Har fått beviljat

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har fått beviljat

Inläggav 95an » 2010-07-15 6:52:32

kontaktperson o kortis till sonen, kontaktpersonen ska enl LSS-handläggaren vara helt perfekt för sonen som önskade att det ska vara en cool kille på max 30år o gilla fotboll o hiphop.

Har ringt ett kortis som har öppet på helger o lov, det är samma barngrupp varje gång, de planerar tillsammans från gång till gång vad de ska äta o vad de ska göra, tex fiskar de, badar, bowlar, ålandskryssning, gocart, skogen, konserter, tivoli mm. Verkar jättekul.

Nu är det bara morgonsituationen kvar att lösa, jag åker till jobbet kl6 o sonen klarar sig inte själv, fick avslag på avlösare o personlig assistent men ev kan vi få boendestödjare till mornarna.

I aug skall skolsituationen lösas på en vanlig kommunal högstadieskola.
Hjälp med tydlig planering o struktur behövs.
Samt locka o inspirera till att gå i skolan.
Alt byta skola men har ingen aning om till vilken i Stockholms innerstad,
nån som har tips???

Sonen har autismliknande tillstånd o är 14,5år.
95an
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2010-02-19
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2010-07-16 18:45:26

Grattis tror jag, det verkade ju mestadels positivt :)
Men är inte helt säker.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2010-07-16 21:28:02

Skolor just i Stockholms INNERSTAD har jag inte SÅN koll på, men många är nöjda med Ingridskolan, liksom Lunaskolan och själv är jag supernöjd med Helleborus. Men ingen av dem ligger i innerstan just utan utanför. Ingridskolan i Bergshamra, Luna åt Bromma eller Ulvsunda till (de har flyttat nyligen) och Helleborus i Roslags-Näsby.

Grattis till det andra!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav A » 2010-07-17 21:07:45

Swedenskolan på söder, tillhör S:t Örjansskolorna.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav alfapetsmamma » 2010-07-18 21:57:42

A skrev:Swedenskolan på söder, tillhör S:t Örjansskolorna.


De har fått extremt mycket mindre resurser än tidigare, så vitt jag förstått, så att hoppas på placering där är tydligen ännu svårare än förr och det var svårt redan tidigare (gud vad jag svamlar, sorry).

Dessutom är placering på St Örjans skolor tänkt att vara tillfällig även om den ofta inte är det, men det är ju stressande i sig att veta att de egentligen bara tar emot en för ett tag och sen försöker med alla till buds stående medel att placera tillbaks i ursprungliga skolan.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in