Nackdelar med en diagnos?
8 inlägg
• Sida 1 av 1
nano skrev:Om man har en livförsäkring, hur får då den rätte reda på att denne har pengar att hämta, kommer bara pengarna automatiskt eller måste man strida med försäkringsbolaget?
Om denne inte vet om att den har pengar att hämta så måste ju denne informeras o det gör man nog inte alltid utan bara tar en försäkring o håller tyst om.
Om det är någon i familjen (barn, partner etc), så är det väl något man berättar. Varför skulle man hålla tyst om det?
Eller är man rädd att förmånstagaren då ska försöka förkorta ens liv (har läst för många deckare kanske)?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:18:33, redigerad totalt 1 gång.
Att man inte får ha en livförsäking när man har en diagnos låter som om försäkringsbolagen inte anser att det är ekonomiskt försvarbart att försäkra ens liv när man har en diagnos.
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 22:18:33, redigerad totalt 1 gång.
Här skulle jag vilja veta statistiken. Brukar folk med AS dö tidigare än andra?
Skulle det däremot vara en privat arbetslöshetsförsäkring, så tror jag visst att folk med AS har svårare att få jobb och lättare att bli av med jobbet.
Skulle det däremot vara en privat arbetslöshetsförsäkring, så tror jag visst att folk med AS har svårare att få jobb och lättare att bli av med jobbet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:18:33, redigerad totalt 1 gång.
Individuals with AS appear to have normal life expectancy but have an increased prevalence of comorbid psychiatric conditions such as major depressive disorder and anxiety disorder that may significantly affect prognosis.
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 22:18:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:BMW skrev:Den största nackdelen med en diagnos är när man ska ta försäkringar, man nekas livförsäkring tex.
Har säkert avhandlats förr, men är det någon som vet var? För jag undrar vad de grundar det på. Vad jag har för mig har inte vi aspergare lägre förväntad livslängd eller högre förväntad olycksrisk än andra, så är det ens något annat än ren diskriminering som borde ha förbjudits för ett bra tag sedan?
Jag tror det där går att prövas individuellt. Sådant handikapp behöver ju inte, mer eller mindre redovisas så vitt jag förstått. Om en läkare kan intyga du är frisk och inte har kroniska men så borde det inte vara några problem.
Själv har jag både liv, sjuk och olycksförsäkrings tror det att jag är diagnoserad med astma numer också as+annat.
Kan inte ens minnas jag fick någon förfrågan utan jag skrev under nån anmällan och sen var det klart. Förvisso är det enklare att skaffa sådant när man jobbar än när man inte jobbar. Försäkringsbolagen verkar vara lite av attityden att om du jobbar är du arbetsför, gör du det inte så är du kanske en person som blir sjuk. Ja, det låter konstigt.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 22:18:33, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården