssvenskarnas ställning i Finland. Kom ihåg att det här var kort efter kriget och efter Mannerheims presidentskap. Kekkonen agerade för finskan och de finskspråkiga på ett sätt som var aggressivt. De problem som finns inom offentlig förvaltning idag, ifråga om att få hjälp på sitt modersmål, härrör mycket från den tiden. Istället för att försöka ena landet och arbeta för hela befolkningen, så försökte Kekkonen mer eller mindre få bort svenskan ur Finland.
Man bör komma ihåg att de flesta finlandssvenskar historiskt sett har varit småbönder i Svenskfinland och att ryssarna jämställde språken när de tog över. Att finlandssvenskarna skulle vara en repressiv elit är lögn, lögn och förbannad lögn. Mycket av det som ligger till grund för den bilden återfinns under svensktiden, vilken nu har varit förbi i 201 år.
Resten kände jag till - som en av säkert mycket få och allt färre rikssvenskar - men inte Kekkonens personliga roll. Kanske bär han då ett visst personligt ansvar för det här också:
(Självcitat från annat håll.)
Zombie skrev:jag hörde en gång om vad finlandssvenska radion skulle ha råkat ut för, minns inte om det var på femtiotalet, men iallafall: den nådde precis som den finskspråkiga hela landet, och den fick rykte om sig för så bra program att även finsktalande började lyssna - och på det sättet lära sig både svenska (av bättre skäl än att det stod på skolschemat utan att någon begrep nyttan med det) och att de hade vanliga landsmän som talade det språket. Då kom direktiv från centralt håll att sändarna skulle omdisponeras så att de svenskspråkiga sändningarna bara skulle kunna nå svenskspråkiga områden, medan de finskspråkiga som förut skulle nå hela landet.
Sensmoral: Det som är finlandssvenskt får inte bli för bra.
Efter vad jag fick mig berättat alltså.
(Självcitat från annat håll.)
Stå fast vid din finlandssvenskhet och var stolt över det, Meppe! Du tillhör en historisk minoritet, finlandssvenskarna har funnits i Finland sedan korstågen. Så naturligtvis bör ju svenskan få en liten särställning då. Själv är jag halvt finlandssvensk och är väldigt stolt över det!
Min mamma flyttade till Sverige på 60-talet, och bidrog tyvärr till att finlandssvenskarna blev färre och färre. Fy på henne! Tänk om hon stannat kvar istället och gift sig med en landsman, då hade ju jag kunnat bli helt finlandssvensk! Jo, nog har jag förebrått henne det ibland.
Min mamma har förresten träffat Mannerheim, han var hemma hos dem när hon var liten.
Finlandssvenskar ! Ja e FinlandsSvensk ! Fi-Fi-FinlandsSvensk !
Egentligen ville jag hitta låten "6 %" med Pumpa På, men kunde inte hitta den på youtube, så jag bidrar med denna låt istället.
Min mamma flyttade till Sverige på 60-talet, och bidrog tyvärr till att finlandssvenskarna blev färre och färre. Fy på henne! Tänk om hon stannat kvar istället och gift sig med en landsman, då hade ju jag kunnat bli helt finlandssvensk! Jo, nog har jag förebrått henne det ibland.
Min mamma har förresten träffat Mannerheim, han var hemma hos dem när hon var liten.
Finlandssvenskar ! Ja e FinlandsSvensk ! Fi-Fi-FinlandsSvensk !
Egentligen ville jag hitta låten "6 %" med Pumpa På, men kunde inte hitta den på youtube, så jag bidrar med denna låt istället.
Återgå till Intressanta intressen