Favoritchoklad
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Favoritchoklad
Hej!
Anton Bergs mörka choklad med Sea salt och Almond är underbart god. Den är märkt med Fairtrade också, vilket är ett plus. Sältan passar bra ihop med den mörka chokladen, och mandlarna ger en lite extra touch. Eftersmaken är god.
Har ni andra tips på god choklad så kan ni posta dem här i tråden.
Hälsningar
Lilla Gumman
Anton Bergs mörka choklad med Sea salt och Almond är underbart god. Den är märkt med Fairtrade också, vilket är ett plus. Sältan passar bra ihop med den mörka chokladen, och mandlarna ger en lite extra touch. Eftersmaken är god.
Har ni andra tips på god choklad så kan ni posta dem här i tråden.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Re: Favoritchoklad
OK, men vilken sorts böna är den gjord på? Och hur stor kakao%?Lilla Gumman skrev:Anton Bergs mörka choklad med Sea salt och Almond är underbart god.
Håller med, för det innebär att det måste finnas spårbarhet på ursprunget, vilket leder till att det oftast kommer från en och samma plantage.Den är märkt med Fairtrade också, vilket är ett plus.
I stället för att vara en okänd blandning.
Favorit: Tja, en bra sak med choklad är ju just att det finns så många olika sorter och jag tycker om att leta rätt på nya, så jag har snarare principer:
* Trinitario- eller criollobönor
* 64-75% kakaohalt, med viss tveksamhet för 72% och högre
* Om möjligt gjord av bönor från en och samma plantage, men åtminstone samma del av världen
* Fairtrade och/eller ekologiskt brukar ge bra kvalite och är inte nån nackdel
Men ska jag nämna nån särskild är det den vildväxande som Chokladfabriken säljer.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Hej!
Oftast köper jag mörk choklad med 70%-72% kakaohalt. Billig mörk choklad för omkring 5 kr (t.ex. Euroshopper eller Eldorado) innehåller ofta mycket socker och har oftast en kakaohalt på omkring 50% vilket iofs gäller även Marabous mörka choklad, den som har samma förpackning som mjölkchokladen. Marabou premium är godare.
Hälsningar
Lilla Gumman
Oftast köper jag mörk choklad med 70%-72% kakaohalt. Billig mörk choklad för omkring 5 kr (t.ex. Euroshopper eller Eldorado) innehåller ofta mycket socker och har oftast en kakaohalt på omkring 50% vilket iofs gäller även Marabous mörka choklad, den som har samma förpackning som mjölkchokladen. Marabou premium är godare.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Marabou går bort, jävla skitchoklad (deras kakao är ofta så dålig så för att lura konsumenten så blandar de in hasselnötsmassa så smakar det bättre)!
Föredrar, fransk, belgisk och spansk choklad, mörk minst 70% men gärna högre.
Ibland känner jag faktiskt för Fazer Blå, den smakar gott för att vara lågpris.
Föredrar, fransk, belgisk och spansk choklad, mörk minst 70% men gärna högre.
Ibland känner jag faktiskt för Fazer Blå, den smakar gott för att vara lågpris.
Ferrero rocher och kinderchoklad (kinder maxi) kan jag trycka i mig om det bjuds. Kinderäggen är klart den godaste chokladprodukten som finns.
Fast jag köper typ aldrig choklad själv, jag smakar när andra har. Tyvärr har folk aldrig kinderägg, så det har jag inte ätit sedan gymnasiet. En kompis samlade på figurerna, men hon gillade inte chokladen till mångas förtjusning. Ibland fick man vara den som åt upp ägget.
Fast jag köper typ aldrig choklad själv, jag smakar när andra har. Tyvärr har folk aldrig kinderägg, så det har jag inte ätit sedan gymnasiet. En kompis samlade på figurerna, men hon gillade inte chokladen till mångas förtjusning. Ibland fick man vara den som åt upp ägget.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Hej!
Marabou mjölkchoklad smakar lite "knäckigt" eller vad man ska säga. Ibland kan jag bli sugen på Marabou mjölkchoklad, den sticker ut från annan mjölkchoklad. Föredrar dock oftast mörk choklad.
Den mörka chokladen på minst 70% är god. Men fransk, spansk och beligisk choklad, då köper man den förstås i godisbutik eller liknande. Vanliga mataffärer har oftast inte så stort urval.
Hälsningar
Lilla Gumman
Marabou mjölkchoklad smakar lite "knäckigt" eller vad man ska säga. Ibland kan jag bli sugen på Marabou mjölkchoklad, den sticker ut från annan mjölkchoklad. Föredrar dock oftast mörk choklad.
Den mörka chokladen på minst 70% är god. Men fransk, spansk och beligisk choklad, då köper man den förstås i godisbutik eller liknande. Vanliga mataffärer har oftast inte så stort urval.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
sötare sorter: icas 70% peru, icas 70% m tranbär, en ekologisk/veganmärkt på ca 65% som jag aldrig minns vad den heter och en 70% med mintsmak som går att köpa på dollarstore
mörkare sorter: lindhs (eller hur det stavas) 85 (eller är det 86)% iga. en som tidigare fanns på dollar 70% med krossad kakao i
udda smaker: marabous 70% sesam (enda marabou jag äter i princip eller iallafall den enda mjölkfria dom har som är god).
70%-salmiak av antony berg eller vad dom nu heter...
har däremot inte testat så många tyvärr så jag är ingen finprovsmakare precis
mörkare sorter: lindhs (eller hur det stavas) 85 (eller är det 86)% iga. en som tidigare fanns på dollar 70% med krossad kakao i
udda smaker: marabous 70% sesam (enda marabou jag äter i princip eller iallafall den enda mjölkfria dom har som är god).
70%-salmiak av antony berg eller vad dom nu heter...
har däremot inte testat så många tyvärr så jag är ingen finprovsmakare precis