SVT-tips: Föredrag om KBT
5 inlägg
• Sida 1 av 1
SVT-tips: Föredrag om KBT
Tycker det har varit ganska mycket diskussioner om kognitiva hjälpmedel som KBT på sistone.
Igår hittade jag en sorts seminarium med två kortare föredrag om KBT.
Lite handlar det förstås om att de vill kränga sina böcker. Tycker ändå föredragen är ganska bra, båda har ett avslappnat sätt att tala.
Professorn råkar hela tiden stöta till hennes dator..
Hon som är sömnforskare har några sorts ofrvilliga pip-ljud (av nervositet? kanske t.o.m. Tourettes?) vilket jag tycker är rätt sympatiskt egentligen. Skönt att alla människor inte måste vara perfekta. Sedan harklar hon sig hela tiden också (det kan bliså ifall man inte är van att hålla tal) men mig gör det ingenting.
Hela programmet är 45 minuter.
Man kan se det streamat i <a href="http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/navigation.jsp?d=20923">24 Direkt arkivet</a>. Leta efter Kognitiv beteendeterapi som självhjälp.
/Barracuber
Igår hittade jag en sorts seminarium med två kortare föredrag om KBT.
svt skrev:Om kognitiv beteendeterapi (KBT) som självhjälp mot sömnprobelm och depression. Professor Gerhard Andersson och sömnforskaren Marie Söderström har båda skrivit böcker till stöd för den som vill prova KBT på egen hand. Arrangerat av Bokförlaget Viva. Inspelat 27/9.
Lite handlar det förstås om att de vill kränga sina böcker. Tycker ändå föredragen är ganska bra, båda har ett avslappnat sätt att tala.
Professorn råkar hela tiden stöta till hennes dator..
Hon som är sömnforskare har några sorts ofrvilliga pip-ljud (av nervositet? kanske t.o.m. Tourettes?) vilket jag tycker är rätt sympatiskt egentligen. Skönt att alla människor inte måste vara perfekta. Sedan harklar hon sig hela tiden också (det kan bliså ifall man inte är van att hålla tal) men mig gör det ingenting.
Hela programmet är 45 minuter.
Man kan se det streamat i <a href="http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/navigation.jsp?d=20923">24 Direkt arkivet</a>. Leta efter Kognitiv beteendeterapi som självhjälp.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:52:55, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Det har överhuvudtaget varit ganska många intressanta seminarier om hjärnan på SVT på senare tid. Jag brukar ramla in i dem ibland när TVn står på dagtid, och så fastnar jag ett par timmar om det är intressant.
En kul sak jag hörde nyligen var att hjärnan inte är färdigutvecklad förrän tidigast i 25-30-årsåldern, och enligt vissa forskare så fortsätter den att utvecklas ända upp till 60-årsåldern. Det som speciellt inte är färdigutvecklat i tonåren är förmågan att se konsekveser av handlingar, och slutsatsen var att tonåringar gör dumma saker helt enkelt för att deras hjärnor fortfarande är dåliga på att förutsäga risker, och det därför inte är mycket man kan göra åt det.
En kul sak jag hörde nyligen var att hjärnan inte är färdigutvecklad förrän tidigast i 25-30-årsåldern, och enligt vissa forskare så fortsätter den att utvecklas ända upp till 60-årsåldern. Det som speciellt inte är färdigutvecklat i tonåren är förmågan att se konsekveser av handlingar, och slutsatsen var att tonåringar gör dumma saker helt enkelt för att deras hjärnor fortfarande är dåliga på att förutsäga risker, och det därför inte är mycket man kan göra åt det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Re: SVT-tips: Föredrag om KBT
* tog bort länken tills vidare*
något blev fel..
/Barracuber
något blev fel..
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:52:55, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Jag går själv och väntar på att få gå i KBT men det är ont om terapeuter med denna inriktning så jag vet inte när det blir av. Det lät intressant att ha en bok som guidning och ha kontakt med terapeut via mail eller telefon. Det kanske kan förkorta väntetiderna så att fler får möjlighet till denna behandlingsform.
Jag har tidigare gått i "traditionell" psykoanalys innan jag fick min diagnos vilket inte har varit till någon hjälp långsiktigt. Efter min diagnos så ser jag tydligare det återkommande beteende-mönster som ställer till problem för mig både privat och i arbetslivet. Jag hoppas att KBT skall kunna hjälpa att bryta detta mönster.
Angående sömnproblem så är jag mycket tveksam till att KBT skulle hjälpa oss med npf.
Jag har tidigare gått i "traditionell" psykoanalys innan jag fick min diagnos vilket inte har varit till någon hjälp långsiktigt. Efter min diagnos så ser jag tydligare det återkommande beteende-mönster som ställer till problem för mig både privat och i arbetslivet. Jag hoppas att KBT skall kunna hjälpa att bryta detta mönster.
Angående sömnproblem så är jag mycket tveksam till att KBT skulle hjälpa oss med npf.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Re: SVT-tips: Föredrag om KBT
barracuber skrev:Man kan se det streamat i <a href="http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/navigation.jsp?d=20923">24 Direkt arkivet</a>. Leta efter Kognitiv beteendeterapi som självhjälp.
Nu går det även att <a href="http://www.tant.se/~barracuber/24KOGNITIV_BETEENDETERAPI (wmr).wmv">ladda hem</a> programmet!
OBS stor fil!
345 MB wmv 45 minuter.
/Barracuber
- barracuber